Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Åkesson, en liberal ledare med en fot i gayvärlden

Jag måste säga att jag beundrar Jimmie Åkesson för hans öppna livsstil. Hur många andra partiledare skulle våga dra iväg med flickvännen och SÄPO-tåget på en tvättäkta Gayklubb?

Speciellt inte när man företräder ett parti som många har dragit sig till just för den strikta synen på vissa normer som har med sexuallitet att göra. Då tänker jag på att man inom SD inte ville tillåta samkönade att få gifta sig i kyrkan, homosexuellas rätt att få adoptera eller inte, PRIDE osv.

SD har på kort tid faktiskt gått från att vara ett väldigt strikt och konservativt parti till väldigt liberalt. I Värmland tog man bort kravet man hade på att PRIDE-festivalen inte skulle få genomföras. Från Åkessons håll så tar man HBT-personers rättigheter i försvar så ofta som man ges tillfälle. Åkesson och andra toppnamn besöker bögklubbar/gayklubbar helt öppet för att roa sig.

Personligen tycker jag att det är fantastiskt. För så sent som 2008 var det en helt annan tonart inom partiet. Då var det raka motsatsen och jag vågar påstå att om Jimmie sprungit på gayklubbar då hade han inte varit lika populär. Men som tur är så är det andra tider.

Tack Jimmie Åkesson och resten av partiet som öppet vågar visa att det är absolut inga fel med att tillhöra gaykulturen. Det är faktiskt helt normalt som ni uppenbarligen har insett!

14 comments on “Åkesson, en liberal ledare med en fot i gayvärlden

  1. Skeåning
    31 mars, 2011

    Fantastiskt bra initiativ! Jag älskar Jimmie Åkesson.

  2. Camilla
    31 mars, 2011

    Jag håller med!..Men jag nöjer mig med att hålla med 😉

  3. steve roper
    31 mars, 2011

    ”till väldigt liberalt”

    Nja, du får nog fråga sd:s medlemsbas ute i stugorna om det… Här i SD-Värmland är det 1800-tal och gammeltestamentliga straffskalor för excesser som att besöka ”tvåan”.

    Tills vidare får man ta hårt kämpande Åkessons initiativ i Tvåan som den meta-politik det faktiskt är, ren spekulation. Men som den antiislamska nischningen som kom rätt sent för bara två år sedan, från att ha varit ett mer allmänt utlänningsfientligt parti, så kanske även denna omdefinition kan lyckas. Problemet blir förstås att förklara det för de inte alltid så liberala marktrupperna i Sunne, tex, men så toppstyrt som sd är så skulle jag nog tro att det kan lyckas.

    För alla ska ta vara på bögarna som verkligen gör Sverige roligare och smartare.

    • Petter Nerman
      8 maj, 2014

      Nolla.

  4. Erik
    31 mars, 2011

    Vet Björn Söder om detta?

  5. Rickard
    1 april, 2011

    Tycker ändå att SD borde hålla kvar vid sitt motstånd mot HBT-festivaler. Varför ska de ens existera när HBT-människor är ”som alla andra” i samhället. Kan vi inte ha en hetro-festival också, undrar man ju.

    • Nollställd
      11 april, 2011

      Huvudet på spiken Rickard, ”varför ska det ens existera en HBT-festival om de nu är som alla andra” ? Finessen är ju att ”alla andra” uppför sig ”normalt” och inte finner någon anledning att utmärka detta på ett skränigt sätt, vilket endast påvisar hur osäkra de alltid kommer att vara trots dessa spektakel som tjänar andra syften och krafter i samhället.

  6. Camilla
    1 april, 2011

    @Steve Roper: Ja, jag tror att det inte faller i så god jord hos en rätt så stor skala. Men å andra sidan, han ses ju som en gud så jag tror att kritiken blir minimal. Och personligen så tycker nog jag att det är bra att Jimmie gör sånt här, för jag vet att det finns många i partiet som känner ett krav på att vara så förbaskat konservativa fast de egentligen inte är det..även om det kanske inte gäller vissa delar av landet 😉

    @Erik: Tja, nu vet han iaf om det.. Tycker att Jimmie borde ta med just Björn ut på en sån här utekväll nästa gång.

    @Rickard: Det kan de inte göra om de vill få bort stämpeln som ett homofobiskt parti. Jag är splittrad i den frågan, för jag tycker att de har all rätt att ha sin årliga festival, för det gör tror jag att många sakta men säkert minskar på sin avog mot andra sexuella läggningar än den heterosexuella. Däremot är jag som person som så att jag har svårt för det som är vulgärt, kvittar om det gäller hbt eller hetero. Men å andra sidan, jag har lärt mig att endera titta bort om det inte passar mig men jag har även lärt mig att se det fina i det. Vågar man bara öppna ögonen så kan man alltid omvärdera sina åsikter, det är det fina med livet. Man lär så länge man lever 🙂

  7. jostein_
    1 april, 2011

    Din illvilja mot dina före detta partikamrater är så genomskinlig.

  8. Camilla
    1 april, 2011

    Illvilja?

    Ge dig, jag skriver när jag tycker ngt är fel och jag skriver lik väl när jag tycker ngt är bra. Men det är kanske som så att det inte passar dig att din partiledare springer på gayklubbar? Jag har då inga problem med det.

  9. Jonas
    3 april, 2011

    Tror faktiskt att Jimmie kan bli en ny gayikon:) Som typ Zarah Leander. Han är en himla sympatiskt och mjuk kille. Ja jag fick snacka med honom i typ 10 sekunder. Och jag är homosexuell. Det är helt sjukt men folk var tokfnittriga och upprymda när de såg honom glida in med Säpo. Kändes som det var nån kunglig person som kom in. Flera som sprang fram och skakade hand och kramade honom. Ja det var inte mycket sedvanlig SD-trashing. Sånt försvinner direkt när man får se människan bakom den förtalade fasaden.

    Det är nog mest (m) och de gamla partierna som har velat röja en ny konkurrent om makten ur vägen. Det är rätt så genomskinligt.

    Vi minns väl hur väl hur man behandlade miljöpartiet när de var nya. ”Extremister”, ”enfrågepart” etc För att inte nämna KD. Och för att inte vidröra (m) som var emot alla HBT- rättigheter och som var djupt hatade i gaykretsar förr. Nu är de det största partiet. Rätt vad det är så har SD den rollen kanske.

    Ja, strunt samma jag tyckte i af att han hade söta ögon, ett varmt leende och han hade inga problem att ge mig en kram. Det är det enda som räknas, inte vad konkurrenter vill måla dit för horn och svans.

    Summa sumarum,
    jag kommer inte lyssna på skitsnack mer!

  10. Camilla
    3 april, 2011

    Jonas: Det där blev jag glad av att läsa. Jag har också träffat Jimmie ett antal ggr och jag har samma uppfattning om honom som du har, att han är en varm och mjuk kille. Som absolut kan vara benhård i debatter men som människa är han faktiskt varm. Sen kan man ju ha fel, för få känner ju killen.

    Däremot så är jag osäker på hur bra det är för Jimmies roll som partiledare för SD att bli en gayikon. Jag har fått en del mail från väldigt upprörda SD:are under helgen om att jag skrivir så positivt om detta. De har en helt annan syn på det hela än vad vi har, men vad är det att hetsa upp sig över? Personligen så hoppas jag att han blir en gayikon 🙂

  11. Pingback: Jimmie Åkesson raggar på bögklubb | Jan Rume´s Blogg

  12. Pingback: SD låter porrsajtsägare sköta deras mediakanal. « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 31 mars, 2011 by in Uncategorized.
