Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

”Jag vill sälja min dotter som slav”, enligt kristen sed

Hur många är det inte som hävdar att Islam är den absolut vidrigaste och farligaste religion som finns? Väldigt många vill jag påstå. Och ja, jag håller med i viss kritik som riktas mot Islam men bara i de frågorna då det är så att religionen har fått allt för stor påverkan på vårt dagliga liv. För oavsett religion så ska den aldrig på något sätt påverka de människor som valt en annan tro eller ingen alls.

Men.. denna insändare som berör Kristendomen var bara för klockren. All heder till killen som skrivit den, för han har en poäng som vi alla fattar bara vi vill.

Det som är tur är att ytterst få idag faktiskt lever som bibeln lär, men poängen är att även vår egna tro som vi föds in i mer eller mindre inte är så obarbarisk den heller.

4 comments on “”Jag vill sälja min dotter som slav”, enligt kristen sed

  1. boxershorts
    30 juni, 2011

    Gamla testamentet är hårda papper. Vad den som skriver insändaren inte tar upp är de återkommande beskrivningarna av folk- och stamutrotning i GT, som aldrig fördöms och som ibland sanktioneras av gud.

    Man har en viss förståelse för att samtida kristendom helst fokuserar på Nya testamentet, kristendomens egna och unika dokument. GT delas ju med judendomen och kristendomen startades som en judisk sekt, av judar.

  2. Strindberg
    1 juli, 2011

    Insändarskribenten (eller rättare sagt den ursprungliga skribenten, eftersom jag läste den här texten första gången på någon engelsk sajt för ca 15 år sedan…) har missat att de här lagarna inte har något med kristendomen att göra utan ENBART gällde Israels folk för tre och ett halvt årtusende sedan. På samma ställe som de citerade lagtexterna står det nämligen att ”Dessa är de bud, stadgar och lagar för förbundet mellan Herren och israeliterna som Herren gav på Sinaiberget (3 Mos 26:46). Den här lagsamlingen gällde alltså inga andra folk, varken den tidens babylonier, kananeer, egyptier eller andra – och inte heller nutidens kristna – utan bara Israels folk, där och DÅ.
    Den som är intresserad kan läsa mer här:
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/harklipp.htm
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/homosten.htm

  3. Rickard Söderberg
    7 februari, 2012

    Ja, jag håller med föregående talare. Jag (som har bearbetat texten) har nog missat att reglerna bara gäller Israels folk. Problemet är att så många styvnackade kristna också har missat det, och lättvindigt dissar HBTpersoner med Bibeln i högsta hugg. Så rikta gärna dina förmaningar till alla religösa homofober, för det är DE som inte fattat att de moseiska lagarna inte gäller dem… 😉

    (Här kan du läsa om religiösa som blev så arga över artikeln att de slog ner mej. I Kristi namn. http://rickardsoderberg.se/wp/bloggen/insandaren/ )

  4. Camilla
    8 februari, 2012

    Du är en växande favorit för mig Richard. Tog mig i och för sig lång tid innan jag begrep att du var du så att säga 🙂 Nu då jag vet lite mer om bakgrunden så förstår jag ju insändaren också på ett helt annat sätt.

    Blir däremot otroligt arg och samtidigt ledsen för att någon ska bli misshandlad för sina åsikter. Tycker du är strong som sätter näsan i vädret och pekar finger mot hatet. Något vi alla ska göra. Men, sluta aldrig att vara duktig på att springa, för hatarna kommer nog tyvärr att finnas en liten tid till 😉 Kämpa på!

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 juni, 2011 by in Okategoriserade.
