Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Bakläxa SVT ang. kapade Twitterkonton

Uppdaterat

Kära SVT. Jag förstår att ni inser nyhetsvärdet i det faktum att tre personer som aktivt arbetar mot rasism och nazism fått sina twitterkonton kapade. Men varför avslöjar ni så öppet att ni har noll koll på något som man borde ha koll på om man arbetar med nyheter?

Jag tänker på tre saker, en viktigare än de andra två. Börjar bakifrån.

När man pratar om folk på Twitter så används alltid tecknet “@” framför kontots namn. Inte “#” Den symbolen används i ett helt annat sammanhang.

Sen så borde ni haft omdömet att välja ett citat, som visar på vad kaparna av twitterkonton för @lenasundstrom, @janhelin och @alexbengtsson , verkligen var ute efter. “ Vill du ha anställning som ledarskribent på Aftonbladet? Tyvärr vi anställer bara etniskt vita svenskar och hycklare” var väl inte så värst rasistiskt eller ens anmärkningsvärt eller hur?

Däremot finns citat så som “ Importera mer islamister till Sverige! Islam har inte tillräckligt fäste i landet förens vi har minst en självmordsbombare i veckan! “ Ser ni någon signifikant skillnad SVT på dessa två när det gäller nyhetsvärde?

Sen har vi det som egentligen är mycket anmärkningsvärt.

I slutet på artikeln skriver ni att politiskt inkorrekta sajter uppmanat sina läsare att ta över #svpol, vad för sorts sajter syftar ni på för den som inte hänger med ute på nätet? Jag kan ju hjälpa er på traven och berätta att det är sajten Politisktinkorrekt.info som SVT åsyftar mest troligtvis. En sajt som fått massiv kritik för att man är en riktig dyngcentral för rasistiska och fientliga åsikter, speciellt via sitt kommentarsfält. Inte sagt att deras artiklar är förfalskade eller något liknande. Men syftet med PI är inte att förmedla nyheter som “gammelmedia försöker mörka” utan det är att enbart (med få undantagsfall) att få människor att tro och känna att alla brott som begås är av invandrare och vi ska dra alla över en kam.

Förhoppningsvis SVT, så kommer denna sajt att granskas riktigt djupt. Både från utsidan och insidan. Då kanske ni kan försöka att hänga på tåget och läsa på lite så att ni lär er vikten av att ha korrekt information.

 

Svt har nu tydligen blivit upplysta i missen de gjort i slutet, man har nu ändrat ”politiskt inkorrekta sajter” till nätforum för främlingsfientlighet.

http://svt.se/2.27170/1.2536969/twitter-identitet_kapad_for_aftonbladets_chefredaktor

3 comments on “Bakläxa SVT ang. kapade Twitterkonton

  1. janrume
    19 september, 2011
  2. Patrik, Ängelholm
    20 september, 2011

    Då skall jag, till skillnad från Jan Rume, skriva något som är on-topic.

    Det är skönt att läsa att du fortfarande har förmågan att, på ett personligt och uppriktigt sätt, rikta udden mot allehanda idiotier Camilla, varifrån de än kommer. Sen må jag tycka att du ibland numera hemfaller åt en sorts kritik mot SD som ligger litet väl nära PK och därför blir ”ospännande”, även om jag menar att kritik mot partiet rent generellt är bra. Alla partier skall kritiseras för sina brister och alla partier har brister.

    Ang. de kapade identiterna så tycker jag det är lågt. Nog för att jag i viss mån kan tycka att de som utsatts har bäddat för det, men det är inte seriöst att kapa folks identiteter och det gynnar inte i längden den sak som identitetskapare upplever sig kämpa för. Jag skulle vilja be dem släppa det och istället ansluta sig till den verkliga debatten om de växande samhällsproblemen i Sverige, som jag personligen finner i hög grad har samband med mångkultur, massinvandring och demokratiproblem.

  3. Camilla
    21 september, 2011

    Oh ja Patrik, än har inte den förmågan gått till spillo. Och visst har du rätt, jag har sen Utöya och Breivik genomgått en personlig process av förändring i hur jag formulerar mig. Kanske är jag för tillfället PK-igare än vanligt..men det är inte något problem för mig, däremot kan jag nog försäkra dig om att det snart kommer att gås emot strömmen igen 😉

    Ang kapade konton så håller jag med dig. Detta skapar bara helt onödiga konflikter mellan icke- PK-are och resten. Det ökar bilden av att PI-troll och liknade fenomen är inget att bry sig om, vilket slår tillbaka på normala människor som har samma tänkande.

    Mitt första stycke o det andra har en gemensam nämnare kan man säga Patrik. Sen Utöya har det blivit viktigt för mig att få båda sidor att förstå varandra. Jag tror att vill vi uppnå en förändring så måste man från SD:s börja tagga ner reotoriken där den är för hårdför och från PK-hållet börja lyssna på vad folk egentligen är oroliga för.

    Men det går inte så länge det ska vara populism med i smeten,

Kommentera

Information

This entry was posted on 17 september, 2011 by in Okategoriserade.
