Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Mina tankar om 11 September och Anders Breivik

 Det här med årsdagar är något jag aldrig varit mycket för. Ärligt så jag glad varje gång jag minns när någon av mina nära och kära fyller år. Men allt för ofta händer det att jag glömmer bort det. Sån är jag. Men, det finns vissa datum man aldrig kommer att glömma. 11 September är tillsammans med 22 Juni oförglömliga.

 11/9 2001. Jag minns den dagen minut för minut. Vi var många som följde terrordådet mot USA med tårar i ögonen och en känsla av total chock.

 För mig handlade det direkt om att tänka ett par steg längre, jag funderade länge mycket över hur denna terroraktion skulle komma att påverka våra liv. Inte bara amerikanernas utan även våra, här hemma i lilla Sverige. Många röster sa att detta kommer inte att få någon effekt alls. Jag höll inte med. Och jag hade rätt.

 I 10 års tid har människor som annars levt i en relativt trygg tillvaro och som sett på sina medmänniskor som exakt det de är, medmänniskor, blivit allt mer medvetna om att när som helst kan det ske igen. Till och med här hemma. Det fick vi bevis på vid jul 2010 då en islamist sprängde ihjäl sig själv vid ett misslyckat terrordåd mot stockholmare mitt i julruschen. Och lagomt till 10-årsdagen av 11 September kablas just nu nyheten om att man gripit fyra personer i Göteborg för planering av terrorbrott.

 Handlar det om medvetenhet eller skräck?

 Effekten man är ute efter vid terrordåd är att sätta människor i skräck. Ovissheten om när och om något ska ske tär på en människa både känslomässigt och beteendemässigt och det är vad terrorister är ute efter. I syfte att få sin vilja igenom pga att vi människor till slut blir så rädda att vi väljer att göra vad vi kan för att undvika faran som vi tror väntar.

 Och visst har de lyckats? Till viss mån åtminstone. De anti-muslimska grupperna växer och retoriken är tidvis så hård att den blir fruktansvärd. Ingen åtskillnad görs i många fall mellan extremister inom islam och en helt vanlig muslim. Alla ses som potentiella bältesbombare.

 Vilket är så fel som något bara kan bli.

 Men, de har heller inte fel. För tyvärr är det så att det finns en stor hotbild från just islamister. Enligt SÄPO är det det största hotet mot Sverige.

 Gör då de grupper rätt ,som vill kämpa för att anti-muslimska grupperna ska inse att de har gått överstyr, när de enbart fokuserar på att visa sitt stöd på olika sätt men aldrig någonsin tar de negativa saker som sker i sin mun och för en dialog? Att säga ”vi ska alla bekämpa terrorismen” och i stöd sätta på sig en Niquab, räcker tyvärr inte idag. Det har gått för långt. Man vill så väl, men vet inte hur man ska göra.

 Varför inte våga prata seriöst om de saker som många ser som ett hot?

Varför inte ta tag i de frågor som vi alla borde kunde se som problem men är för rädda att tala om just för skräcken att ses som en anti-islamare?

 Skulle vi ha gjort det tidigare inbillar naiva jag mig att mycket skulle vara lättare för alla människor som är muslimer idag. Man vinner sällan på att göra saker tabubelagt.

 Hur som helst.

 11 September för 10 år sedan har satt sina spår i vårt dagliga liv för evigt.

 För mig har det handlat om att gå igenom samma process som alla andra. Jag är exakt lika rädd för att drabbas av ett terrordåd som du. Jag erkänner utan omsvep att jag har blivit mer fördomsfull tack vare 11 september. Fast, inte tillräckligt fördomsfull för att luras varken till att sluta leva mitt liv som jag vill, i orädsla, inte heller har någon lyckats skrämma mig tillräckligt för att jag ska inbilla mig att alla muslimer är Jihadister.

 Idag, 10 år senare är jag så mycket mer demokratisk och öppen än vad jag trodde jag skulle kunna bli.

 Den 22 Juni 2011 drabbades Norge av en fruktansvärd terroraktion. Utförd av en blond landsman. Han mördade kallblodigt ca 70 personer, för att han hatar muslimer rätt och slätt.

 Borde inte Anders Behring Breiviks dåd få oss att vakna upp och inse en viktig sak?

 Rädsla föder rädsla. Hat föder hat.

 Så länge det fortsätts att byggas upp hat mot muslimer kommer muslimer att bygga upp sitt hat gentemot de krafterna.

 Sen är spiralen igång med en sån fart att den blir omöjlig att stoppa. Än har vi tid.

 Jag vill inte leva i en värld där människor är rädda. Jag tror på mänskligheten, jag vägrar att ge upp och bara se på när klyftorna växer mellan olika grupper. För jag är övertygad om att det bara kan sluta i katastrof på ett eller annat sätt.

