Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Politiskt Inkorrekt har granskats av Medierna

Igår sände P1:s Medier ett ca 20 minuter långt program om den omtalade bloggsajten Politiskt Inkorrekt (PI). Man lovade att man skulle visa på hittills okända kopplingar till Sverigedemokraterna och påvisa hur PI bryter mot lagen. Spännande tänkte jag. Kanske äntligen något nytt under himlen. Ack vad jag bedrog mig.

Programmet var förvisso intressant då Chang Frick verkligen visade vad han tycker, och med tanke på hans popularitet med olika förtroendeuppdrag inom SD och SDU så är nog detta sånt som inte enbart han anser, det bör utom alla rimliga tvivel vara känt och tar då partiet avstånd så varför har man inte gjort det tidigare?

Det Chang Frick säger är helt enkelt att det finns två lösningar för att få bukt med de problem han ser med en eventuell islamisering av världen. Ett: Vi underkastar oss helt enkelt sharialagarna och blir muslimer mot vår vilja, eller Två: Vi tar till väpnat våld.

Grattis Chang Frick, du har satt ord på något jag vet diskuteras flitigt. Så illa är verkligheten. Många, inte alla, ser tyvärr på framtiden som så att det kommer att bli en väpnad konflikt mellan dem som vill islamisera världen och motståndarna till detta. Ska tillägga att jag då pratar om människor som ser Islam som ett hot.

Och med tanke på vad stora denna bloggsajt PI är, till och med större än sydsvenskan och minns jag inte fel så ligger man tätt efter SvD. Inser ni då vad många människor man når ut till?

Nu ska man ha klart för sig att man måste, precis som med Sverigedemokraterna och deras väljare, skilja redaktionens artiklar ifrån läsarna. Alla håller inte med i allt, alla har inget behov av att skriva rasistiska och nedsättande kommentarer osv. Och, artiklarna är tyvärr inte egna påhitt.

Det finns en marknad att mata. För säga vad man vill, folk är förbannade på mycket, men de får bara utlopp för sin frustration genom partier som exempelvis Sverigedemokraterna och de får sina farhågor besannade av sajter som Politiskt Inkorrekt. Idag skriver till exempel Expressen om hur personer från SDL (Swedish Defens Leauge) anser att morden som begicks av Anders Breivik i Norge var rätt, då dessa människor ”inte var osyldiga eftersom de var islamvänliga och landsförrädare” Uttryck som ofta återfinns bland kommentarerna på just PI

Däremot var det en sak som fick mig att skratta. Det var när Kent Ekeroth, som är ökänd för sitt starka temperament och oförmåga att hålla käft på ren svenska när det skulle behövas, inte ens fixar att säga “Nej, det är inte acceptabelt med rasism” kort och gott. Han väljer istället att kasta sten i glashus och säga “ Jag tycker att man ska uttrycka sig på ett sansat och återhållsamt sätt”. Tack Kent för det bubblande skrattet ända ner från mina tår!

Finns ett ordspråk som lyder :“Man ska leva som man lär” Är det måntro en ny stil vi kommer att möta från Kent Ekeroth hädanefter? Lite synd tycker jag dock om honom när partiets starkaste man Björn Söder går ut och säger att vad Ekeroth uttalar sig om kvittar eftersom han enbart är en vanlig riksdagsledamot. Hoppsan, har inte Ekeroth mer betydelse än så längre inom Sverigedemokraterna?

Nu var det inte meningen att jag skulle dissa Mediernas reportage. För det var bra, speciellt för alla er som inte har en susning om vilka Politiskt Inkorrekt är. Men för oss luttrade, tja.. lite mer scoop hade ju inte varit helt fel en lördag. Antar att det är andra bloggare som får stå för den biten. Och något säger mig att man faktiskt hittat delar av sina inslag just från bloggare eftersom mycket av det som togs upp har varit känt länge.

Hur som helt, Medierna missade en mycket viktiga punkt. Blev ärligt lite förvånad över att de inte ens snosade på frågan om HUR sajter som Politiskt Inkorrekt får fram sin information så snabbt.

Alla vet att utan kontakter kommer man ingenstans. Det är de för allmänheten dolda eller svåråtkomliga uppgifterna som man behöver ha tillgång till för att lyckas. Så jobbar alla som på ett eller annat sätt vill förmedla nyheter, och like it not, men alla vill vara först och helst scoopa så då gäller det att bygga upp ett nätverk.

