Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SD bör kanske lugna ner sina sympatisörer ibland?

Jag undrar om Sverigedemokraterna verkligen är tacksamma för den “hjälp” de får från sina supporters ibland? Jag skulle betacka mig den, men det är ju jag det.

Jag tror på dialog, jag har bestämt mig för att ska jag prata om demokrati så ska den gälla för alla. Oavsett vad jag tycker personligen, pajkastningen lämnar jag över till de som känner att det är rätt väg att gå.

Jag har inge problem alls med att ta en kommunist i försvar, och jag har inga problem med att ta en SD:are i försvar. När det behövs. Jag tror nämligen att om vi alla orkade växa upp och biter oss i läppen när vi är som argast, så kan vi alla ta dialogen. Gör vi inte det så vet vi ju vad som sker. Populismen skjuter i höjden och vips får 20 nya personer sitta i riksdagen.

Häromdagen tog jag Mattias Karlsson (SD) i försvar (även om han Iofs inte vill ha mitt stöd) då uppgiften kom att han hade nekats av Dräktrådet i Kronobergs län att hyra en folkdräkt till riksdagens öppnande. Jag tyckte det var illa, eftersom alla ska ha samma rättigheter oavsett partitillhörighet. Men det var då..

Nu visar det sig att Dräktrådet inte ens hyr ut folkdräkter, det var en kvinna som var villig att hyra ut sin egen dräkt till Karlsson men vägrade när hon fick veta vem han var. Helt i sin fulla rätt att neka honom det.

Ingen kan tvinga Karlsson att hyra ut sina fotbollsskor till Pol Pot eller hur?

Men så är det klassiska martyrskapsdrevet igång.

Stackars SD, nu blir de återigen förföljda av sitt politiska val.

Inte ett ord om hur jäkla synd och otrevligt det är för den privatperson som nu sitter och får idiotiska mejl och telefonsamtal för de så kallade sympatisörerna till Karlssons parti. Inte ett ord.

Vore det lite hyfs på Mattias Karlsson så bör han ta bladet från munnen och säga till dem att lägga av, kvinnan har inte gjort nåt fel. Vilket nog tyvärr inte lär ske, men jag har ju haft fel förr…..(?)

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1540661/Ville-hyra-folkdrakt—nobbades.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politiker-fick-inte-lana-folkdrakt_6449296.svd

http://svt.se/2.33731/1.2526655/sverigedemokrat_nekades_hyra_folkdrakt

http://www.corren.se/Sverige/?articleId=5766234

http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/sd-politiker-vagrades-hyra-folkdrakt(2930425).gm

25 comments on “SD bör kanske lugna ner sina sympatisörer ibland?

  1. gummistovelflickan
    7 september, 2011

    Tack för ett klokt och vettigt inlägg i denna debatt!

    • Camilla
      7 september, 2011

      Tack själv för att du tycker så. Glädjer mig

  2. Tobias
    7 september, 2011

    Vänd på det. Vem i riksdagen ber folk att lugna ner sig när dom hotar och misshandlar SD??

    • Camilla
      7 september, 2011

      Jag tycker nog att SD har fått fullt stöd sista tiden när det gäller våld mot deras företrädare. Och vad har det med detta att göra?

      Du tycker alltså att Karlsson inte gör bort sig som drar igång tyck-synd-om-mig-drevet för att en PRIVATperson gör som hon vill med sina egna ägodelar?

      Inte för inte många just nu anser att han gjort bort sig rejält.

  3. Julejan
    7 september, 2011

    Det är ju helt otroligt att det blir en tidningsartikel om att en privatperson inte vill låna ut sin privata folkdräkt till en politiker som han/hon inte sympatiserar med. Ännu värre är det att den stackars människan blir bombaderad med mail.

