Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SD har sålt sin ideologiska själ till ett lågt pris.

Har du någonsin hört talas om SD Kvinnor? Menar då inte att det finns kvinnor som är medlemmar u SD utan en gren till partiet som ska lyfta fram just kvinnor på olika sätt. Inte? Jag blir inte förvånad om ingen gjort det. För det har inte funnits någon som helst vilja från SD innan riksdags inträdet att driva på kvinnofrågorna genom SD Kvinnor.

Jag vet själv hur en enda person försökte få fart på det hela, helt utan respons från någon. Denna person är Anna Hagwall, en mångårig trotjänare inom partiet som man i vanlig och traditionsenlig SD-manèr valt att underminera så fort man fick maktvittring.

Jag minns mycket väl vad personer ur dåvarande Valberedning till partistyrelsen sa inför landsdagarna 2009. Då satt Anna Hagwall som 2:e vice ordförande. Personer ur VB berättade för mig att Anna H skulle bort till varje pris och bytas ut mot Carina Herrstedt. Man ansåg att Hagwall var en “säkerhetsrisk”. Inte en säkerhetsrisk för att hon är dum i huvudet och sitter och spyr ut sitt muslimhat på de mest bedrövliga sätt som vi sett andra göra, utan för att hon sa vad hon tyckte och var inte rädd för fan själv kan man enkelt förklara det.

Jag minns hennes chockade min på Landsdagarna när det gick upp för henne att hon hade blivit petad. Jag led med henne för det var så fult gjort. Det var då man såg början på det nya SD som skulle växa sig fram allt starkare. Ett parti där man skulle börja använda sig av samma taktik och samma jakt efter pengar och makt som man under s åmånga år fördömt alla andra partier för att göra. Man hade under hela tillväxt tiden slagit hårt på trumman som skanderade att SD var minsann inte som andra partier, de stod över begäret efter makt och pengar. De skulle aldrig sjunka till den nivå som man ansåg andra partiet lagt sig på. Den nivå som fått många människor att odla ett kraftigt politikerförakt. De vann röster på det, helt klart. Men de sålde även sin ideologiska själ på vägen, och den går aldrig att återfå.

Jag har fått Anna Hagwalls tillåtelse att publicera ett mail hon har skickat till ett antal personer inom Sverigedemokraterna. Ett mail som redogör på ett sansat sätt hur partiet verkligen fungerar. Ta er tid att begrunda det Anna Hagwall skrivit.

Anna Hagwall är den sista man kan kalla parti-illojal eller rättshaverist. Inte heller kan man kalla henne för maktgalen. Inte heller ska någon våga påstå att hon är vare sig bitter eller något liknande, som är ytterst vanligt att man kallar folk som vågar öppna munnen och berätta hur saker och ting verkligen går till..

Anna Hagwall:

Nu är det min tur att delge alla som inte redan känner till hur skandalöst Sd kvinnors förbund har bildats.

Hösten 2010, efter valet, har partiet ansökt om bidrag till att bilda ett kvinnoförbund.

Aldrig någonsin innan var flera än jag intresserade av att organisera kvinnorna i ett förbund. När det krävdes uthålligt ideellt arbete var intresset svalt och idè torkan stor från våra kvinnliga styrelsemedlemmar också. Jag drev Sd-kvinnors hemsida och sedan en blogg helt utan stöd och hjälp. Ingen av de andra styrelsemedlemmarna har frågat eller intresserat sig för ämnet.

Under valrörelsen på våren 2010 har jag påpekat för vårt partiordförande vikten av satsning på våra kvinnliga väljare dock utan bifall.

Efter partiets riksdagsinträde ändrades inställningen till ett kvinnoförbund för nu fanns det möjlighet att få statligt stöd. Helt plötslig var vi precis lika föraktfulla mot skattebetalarnas pengar som andra organisationer vi kritiserat för slösaktighet tidigare. Pengar vi har rätt till ska vi ha. Att dessa pengar har människor tjänat ihop med att gå till jobbet och göra rätt för sig har vi glömt. Säkert flera har gnidit sina händer för att få välbetalda jobb som skulle vankas bara man var på rätt plats och hade kontakter med rätta personer inom partiet.