I fallet med denna typ av sajter som exemplet jag gav så är det ett måste med kontakter inom rättsväsendet framför allt. Polis, åklagare, domstolar osv.

Vem som helst med lite egen tankeverksamhet inser ju enkelt att det måste finnas människor inom rättsväsendet som av olika anledningar läcker information eller släpper på uppgifter i förtid.

Det måste även finnas personer som lägger ner stor möda och tid på att sitta och begära ut domstolshandlingar.

Varför pratas det aldrig om det? Det är nämligen inte utan oro man bör ställa sig frågan om varför personer inom rättsväsendet hjälper sajter som bevisligen både tillåter rasism att frodas i kommentarsfältet, man har som agenda att maniskt vilja påverka läsarna att det är enbart invandrare som är skyldiga till allt ont som sker i vårt land. Och att islamiseringen av Sverige är ett faktum och alla muslimer är bältesbombare.

Om jag har rätt i min teori om att sajter som PI har ett nätverk med kontakter inom delar av rättsväsendet så bör alla ställa sig frågan om hur det är möjligt. Alla får vi våra egna svar så klart, eftersom vi alla är olika. Däremot bör alla ställa sig samma fråga, kan detta ha betydelse i förlängningen?

Det finns många frågor att ställa kring PI, och jag är övertygad om att de kommer att ställas.

20 comments on “Politiskt Inkorrekt har granskats av Medierna

  1. Patrik, Ängelholm
    25 september, 2011

    Chang Frick nämner 2 ytterlighetsalternativ. Att nämna möjligheter är inte riktigt samma sak som att förespråka dem. Isåfall skulle ju Chang även stödja den andra möjligheten, d.v.s. att vi ska underkasta oss sharialagar.

  2. Camilla
    25 september, 2011

    Det stämmer. Men inget gav lyssnaren tanken att han inte ser det som ett otänkbart scenario. Han tog inte avstånd från möjligheten eller hur? Så uppfattade åtminstone jag hans egna ord.

  3. DIF117
    25 september, 2011

    Hej Camilla!Lite tankar kring ditt inlägg.

    PI är enligt mig ett barn av det förljugna och politiserade mediaklimat som under många år sett det som sin uppgift att uppfostra dumsvensken till att tycka som media-etablissemanget i invandringsfrågan.

    Svensk media har systematiskt och konsekvent motarbetat och ägnat sig åt karaktärsmord på invandringskritiker,man har även ogenerat samarbetat med extremister såsom AFA,media har därmed legitimerat våld mot oliktänkande.

    Resultatet av denna draksådd är vad vi ser nu,polarisering och brutalisering av debatten kommer förmodligen att öka.

    Så vad gör mediasverige,tar dom sitt ansvar för det debattklimat dom skapat?Givetvis inte,de inskränker istället möjligheterna att kommentera på deras skittidningar,de väljer att försöka tysta invandringskritikerna ytterligare,samtidigt som dom publicerar diverse hatiska och osmakliga krönikor riktade mot SD och deras politiker,samtidigt som våldet mot förtroendevalda SD-politiker eskalerar.

    Du nämner SDL,är det konstigt att dylika organisationer får fäste i Sverige när SR använder AFA som källa i sitt pissprogram medierna?Som sagt, legitimerar man AFA får man finna sig i att det kommer en(minst) lika våldsam motreaktion.

    När det gäller ditt intresse för hur PI kommer över information,så är det väl ingen hemlighet att invandringskritiska personer finns överallt i samhället,inte konstigare än att kadavermedia har sina informatörer runtom i samhället,samma skit olika påsar.

    Har det någon betydelse?Givetvis,från mitt perspektiv är det bra att PI får fram ett korrekt underlag för sina artiklar,samtidigt som det visar att människor på olika positioner i vårt samhälle börjar förstå att det som händer i Sverige inte är bra.

    Förövrigt tycker jag att PI är bra för debatten,även fast jag tycker att deras tjat om islam är något tröttsamt i längden.
    Visst har dem lite problem med vissa kommentarer osv,men så blir det när debatten varit tystad under så många år,som sagt PI är ett resultat av att svensken inte tillåtits diskutera invandringsfrågan fritt och utan pekpinnar.

    • Camilla
      25 september, 2011

      Hej Dif117 !