    Hade det varit myndigheten Dräktrådet som hade diskriminerat en person baserat på politisk åsikt hade det varit ett fall för diskrimineringsombudsmannen. SD ska inte diskrimineras även om deras politik ibland antyder att de själva gärna skulle vilja diskriminera andra om det bara var tillåtet.

    • Camilla
      7 september, 2011

      Problemet med detta är att det är Mattias Karlsson (SD) fel att detta skett. Han gick ut på twitter till att börja med och deklarerade att han nekats hyra en folkdräkt. Han borde ha insett att han försökte spela martyr på en privatpersons bekostnad. Sorgligt.

  4. festinalente1
    7 september, 2011

    SD har hamnat i samma situation som flera av de allsvenska fotbollsklubbarna har gjort med ”sina” fotbollshuliganer.
    Utåt vill klubbarnas framstå som ansvarstagande, men man vill/kan/vågar inte säga ifrån/ta i med hårdhandskarna mot det olämpliga uppträdandet. De anser att de gjort vad de kan. Ansvaret ligger på andra (givetvis). Men bara att spelarna springer fram och tackar sina supportrar efter matchen, även om matchen brutits p.g.a. klackens agerande, anser jag är ett icke-ansvarstagande agerande. Kommentaren från spelare som försvarade tackandet med att det var inte allas fel, och de oskyldiga kan ta illa vid sig (?) om vi inte tackar dom.

    SD vill framstå som rumsrena, samtidigt som man tiger (och förmodligen samtycker) om många av deras sympatisörers minst sagt tveksamma uttalanden och skrivanden.

    Man tycks resonera som så, att även en dålig sympatisör är ju en sympatisör. Oavsett huliganism eller rasism/främlingfientlighet.

    • Camilla
      7 september, 2011

      Du har rätt.

      Minns när en kvinnlig företrädare för partiet som även var omslagstjej på en av kampanjbladen inför EU-valet kläckte otroligt dumma saker: afrikaner har 2000 parasiter osv. Minns inte exakt. Frågade då en relativt högt uppsat person om hur f*n hon kunde få vara kvar..Fick då förklarat för mig att vissa agerar som ”nyttiga idioter”. Alltså gör saker som ledningen tar avstånd från men egentligen inte bryr isg om. För man vet att man lyckats tilltala fler väljare med den taktiken.

      Antar att det är det som kallas taktiskt spel ? (lite ironi där om nån skulle missuppfatta)

  5. stina
    7 september, 2011

    ville mattias hyra en privatägd kvinnofolkdräkt? passar den verkligen honom? Och varför frågade hon då efter hans mått? Eller är det så att tjejen äger ett gäng manliga folkdräkter i olika storlek?

    • Camilla
      7 september, 2011

      Brukar säga att dumma frågor förtjänar dumma svar, men jag ska vara snäll idag. Tror du inser själv vad svaret egentligen är på din ”fråga”

      • Jon
        7 september, 2011

        Tvärtom är det en högst relevant fråga – tillika gör den att hela ditt resonemang om ”privatägd” folkdräkt faller! Vi kommer förhoppningsvis att så småningom få höra den ”sanna” versionen, utan desperata bortförklaringar och efterhandskonstruktioner. Jag förstår att du, med tanke på ditt ställningstagande i allmänhet, inte kan ge Stina ett logisk svar utan i stället försöker ge hennes mycket berättigade undran ett löjets skimmer. Dessvärre bet du dig i tummen denna gång!

        • Camilla
          7 september, 2011

          Ja, du har faktiskt helt rätt. Det var jag som var irriterad efter att ha haft en diskussion med ett sk Troll vars resonemang var likadant som Stinas.

          Rätt ska vara rätt, Stina förtjänar ett bra svar absolut och en ursäkt till och med.

          Som jag fattat det så har kvinnan flertalet dräkter till både män och kvinnor. Storleksfrågan kommer sig nog mest av att hon ville veta om hon hade rätt strl att hyra ut åt Karlsson.

