Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Utan suveräniteten hos män hade vi haft ett B-samhälle?

 Nu har jämställdhetsdamerna och herrarna fått något att prata om tack vare Ove Raskopp (SD) Falun. Det intressanta är att se vilken ilska vissa lyckas uppbringa om man pratar om jämställdhet fast till männens fördel.

Jag har som bekant svårt för rabiata feminister. Jag tror inte på genusdravlet om att man ska sluta benämna människor efter kön genom att byta ut han och hon mot det könsneutrala “hen”. Jag har även relativt svårt för resonemangen att män inte ska få vara män, men kvinnor ska märkligt nog få vara kvinnor. Ibland tycker jag att jämställdhetskampen tar vissa snedvridna vinklingar, även om jag stödjer den i många fall.

Tydligen ska Over Raskopp ha skrivit en motion i Faluns KF där han vill se en internationell lokal Mansdag. Hans motivering är:

“Dagen ska manifestera ”mannens unika betydelse inte bara historiskt utan även i modern tid”.

Raskopp inleder motionen med att skriva att ingen kan ”förneka att hela vårt moderna samhälle är en produkt av mannens ypperliga förmåga till kreativt tänkande och enorma potential”. Han fortsätter med att förklara att en ”högröstad och osann mobb” drivit en förtalskampanj mot mannen och att det nu är dags att göra något åt det.

 Okej, jag kan förstå vart tanken om att män i många sammanhang har fått tagit en hel del skit. Men är inte tanken med jämställdhet att männens forntida och till dagens datum förtursrätt på makt och positioner, både i och utanför familjen, ska suddas ut så att kvinnor ska kunna välja om de vill bli karriärister eller hemmafruar? (Ions så är ju hemmafruar i dagens samhälle bland det fulaste man kan vara enligt många tyvärr)

Och visst för sjutton har män bidragit till att vi har ett bra och utvecklat samhälle. Men hallå? Kvinnorna då? De som också bidragit? Har Ove glömt dessa? Så att påstå att allt är tack vare mannen är till att gå för långt tyvärr.

Hela resonemanget är bara för mycket i en modern tid, sorry Ove, men så är det.

Jag tror att jag hade kunnat köpa budskapet bättre om man hade velat ha en mansdag enbart för att belysa att vi lever i en tid då jämställdhet råder. Att ta tillvara på mäns speciella och unika egenskaper och strunta i ”hen” för åtminstone en dag.

För jag vet att de finns män av speciellt den gamla stammen som känner att gränserna suddats ut och att gamla trygga ideal inte finns kvar. Det är sant på många sätt, men det tillhör samhällsutvecklingen. Så har det varit i alla tider, när vi utvecklar samhället med ny teknik så utvecklar vi även sättet att leva och tänka. Många uppskattar det och flyter med, och många vill stanna klockan.

Thats the way life goes.

Ps! Läste nu efteråt en interjuv med Raskopp ang motionen, måste säga att den var bättre än motionen. Där fanns det mycket bra saker sagt. Läs den.

11 comments on “Utan suveräniteten hos män hade vi haft ett B-samhälle?

  1. Gylle
    10 maj, 2011

    Hej Camilla. Har du en mailadress man kan nå dig på?

    Alternativt att du skickar ett till mig. Du har ju min

    Frid
    J

  2. jesse fransson
    10 maj, 2011

    Kanske Camilla kan byta bakgrundsfärg så även vi äldre kan läsa vad som står utan att använda förstoringsglas å lysrör

  3. Camilla
    11 maj, 2011

    @ Gylle Jag kan maila dig lite senare under dagen när jag kommer hem 🙂

    @Jesse: Jo jag vet… Färgerna är värdelösa. Nackdelen med det här temat. Jag har själv svårt att läsa 😦 Jag kan tyvärr inte byta men jag ska leta efter ett annat tema som funkar bättre.. Promise

