Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Näthatets dubbelmoral

Att få beskedet att man väntar barn är oftast det absolut starkaste besked man kan få, både som man och kvinna. I de flesta fall är det ett glädjebesked, som många fått vänta länge på. Ett önskat nytt liv är så fyllt av kärlek att det är ofattbart.

Jag har länge väntat på en ny medlem i kungafamiljen, mest för att det har varit så tydligt hur Kronprinsessan och hennes man velat få bli föräldrar. Jag blev jätteglad idag när beskedet kom att Kronprinsessan ska bli mamma. Lika glad som jag skulle bli om min granne berättade att hon och hennes man väntade barn. Det handlar inte om kunglig börd, monarki eller republik. Det handlar om att en familj ska utökas, och det ska man ha respekt för.

Det har sista månaden pratats oerhört mycket om detta med näthat. Jag har själv fått göra min röst hörd på olika sätt, vilket har känts oerhört viktigt och jag är tacksam över att det finns de som anser att jag har något att bidra med i denna diskussion.

Det sorgliga med beskedet om att Kronprinsessan ska bli mamma är att näthatet just nu exploderar. Och detta från människor som i många fall varit duktiga på att låta andra få veta att de minsann inte accepterar politiskt näthat. Vilket i sig är superbra, men varför glömmer man det när man sitter på olika social medier just nu och sprider rent och skärt hat och förnedring mot en familj och ett ofött barn?

“Ingen tror väl att graviditeten skulle vara ett sätt att mörka nazistkopplingen och strippklubbsbesöken?? Eller?”

“En negativ dag, ytterligare en parasit till att försörja”

“Strippkungen ska bli morfar”

Bara ett fåtal exempel på vad man kunnat läsa idag på Twitter. Skulle jag rada upp allt från både Twitter och andra medier skulle jag nog tappa hoppet om människor.

Hur kan man ena sekunden fördöma näthat för att i nästa sekund vara ytterst drivande ?

Har man missat att näthat är ingen varken immun emot eller skyldig att stå ut med?

Skäms på er! Kom inte och säg ett enda ord till, ni som känner er träffade nästa gång PI eller nån från SD uttalar sig idiotiskt. Ni har liksom kastat sten av bergstorlek i glashus.

9 comments on “Näthatets dubbelmoral

  1. Angelica
    17 augusti, 2011

    Fast om vi ska vara ärliga?! Du har ju alltid avskytt muslimer trots att du har en son som är sådan. Och du har väl levt större delen av ditt liv på socialbidrag, hindrat din son från att träffa sin irakiske pappa och under minst femton år längtade du till Sverigedemokraterna och Björn Söder. Det var väl i och med SD du började tjäna lite egna pengar? Att din son nu håller upp en fasad men egentligen är på glid med hasch är ju inte så konstigt. Lilla barn. Kram din vän ”Angelica”

  2. Camilla
    18 augusti, 2011

    Åh så glad jag blev för denna kommentaren skriven av min kramande vän ”Angelica”

    Ett perfekt exempel på vad näthat kan innefatta.

    Det är så fyllt med felaktigheter och förtal att det inte ens ska besvars, utan det får helt enkelt tala för sig själv. Och självfallet vågar personen inte stå för sitt uttalande med en riktig identitet. Klassiskt.

  3. Pingback: En chefspappas vardag… » Vilken enorm prestation!!! Eller?

  4. OveRFalun
    18 augusti, 2011

    Sticker man in huvudet i getingboet så får man räkna med att bli stungen.
    Hatet, föraktet och kommentarerna är väl den risk man får ta när man offentligör sig på Internet och i samhället i övrigt och också lära sig att stå ut med.
    Att göra något åt det är omöjligt, konsekvensen blir ju då att alla sitter och är anonyma eller så tystnar allting och några få yttrar sig.
    Några av de mail, kommentarer och meddelanden som jag får är av den karaktären att jag inte visar det för någon, jag tror att många i min närhet skulle ta mycket illa upp och inte se det på det sätt som jag gör, att det är sjuka männisor som någonstans behöver spy ur sig sitt samhällshat och förakt mot allt och alla.
    Vad skulle hända om de inte fick det?
    Kankse Norge är ett svar på den frågan?
    Förövrigt så är jag med i Republikanska Föreningen och som sådan motståndare mot att en familj ska hyllas utan att egentligen prestera något men den frågan tar vi någon annan stans för visst är det kul att få ännu en unge att försörja, Sverige är ju fullt av sådana nu men, det är ju ocksåe en annan fråga så om vi ska hålla oss till saken så är det ju alltid kul att nya människor föds, speciellt i tider där vi börjar förstå att vi börjar förstå att det finns alldeles för många av oss med tanke på begränsade resurser men det är ju verkligen att hamna för långt från ämnet så jag avslutar nu med att var snäll, det kan löna sig, tror jag.

  5. janrume
    20 augusti, 2011

    trist men är någon förvånad efter vissa SD människors utspel på nätet efter Oslomassmorden ?

    http://janrumes.wordpress.com/2011/08/20/vill-du-ha-ovantat-besok-bli-da-sverigedemokrat/

    • Camilla
      20 augusti, 2011

      Tror inte det handlar så mycket om det, Snarare så är det pga att T.Borg gjort sig ett namn inom SD och sticker gärna ut näsan.

      Det kommer tyvärr alltid finnas odemokratiska personer som anser att man ska skrämma folk till tystnad, vilket oftast får den motsatta effekten faktiskt. Bättre de använder sig av det bästa Gud gett oss: Förmågan att använda hjärnan och munnen simultant

      • janrume
        21 augusti, 2011

        Kan ju även vara så med, mja kanske på vissa platser. I Blekinge har många hoppat av efter hot och många väljer att låta medlemskapet löpa ut sen lämnar man för man vill inte ha liv i media och detta pratar man ju inte inom SD om 🙂

  6. Nisse Pistol
    21 augusti, 2011

    Så roligt att du och din socialbidragsvän, Jan Rume, funnit varandra! Ni är bara så gulliga med ert SD-hat.

  7. Camilla
    22 augusti, 2011

    Och ni där nere i södra delarna av landet är så söta med ert hat också. Skillnaden mellan mig och dig är att du saknar åsikter och argument-.. Återkom mer än gärna när du skaffat dig det 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 17 augusti, 2011 by in Okategoriserade.