Gabriella Hedarv som då redan var avlönad och anställd av partiet tog kontakt med mig och förkunnade nyheten att vi har möjlighet att få 1,4 miljoner kr till ett Sd kvinnoförbund. Snabbt skulle en styrelse bildas för att ansöka pengarna. Sedan skulle förbundet bildas på demokratisk väg med förslag från medlemmarna på förtroendeposter och årsmöte. Problemet var bara att Gabriella har inte lyckats sprida nyheten till särskilt många. Hon menade att vi skulle tipsa varandra, ringa och berätta .

Under tiden kom två SD kurir ut där man lätt skulle ha kunnat informera alla medlemmar om möjligheten att delta.

Varför inte sända brev med information till alla kvinnor i partiet. Angick inte dem den stora möjligheten? Dessutom har vi vår hemsida där det är lätt att sprida nyheter. Fantasilöst att inte använda de möjliga kanaler .

Tanken slår mig att det kanske inte var meningen.

Till slut kom i alla fall kallelsen till årsmötet med förslag på styrelse, valberedning osv. Listan innehöll namn på personer som har en djupare förankring i partiet än några månaders avlönad tjänstemedlemskap.

Jag var med på listan, nominerad till styrelsemedlem. Anmälde mig i god tid, beställde resan och avsatte en hel dag för händelsen.

När jag kollade min mail, (mindre än 24 timmar innan mötet ) fick jag en smärre chock. Det kom ett brev från Louise Erixon då hon förkunnade att hon och några till har tagit fram ett nytt förslag på styrelse, valberedning och revision.

De som stod bakom förslaget är:

Carina Herrstedt 2:a vice ordförande, Louise Erixon sekr. hos Björn Söder, Alexandra Brunell sekr. hos Jimmie Åkesson, Paula Bieler sekr. hos Matthias Karlsson, Janita Kirchberg ekonomiassistent SD, Anna Wigenstorp, sekr. hos partistyrelsen, Julia Holmelius, jur stud., Therese Borg, pol. Sekreterare SD Södermanland.

Förslaget har bara nått den inre kretsen som personerna ovan rör sig i. Man kan fundera om det är på egna meriter. Inga disskusioner, inga invändringar från medlemmar har varit möjlig.

Och vilka är dessa personer? När började deras intresse vakna? Var var dem när vi andra riskerade våra arbeten, vår säkerhet, vår yrkeskarriär pga. vårt engagemang i partiet?

Är inte det värt någonting längre att man har hängivet kämpat för Sds framgång och stått för våra åsikter öppet ?

Mötet hölls den 8 maj i Riksdagshuset.

Gabriella Hedarv, Carina Herrstedt, två flickvänner till medlemmar ur partistyrelsen,sex yrkesmässigt arbetande sekreterare som är avlönade av partiet med skattepengar satt redan där på plats i mötessalen, vana att röra sig i maktens korridorer. när vi andra (6 personer från hela landet ) anlände.

Inramningen kunde inte ha varit mer värdig och högtidlig än så.

Med tanke på de närvarande personernas position, numärera överlägsenhet, att flera av dem var med på den nya listan föreslagna till viktiga förtroendeposter, var utgången given.

Sveriges nyaste kvinnoförbund, Sverigedemokraternas Kvinnoförbund tillkom efter en kupp, framröstedas av mindre än 10 personer.

Hoppas Björn Söder vaknar nu och ogiltigförklarar hela processen.

Eller är det bara de som vågar kritisera våra partipampar och missförhållanderna som blir uteslutna och ogiltigförklarade?

Är alla som känner att någonting är fel verkligen ”rättshaverister”? Jag bara undrar

Anna Hagwall

 

Läs även vad en annan medlem i partistyrelsen har att säga:

15 comments on “SD har sålt sin ideologiska själ till ett lågt pris.

