Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vad väljer Petzäll? Livet eller SD?

En gång i tiden var det Erik Almqvist som var SD:s stigande stjärna, men något hände och han försvann (mer eller mindre) En ny stjärna kom i form av William Petzäll. En ung kille med en stil som gått hem hos den unga skaran av partiets sympatisörer. Han är en jäkel på att prata, han har charm och ser lagom snäll ut. Men bakom den glassiga stjärnglansen döljer sig en personligt tragedi.

SD har en rejäl akilleshäl och det ´är att man centrerar all makt på ytterst få personer. Kanske så fixar Jimmie Åkesson och Björn Söder detta, även om jag är säker på att även de har sina svaga stunder och punkter. Alla klarar tyvärr inte den stress det innebär att vara SD:s stjärnskott eller positionsbärare. William Petzäll var den första att på ren svenska balla ur. Fler kommer att gå samma väg, om än på olika sätt.

William Petzäll berättar i dag öppet om sitt missbruk av alkohol och lugnande mediciner. Han säger själv att han inte har någon möjlighet att stoppa sitt intag av alkohol, han kan dricka precis hur mycket som helst.

Detta är ett skolexempel på alkolism.

Jag hoppas innerligt att William kommer att lämna SD, inte för att han har visat att han faktiskt vill bli frisk, i och med att han erkänner sitt missbruk. Inte heller för att jag tycker att han har skadat partiet. Han är inte ensam skyldig till detta. Medskyldiga är alla de runt honom som är medberoende och har uppmuntrat honom till ett destruktivt levnadssätt. Enbart för att det gynnat dem själva. Utan en tanke på Petzälls framtid.

Jag hoppas han lämnar SD av en enkel med livsavgörande anledning.

Alkolism och andra missbruk är inget man blir frisk från och sen kan hantera. Man måste förbli nykter alkolist för evigt. Finns inget som heter i en missbrukares värld att man kan dricka varannan helg eller bara vid festliga tillfällen.

Det är nolltolerans som gäller.

Och ärligt William Petzäll, du vet lika väl som alla andra, att så länge du är med mitt i smeten så kommer du alltid att dansa med djävulen. Ingen kommer att anordna alkoholfria partyn, istället kanske man väljer att inte bjuda med dig. Man kommer inte släppa på partystuket inom partiet.

Du har ett val William, det är att välja mellan det du tror är “livet” eller att gå rak i ryggen och ta chansen att få leva ett gott och tryggt liv.

Jag hoppas verkligen att William väljer sitt liv före SD.

Lycka till ! Du förtjänar en ny chans.

Advertisements

41 comments on “Vad väljer Petzäll? Livet eller SD?

  1. steve roper
    29 mars, 2011

    Petzäll skulle hellre skjuta sig än lägga ner SD.

    För övrigt är Petzäll ett svagt kort utan egen kontur eller särskilda kunskaper, en svag karaktär som kommer att dabba sig igen.

    • Simon Sekiyama
      29 mars, 2011

      Intressant, men hade han funderat på att lämna SD hade han nog gjort det för väldigt länge sedan. SD är ingen sjukdom som du verkar vilja få sagt, tyvärr. Sveriges vettigaste parti däremot.

  2. Camilla
    29 mars, 2011

    Visst är det så. Han öever och andas SD, men jag hoppas ändå att han ska ta det enda rätta beslutet. Men även jag är realist så..

    • viveka
      29 mars, 2011

      Efter vad jag har förstått är väl inte detta första gången Petzäll haft problem med alkohol enligt säkra källor…

      • Camilla
        29 mars, 2011

        Nej ,det är det mest troligtvis inte. För han säger ju själv att det pågått ett tag.