 Om A slår mig och om B försöker hindra mig från mina demokratiska rättigheter så kan jag inte förutsätta att resten av alfabetet är likadant.

 Varför kan inte den barnsliga förklaringsmodellen funka även i vårt dagliga samhälle?

 Ingen av oss vill ha ett nytt 11 September någonstans i världen. Inte vill vi heller ha en ny Anders Breivik. Då får vi ta oss i kragen och börja lyssna på varandra istället för att slå de som tycker olika på fingrarna och tävla om vem som snärtar bäst med pekpinnen, vi måste börja ha en sansad dialog. Från alla sidor.

 Det är vi skyldiga all de människor som dött pga terrordåd, som dött pga religion och som dött för att de har kämpat för demokratiska rättigheter.

 

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13604828.ab

 http://gt.expressen.se/nyheter/1.2556367/fyra-greps-i-natt

 http://www.expressen.se/nyheter/1.2556357/barnen-fran-11-september

 http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyra-gripna-for-terrorbrott

 http://www.svd.se/nyheter/utrikes/en-forandrad-varld_6457486.svd

 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fyra-gripna-for-terrorbrott_6459556.svd

6 comments on “Mina tankar om 11 September och Anders Breivik

  1. KLARTEXTEN!
    11 september, 2011

    Menar du att vi skall blunda för det islamistiska hotet? Att vi skall blunda för Koranen 9:29 som predikar jihad mot oss otrogna:

    Fight those from among the People of the Book who believe not in Allah, nor in the Last Day….(koranen 9:29)

  2. Camilla
    11 september, 2011

    Skrev jag det någonstans?

    Nej, du gör just det som är så farligt. Vägrar ta till dig allt annat än det som passar just din agenda. Och det är just det som är så farligt. Men ta du och lös igenom det jag skrev ytterligaren en gång o känn dig inte träffad..då kanske du förstår vad jag skriver.

  3. Mats
    11 september, 2011

    Va fan är det för fel på dej? Har du inte sett på efterlyst, DN och PI ?
    Märker du inte vad händer i Sverige dagligen? Det är därför vi HATAR.

  4. Camilla
    11 september, 2011

    Och ditt hat får inga konsekvenser tror du som slår tillbaka ?

  5. Du Gamla Du Fria
    11 september, 2011

    Sluta drömma! Islam och demokrati går ej att förena, innan den muslimska invandringen till Europa och Sverige visste många inte något om Islam, men vi fick ett chockartat uppvaknande den 11 sept. Vi kommer alltid att hädanefter få leva i rädsla för nya terrordåd, jag hatar inte men jag avskyr Islam som förtrycker människor speciellt kvinnor. Den värld jag växte upp i är ett minne blott, tro inget annat! Våra kulturer går ej att förena. Vår framtid med den okontrollerade invandringen i vårt land kommer att föda nya terrorister… läs tidningen idag!

  6. OveRFalun
    18 september, 2011

    Jag pratade med min svärmor som är ganska nära nittio om chocker och hon kunde upplysa mig om att chockeras, det gör vi människor en gång i kvarten över ofattbara händelser.
    Själv hade hon andra världskriget som sin fasansfulla chock, sen bekräftelsen på den ofattbara behandling av oliktänkande som nazisterna fick stå ansvariga för, sedan en rad mord på kända betydande personer, sedan kröp våra historiska minnen ihop och vi pratade om Kennedy, om Vietnam, om Pol pot, om Palme, om svältkatastrofer och Estonia, om jordbävningar och otäcka angrepp på människor och vi blev ganska eniga om att ingenting är nytt under solen utan elakheter och djävulskap upprepas, skillnaden är bara att det är nya människor som skall ta emot budskapet och de har u inga referensramar utan upplever just det som de fått höra som det allra värsta.
    På ett torg i Finland i början på 1918 så stod flera tusen röda.
    De delades upp i tre grupper.
    En fick gå hem.
    En sattes i fängelse.
    En avrättades på plats.
    De avrättades av sina egna landsmän som de överlevande sedan skulle leva tillsammans med, de skulle skicka sina barn till samma skolor och de skulle bli gamla på samma hem.
    Idag så ser vi bara det som alla människor genom alla tider har sett och förstått.
    Vi människor är allt några elaka djävlar som när som helst kan göra vad som helst.
    Problemet är bara att vi inte tror det och därför inte aktivt kan förebygga det.
    För hur ska man kunna förebygga något som man inte tror kan hända.
    När jag har arbetat med barn har jag utgått från att vi är just de djur vi är men med förnuft och eftertanke kan man frammana den goda människa som faktiskt finns.
    Men om vi accepterar en värld där våldet, terrorn och misshandeln har upphöjts till det optimala mänskliga tillståndet så borde vi nog vara mer förvånade över att det så sällan händer.

Kommentera

Information

This entry was posted on 11 september, 2011 by in Okategoriserade.
