Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Häller saltsyra i hans ögon enligt Sharialag

 Det är sällan, men ibland händer det. Alltså, att jag inte har en klar åsikt om en viss sak. Ameneh Bahrami fick sitt liv förstört en dag för sex år sedan. Hon gjorde precis som många kvinnor gör, nobbar en kille som är intresserad men man själv är inte det. I normala fall går man vidare, även om hjärtat och självkänslan fått sig en törn. Men inte Majid Movahedis. Han valde att hälla saltsyra i Amenehs ögon.

En domstol i Iran har fastslagit att en sharialag ska gälla, öga för öga, tand för tand. Kvinnan kommer nu att få hälla fem droppar saltsyra i vardera öga som straff för vad mannen gjorde mot henne.

Jag vet inte om jag skulle klara av att göra det själv om jag var i hennes kläder. Lätt att säga nu, när jag inte fått genomlida hennes helvete. Kanske skulle jag resonera på samma sätt som Ameneh under andra omständigheter.

Många förfärar sig säkerligen över domen just för att det är hämtat från Sharialagarna. Qisas närmare bestämt, som betyder vedergällning. Men även vi kristna har öga för öga, tand för tand resonemanget. Även om vi idag inte praktiserar religiösas lagar utan använder oss av våra domstolars lagar och förordningar.

Jag kan inte hjälpa det, trots att jag lider med kvinnan något så otroligt mycket, så anser jag att detta är en grym dom. Jag skulle absolut inte vilja ha samma rättsystem här i Sverige. Förvisso är jag för hårdare straff, men likväl som jag är emot dödstraff så är jag emot sådana här plågsamma straff.

Jag vill på något sätt tro att det är fel, att det håller människan kvar vid djurstadiet på något sätt.

Men, samtidigt så tycker jag att det är helt rätt. Han tog sig rätten att förstöra hennes liv, han har orsakat henne så obeskrivligt mycket lidande så han förtjänar det samma. Så säger den djuriska biten i mig. Och vad då? Han kommer faktiskt lindrigare undan, han blir ju neddrogad innan. Den lindringen fick minsann inte kvinnan.

Jag vet inte.. Rätt eller fel?

Jag kan faktiskt inte bestämma mig för vad jag tycker.

6 comments on “Häller saltsyra i hans ögon enligt Sharialag

  1. z999
    14 maj, 2011

    Det är fel på det sättet att mednborgarna i ett rättssamhälle ska veta (ungefär ) vad det blir för straff när de begår ett brott och att det är samma straff för alla för samma typ av lagöverträdelse.
    ”En domstol i Iran har fastslagit att en sharialag ska gälla, öga för öga, tand för tand. ”

    Det finns bara i koranen och gamla testamentet (judendomen). I kristendomen så existerar det inte som något som kristna uppmanas till.

    Enligt sharialagarna ska samhället/församlingen utverka straffet, inte kvinnan. Enligt iransk lag får brottslingen endast bestraffas kroppsligen om han dömts till döden, men det struntar dom tydligen i.

  2. Camilla
    14 maj, 2011

    Jag vet inte, men för mig är bibeln både gamla och nya testamentet och jag är inte jude.

    Jag bleb också förvånad över att hon själv ska få utföra det. OM det nu blir av vill säga. De brukar ju inte vara snabba med att dra tillbaka grymma straff men nu gick det undan så fort Amnesty la sig i.

  3. z999
    15 maj, 2011

    @Camilla:
    ”Jag vet inte, men för mig är bibeln både gamla och nya testamentet och jag är inte jude.”

    För mig med,men gamla och nya testamentet tillsammans utgör kristendomen. Dom måste ju läsas i ett sammanhang tillsammans för att bli begripliga.

    ”Jag bleb också förvånad över att hon själv ska få utföra det. OM det nu blir av vill säga. De brukar ju inte vara snabba med att dra tillbaka grymma straff men nu gick det undan så fort Amnesty la sig i.”

    Jag tror inte att det är trycket från omvärlden i det här fallet. Jag tror att det beror på att det är minst en lag som skär sig mot sharia-tolkningen. Sharia ska ju vara övergripande men dom vill nog helst inte köra över sina andra lagar. När man läser i media kan man få intrycket att lag och rätt inte existerar alls i Iran men så är det inte. Det finns en vilja till rättssamhälle baserat på deras kultur (synsätt alltså).
    Att sharia ska tolkas in alls beror inte på religiös extremism utan på rädsla att göra fel. Skulle man döma fel så kan man ju alltid hänvisa till att man försökt tillämpa sharia i domen.

  4. svenskasvensson
    15 maj, 2011

    Ja man blir lite förvånad.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  5. OveRFalun
    15 maj, 2011

    På något sätt, i en viss svag stund, då känns det rätt, att offret/offren skulle få verkställa straffen.
    Kanske skulle det kännas lättare att gå vidare i livet och veta att förövaren plågades men det kanske skulle vara lika skönt att få möjligheten att utföra något förnedrande och avböja med motiveringen att man står över sådana handlingar. Kan det förekomma ett värre straff för en kriminell än ett ändlöst förakt?

  6. Camilla
    16 maj, 2011

    Ja, det är nog så som Z999 säger.

    Hur det än må vara så är det grymt öde hon gått tillmötes och det värsta är att hon inte är ensam. Är det inte i Indien det var flertalet unga kvinnor som män försökte bränna till döds? Har för det för några år sedan, men nu har jag inte hört nåt mer iofs. Kan ju minnas fel,

Kommentera

Information

This entry was posted on 14 maj, 2011 by in Okategoriserade.