      • Simon Sekiyama
        29 mars, 2011

        Det William har gjort är fullständigt occeptabelt, men han har varken blivit anklagad för något eller brutit mot lagen, till skillnad från följande politiker i Sveriges riksdag (ett axplock):

        Per Bill (M, riksdagsledamot, vice ordförande i näringsutskottet, medlem i riksdagsgruppens förtroenderåd och moderaternas alkoholpolitiske talesman) – Våld mot tjänsteman efter fylla, springandes med barnvagn.
        Maria Ferm (MP, riksdagsledamot) – Kokainberoende
        Gudrun Schymans (FI! fd V) – Urinerade i en biofoajé och lider av alkoholberoende. Alkoholist.
        Riksdagsledamoten Federley (C) – Federley och drogerna.
        Anna Sjödin (fd SSU ordförande, vicepreseident IUSY) – Grips av polisen efter krogmisshandel, sparkas från SSU
        Per Gahrton (tidigare EU-parlamentariker och MPs partistyrelseledamot) – Dömd för rattfylleri.
        Jan Andersson (S, norrköpingspolitiker) – 30 dagsböter för sexköp
        Jan Vapaavuori (Saml, bostadsminister) – fängelse för misshandel
        Sirkka-Liisa Anttila (C, jord- och skogsbruksminister) – Dömd till fängelse för osann utsaga inför domstol
        Lars Werner (V, fd riksdagsledamot) – kommunist och alkoholist
        Stig Malm (S, kommunalpolitiker) – gripen av polis för rattfylla
        Stefan Klåvus (M, kommunalråd) – gripen av polis med 1,24 promille i blodet.
        Alice Åström (V, fd riksdagsledamot) – knarkare (amfetamin) från 20-årsåldern
        Monika Rydin (S) – dömd i tingsrätten för valfusk
        Azad Karim (FP, kommunfullmäktige, även vice ordförande polisstyrelsens) – dömd till fängelse för olaga hot och mordförsök)
        Said Racic (FP, Malmö) – dömd, bedrägeri
        Maria Carlshamre (FP) – folkbokföringsbrott
        Andreas Harne (S, Aftonbladet, styrelseledamot FP) – barnpornografi, grov våldtäkt på fd sambos sjuåriga dotter.

        För att nämna väldigt få.

        Var tionde riksdagsledamot är dömd för brott innan SD kom in i riksdagen (trafikbrott, olaga hot, dödsvållande), enligt en undersökning i Iltalehti.

        Kryllar ju av drogmissbrukare inom Vänsterpartiet, inte bara alkohol, utan även tyngre saker.

    • Simon Sekiyama
      29 mars, 2011

      Ganska smaklöst inlägg om du frågar mig, med tanke på att hans personliga problem är grundade i att hans mor förra året drabbades av en livsavgörande sjukdom, han har ingen kontakt med sin far, och han gjorde slut med sin flickvän (SDU Trelleborg). Men ditt hat lyser igenom så jag antar att detta spelar föga roll för dig. Hoppas du får en fin dag iallafall! Hata inte, Camilla!

  3. Pingback: SD i Blekinge splittras efter saklig kritik | Jan Rume´s Blogg

  4. Fredrik Andersson
    29 mars, 2011

    Tragiskt att du och Funebo copycaten Klaric spyr galla över SD och deras aktiva, du vet inte vad du pratar om överhuvudtaget. Fortsätt att analysera, du och Klaric är föredettingar som ingen tar på allvar. Vi vet sanningen bakom ert tragiska uttåg.

    • Camilla
      29 mars, 2011

      Jisses, det är ju såna här uttalande som får vanligt och normalt folk att skratta åt SD. Men tydligen bryr du dig inte ett skit om Willams framtid och hälsa, bara om..vaddå? Komma med patetiska kommentarer som ingen tar på allvar?

      • janrume
        29 mars, 2011

        bra svar Camilla 🙂

    • Stig Gustafsson
      29 mars, 2011

      Du blandar ihop dig själv dina förmenta opponenter. Väx upp, totalt oförmögen till konstruktivt bemötande av kritik. Du påminner om de etablerade hjärnblockerade tillskyndarna för det mångkulturella samhället när de råkar ut för underbyggd kritik. Det bästa bidraget den sortens folk kan göra för SD är att lämna det.

      • Stig Gustafsson
        29 mars, 2011

        Svaret var ämnat åt Fredrik Andersson

  5. Camilla
    29 mars, 2011

    Jag blir bara så trött. Är man inte avhoppare (från vad då? en sekt eller, är väl bara såna som har avhoppare andra har f.d medlemar) så är man ”Funebo” Nåja, det visar ju intelligensnivån på vissa ”företrädare” för partiet 😀

    • janrume
      29 mars, 2011

      HEHE 🙂

  6. Danne
    29 mars, 2011

    Bryr du dig lika mycket om alla alkisar som jobbar i riksdagen?
    Eller slår ditt hjärta bara hårdare för Petzäll?