      Jag dristar mig att anta att du är samma DIF som på twitter? Om så, kul att du läst och tog dig tid att svara. Man får ju ut mer av det man vill säga här än på twitters stackars 140 tecken.

      Hur gärna jag önskade att jag kunde säga att du har fel i precis allt du skriver så kan jag inte det. Jag måste ge dig rätt i mångt och mycket. Men inte allt.

      Medierna är egentligen inte förljugna. Jag tror snarare att de är fullt medvetena om att allt för många människor är lata i sitt informationintag och skiter fullständigt i att läsa vidare utan köper i princip det de läser på löpsedeln eller ingressen. Och man har ingen ambition av att köra med samma sorts ”journalistik” som PI gör, man rapporterar med så stora bokstäver det krävs. Sen att alla som är emot invandringen får tuppjuck så fort det inte blir riksnyheter över varenda händelse som innefattar människor av utländsk bakgrund är en annan femma. Det är inte samma som att medierna ljuger medvetet eller försöker dupera svenska folket med nån form av PK-hypnos.

      Men.. Även om det är så som du skriver, har inte alla människor ett ansvar att ta debatten till en lite högre nivå? En nivå där vi diskuterar det som vi anser är felaktiga politiska beslut men behåller respekten för den grupp människor det handlar om?

      Hade alla haft den inställningen att detta handlar om politiska beslut som ska kritiseras och lämnat alla fördomar om människor hemma i garderoben så hade ju aldrig tidningarna stängt sina kommentarsfunktioner från början eller hur? Det är användarna som har tvingat tidningarna dit, inte tidningarna som skadeglatt velat leka ÅsiktsGud och inför censur. Man har bara satt stopp för kränkande och ofta rasistiska kommentarer. Vilket är deras jäkla ansvar rätt och slätt.

      Jag vet att många hävdar att deras åsikter aldrig lyfts fram om de inte är sk PK-anpassade. Det stämmer inte. Allt handlar om hur man uttrycker sig.

      Jag kan lätt få fram exakt samma budskap som majoriteten av PI:s läsare spyr ur sig där och jag kan få det budskapet publicerat i princip vart som helst. Vet du varför? Jo, jag lämnar fördomar, fula ord, glåpord och otrevligheterna utanför tangentbordet.

      Mycket handlar om ens egna vilja att delta i debatten, på ett seriöst sätt. Det gör man inte via PI.

      • Golgor
        25 september, 2011

        Måste göra dig besviken där, ” Det är inte samma som att medierna ljuger medvetet eller försöker dupera svenska folket med nån form av PK-hypnos.”. Det finns faktiskt exempel när de fullständigt ljugit. Ett alternativ hade kunnat vara att de fullständigt struntat i att ta reda på fakta, men i så fall är det nästan värre. Är inte det vad en journalist verkligen ska göra?

        Det är klart att man ska ta ansvar för en debatt, men när medierna och till och med statsministern legitimerar våld mot SD är det inte konstigt att det aldrig blir av någon debatt. När någon försöker blir de tystade eller ignorerade.
        Det finns alltid personer som inte klarar av att sköta sig. Det jag stör mig på är hur det är vinklat. Har man ”Rätt” hatkommentarer är det fritt fram i media, exempelvis påstå att alla Sverigedemokrater är whitetrash.

        Det hade varit underbart om man kunde, som du skriver, publicera är politiskt okorrekta åsikter i vanlig media. Dock finns det som tidigare nämnt en anledning till att PI finns. Det är långt ifrån alla insändare och artiklar som är full med fördomar och glåpord men som aldrig skulle accepteras på exempelvis DN eller SvD.

        • Camilla
          25 september, 2011

          Jag säger inte emot dig i något av det du skrev här Gorgor. Visst är det så att fel begås av journalister, de är inga övermänniskor, däremot har de en enorm makt i och med sin penna och kontrakt hos en utgivare. Då ska man självklart kräva att de gör det jobb de en gång ville göra, att bli vår förlängda arm ut i nyheternas värld. Dit vi aldrig kommer själva. Så visst finns det ruttna äpplen i den fruktskålen, men det jag syftar på är att det inte pågår nån form av gigantisk konspiration där journalistkåren en gång i månaden samlas för att bestämma hur alla ska skriva.

