Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

EXPO används som källa inom Sverigedemokraterna

  Björn Söder har ju fått mycket skit sista tiden för att han valt att göra två misstag samtidigt, han länkar inte bara till en felaktig artikel utan han hänvisar även svenska folket till en nyhetssajt som inte anses vara rumsren ens av hans egna parti. För mig kan man inte göra det så enkelt för sig som SD genom en av sina pressekreterare vill göra då man försöker rädda Söders ansikte genom att nu helt plötsligt säga att man visst kan tycka vissa artiklar är okej att länka till trots att de ligger på sajter som är tex högerextrema (min tolkning). Antigen är en sajt och dess innehåll godkänt eller så är det inte det.

 Hur skulle det se ut om Sverigedemokrater börjar anamma det och kanske hittar en artikel på info14 eller nationell.nu och sprider deras extrema budskap vidare, även om själva artikeln handlade om vilken kattmat som är bäst. Genom en länkning har man gett den sajten både legitimitet och uppmärksamhet.

 Hur ofta hör man inte inom SD att tidskriften och nyhetssajten EXPO är vänsterfascister och den som yppar ett enda positivt ord om vad de har skrivit är förrädare och troll? Otroligt ofta.

 Jag fick själv så fruktansvärt mycket skit för att jag vågar säga vad jag tycker och speciellt för att jag vågar länka till EXPO:s artiklar.

 Jag var en EXPO-hora, jag visste inte vad vänskap var, jag jobbade under cover för Jan Helin, jag svek hela svenska folket. Och så vidare, och så vidare.

 Men vad hände idag då i riksdagen?

 Mattias Karlsson, riksdagsman och ledamot i partistyrelsen och även medlem i Fantastiska Fyran står och använder EXPO som en säker källa.

 Som Johannes Jakobsson skrev på Twitter ”vad ska SD:s VU göra nu? Ska man utvisa Karlsson till Kristianstad? ” För det är väl ingen skillnad på folk och folk inom SD, eller?

 Han har, tack och lov, visat på sunt förnuft. För nu kan han och resten av SD omöjligen komma och påstå att EXPO inte är tillförlitliga. Det går inte att ena stunden stå i riksdagen, inför hela svenska folket och påstå att EXPO är seriösa och pålitliga för att i nästa dag kalla dem för ett ”hot mot demokratin”

 Detta tackar vi Mattias Karlsson för!

Länk till sändningen där Karlsson ger sitt förtroende till EXPO. *117

15 comments on “EXPO används som källa inom Sverigedemokraterna

  1. Ola-mannen
    16 mars, 2011

    Vad är det Karlsson säger mer konkret om Expo?
    Orkar inte ladda ner den realplayer som tydligen riksdagssidan kräver

  2. Camilla
    16 mars, 2011

    Han använder EXPO som tillförlitlig källa när han pratar om självmord bland ungdomar bland annat.

  3. Rickard
    16 mars, 2011

    Det var värst vad du har blivit anti-SD på sista tiden… Om jag inte hörde fel så var Expos undersökning gällande mobbningen av ungdomar som ej röstar på ett parti i Riksdagen(?). Okej, det är kanske inte är en tillförlitlig källa men faktumet kvarstår ju dock att ”mobbningen” har ökat. Det är det som är väsentligt.

    Du gör en höna av en fjäder och riktar fokus på helt fel saker, vilket inte är första gången.
    Får du många ryggdunkar av etablissemanget?

  4. Camilla
    17 mars, 2011

    Det kvittar vad undersökningen gällde. Den var fortfarande gjord av EXPO. Och det var MK som använde sig av just deras undersökning i sitt debattunderlag.

    Jag är inte anti-SD. Jag gör exakt samma som jag gjorde innan, men internt. Ifrågasätter allt som jag tycker är galet eller kunde ha gjorts annorlunda. Nu sitter de i riksdagen, de är inte ett glatt kämpande personer som står utanför allt. Då får man också vara beredd på att granskas offentligt.

    Sen får du tycka vad du om vill om vart jag sätter mitt fokus, passar det inte med din syn så är det bara att dra slutsatsen att vi tycker olika.

    Om jag får ryggdunkar av etablissemanget? Knappast. Varför skulle jag få det? Jag kan däremor ryggdunka mig själva eftersom jag skiter både i vad etablissemanget och SD tycker, jag gör som du säger ”lägger fokus på fel saker” och det kan behövas att någon gör det, för jag vet inte vad du tror..men det finns hyfsat många inom SD som gör det samma men de vågar inte öppna munnen.

    Så jag får alltså inte ha mina egna åsikter utan att ses som en etablissemangs-kramare?

    • Dragan Klaric
      17 mars, 2011

      Camilla jag tycker du gör ett suveränt jobb när du lyfter fram alla de brister och fel som man dagligen ser och hör talas om. Jag vet själv att man både från partiledningen och pressekretariatet har uttalat sig att expo ska man inte tala med eller hänvisa till oavsett vad det gäller.

      Men det är ju inte första och lär inte vara den sista gången vissa i toppen av SD gör som det behagar dem, men så är det när man anser att man står över allt och alla andra. Vanliga medlemmar, övrigt folkvalda och gräsrötter ska hålla käft och göra som de blir tillsagda medans toppen sitter på sina höga hästar och gör precis som de vill.

