Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Socialen kollar kylar och frysar vid nödhjälp

 Idag är det många som är uppretade på Landskronas socialtjänst. I alla fall om man ska tolka vissa twittrare. Det som upprör dessa människor handlar om socialbidrag och så kallad nödhjälp. I Landskrona var det en kvinna som kände sig så kränkt av beskedet att man från socialtjänstens sida ville komma och göra ett hembesök för att se hur hennes levnadsstandard var att hon valde att JO-anmäla socialförvaltningen och låna pengar till mat istället.

Jag håller med om att det låter kränkande (och jag skulle uppleva det kränkande) när man vill komma och kolla vad jag har u frysen och kylen. Det är få som utan problem vänder sig till socialen för att klara sitt uppehälle, men imagens Sverige blir det allt fler och många är de som aldrig någonsin trott att de skulle tvingas till det.

Men jag tror att man fokuserar på fel sak när man blir upprörd över denna incident.

För det handlar om nödhjälp. Alltså, man är i akut behov just idag av att få hjälp till mat. Då ska kylen och frysen faktiskt gapa tomma. Är det så att det faktiskt finns vissa basvaror som gör att man klarar sig ett par dagar så får man finna sig i att man får avslag. Inte bara det, utan man får även absolut finna sig i att socialtjänsten vill ta reda på om man lider nöd eller faktiskt tycker att man gör det för att man kanske inte kan äta det man vill. För tyvärr finns det såna personer som utnyttjar systemet.

För varje person som får socialbidrag är det en form av nedvärdering när månadsskiftet kommer och ansökan ska in. Man måste ta kontoutdrag som visar exakt på vilka transaktioner som skett på ens konto. Eftersom de flesta idag betalar allt med kort så avslöjar det utdraget ganska uppenbart vad vi har gjort under föregående månad.

Detta är något många får gå igenom varje månad, så varför gnäller man över att man ska kunna bevisa att man är helt utan mat och riskerar att svälta? Det är något som man faktiskt bara ska behöva ansöka om ytterst få gånger i sitt liv.

Ja, det är jobbigt. Men är det upprörande som många anser?

Tyvärr tycker jag inte det. Bättre istället att man riktar sitt fokus och ilska på orsaken till varför så många idag tvingas gå till socialen. Fas # och utförsäkringar.

Vi är på väg att få ett riktigt klassamhälle, men få fattar visst inte vad som sker ute i samhället.

Var på ett ställe häromdagen och pratade med en av personalen. Nämnde min ilska över b.l.a Fas3 och hon tittade på mig helt oförstående: Vad är det för något?

Så illa är det. Många vet inte ens vad som väntar grannen eller syrran om hon blir sjuk eller arbetslös. Eller vad som väntar henne själv.

Så istället för att bli förbannade på att socialtjänsten försöker minimera fusk och faktiskt hjälpa folk att överleva på marginalen så protestera mot det som fått folk dit.

15 comments on “Socialen kollar kylar och frysar vid nödhjälp

  1. OveRFalun
    17 maj, 2011

    Bra skrivet!
    Jag blir ofta kontrollerad i mitt yrke och som privatperson, det är naturligt och orsaken till det är att allt för många kör rattfulla, skiter i vilotider och struntar i att betala sina räkningar.
    Jar retar mig på fortkörare, skattesmitare och de som inte lämnar riktiga uppgifter vid sin ansökan om socialbidrag, inte de som kontrollerar.
    De ser ju bara till att vi andra inte skall behöva lida i onödan.

  2. Camilla
    17 maj, 2011

    Precis Ove, och jag tror att man faktiskt måste acceptera att det finns olika kontrollorgan lite varstans i våra liv, för som du säger: De ser ju till att saker o ting sköts korrekt.

  3. jesse fransson
    17 maj, 2011

    med en sanslös massinvandring så bidde det ingen sochjälp till svenskarna

    • Gylle
      18 maj, 2011

      Vilket då borde betyda att det inte är någon Massimvandring? Efter som det nu finns försörjningsstöd till just svenskar.

      • Camilla
        18 maj, 2011

        Bra poäng faktiskt Gylle. För det finns visst hjälp till alla i vårt land.

