Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

"Morden i Midsomers" fel att SD finns.

  Jag hade först tänkte skriva om den moderate politikern som häromdagen erkände sig skyldig till sexköp fast han var oskyldig. För enligt honom kan man inte få mycket sex för 240:-. Jag hade även tänkte nämna Sverigedemokraternas Dennis ”Tyvärr överlever äckelungen” Ek som kläcker vedervärdiga saker i affekt eftersom han är djurvän enligt William Hane. Men jag hittade något annat som föll mig mer i smaken.

 Det är succéserien Morden i Midsomer som är orsaken till SD sitter i riksdagen, detta enligt de ytterst begåvade killarna Filip & Fredrik. Jag personligen älskar den här engelska polisserien. Den är exakt så som den beskrivs, typisk engelsk på alla tänkbara sätt och vis. Och ja, helt utan influenser från det mångkulturella England som finns utanför filmkameran.

 Nu helt plötsligt så är serien rasistisk.

 Och det är den äldre generationens fel att SD finns.

Filip Hammar menar att problemet är att den äldre generationen är rädd för nya saker och obekväma med andra etniciteter.

– Det är en förlorad generation, vi måste vänta ut dem. De är en av de stora anledningarna att vi har Sverigedemokraterna i riksdagen, säger han.

Nu uppmanar duon till en bojkott av serien.

 Jag förstår faktiskt inte alls resonemanget. Detta är i mina ögon inget som har med rasism att göra, för det är inte rasism så fort man inte har med människor från världens alla hörn i en serie. Man får faktiskt göra serier och filmer som baserar sig på något alla faktiskt ser som typiskt för ett land. Helt utan att det handlar om rasism.

 MEN däremot så blir det nu en rasistisk fråga eftersom man gör den till det. Helt nödigt.

 Då kan ju tyvärr inte heller indiska filmer och serier få spelas in utan att vara rasistiska. Likaså med serier som baseras på berättelser från Afrika osv. För ska vi hårddra det på ett lika löjligt sätt som Filip och Fredrik gör så finns det vita människor i både Afrika och Indien, till och med China Town har vita där.

 Varför ska vi skapa mer motsättningar genom att göra saker rasistiska som faktiskt inte är det?

 Lågt Filip och Fredrik. Ta gärna kampen mot rasismen, men på rätt sätt.

20 comments on “"Morden i Midsomers" fel att SD finns.

  1. Stig
    19 mars, 2011

    Jag tänkte skicka en kommentatar men så kom jag att tänka på det gamla kloka ordsprålket ”kasta inte pärlor åt svin” och då beslöt mig för att meddela enbart det.

  2. Steve Roper
    19 mars, 2011

    F&F:s podcast är genialiskt men skall kanske inte tas på blodigt allvar. En fröjd för en intelligent människa och mycket bättre än nåt de gjort i TV.
    Sen är ju Midsomer bara fruktansvärt tråkigt iofs.

  3. Camilla
    19 mars, 2011

    @ Steve Roper: Nähä.. Morden i Midsomer är inte alls skit! 😀 Jag har inte missat ett enda avsnitt och jag lovar att om du tog dig tid att lära dig älska de torra engelsmännens stil och etikett så håller du med mig

    Jag säger inget om podcasten i sig, de där två kan faktiskt vara rätt roliga allt som oftast. Men just detta tycker jag är patetiskt. Varför göra rasism av något som inte är rasism? Jag fattar liksom inte problemet.

    Stig: Ja, det var ju väldigt storsint av dig att meddela detta. Vill ju inte att du ska slösa på dina pärlor på mig inte.

    • Stig
      20 mars, 2011

      Tänkte närmast på ämnet Filip och Fredrik, ett narcissistiskt komikerpar som bara har två beundrare dvs dom själva.

      • Camilla
        20 mars, 2011

        Då missuppfattade jag dig Stig faktiskt. Trodde du menade mig 🙂

  4. Erik
    19 mars, 2011

    Nja, överdrivs det inte lite här?

    Jag tror inte att F o F är särskilt seriösa när de gör den analysen. Att sen kvällstidningar gör sitt vanliga arbete för att medvetet missa ironi och försöka bygga upp konflikter som inte finns kan väl inte vara någon nyhet?

    Hela kvällstidningsbranschen bygger ju på att låtsas om att det existerar ”stora” konflikter inom områden som sport och nöjesmedia.

    Jag har läst deras nostalgibok om 80-talet, där de i ett kapitel hävdar att Sovjet som stat fälldes av Bengt-Åke Gustafsson. Tror jag att de menar allvar med det? Knappast och inte heller lär de göra det i detta fall.

    Lustigt att så många väljer att ta kvällstidningarnas konfliktformat på allvar. Om jag drog mig till att anamma kvällstidningarna som helsanningar skulle jag vara totalt förfasad över hur landet håller på att slitas sönder av olika sexchocker, klänningsbråk och Northughån.

    När jag sökte efter artikeln dök förstås PI:s artikel även den upp och jag konstaterar hur likt kvällstidningarna den sidan funkar.

    Morden i midsummer är ju för övrigt ett jävligt roligt format som blir rätt absurt när man inser att det går ut på att få mord att passera som en ursäkt för att sjunka ner i den engelska landsbygdens charm.

  5. Camilla
    19 mars, 2011

    Detta kommer från att producenten för Morden i Mordsomer fick sparken förra veckan just för uttalanden som ansågs rasistiska. Ska se om jag hittar länken till det.

  6. JohannaV
    19 mars, 2011

    ”Filip Hammar menar att problemet är att den äldre generationen är rädd för nya saker och obekväma med andra etniciteter.