    • Simon Sekiyama
      29 mars, 2011

      I S och V finns det gott om alkoholister och kokainmissbrukare. Gräv och du finner de riktiga lagbrytarna med majoritet inom sjuklövern.

  7. Camilla
    30 mars, 2011

    Jisses Simon Sekiyama. Ditt dravel är inte ens värt att besvara. Det är så ologiskt ¨så hälften vore nog.

    Jag bryr mig exakt lika mycket om varje enskild människa som lider av missbruk. Exakt varje människa. Men nu handlade det om Petzäll, och han är ung och vad är viktigast? Hans framtid eller hans närvaro i riksdagen för SD om det kommer innebära att han kommer att befinna sig i en miljö med hindra utlösande faktiorer för ett fortatt missbruk?

    Tänk vad patetisk det alltid blir så fort det handlar om SD, då kommer försvararna direkt med påhopp både på den som skriver och andra partier. Ingen som bryr sig alltså om företrädarna för SD?

    Testa att kombinera följande bokstäver så förstår en del av er hur ni uppfattas tyvärr, vilket skadar SD mer än att någon bryr sig om en persons välmående ” T S E K”

    • Dragan Klaric
      30 mars, 2011

      Då jag blivit indragen så tänker jag självklart kommentera. Jag har träffat Petzäll så många gånger under min tid i SD och jag kan tala om att grabben har allvarliga alkoholproblem. Det erkänner Petzäll själv. Men faktum är med den suparkultur som finns inom SD/SDU så är det inget konstigt. Jag har sett alla höjdarna i SD/SDU så nedsupna att de inte ens visste vem de var eller var de var (finns bildbevis)

      Jag försökte få till förändringar genom att utöva påtryckningar på ledarskapet men sorgligt nog ville man inte lyssna, Man ansåg sig kunna hantera situationen. Jag är övertygad om att fler kommer att ertappas med byxorna nere speciellt nu när SD är i riksdagen och medierna söker skandaler. Vad gäller SDU så lär nog inte mycket förändras på den fronten i avseende alkoholen, även om Petzäll infört en alkoholpolicy så tror jag nog inte att man slutar supa bara för det.

      En sak som jag finner vara oroväckande är att så fort man sakligt framför kritik mot SD/SDU så är man en Funebo kopia en fördetting en avfälling o.s.v. Det börjar ärligt talat kännas som om att man har lämnat en sekt med hjärntvättade drönare. För normala människor angriper inte andra med smutskastning bara för att man inte tycker som de i alla frågor.

      Vad gäller Petzäll så hoppas jag verkligen att grabben ska inse att de problem han har är så pass allvarliga och att han söker professionell hjälp med samtalsterapi, medicinering och främst att han håller sig väck från alkoholen.

      Jag gillar grabben då han har en sjuhelsickes förmåga att snacka och han behövs verkligen, men den fråga Petzäll måste ställa sig när det blir dags är, vilket är viktigast mitt välbefinnande eller att fortsätta supa.

      Som sagt tiden får utvisa vilket vall Petzäll gjorde och jag hoppas innerligt att han väljer rätt.

      Till alla er belackare som ständigt attackerar Camilla och mig säger jag följande, ert hat gör oss bara starkare och mer motiverade. Ju mer skit ni kastar på oss desto mer övertygade blir vi om att det är något som är fel!

      • Fredrik Andersson
        30 mars, 2011

        Till Funebo copycataen Klaric vill jag bara säga: Alla som är insatta i ditt tjafs med SD och partiledningen vet hur det ligger till. Du kommer att bli varse inom snar framtid. Att det inte blev som du ville med SD-Television grundar sig i hur du försökte båsa partiet på pengar för saker du köpt in och inte redovisat. Du sprang runt och glassade med ett presskort inköpt från Toys`r us. Ditt hat grundar sig i att du fick inte den positionen du trodde du skulle få. Du är så patetisk med ditt hat och gnäll. Det är just därför ditt namn kommer att förknippas med Funebo, han gick också ut med en massa dravel och osanningar för att han åkte ut från SD!! Gå vidare med ditt liv och sluta smutskasta alla i SD som du inte tycker om, man kan inte tycka om alla, men man behöver smutskasta dem efteråt. Du trivdes ju med alla dessa när du trodde du var någonting. Du och camilla får oss att må väldigt illa!