      • jesse fransson
        18 maj, 2011

        får jag föreslå sommarens semestertripp till rosengård o du blinde landsförrädare???

        • Camilla
          19 maj, 2011

          Hmm..landsförrädare för att man påpekar att det faktiskt finns hjälp till alla?

          Vad har Rosengård med det att göra?

          • Kattsvans
            19 maj, 2011

            det fanss ju ingen massinvandring så därför rekomenderar jag rosengård mfl härliga stadsdelar

            • Camilla
              19 maj, 2011

              Oki.. Jag kan ju informera dig om att jag alltid bott på ställen med många invandrare. Så det är bra med det.

              Däremot är jag mer intresserad av att få en förklaring från dig vad du menar med ”landsförrädare” ?

              • Kattsvans
                19 maj, 2011

                Landsförräådare är de som röstat för denna muslimska invasion som nu förstör Sverige. Men varför var du med i Sd egentligen???

                • Camilla
                  19 maj, 2011

                  Ja det undrar jag med..men jag har svaret.

  4. z999
    18 maj, 2011

    Socialen, försäkringskassan och sjukvården har blivit ineffektivare under den ”borgerliga” regeringen och en massa underliga regler och miljardsatsningar på kontrollsystem som ingen tror att kostar något har utvecklat en grymhet i systemet som gör att vissa tror att ”daltet” med de som har det svårt har upphört.

    En billigare lösning än att åka hem och kolla hos folk är att ha ett ställe där de kan gå och käka om det behövs (även det kommer säkert att bli fel men billigare än att anställa kontrollanter för att minska missriktad avundsjuka hos en del). Då uppfyller man målet att folk inte svälter. Sen verkar det lite löjligt att ha svårt att acceptera socialfusk samtidigt som man hittar på förskönande omskrivningar av illegala invandrare (papperslösa).

  5. Camilla
    18 maj, 2011

    @Z999

    Ja, kan man göra något annat än att hålla med dig i allt du skriver? Fast, jag undrar om det inte är mer kränkande för en vanlig Svensson att gå till ett ställe där man serverar mat till dem som är utan pengar än att nån kollar mitt kylskåp? Det är illa nog för många att gå till affären med en rekvision eller vad tror du? Och jag tror man skulle få fler gratisätare som inte alls är i behov av det faktisk..(ju mer jag skriver dessto mindre höll jag visst med 😉 )

    Ja, detta med papperslösa är ett dilemma. Jag tror ju så klart på att alla människor i nöd ska ha rätt till hjälp för att överleva, medborgare eller inte. Men, när det stiftas lagar som gör Sverige till ett väldigt lukrativt land att åka till även om man blir nekad PUT är i många bitar svårt för mig att begripa.

    Visst, det går så länge vi pratar om ett mindre antal. Men vad gör vi om det blir en väldigt massa? Undrar hur många papperslösa regeringen rälnar med att Sverige kan ha utan negativ effekt. För de finns i alla länder tror jag, och de som lider mest i långa loppet är de själva. Ingen pension även om de kanske jobbat svart under många år osv. Vad händer då?

  6. Frk Karlsson
    18 maj, 2011

    Att reagera över det ena, hindrar inte att reagera över det andra. Det finns också något som heter ”skälig levandsnivå”. Det är inte skäligt att barnen ska gå utan frukt till skolan tex. Jag har emellertid ett bra tips, och det är att morötter är mycket billigare än äpplen, och kan med fördel skäras i stavar och läggas i en burk. Ett problem är också att maten blivit allt dyrare. Mycket mat slängs från affärerna bara på grund av bästföredatum. Vore bättre om maten såldes billigare. Vilket inte ursäktar att vi ska ha ett samhälle där människor inta kan försörja sig.

  7. Camilla
    18 maj, 2011

    Håller med dig till fullo Frk Karlsson. Saken är den att soocialbidragsnormen (likaså barnbidrag och underhållsstöd) knappt har höjts på minst 15 år, medans maten gått upp dessto mer. Likaså resten av våra dagliga omkostnader.

Kommentera

Information

This entry was posted on 16 maj, 2011 by in Okategoriserade.