          När det gäller näthat och hatkommentarer så är det skrämmande att det faktiskt är som så att många som gnäller på exempelvis PI:Trollen ,som de kommit att heta,själva vräker ur sig lika bedrövliga saker.

          Jag har lovat mig själv efter Utöya att verkligen agera demokratiskt så långt jag bara kan. För mig är demokrati och sunt förnuft två väldigt viktiga saker. Må så vara att jag rent ut sagt hatar en person eller dennes val av ideologi. det får jag behålla för mig själv och dra mitt strå till stacken för att bidra till det jag tror är rätt väg att gå. Låta alla komma till tals, och låta alla bli hörda. Kan lova att det är lättare sagt än gjort. Men kan jag, så kan även personer med riktig makt agera på samma sätt.

          • Golgor
            25 september, 2011

            Varför kan inte alla vara som dig, haha. Sunt förnuft är en gåva som inte allt för många har i dagens samhälle, oavsett ideologi. 😛

          • Lasse P
            28 september, 2011

            Tycker du inte är ärlig utan vinklar efter dina egna värderingar.
            Du ser det du vill se, hör det du vill höra.
            Du söker bekräftelse i det som stärker din världsbild, det kan man se om man granskar vad du skriver om och hur du väljer att tolka det. Inget konstigt med det, men låtsas inte vara ärlig och påstå att några journalister har makt, när det handlar om en systematisk manipulation av företagsmedia, allt från krigspropaganda till att SD handlar på Systembolaget.

            TT är ett bra exempel på hur monopolmedia har en tydlig agenda, här exempel på när de använder ” ” för att nervärdera genom att lägga in sina egna värderingar.
            http://www.dagensps.se/opinionen/artiklar/2011/09/23/06900909/index.xml

  4. Robert
    25 september, 2011

    Faktiskt inte speciellt förvånande att det finns personer inom rättsväsendet som stödjer dem. De, mer än någon annan, kommer ju i kontakt med verkligheten. Att media redigerar citat och liknande måste vara extremt frustrerande, då förstår jag att man känner sig tvungen att gå ”bakvägen”, dvs anonym till en blogg, istället för att försöka kommunicera via vanlig media.

    • Camilla
      25 september, 2011

      Nej, det är så sant. Inte det minsta märkligt med tanke på att alla är människor, sen är vi yrkespersoner i nästa steg.

      Vad jag personligen anser är väl att människor som valt att arbeta inom rättsväsendet borde tänka sig lite för innan man väljer att anonymt och utan sin uppdragsgivares godkännande tänka över vart man har sin lojalitet. Kanske är lojalitet fel ord att använda, men just nu kommer jag inte på ett annat ord som skulle passa bättre. Man har valt att objektivt och utan förutfattade meningar hjälpa alla människor som befinner sig i vårt land.

      Om nu ett X antal poliser landet runt anser att samhället har blivit så bedrövligt tack vare invandringen (hur gärna PI än vill påskinna att man är objektiv och rapporterar om alla brott och inte bara relaterade till invandringen så stämmer inte det. Det räcker med en snabb genomläsning så ser vem som helst vart man lägger sitt fokus.) varför agerar man då inte på ett annat sätt? Varför vänder man sig med information till en sajt som PI?

      • Golgor
        25 september, 2011

        Det beror lite på hur man menar med lojalitet mot samhället. Anser en person till exempel att invandrarpolitiken är helt åt skogen så är man ju lojal mot samhället genom att försöka upplysa denna om vad som råder. Går inte det i vanliga media tar man till de alternativa vägarna för att föra fram sin mening.
        Varför de vänder sig till en sajt som PI kan jag inte svara på. Men det finns inte så många andra stora nyhetssidor eller bloggar som skulle våga rapportera om många saker. De är helt enkelt rädda för att bli bojkottade och kallade rasister.

        Jag är förresten den tidigare kommentatorn, bytte till mitt nätsmeknamn istället.

        • Camilla
          25 september, 2011

          Ja, skälen är nog dem som du radar upp. Tycker det låter rimligt. Men jag måste ändå ställa mig reserverade gentemot det beteendet för jag tror att om man anser att PI är rätt källa till sådan information så lär man nog se över sina egna åsikter om människor.