  1. Dumle
    13 juni, 2011

    Det är väl ingen som tror att det finns något parti där allting alltid fungerar precis som alla förtroendevalda och medlemmar önskar. Att Anna blivit utmanövrerad är naturligtvis negativt för henne själv och de som stödjer hennes politiska karriär. Men att såga hela partiets ”ideologiska själ” är lite väl stora ord. Följer dagligen genom en mängd bloggar arbetet som våra SD-riksdagsmän gör i Riksdagen och bättre politiker finns inte i detta land. De är pålästa, blir allt bättre retoriskt och brinner för att förändra Sverige till det bättre. Något annat hopp än SD finns inte. Gillar man inte detaljer i organisationen så försöker man övertyga partistyrelsen om detta. Tvivlar inte på att Anna Hagwall är duktig på många sätt.

    • Camilla
      14 juni, 2011

      Skämtar du med mig Dumle?

      • janrume
        14 juni, 2011

        Precis Camilla , Dumle verkar vara en SD drönare och skämtare🙂

  2. Pingback: SD fail den multidömde Runar Filper tagen med byxan bak och fram | Jan Rume´s Blogg

  3. henkesvensk
    14 juni, 2011

    SD börjar mer o mer likna NYD o kommer förmodligen gå samma väg,tråkigt men tyvärr helt troligt.Jag var själv medlem i SD Gbg sen 2007,men har beslutat att inte förnya mitt medlemskap,bla pga av kvinnofientligheten i partiet.Sen sitter det folk i ledningen som absolut inte har där att göra.SD har blivit en ”Kompisklubb” ALLA som kritiserar blir föremål för granskning o uteslutning.Nä förtroendet för SD:s ledning finns inte längre.Synd för själva politiken behövs för att RÄDDA Sverige,men folket bör bytas ut!!

  4. Camilla
    14 juni, 2011

    Visst är det så Henke att det bär iväg mot NyD-hållet. Men, de kan klara sig genom att folk utanför själva ormgropen faktiskt inte förstår hur illa det verkligen är. De ser bara det de vill se och då kan det gå vägen.. Även om jag personligen inte tror att det håller i längden.

    Måste säga att intresset för denna postning har varit stort, tror aldrig att jag förr fått så många besökare utan att länka till någon artikel i dagstidningarna…det brukar ju vara enda sätettet att f rullning.

    Det jag däremot oroar mig för är vad som kommer att ske med Anna H nu. Jag hoppas att hon står på sig och inte viker sig för de som är vana att folk väldigt lätt böjer sina ryggar. För det måste finnas ett stopp någonstans.

  5. michaeleriksson
    14 juni, 2011

    Ovanstående låter ärligt sagt som en storm i ett vattenglas eller som ett personligt missnöje för att Anna Hagwall känner sig själv felbehandlad (kanske har hon tom. rätt, men vi skulle då tala om en helt annan rubricering och vinkling av inlägget).

    Situationen verkar vara enkel (med förbehåll för att jag tolkar utifrån ovanstående, utan förkunskaper från andra källor):

    o SDs medlemmar har enligt ovanstående inget större intresse för ”kvinnofrågor” (inte ens när de själva är kvinnor). Detta stämmer bra överens med det budskap jag hörde under valkampanjen, där SD som enda parti tog avstånd från genustokerier och feminism. Kanske har man helt enkelt insett att kvinnnofrågor inte ska vara ett stort tema i dagsläget, utan att människor ska stå i centrum…

    o En liten minoritet har haft en annan åsikt och driver ett mindre kvinnorörelse

    o Sverige ger tveksamma bidrag till kvinnoförbund och SD försöker nu se till att de inte blir utan medan de andra partierna låter pengarna flyta in. Kanske vore det renlärigare att låta sig missgynnas, men vem kan här kasta första stenen?

    o Vid implementering har man gått en annan väg än vad Anna ville. Kanske är denna väg felaktig, kanske är den riktig; kanske har orättvisor begåtts, kanske inte. (Som utomstående kan jag inte uttala mig.) Så är dock livet., och det är inte i förväg givet att den som var först även är bäst eller att den som gjort uppoffringar är ägnad. En konstruktiv diskussion om vad som var riktigt och vad felaktigt låter rimlig. Tal om ideologiskt svek o.dy. däremot hjälper ingen.