      Så blir det tyvärr när det inte finns någon struktur i organisationen, som du själv så fint beskrev det i ett tidigare inlägg ”en huvudlös kropp”

  5. Camilla
    17 mars, 2011

    Den här inspelningen har nog ingen missat, men den tillsammans med interjuven med Åksesson visar på just den dubbelmoral och förmågan att jamsa hit och dit hela tiden.

    Man får lära sig inom SD att faktiskt stå för sina uttalanden och hänvisningar. Vad ska folk tro när det konstat ges dubblabudskap? Så var du Rikard glad över att jag kritiserar SD med enbart” fel fokus” jag skulle kunna göra det mycket värre, men det har jag inget intresse av.

    Interjuv: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=252265#

    • Dragan Klaric
      17 mars, 2011

      Kul att du hittade detta videoklipp, ja du detta är dubbelmoral av högsta standard. Ena stunden säger man från SD att man ska minska invandringen från mellanöstern och sen säger Åkesson att Irakiska kaldéer är välkomna.

      Nu är jag väl medveten om att kristna i mellanöstern inte har det för lätt men hur var det nu med Åkessons uttalanden i medierna att det är bättre att hjälpa flyktingar i närområdena?

    • Kalle på spången
      17 mars, 2011

      *tar mig för pannan och ångrar snart att jag lade min röst på sd*

  6. Mikael
    17 mars, 2011

    Jag blir förvirrad. Robert Stenquist (sd) skriver på sin blog så här om expo:

    http://robsten.blogspot.com/2011/03/expo-alltmer-en-anti-sd-stiftelse.html

    Han kallar expo för en anti-sd-stiftelse. Hur kan då en man som Mattias Karlsson använda dem som källa? Jag håller nämligen med dig i ditt resonerande, därför blir detta komiskt.

    Stackars sd-folket som inte vet från dag till dag vad som är okay eller inte. Nöjd med att enbart ha röstat sd.

  7. Camilla
    17 mars, 2011

    TJa.. vad ska man säga? SD:s alla anhängare är maniska när det gäller expo. Svårt att fatta att det är deras jobb att belysa vad som sker i de högerextrema kvarteren och SD med sitt förflutna är logiskt att man också följer. Än mer logiskt blir det nu när expo själva säger att SD INTE är ett nazistiskt parti, men man håller koll på alla de tomtar som får vara med men som har åsikter som passar bättre hemma i tex ND.

    Jag tycker expo gör ett bra jobb, för vem vill ha en massa rasister omkring sig? Kan knappast tro att SD vill det..eller?

    Men det var väldigt bra att MK använde just EXPO som källa, det betyder att han anser att de är pålitliga. Annars betyder det ju att MK bara plockar siffror och resultat från kreti och pleti så länge det gynnar hans debatt? Eller..??

  8. Häpen och förstummad betraktare
    18 mars, 2011

    Eller så är MK en Infiltratör och dubbelagent:-) (Obs: Ironi)

    Men en annan sak som jag har funderat på: Jag har hittills aldrig läst eller hört att någon företrädare i SD som Expo eller media anklagat för tokigheter förklarat sig helt oskyldig eller utsatt för hacking eller att nån har förfalskat deras inlägg eller bloggar!!!
    Det är något att fundera på. Så länge SD godkänner knäppgökar och antisemiter bland sina led göder de automatiskt Expo. Det har du alldeles rätt i Camilla.

    Städat parti = inget Expo. Så enkelt är det:-)

  9. Camilla
    18 mars, 2011

    Haha Ja, vem vet? Det läcker ju som ett såll så nånstans ifrån får man ju all sin information 😉 (fast, han är nog minst troligt )

    Det är sant. Jag har också påpekat det många gånger, att har man rent mjöl i påsen så finns det inget jobb för EXPO att utföra. Borde vara den lättaste saken i världen egentligen. Men man väljer att smörja ryggen på vissa som utan att blinka omger sig med personer av ND-karaktär och då blir det så här.

    Jag har på känn att det varit för många skandaler på sista tiden för SD så nu kommer man sluta att utesluta folk. Istället är det endera locket på eller så försvara man de med Söder-stil. För man fixar inte dessa konstanta återkommande tokstollarna. Men frågan är: Klarar man av att inte stå sitt kast och ha dem kvar?

  10. Rulle Kugg
    18 april, 2011

    Du spiller krut på vad sd säger hit och dit.
    Det är väl värre att folk blir mördade och får sina kyrkor
    nerbrända av galna muslimer.

  11. Camilla
    18 april, 2011

    Spiller krut? Jaha, så jag får inte skriva om det jag vill alltså?

    • Rulle Kugg
      18 april, 2011

      Hej Camilla!
      Du har rätt. Vi lever i ett demokratiskt land med åsiktsfrihet.
      Sd behöver vettigt folk. Jag ska kryssa ditt namn år 2014 om du kommer tillbaka!

Kommentera

Information

This entry was posted on 16 mars, 2011 by in Uncategorized.