    – Det är en förlorad generation, vi måste vänta ut dem. De är en av de stora anledningarna att vi har Sverigedemokraterna i riksdagen, säger han.”

    Äldre behandlas som skit i Sverige och ovanstående kommentar är bara toppen på ett isberg när det gäller åldersrasismen i Sverige. Vad vill Filip Hammar att vi ska göra, skjuta alla människor över 67 som inte har de rätta PK-åsikterna?

    (Att Filip Hammar har fel i sak för, det är inte bland pensionärer som SD har sin största väljargrupp, ändrar inget.)

    Jag överdriver inte när jag säger att jag faktiskt är rädd för att bli gammal i Sverige. Vi kan mobilisera massprotester när det gäller vanskötsel av djur och när det gäller invandrare som blivit orättvist behandlade – men äldre kan vanvårdas år efter år utan större uppmärksamhet än en axelryckning. Hammars kommentar avslöjar mycket om synen på äldre i Sverige: en folkgrupp som står i vägen när det gäller att skapa den nya ”Homo Sovieticus” – den mångkulturella människan.

  7. Camilla
    19 mars, 2011

    Johanna: Håller fullständigt med dig. Mycket bra skrivit, som vanligt. Det finns inte mycket mer att tillägga faktiskt.

  8. Peter
    19 mars, 2011

    Känslig Stig? Varför detta?

  9. z999
    19 mars, 2011

    Varför inte? Känns som att det skojas bort det faktum att en person fått sparken för att han inte följt mångkulturalistiska direktiv som inte ens är uttalade att det är ett krav att följa.

    • Steve Roper
      20 mars, 2011

      ”in March 2011, producer Brian True-May was suspended by All3Media after having told the TV listings magazine Radio Times that racial diversity in the programme was non-existent because the series was a ”bastion of Englishness”. When challenged on the term Englishness and whether that should also include different ethnic minorities, True-May said ”Well, it should do, and maybe I’m not politically correct”. He later went on to say that he wanted to make a programme ”that appeals to a certain audience, which seems to succeed”. True-May’s comments are now being investigated by the production company”

      http://en.wikipedia.org/wiki/Midsomer_Murders

      Uppenbarligen är producenten ingen Hitler, men man tycker han verkar rätt naiv när han 2011 talar om sin serie som en ”bastion för det engelska”. Som att säga att skärgårdsdoktorn eller solsidan vore en ”bastion för det svenska”. Inte särskilt allvarligt, men allmänt otaktiskt ordval 2011. Det är ju bara så. Producenten måste sätta sig in i seriens alla andra intressenters perspektiv när han uttalar sig.

      • Camilla
        20 mars, 2011

        Visst använder han sig av ord som inte är så lyckade. Men är det tillräckligt skäl för att dra igång en rasist-debatt och avsked? Det tycker jag inte, utan Z999 har rätt i det han skrev om att mannen borde åtminstone fått en chans att förklara sig bättre vad han menar.

  10. z999
    20 mars, 2011

    Har inte åsa-nisse filmerna samma ”problem”? Eller är dom ursäktade för att de producerades före massinvandringen?

    • Camilla
      20 mars, 2011

      Jo, men de är väl på undantagslistan ett tag till innan någon uppmärksammar det också, eller inte egentligen..men man blir trött på att det alltid ska göras saker av icke-saker. Det är ju då det blir saker av icke-saker.

  11. z999
    20 mars, 2011

    @Camilla:
    ”Det är ju då det blir saker av icke-saker.”

    Jo, så länge det bara handlar om upprörda diskussioner om icke-saker så är det väl inte så mycket att uppröras över. Men en person blev ju av med jobbet för att han uttalat att seriens framgång beror på att den beskriver en engelsk miljö som inte finns längre. Han kunde ju åtminstone fått chansen att rätta till uttalandet så att det inte tolkas som att en miljö med bara vita människor upplevs som trevlig och en miljö med bara svarta som otrevlig.

    En djupt rasistisk film (och bok) är annars ”rötter”. Dom svarta beskrivs visserligen som rakt igenom goda (i princip) och de vita som rakt igenom onda och humanitärt oförstående. Detta till skillnad från hollywood produktionen ”nord och syd” som glänser med sin nyansering av svarta och vita och skildrar olika synpunkter på negerslaveriet. I ”rötter” så struntar författaren fullständigt i att slavarna har en egen kultur som de kommer ifrån. Dom beskrivs som svarta amerikaner med en vit amerikansk inställning i botten. Detta blev tydligt när filmen visades i Gambia. Gambianer som såg filmen hade svårt att se slavarna som komna från deras land.

  12. Camilla
    20 mars, 2011

    Jo, jag håller fullt och fast med dig. Okej att hans uttalande kanske rörde upp känslor hos vissa, men jag tror att majoriteten faktiskt förstod vad han menade. När folk börjar sparkas för att de säger vad de tycker, så har det gått för långt. Fast, för långt har det gjort redan ändå i många fall. Det är ju vår egen DO ett stort bevis på.

    Man ska ha respekt för alla människr och deras kulturer. Det gäller även den inhemska faktiskt.

    ”Rötter” såg jag som liten..minns att jag hade mardrömmar i flera år efter vissa scener. En serie som jag aldrig som vuxen orkat se, just pga av minnen av hur illa behandlade slavarna blev. Därför kan jag inte besvar dig på det du skriver om det tyvärr.

  13. z999
    20 mars, 2011

    Det finns flera äckliga scener i rötter. Avhuggning av fot och en brännmärkning. Bland annat.

  14. Camilla
    20 mars, 2011

    Jo jag vet, det är såna scener som har etsat sig fast i mitt minne.

Kommentera

Information

This entry was posted on 18 mars, 2011 by in Uncategorized.