          • Jon
            7 september, 2011

            Ditt svar länder dig till heder – vad man än har för politisk uppfattning bör man ha respekt för andras åsikter och inte utgå från att de har fel. Bra jobbat – fortsätt så!

            • Camilla
              8 september, 2011

              Självklart är det så, och jag är glad att du påpekade att jag som du skrev ”bitit mig i tummen” för jag försöker in i det längsta att lyssna på alla, det är viktigt för mig och sen bete mig normalt mot alla. Men även jag gör fel men försöker rätta till det om jag kan.

  6. Illwill
    7 september, 2011

    Fredrik Reinfeldt angående politiskt våld mot SD: ”Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer. ”

    AFA/RF etc (Vpk/Mpk:s sympatisörer) misshandlar, hotar och attackerar på andra sätt SD-politiker på veckolig basis.

    SD-sympasitörer (antar du, kan vara människor som bara är negativa till diskriminering) skickar en handfull arga mail till en förening.

    Du skriver: ”Stackars SD, nu blir de återigen förföljda av sitt politiska val.”

    Ja, det är väl ändå rätt så synd att folk i Sverige förföljs och trakasseras pga deras politiska åsikter, är det inte det? Eller är det ok, så länge det bara drabbar de som inte tycker som du?

    Att ”beskylla” SD för populism är rätt intressant annars. Folkpartiet Populisterna lånar vart 4:e år några av SD:s idéer för att få röster…DET är populism. SD har en klar politik och huruvida de idéerna fungerar eller inte återstår att se, då övriga 7-klövern har exakt samma politik oftast (speciellt när det gäller kriminella analfabeter från MENA-länderna).

    Men visst, jag tycker också att man ska få välja själv vem man vill sälja/hyra saker till. Fast till skillnad mot sådana som du så anser jag att det i så fall ska vara konsekvent. Om en förening har rätt att förvägra SD att hyra dräkter, då ska en ICA-handlare ha rätt att förvägra zigenare rätten att snatta..förlåt…”handla”…i den butiken eller en bostadsrättsförening ska ha rätt att förvägra araber rätten att bo i deras lägenheter. För visst ska det vara lika för alla, du vill väl inte att bara de som inte tycker som du ska förvägras saker?

    • Camilla
      7 september, 2011

      Jag tycker nog att det framgår att jag är den sista som gör skillnad på folk och folk när det gäller demokratiska rättigheter.

      Men man måste lära sig att välja sina strider. Annars ser man bara dum ut tyvärr.

  7. Mats Carlsson
    7 september, 2011

    Frågan är om Birgitta Blixt förklarade att det var fråga om en privat dräkt. Om hon inte gjorde detta är det inte Mattias (men väl PI ) som spelar martyrkortet.

    Om det stämmer att Mattias först i efterhand fick reda på att dräkten var privat, har han inget att be om ursäkt för.

    I somras var det ju en person på ett vandrarhem i Visby som sa att SD ej var välkomna. Det visade sig att denna persons åsikt inte representerade ägaren och denna information gick ju SD ( och PI) ut med.

    OM det är en fråga om missförstånd OCH om hembygdsförbundet också sagt detta borde däremot Mattias säga något

    • Camilla
      7 september, 2011

      Mycket möjligt att det kan vara så. Men jag tycker ändå att Karlsson då borde ha sagt något annat än följande ”Detta är en direkt krigshandling och diskriminering av dem som inte tycker likadant ”

      Detta hat spårat ur totalt med ett så starkt uttalande från en riksdagsman ang en folkdräkt.

      http://politisktinkorrekt.info/2011/09/07/mattias-karlsson-och-folkdrakten/

      • Stefan
        7 september, 2011

        Kanske kan låta starkt, faktum kvarstår att han ändå har rätt!

        • Camilla
          7 september, 2011

          På vilket sätt har han rätt?