  4. OveRFalun
    11 maj, 2011

    Men du, Camilla, jag skriver inte att kvinor är betydelselösa eller inte har påverkat historien, läs på bättre är du snäll.
    Jag lever i ett ofattbart bra äktenskap sedan många år där jämlikheten har varit vår ledstjärna, inte feminismen, då hade jag dragit för länge sedan.
    Motionen handlar om att vi skall börja belysa mannens positva sidor, alltså de som alldeles för många kvinnor idag har glömt bort eller av olika anledningar inte vill se.
    Men, jag kan förstå att om jag själv skulle tillhöra en grupp människor som försöker ta åt sig äran för andras slit så skulle jag också göra allt för att tysta ner den uppenbara sanningen, fattas bara.
    I tidningar, radio, och andra medier inkluderat Internet har mansbilden sakta förvridits mot en föreställning som få män kan känna igen sig i.
    Därför vill jag att vi här i Falun skulle påbörja en utveckling som skulle gynna den bild som jag anser att små pojkar borde ha om sitt eget kön när de skall växa upp till män.
    Risken är ju då att de som aldrig föreslår något själva genast skyndar till med åsikter, oftast negativa som i det här fallet, och hittar detaljer som inte var rätt formulerade eller som inte innehöll hela världens problematik.
    Jag tog risken, jag vet ju hur vansinnigt det är att ha åsikter som inte stämmer överens med mobbens, och försökte slå ett slag för att våra unga killar skulle få en bättre bild av vuxenvärldens manlighet än den som idag serveras av etablissemanget.
    Glädjande nog har jag pratat med några som uppskattat min motion och ser den som en nödvändighet i dagens samhälle, något som jag själv tycker.
    Vi får se vad det hela utmynnar i, hur som helst har en reaktion kunnat konstaterats och det tolkar jag positivt.
    Värre hade ju varit att ingen hade kommenterat alls, då hade jag blivit riktigt orolig.

  5. Camilla
    11 maj, 2011

    Jag hoppades på att du skulle dyka förbi och läsa det jag skrivit. För det ger en mer rättcis chans att få fram vad det är du vill få sagt eller hur?

    Nu är det faktiskt som så att läser man din motion utifrån hur media har citerat den så låter det onekligen som så att du enbart anser att det är männens förtjänst att vi har ett så bra samhälle. Ingenstans står det att det är är kvinnor som bidragit. Eller hur?

    Men, som du ser i slutet så hittade jag en artikel där du ger en interjuv, den gav en bättre bild av hur du tänkt mot vad motionen gör. För den kändes inte bra.

    • OveRFalun
      11 maj, 2011

      Jag tittar alltid in här för att se om det är något att gnälla över…..
      I alla fall så kan jag informera dig om att den 19 september så skall det firas en lokal Internationell Mansdag i Falun och för att du kanske ska få lite mer inblick i syftet, som inte alls är illa ment, så ska du få en länk här att gotta dig åt.

      http://www.international-mens-day.com/

      Har jag nu lite tur så hakar kommunen på men det jag ville uppnå är försöka bidra till att de unga män som idag växer upp kanske inte skulle må dåligt av att någon gång i sina liv få se en alldeles vanlig snäll man utan ett kriminellt förflutet eller tatueringar över hela kroppen, en sån där vanlig farsa som går till ett arbete varje dag, handlar och diskar och lagar grejor och är snäll och så.
      Den mannen fattas i det dagliga mediautbudet och är inte ett dugg sexig men är ändå den som tillsammans med de alldeles vanliga kvinnorna håller det här landet igång.

    • OveRFalun
      11 maj, 2011

      Jag glömde, jag tar i min motion inte upp vad kvinnorna har betytt och betyder i vårt samhälle, de har blivit de stora förlorarna idag och stressas sönder av ouppnåeliga krav trots att vi män gillar kvinnor hur de än ser ut men det har inte ni förstånd till att förstå…:)

  6. Camilla
    11 maj, 2011

    Jag behöver inte gotta mig åt det du försöker göra, för jag tycker att du är inne på rätt spår när det gäller att ändra attityden hos unga killar osv. Det var din motion som jag anser var väldigt märklig formulerad.

    Hoppas att mansdagen kommer att slå väl ut! 🙂

  7. Camilla
    11 maj, 2011

    @Gylle:

    Jag har testat att maila dig på den epostadress som du använder för att kommentera, men det funkar inte tyvärr. Men testa att maila mig på camilla.vra@gmail. com 🙂

  8. OveRFalun
    17 maj, 2011

    Tiddelipom tralala, jag säger bara Per Ström och hoppas innerligt att jag minns hans namn rätt, det brukar bli lite så och si med den saken.

Kommentera

Information

This entry was posted on 10 maj, 2011 by in Okategoriserade.