    • Camilla
      14 juni, 2011

      Du har helt rätt i en sak Michael och det är att ingen mer än Anna H har haft ett intresse för ett kvinnoförbund. Men vad detta handlar om är ytterligare ett tillfälle då man centrerar all makt till samma lilla skara. Man stänger ute precis alla andra. Hade det inte varit hagwall nu så hade det varit någon annan. Detta är inte det enda exemplet.

    • Dragan Klaric
      14 juni, 2011

      Bästa michaeleriksson,

      SD Kvinnor var Anna Hagwalls skötebarn under en lång tid och hon var verkligen drivande. Anna försökte många gånger få till bidrag från SD:s riksorganisation, men de slog alltid till dövörat. Man ansåg sig inte prioritera SD kvinnor. Men helt plötsligt vankas det nästan 1,4 mille och då ska man tillsätta en grupp av damer som direkt lyder under riksorganisationen.

      Ja jag säger tillsatte, det var aldrig snack om någon demokratisk process där! Man valde de man ville ha och sen fick en liten skara komma och välja. Kallelser till kvinnor i organisationen gick aldrig ut, utan man valde att hålla detta internt så att rätt personer kunde ta över. Idag är SD kvinnor inget annat än en front och lär väl enbart existera på pappret så att man kan mjölka ut statsbidrag.

      Inget fel i att få statsbidrag det får ju alla andra också. Men felet lär väl mer vara att man kommer inte aktivt att driva ett kvinnoförbund. Sen skulle det inte förvåna mig ett dugg om de tillsatta ledamöterna i det nya SD kvinnor nu också kommer att plocka ut rejäla arvoden.

      Man kan säga vad man vill om Anna Hagwall, men en sak vet jag i alla fall. Anna brinner för sitt engagemang och hon är inte den som rullar med tummarna. Tack vare att hon är idealist och även den som kan ryta till när det behövs så valde man att utöva påtryckningar på riks valberedning för att lyfta in Herrstedt som 2:E vice ordförande i partiet. Herrstedt är mer loj och gör som hon blir tillsagd.

      Men jag tror inte att sista ordet är sagt i denna fråga, det vankas ett nytt årsmöte för SD i oktober och då kan vad som helst hända. Förhoppningsvis blir det väl kanske till det bättre.

      • michaeleriksson
        14 juni, 2011

        Här finns eventuellt berättigade kritikpunkter (jag är lite förbehållsam av den enkla anledningen att jag vet för lite och bara har hört en sidan av saken), men dessa punkter framgår inte riktigt av inlägget (även om de till del nämns i det citerade brevet). Istället verkar kritik riktas mot 1. ett lojt intresse av att ha ett kvinnoförbund (vilket jag själv ser som naturligt och, med mindre förbehåll, bra), 2. en dubbelmoral ii utnyttjandet av bidrag (vilket jag kan hålla med om, men vilket inte rättfärdigar rubriken; härutöver skulle jag själv hellre klaga över bidraget som sådant).

        Ett bidrag om bristande intern demokrati, problem med ja-sageri, personligt berikande på partiets bekostnad, …, det vore lättare för mig förstå som reaktion på det hände. (Om, naturligtvis, anklagelserna/misstankarna har en tillräckligt stor verklighetsbakgrund—något jag som utomstående inte kan uttala mig om.)

  6. janrume
    14 juni, 2011

    Stackars Jimmie och SD som om det inte vore nog med allt strul nu även losar i hjärtefrågan på hemmaplan…

    http://www.nyheterna.se/1.2174802/2011/06/14/flyktingar_kvar_i_solvesborg

  7. janrume
    14 juni, 2011

    glömde att upplysa om att TV4 nyss talade om att Sverigedemokraterna (SD) säger nej till att utförsäkringarna ska upphöra…

  8. Maria
    2 januari, 2012

    Jag kan säga att jag bara har varit medlem i ett år men sett saker som gör att jag inte förnyar mitt medlemskap. Varför Therese Borg är partiets kronprinsessa förstår jag inte alls, men partiet verkar som sagt rädda för intellektuella kvinnor då är det bättre med en bullrig Nalin Pekgul

Kommentera

Information

This entry was posted on 13 juni, 2011 by in Okategoriserade.