    • Danne
      30 mars, 2011

      Petzäll håller på att duka under av den stress pk-media och anarkister utsätter honom för. Folk i SD kan inte fisa utan att förlora jobb eller vänner.
      Det enda rätta är att attackera dom odemokratiska krafterna.
      Petzäll klarar sig förhoppningsvis då han verkar skärpt.

  8. Camilla
    30 mars, 2011

    Fredrik: Hur vore det om du hade ballar nog att stå med ditt riktiga namn?

    När man inte döljer sig bakom fake nick så blir man med ens mer trovärdig.

    Men fortsätt gärna att skriva, för du ger en allt mer rättvis bild av partiet. Åkesson sitter nog och hejjar på dig och tycker du är en suverän PR-kille för honom 😉

    • JohannaV
      30 mars, 2011

      Jag är inte säker på att det är det bästa för Petzäll att lämna SD. En sådan skärpt kille måste ha en uppgift. Annars går han under. Det är sd:s plikt att stödja P. på alla sätt och vis. Det får vara slutsupet med andra ord. SD är ett riksdagsparti, ej en fyllefest. Dags för tillnyktring i dubbel bemärkelse för både SD och SDU!

    • Dragan Klaric
      30 mars, 2011

      Camilla skulle du vilja e-posta mig idiotens IP adress?

  9. Camilla
    30 mars, 2011

    Johanna: petzäll är ovärderlig för SD, och han gör sig grymt bra i alla debatter osv. Inte snack om något annat. MEN en missbrukare som bara haft en kort tids återhämtning kommer till 99% inte att lyckas hålla sig från det han eller hon missbrukar om man befinner sig i en miljö som är skadlig.

    Ingen kan komma att påstå att Petzäll inte lever under enorm press från otroligt många håll? Och tyvärr, det är som att sätta en nykter alkolist att jobba bakom bardisken på en krog.

    Det är så sorgligt, för som sagt, han är duktig. Men vad är viktigast? Att han inser faran med sin yrkeskarriär och sätter sin framtid före allt annat eller skiter i det och inbillar sig att SD faller om han försvinner?

    En missbrukare är alltid en missbrukare. De lever varje dag med kampen att stå emot, ett värre helvete får man nog leta efter. Han har därför alla mina sympatier.

  10. ip_protocol^
    30 mars, 2011

    Hoppas du inte menar att du ogillar anonymitet. Jag försvarar Fredriks rätt att vara anonym. Internet har blivit som det är idag pga anonymitet = användardrivet. Alternativet hade varit ett nätverk likt kabel-tv. SD växer pga möjligheten att vara anonym. Men är det verkligen så att bara för att man har ett nickname så blir man mindre trovärdig? I min värld är det logiska resonemang med hänvisningar till fakta som vinner.

    • Dragan Klaric
      30 mars, 2011

      Jag har inga problem med anonymitet! Vad jag har problem med är patetiska nollor som drivs av hat och som bara kastar skit omkring sig. Om idioten hade framfört saklig kritik då hade jag inte haft några problem med det, men idioten kastar bara ur sig en massa skit utan sammanhang.

      • ip_protocol^
        30 mars, 2011

        På en blogg som har en öppen och anonym kommentarfunktion får man alltid ha en viss acceptans för ”nollor”. Det bästa är att ignorera. Du bör vara försiktig att att fråga om IP-nummer bara för att du ogillar hans kommentarer, så länge det inte rör sig om polisiärt ärende.

    • Camilla
      30 mars, 2011

      Jag anser att alla har rätt att vara anonyma, och för mig är personers åsiker viktigast. Däremot, när man gör som hemlige Fredrik gör, går till fula personattacker, då ska man också våga stå för dem. Annars blir de väldigt tomma.

  11. Camilla
    30 mars, 2011

    ip-protokoll: Jag kan förstå att Dragan frågar efter det, eftersom han anklagas för saker som är kriminella. Men, jag lämnar aldrig ut folks ip-nummer. Skulle inte falla mig in, det vet Dragan också eftersom han direkt efteråt mailade mig och bad om att jag inte skulle ge honom det.