  5. Jonas
    25 september, 2011

    Helt riktigt slutsats/fråga, varför är det ingen som frågar sig VARFÖR forum som Politiskt Inkorrekt existerar? Varför har Sverigedemokraterna röstats in i riksdagen? Varför har Vlaam Belang, SVP, EDL, och andra partier på yttersta högerkanten framgångar ute i Europa? Den frågan/analysen vågar nog inte PK-etablisemanget göra. Ingen rök utan eld…..

  6. Pingback: Varför tar inte Politiskt Inkorrekt ansvar? « Tankar åt alla håll & kanter

  7. Pingback: Bloggsam » Politiskt inkorrekts strävan mot det politiskt korrekta

  8. Pingback: Sverigedemokraterna och Politiskt inkorrekt ÄR en förolämpning! | Liberaldemokraterna

  9. Johan Olofsson (@jmolofsson)
    26 september, 2011

    Ett mycket bra inlägg och ännu bättre kommentarer!

    Jag vet inte mycket om vad Chang Frick verkligen tycker. Och även om jag faktiskt har träffat honom personligen, så gav det absolut ingen vägledning.

    Däremot har jag erfarenheter av hur journalister normalt arbetar, och jag är beredd att äta upp min hatt ifall Chang Frick själv anser att han blivit rättvisande citerad. Mina erfarenheter består exempelvis av långa bandinspelade intervjuer som (givetvis!) kortas ned med 98-99%. Och kvar blir yttranden och uttalanden som isolerade ter sig helt förvrängda jämfört med intervjun i sin helhet.

    Gärna vill journalister från olika radio-, tv- och tidningsföretag intervjua i omedelbar följd efter varandra. Den intervjuade har nästan alltid en jobbig situation redan till att börja med. Det är i regel därför man blir intervjuad. Det krävs ofta närmast övermänskliga krafter för att i den situationen klara av den ena intervjun efter den andra. Därför kan det vara en väldigt bra regel att alltid ha någon anställd kommunikatör som man kan hänvisa till. Men det vill journalisten så klart inte nöja sig med. En intervju med något slags högdjur är vad den vill ha. Chang Frick hade nog bästa möjliga förutsättningar att klara den här intervjun, och ändå har jag på känn att han upplever det som att alla hans Om och Men blivit bortklippta.

    Vi har all anledning att vara misstänksamma mot PI.
    Vi har goda skäl också att vara misstänksamma mot SD:s ambitiösa partiledning.
    Och dessutom har vi goda skäl att vara misstänksamma mot de företag som säljer radioprogram till SR. I det här fallet mot http://www.tredjestatsmakten.se/

    Dem vi inte bör vara misstänksamma mot, däremot, det är SD:s väljare.
    Vi lever i en demokrati. De har sin fulla rätt till vilka åsikter som helst, och de har rätt att yttra nästan vilka åsikter som helst också.

    Den fråga som varken Expo eller radioprogrammet Medierna ännu nått fram till, det är frågan Varför!

    Varför flockas läsare till Politiskt Inkorrekt?
    Varför röstar många på Sverigedemokraterna?
    Varför är förtroendet för vissa befolkningsgrupper, som t.ex folkvalda och journalister lågt?

    När svaren på sådana varför har börjat ta form, då kan man börja göra något åt problemen. Men först måste man våga fråga sig varför.

    En nästan lika ruskig fråga är: Vad kommer att hända om dagens utveckling fortsätter utan förändring. …så går det givetvis aldrig, men det är ändå en relevant fråga.

    • Camilla
      26 september, 2011

      Hej Johan!

      Kul att du tyckte att inlägget och kommentarerna är bra. Roligt att höra!

      Jag har inte mycket att tillägga egentligen till det du skrev, för visst går det till exakt så som du skrev när det gäller interjuver osv. personligen måste jag dock säga att jag oftast har varit mycket nöjd. Mest nöjd var jag när P4 interjuvade mig i 1½ timme sen skulle detta klippas ner till sjuka 1½ minut..men reportern gjorde det så bra att jag vart häpen. Mycket handlar om hur väl man känner till hur journalister arbetar det hänger även på den interjuvade att säga rätt saker o prata lite så att säga.

      Jag ska fundera vidare på dina frågor du ställt, återkommer 🙂

  10. Pingback: Politiskt inkorrekt och Sverigedemokraterna är en förolämpning!

  11. Pingback: PI agerar som ett trängt djur | Per Pettersson

Kommentera

Information

This entry was posted on 25 september, 2011 by in Okategoriserade.
