Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

En annan tankeversion runt Erik Almqvist & krogbråket

Idag är intresset stort för Sverigedemokraternas riksdagsledamot Erik Almqvist. Han misstänks för att ha slagits på krogen med väktare, efter en dispyt om han stod med på en V.I.P lista eller inte.

Jag skulle kunna utan problem skriva ett långt och roligt inlägg om diverse fylleskandaler och koppla ihop detta med Erik Almqvist och tjata mig blå om att nu banne mig måste SD kasta ut honom. Men det avstår jag ifrån. Detta gör andra så bra ändå.

Jag väntar med att ta ställning till vem jag tror på, jag tog ställning för Von Arnold strax innan valet och med facit i hand så skulle jag och många andra kanske inte ha gjort det. Men, personligen så tror jag på Almqvist version. Om inte för något annat så lär väl SÄPO-vakternas vittnesmål räknas som mest trovärdiga när utredningen är klar. De om några bör ju stå över personliga känslor och brist på full fokus över händelsen.

När jag gick ut till affären för en stund sedan så möts jag av löpsedlar med Erik A:s bild på, med det övertydliga budskapet som får en snabbläsare av enbart rubriken att tro att han är skyldig rakt av till någon form av slagsmål. Läser man inte vidare och än värre, har man inte tillgång till internet och kan läsa andras versioner av detta så är Erik Almqvist redan dömd.

Media gör så klart allt man kan för att få uppmärksamhet, man lever ju på att folk vill läsa just deras tidning. Tyvärr så skiter man ofta i det faktum att många läser bara ingressen eller rubriken och beroende på vad man valt att skriva där får man olika effekter.

Senaste tiden har man pratat mycket om näthat och alla medier i princip tagit samma ställning och nu äntligen tagit sitt ansvar. Men hur är det med ansvaret om vilka effekter och vilket budskap man skickar ut till slöa läsare beroende på hur man väljer att sälja nyheten?

Kan man kräva av tidningar och andra nyhetskanaler att vara mer exakta i hur de lägger fram sina olika nyheter så att man inte förleder läsaren att indirekt få ett annat budskap än den direkta sanningen?

Det samma gäller för oss som bloggar. Jag har själv förr gärna förstorat rubriken eller ingressen för att locka fler läsare. Jag kommer tyvärr garanterat göra det igen, men jag försöker att tänka mig för.

För mig handlar nyhetsförmedling om objektivitet och korrekthet. Journalisterna ska vara min förlängda arm till sånt som sker på platser där jag inte befinner mig. Har jag då inte rätten att få dem återberättade korrekta utan känslan av att det viktigaste är att Aftonbladet säljer mer lösnummer än Expressen?

Det är kanske inte så konstigt att vissa grupper gärna och ofta beskyller medierna för att vara korrupta och lögnaktiga?

Jag anser inte det, men när man är oförsiktig med just rubriksättning och liknande så får det effekter. Kanske nyheter borde vara lite mindre häftiga och lite mer tråkiga? Jimmie Åkesson är t.ex. en som ofta kan använda sig av det påstående, efter hans artikel om islam där Aftonbladet satte sin egen rubrik på den, och vad fick artikeln för reaktion och effekt?

Ord är det starkaste vi har. Otroligt starka. Ord kan döda och ord kan hela.

 

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/608064-sd-s-erik-almqvist-polisanmald-for-misshandel

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-inblandad-i-krogbrak

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-politiker-inblandad-i-krogbrak_6440506.svd

http://www.bt.se/nyheter/sd-politiker-inblandad-i-krogbrak(2926345).gm

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=275252

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.714675-sd-politiker-anklagas-for-misshandel

7 comments on “En annan tankeversion runt Erik Almqvist & krogbråket

  1. M
    4 september, 2011

    Erik Almkvist attackerar komiker med sparkar på kungsgatan 2010. Film. http://jinge.se/politik/sd-toppar-hotar-med-misshandel.htm

  2. janrume
    4 september, 2011

    enligt TV4 nyheterna kommenterar inte SÄPO vad de sett eller inte …Vi minns hur det gick för Anna Sjödin,oavsett vad Erik har gjort eller inte är han en förlorare så funkar det tyvärr.

    http://www.expressen.se/nyheter/1.307192/har-grips-ssu-basen-anna-sjodin

    http://www.expressen.se/nyheter/1.438848/anna-sjodin-falld

  3. Camilla
    4 september, 2011

    Jag kan inte svara på hur detta kommer att påverka Eriks karriär. Jag väntar med att uttala mig tills förundersökningen är klar.

  4. janrume
    4 september, 2011

    Tyvärr är den nog redan klar Camilla och förloraren är Erik om man ska titta tillbaka i liknade fall och rättsrötan är vida spridd i Sverige. Däremot Eriks fortsatta verkande inom SD är en annan sak , troligtvis kommer man bli tvugna att oavsett kicka honom då han precis som Ekeroth pojken nu fungerar som sänke för partiet.

  5. Camilla
    6 september, 2011

    @Ove: Ja, jag ser inte kopplingen till Anna Sjödin. För något säger mig att Erik A inte är skyldig. Jag tror förvisso att det har varit fylla och diskussioner, för Erik kan prata vem som helst förbannad. Men rimligtvis så bör ju SÄPO-vakterna kunna styrka vad som är sant eller inte.

    Bara att vänta ut det hela innan man dömer någon.

    Däremot blir jag lite irriterad över att både Almqvist och han som misstänks för misshandel av busschauffören att skrika ”politiskt våld” Känns lite för mkt.

Kommentera

Information

This entry was posted on 4 september, 2011 by in Okategoriserade.