    • ip_protocol^
      30 mars, 2011

      Trodde inte att du skulle ge ut det heller, då jag har viss förtroende för dig 🙂

  12. JohannaV
    30 mars, 2011

    ”En missbrukare är alltid en missbrukare. De lever varje dag med kampen att stå emot, ett värre helvete får man nog leta efter. Han har därför alla mina sympatier.”

    Jag håller inte med. En missbrukare behöver inte vara dömd till evigt missbruk. Ej heller behöver de leva varje dag ”med kampen att stå emot”. Visst, Petzäll får aldrig mer röra alkohol eller andra droger. Men idag finns helt andra behandlingsmetoder än vad som fanns för bara fem tio år sedan. Det nyktra livet behöver inte bli vare sig tråkigt eller en evig kamp mot suget.

    I en lyckad behandlingsmetod ingår det att lära sig leva med att drogen används i ens omgivning. Jag tror Petzäll behöver intellektuella utmaningar för att vara lycklig och för att hålla sig ifrån alkohol. Visst, det finns andra miljöer än SDs riksdagsarbete som erbjuder detta. Men tro inte annat än att alkoholen flödar även utanför SD!

    Petzäll får ej klandras vilket beslut han än tar. Det är det viktigaste.

  13. Camilla
    30 mars, 2011

    En missbrukare är inte dömd till att leva i missbruk, men sjukdomen finns alltid kvar. Och det är visst en kamp genom hela livet, för det finns inget som heter ”jo men jag kan ta ett glas vin till maten”. Och vi lever i en värld där alkohol är lika vanligt och accepterat som ett glas mjölk.

    Vem har sagt att alkohol inte finns utanför SD? Det är ju självklart. Men inom SD löper grabben enormt större risk att må sämre än utanför, och det handlar om mer än att man gillar att parta. All den stress och påfrestning arbetet o sig medför.

  14. Pingback: SD ett fylleparti | Jan Rume´s Blogg

    • Ugglan
      30 mars, 2011

      Som man känner sig själv känner man andra.

  15. Camilla
    30 mars, 2011

    Jaha Ugglan, och med det menar du..?

  16. Skeåning
    31 mars, 2011

    Om George Bush med sina alkoholism problem klarade av att vara USA’s president i två mandatperioder utan återfall, så ska banne mig William Petzäll klara av att jobba inom SD.

    Sedan kan det naturligtvis vara individuellt också. Min poäng är att koppla bort politiken behöver inte vara ett måste, eller ens rätt lösning. Med detta vet William Petzäll bäst själv.

  17. Camilla
    31 mars, 2011

    Det handlar inte om han kan sköta jobbet eller inte. Det är jag personligen övertygad om att han kan, det handlar om något som de flesta verkar skita i: Petzälls utsatthet som leder till att hans chanser att ta sig frisk ur sitt missbruk minskar radikalt. Men men..folk vill kanske att unga människor ska supa sig fördärvade så länge de gynnar deras egna intressen..

    • Skeåning
      31 mars, 2011

      Absolut inte. Jag tycker du har taggarna utåt lite för mycket Camilla. Lugn och fin. Min poäng kvarstår, jag tror den ende som kan känna vad som är rätt beslut är Petzäll själv. Hoppa av SD behöver inte vara det rätta. Kanske vore det bättre att jobba kommunalt en längre tid framöver. Vi får väl se. Som JohannaV varit inne på kan stimulans och fokus runt politiken vara tvärtom hälsosamt.

  18. Camilla
    31 mars, 2011

    Det var inte menat åt dig Skeåning. jag babblade på mest efter allmänt prat som varit både här och där. 🙂 Så inga taggar utåt från min sida inte..men det kan nog uppfattas så ser jag ju nu själv eftersom jag inte var tydlig med vad jag menade. Håller med dig om att det finns mängder med variationer på hur han kan fortsätta, säkerligen även i riksdagen (där han gör ett bra jobb) men vi fattar ju alla vilken stress de har på sig, och jag kan inte låta bli att ömma för grabben..är nog morsan i mig 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 29 mars, 2011 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: