Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Kålsuperiet när det är som värst: William Petzäll hoppar av SD

Så kom den skräll många av oss väntat på under en längre tid. Sverigedemokraternas första avhopp från riksdagen. Och inte oväntat så blev det den forne påläggskalven William Petzäll.

William Petzäll ansågs internt vara den som en dag skulle efterträda Jimmie Åkesson. För få har den retoriska förmåga och munläder som Petzäll.

För alla som är lite djupare insatt i vad som sker bakom kulisserna inom partiet så var inte Petzälls rubrikbomb i våras något som kom som en blixt från klar himmel. Det är väldigt mycket party och glam inom partiet. Är det en samling av något slag så ska det festas. Gärna hårt.

Jag minns landsdagarna 2009- inte många klara blickar då inte.

Vem som helst som har någon från aktiva SD:are på Facebook kan ju utan problem ta del av festbilder som läggs ut i parti och minut.

Egentligen inga bekymmer, folk får göra som de vill.

Däremot blir det ett dilemma och bekymmer när någon i mitten av denna glada församling utvecklar ett missbruk. I detta fallet var det William Petzäll. Påläggskalven, Pojken med Guldbyxorna.

Har man att göra med människor som är missbrukare och som tagit steget att bli nyktra så krävs det solidaritet. Det är ingen skyldighet förvisso att man själv slutar att supa, men man måste inse att man som stöd bör undvika alkohol i sammanhang där t.ex. Petzäll befinner sig. Självfallet är det missbrukaren själv som måste se till att hålla sig nykter. Ingen annan kan göra det åt honom eller henne.

Hur det har varit med denna form av solidaritet inom Sverigedemokraterna efter att William Petzäll första gången la in sig på behandling vet jag inte. Däremot tycker jag att det låter märkligt när Erik Almqvist påstår att man inte lyckats få tag på Petzäll under lång tid och att Almqvist råkat se en bild på FB där Petzäll håller i en öl. Erik A ska ha sparat bilden men sen raderat den.

Varför tycker jag att detta låter konstigt?

Jo, för om jag som inte är i närheten av William Petzäll har under lång tid nåtts av information om hur illa ställt det varit tidvis med grabben så är det svårt att tro på att hela riksdagsgruppen varit ovetandes. Jag skulle inte bli förvånad om det dyker upp en bild eller två som bekräftar det motsatta. To have a party it takes more then one …

Hur som helst.

Kommer detta att påverka SD:s politiska arbete?

Nej, det tror jag inte. Däremot så är detta avhopp inte bra. Man har jobbat hårt för att undvika ett nytt NyDemokrati fenomen. Kärnan ser stabil ut, frågan är dock om den verkligen är så stabil?

Jag tippar på utifrån det jag vet att detta inte kommer att bli det enda avhoppet. Något massavhopp med fullständig ödeläggning av partiet kommer förvisso inte heller ske. Men det är de små rörelserna som kan sätta igång ett jordskred. Ska bli intressant att se hur argbiggan Söder kommer att tukta folk efter uttalanden som “Sveket är ett faktum. Hoppas du är nöjd nu ditt kräk” sagt av Christoffer Dulny som jobbar för SD i riksdagen.

Jag skrev i våras en blogg om att jag hoppades William Petzäll skulle välja sitt liv och tillfrisknande för maktorganet SD- Jag upprepar det jag sa då, och hoppas grabben skiter i riksdagen och de pengar och förmåner han kan prångla ut- för det kommer att bli sjukt tufft att sitta som politiskt vilde på ett SD-mandat. Har han aldrig känt på hat tidigare kommer han att få uppleva det big time. Och det är inte värt det.

8 comments on “Kålsuperiet när det är som värst: William Petzäll hoppar av SD

  1. janrume
    26 september, 2011

    Badlands Hyena tycks ha fått rätt i mångt och mycket 🙂

    http://janrumes.wordpress.com/2011/09/26/sds-fylle-wille-goes-wild/

  2. Dragan Klarić
    26 september, 2011

    Läser Jens Leanderssons senaste nyhetsbrev http://skane.sverigedemokraterna.se/files/2011/09/Nyhetsbrev-2011-09-25.pdf och börjar undra, ska Leandersson också lämna SD?

    Citat från nyhetsbrevet ”Anledningen till varför jag engagerade mig i Sverigedemokraterna var för att det krävdes av mig. Jag har varit med och byggt upp partiet för att det har behövts. Min tid, min politiska värnplikt borde snart vara fullgjord och nya värnpliktiga får istället ta över. En civil karriär skymtar. För mig är orsaken till mitt politiska engagemang något helt annat än för många andra.”

  3. Camilla
    26 september, 2011

    Ja, onekligen så är det ett budskap som man skulle kunna läsa mellan raderna. Spännande att se vad det skulle innebära för Syd.

  4. Steve Roper
    26 september, 2011

    Notera Myrins kommentar i dumpen från FB ovan. Hade fler i SD-toppen Myrins mycket diplomatiska och alltid positiva inställning till yttervärden, skulle SD kunna bli dubbelt så stort. Nu är inte det någon risk…Jag vet inte vad han har för position i SD men han är väl någon typ av informatör. Verkar vara en helt avvikande sort. Normal.

  5. Steve Roper
    27 september, 2011

    Enligt Bylund kan Dulnys kommentar ha gällt ”vem som helst”. Samma säger nu Dulny. Vem det gäller är dock helt okänt.

    De är såna amatörer. Bunker och sektreflexerna är inte precis osynliga.

    • Camilla
      27 september, 2011

      Varför försöker de ens?

      Blir bara mer pinsamt. Damage Control är något SD borde Googla.

  6. Sven Phil
    27 september, 2011

    Trots att de har ordet demokrati i sitt partinamn så råder det definitivt ingen demokrati inom det partiet. SD är ett toppstyrt parti där ett litet gäng styr och ställer, samma gäng som kidnappade partiet från de gamla patrioterna som hållit liv i partiet i årtionden. För min del får SD gärna ramla sönder i inre splittring.

  7. XX
    27 september, 2011

    Amatörmässig artikelstart, ”…den som skulle efterträda Jimmie åkesson…”
    Hur gammal tror du Jimmie Åkesson är ? Inte i kungens ålder direkt…

    Däremot är Petzäll för ung och oerfaren för att få den plats han fick och i viss mån sd:s topp vad gäller fingertoppskänsla att få Pätzell att fortsätta stödja sd.

    Men dålig fingerspitzgefühle visade ju även den nu utan egentlig grund mer än att han är nyliberal gunstling i media och Sthlm som han skyfflat pengar till, den nu så upphausade statsministern Reinfeldt vad gäller Stegö och Kiro, så man ska inte dra för höga växlar av detta mer än att sd förlorar ett mnadat tidigt i riksdagsperioden.

    Efterföljs det av fler förlorar man ju sin vågmästaställning så nu måste man hålla en ödmjukare inställning mot alla riksdagsledamöter.

Kommentera

Information

This entry was posted on 26 september, 2011 by in Okategoriserade.
