Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Nu börjar hämndattackerna för Bin Ladens död

 Minns ni dagen då Osama Bin Laden sköts till döds av USA? Jag skrev då att jag undrade varför man firar att Bin Laden är död. För trots avsaknad av djupare kunskap om terrorism och utrikespolitik så insåg jag att detta var startskottet på en ny terrorvåg. Jag hade på känn att hämndaktionerna för hans död skulle bli stora. Många inbillade sig visst att nu var terrorn äntligen över, vilken härlig drömvärld dessa måste leva i. Nu har den första hämndaktionen för OBL död inträffat i Pakistan.

Cirka 80 personer fick sätta livet till när två självmordsbombare på motorcyklar körde rakt in i en väl vald folkmassa.

Majoriteten av dem som tog tycks enligt uppgifter i media vara nyutbildade kadetter från den paramilitära utbildningsanläggningen i distriktet Charsadda, Pakistan.

Nu minns jag inte om det var Nostredamus eller någon annan framtidssiare som sa att 3:de världskriget kommer att börja i arabvärlden. Kan Ions ha varit bibeln också, jag är osäker. Hur som helst. Vem det än var som förutspådde detta har rätt. Hela arabvärlden brinner på olika sätt. Och allvarligt, är vi inte bra naiva om vi tror att vi kommer att bli förskonade?

Jag är vanligtvis en evig optimist, jag ser möjligheter där andra bara ser mörker. Men tyvärr ser jag ingen ljusning på problemet med religiös terrorism. Den kommer aldrig att ta slut. Möjligtvis den dagen vi förbjuder alla former av religion. Känns lite som vi är tillbaka i den tiden då kristna for världen över och utförde massmord i guds namn. Nu lever vi i en modern tidsålder, men religionerna är fortfarande lika barbariska och forntida.

One comment on “Nu börjar hämndattackerna för Bin Ladens död

  1. OveRFalun
    14 maj, 2011

    Hmhm, det tredje världskriget var det andra, det första det andra och det första glömdes av någon anledning bort, som världskrig, men funnits, det har det, i denna ordning.
    Man får det uppdagat för sig om man studerar historia lite mer ingående men vem farao orkar göra det i Twittrandets tid?

Kommentera

Information

This entry was posted on 13 maj, 2011 by in Okategoriserade.