          För mig är dett som du själv påpekar, ett starkt uttryck över något ganska banalt. För det är skillnad på om det var en butik eller liknande som nekat honom, då hade det varit politisk diskriminering. Nu har vi faktiskt rätten som privatpersoner att ta ställning till vad vi anser är okej och inte med våra egna ägodelar mm.

          Men please, förklara för mig hur detta kan vara en krigshandling. Jag har kanske missat nåt?

  8. Camilla
    7 september, 2011

    Tilläggas ska att det är såna här saker ” http://sunnebloggen.wordpress.com/2011/05/30/flash-utatriktad-aktivitet-av-sd-varmland/ ” samt Mattias karlssons egna twitter-uppmaning att kuppa Hembygdsförbundet som gör att de känner sig otroligt avlägsna SD och då måste man förstå om en privatperson inte känner sig bekväm med att hyra ut sina ägodelar.

  9. janrume
    7 september, 2011

    Det kanske var tur att han inte fick hyra, vi vet ju hur det gick för en annan SD när han skulle styla med folkdräkt …

  10. Pappan
    7 september, 2011

    Du menar att riksdagsman Karlsson redan från början var klar över att dräkten tillhörde Birgitta Blixt privata samling? Han skriver såhär:

    Jag ringde först Smålands museum och blev då hänvisad till en företrädare för Kronobergs dräktråd. När jag sade att jag ville bära en Dädesjödräkt vid riksdagens öppnande blev hon eld och lågor och sade att det vore fantastiskt roligt om en dräkt från vår gemensamma hembygd kunde visas upp i ett sådant fint och officiellt sammanhang. Vi kom överens om pris, jag skulle skicka mina mått till henne och sedan skulle min pappa som jobbar i närheten hämta dräkten i början på nästa vecka. Precis innan hon skulle lägga på frågade hon vilket parti jag representerade. När jag svarade SD, blev hon tyst en långs stund och sedan sade hon att hon inte ville att en sverigedemokrat skulle bära dräkten och att det inte längre var aktuellt att hyra ut till mig. Någon annan möjlighet att hyra just den dräkt jag vill ha tror jag inte finns. Har redan talat med bl.a Skansen och Folklivscentret i Åkarp.

    Intrycket är onekligen att både Smålands museum och därefter Karlsson själv hade uppfattningen att Dräktrådet som sådant stod för uthyrningen, inte privatpersonen B. Blixt.

    Vet du hur det går till på sämre skolgårdar? När hackkycklingen inte orkar ta glåporden, utan säger emot, då kommer spottloskorna. Och när tårarna kommer, då börjar sparkarna. Eftersom hackkycklingen ”tiggt om det” genom att ”göra sig till martyr”. Eller som det brukar hela ”vill att man skall tycka synd om honom”. Scenerna skiftar men den sociala dynamiken kvarstår.

    Tänk på det.

    Pappan

    • Camilla
      8 september, 2011

      Pappan: Om du tänker på vad jag skrev i början så tog jag hans försvar eller hur?

      Hur detta gått till tordes vara uppenbart nu och då tycker jag att Karlsson gott kan sluta upp med att kalla detta för mellan dem för krigshandling och säga: Surt sa räven, men detta måste jag acceptera. Och jag vill inte att någon ska varken ringa eller mejla henne med diverse åsikter för hon är i sin fulla rätt som privarperson att neka mig.

      För nåt säger mig att Karslsson aldrig skulle låna ut sin kostym till någon från Expo eller liknande?

      Jan: Det där är oförglömligt 😉

  11. Eric
    8 september, 2011

    Finns inga mer lättkränkta än Sdare…. Fan, om det finns något offer i den här historien är det väl snarare kvinnan som blir mailbombad av sdpöbeln.

    Kan jag kräva av Karlsson att han hyr ut en kostym till mig och sen när jag blir nekad, höra av mig till nån afa-site som hotar honom och kallar honom odemokratisk?

Kommentera

Information

This entry was posted on 7 september, 2011 by in Okategoriserade.
