Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Är det fysiskt möjligt för en organisation att upptäcka alla fanatiker?

Jag är fortfarande lika chockade idag som jag var i när det hemska dådet i Oslo och på Utöya skedde. Det vill liksom inte släppa. Som medmänniska lider jag med alla norrmän, speciellt och i allra högsta grad med de som är direkt träffade av Anders B Beirings skoningslösa mordattack. Tillika terroristattack.

Men det har även varit intressant att följa debatten som uppkommit, ta del av så många olika människors tankar och analyser om orsak och verkan. Man ska inte nonchalera de sk experternas teorier, för de är ju pålästa men ändå så finner jag att det är de vanliga människornas tankar som känts mer intressanta och tänkvärda.

Det pratas även väldigt mycket om SD i sammanhanget. Jag har hört flera som påstår att nu kommer yttrandefriheten vara strypt eftersom just SD utmålats som extremister och skyldiga. Saken är den att dessa åsikter har enbart kommit från just SD-håll. Och jag kan förstå den oron, men jag tror den är obefogad. Eller jag vet det.

Det intressant som jag har reagerat på under de här dagarna när telefonen gått varm av journalister från många olika länder har ringt mig av alla människor är det faktum att ytterst lite fokus har legat på SD.

Det är helt andra frågeställningar de har haft, SD har varit i princip ointressanta. Däremot har det varit olika ideologiska tankesätt och hur sociala medier påverkar oss samt hur man ska bete sig för att förhindra att något liknande dåd sker igen.

Den enda gången det handlat direkt om SD var igår på Ekot. Det handlade om ifall de faktiskt lyckas att rensa upp i sina led eller inte. Jag vet ju av egen erfarenhet att så inte är fallet i vissa fall. Men det intressant med detta är inte att SD av någon märklig anledning väljer att behålla vissa individer som andra anser är av en art som har vissa märkliga åsikter.

Det man ska diskutera mer är det faktum att ingen organisation faktiskt har möjligheten att till 100% kunna lokalisera alla potentiella dårar. Det är ingen skillnad mellan SD eller Sossarna eller Röda Korset. Det finns ingen möjlighet att veta vad varje enskild medlem har för åsikter eller hur de agerar om det inte sker helt öppet och någon rapporterar detta. Det skulle i praktiken innebära att varje organisation skulle tvingas bedriva privatspaning och åsiktskontroll på sina medlemmar, och jag vet inte om det är ett sådant samhälle vi vill ha?

Däremot bör alla, inklusive SD agera direkt då de blir medvetna om stollerier. Även om det handlar om nyckelpersoner.

Men alla ska också vara medvetna om att stollar inte enbart finns inom nationella högerpopulistiska partier. De finns överallt.

 

 

Kommentera

Information

This entry was posted on 28 juli, 2011 by in Okategoriserade.
