Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det finns ett värde i anonyma kommentarer

  Läste nyss en väldigt kort sak på Sydsvenskan ang anonyma kommentarer på artiklar och bloggar. Tycker nog att Mattias Pehrsson kunde ha lagt ner lite mer tid på att utveckla sina tankar om varför man ska eller inte ska ha kommentatorsfunktion.

 För mig kvittar det om någon kommenterar anonymt eller inte. Det viktiga för mig är att folk ens ids ta sig tiden att leverera sin åsikt till mig om vad jag har skrivit. Oavsett om det är för min personliga del positivt eller inte.

 Skulle jag inte få en enda kommentar eller skulle alla vara till min fördel tror jag att jag snart skulle tröttna på att skriva.

 För det är ju folks intresse som gör att man fortsätter att leverera, man får nya uppslag, man kanske måste omvärdera något man hade en bestämd åsikt om och så vidare.

 Tack vare alla kommentarer jag har fått på min obetydliga blogg så har jag lärt mig massor. Jag har absolut inget behov av att ha en 30.000 besökare-blogg a lá Kisse och Co. Jag är jättenöjd med min lilla skara av återkommande besökare. För det är bara i sällsynta fall kommentarerna har varit direkt hänvisade till papperskorgssektionen.

 Mattias Pehrsson skriver i en kommentar själv att han inte tror att man har något egentligt utbyte eller nytta av att låta folk kommentera vad tex han skrivit. Skitsnack säger jag, så känner man bara om man inte klarar av att ta kritiken mot vad man har författat.

 Att kunna kommentera alster på nätet är ju underbart. Det får ju folk att engagera sig mer. Och vad gör det om man är anonym? Personligen så tycker ju jag att man gott kan stå för vad man tycker, men jag har också all förståelse för att alla inte vill det.

 En nackdel är tyvärr att många tycker sig ha rätten att uttrycka sig jävligt förnedrande och ohumant när de sitter ”gömda” bakom sin datorskärm och sitt häftiga alias. Netikett borde diskuteras oftare, men det är även upp till varje sajt eller bloggare att sätta nivån på vilken standard man vill ha hos sin läsare.

 Nej, ta för guds skull aldrig bort folkets möjlighet att tycka till. Fixar man inte mothugg får man nog istället låta bli att skriva offentligt. För det finns visst ett värde i anonyma kommentarer.

4 comments on “Det finns ett värde i anonyma kommentarer

  1. Pentti Varg
    9 mars, 2011

    Oklart om länken ovan funkar. Den här vägen funkar.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=4380673

  2. laila
    10 mars, 2011

    Håller verkligen med dig i det du skriver, tycker verkligen att
    man ska stå upp för sina åsikter och våga stå upp för det. Jag har blivit
    mycket starkar och vågar stå upp för va jag tycker. Känner även att är det
    nåt man brinner för så ska det fram.

    Kram

Kommentera

Information

This entry was posted on 9 mars, 2011 by in Uncategorized.
