Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Björn Söder har satt ribban för högerextrema åsikter.

  Det absolut bästa med att inte vara medlem i SD är att man får tycka och tänka exakt vad man vill, och ännu bättre, man kan säga det högt. Skulle man göra samma sak med ett medlemskort i handen skulle man snart vara ute i kylan och kallas bitter. Det ordet börjar bli lite väl uttjatat, undrar om de som nu sitter uppe på riksdagskansliet inte kan slå sina skallar ihop och komma på ett nytt ord istället? Jag menar, nåt borde man väl göra för pengarna mer än att ge gratis reklam till högerextrema nyhetssajter?

 Jag har fler gånger tänk börja använda Twitter på allvar, men varje gång så slutar det med att jag lägger ner det. Har upptäckt på sistone att detta varit en stor miss, för man lär sig mycket via det mediet. Så ni som inte twittrar än, börja med det.

 Idag kan man läsa på Twitter att Björn Söder gör sig lustig igen över den kritik han fått efter att han länkat fler än en gång till den högerextrema sajten Fria Tider. Han skriver idag efter att ha länkat till någon normal artikel att ” kom just på mig själv att jag länkat till en artikel. Detta får man ju numera uppenbarligen inte göra om man inte kontrollerat förstahandskällan.”

 Hur dum är karln egentligen.?

 Jag har alltid gillat Söder av olika anledningar, men just nu sällar han sig till den skara människor som bara ser dumma ut.

 Han länkar och ger enormt stöd och gratis reklam till en sajt man från SD själva har sagt att man inte ska använda som källa.

 Han har just nu satt ribban så otroligt lågt för vart partiets företrädare kan hämta sin information ifrån att det är skrämmande.

 Så det är inte konstigt alls att lokala grupper som tex SD Partille länkar till exempelvis Nationell.nu

 Björn Söder har iom sin oförmåga att göra en halvpudel och gå ut och säga ”Förlåt, det var dumt av mig att erkänna att jag läser vad högerextrema personer skriver och sen har det dåliga omdömet att länka därifrån , nu gett signalerna om att allt är okej.

 Var det verkligen så viktigt för Björn Söder att visa på att händelsen på Husbybadet hade invandrare inblandat än vad SD:s rykte är? Han har med hjälp av Kent Ekeroth fått stort stöd från de mer rasistiska grupperna men samtidigt förlorat respekten hos vanligt folk.

 Detta är en åsikt jag har idag och tro mig, jag skulle haft exakt samma om jag hade ett blått medlemskort med en blåsippa på.

 För Björn Söder har just nu gett SD ett sår som kan bli svårt att läka, för vem vill bli sammankopplade med högerextrema åsikter?

70 comments on “Björn Söder har satt ribban för högerextrema åsikter.

  1. OP
    7 mars, 2011

    Nonsens.. FT är inte högerextrem om du med det menar ex. ”nazistisk”. Man är libertarianer, man tror inte på censur.

    http://www.friatider.se/morkbla-inte-brun

  2. UncleBobben
    7 mars, 2011

    Jag brukar inte kommentera dina åsikter för de har du all rätt i världen till. De rader du skrivit hittills har varit ganska beska mot Sd men det är fint med mig. Men nu har du visat att du inte har någon koll på verkligheten utan böjer dig som ett rö för vinden i form av Expressen, Aftonbladet och Expo.

    Varför skulle inte Björn kunna läsa Fria Tider eller andra sverigevänliga alster? Visst har FT en mer radikal linje än PI men är definitivt inte ”extrema”. De censurerar inte läsarnas kommentarer, vilket är utmärkt enligt mig. Vem är du att döma ut detta alster? Är du någon smakdomare, Camilla? Att du tycks kunna spå vad ”vanligt folk anser” och att ”de tappat respekten” om Björn Söder får mig att häpna. Hur bär du dig åt? Har du gjort någon forskning i ämnet eller skarvar du bara för att låta viktig?. Med all respekt för att det kanske behövs en motvalls kärring i partiet som kan säga obekväma sanningar så tycker jag att du bör kolla upp vad som verligen har stått i texterna.

    • Pentti Varg
      7 mars, 2011

      Är Fria Tider ”sverigevänlig”?
      Det finns ju ingen som helst anledning att ens börja resonera med folk som självmant diskvalificerar sig själva som du gör.

      Testa att sök på ”israel” i Fria Tiders sökruta uppe till höger. Det krävs ingen Expo för att finna den tendensen.

      Vad gäller OPs länk överst, dröjer det inte många minuter förrän Solguru och Johan Björnson har kommenterat applåderande. Båda kända högerextremister – som naturligtvis trivs på en site som FT.

      • Camilla
        7 mars, 2011

        Känns onödigt att tillägga nåt mer till det PenttiVarg, villken enkel människa som helst kan se med egna ögon.

        Sen om folk vill läsa detta är det upp till dem, men jag finner inget där som jag finner intressant.

      • OP
        7 mars, 2011

        ”Vad gäller OPs länk överst, dröjer det inte många minuter förrän Solguru och Johan Björnson har kommenterat applåderande. Båda kända högerextremister – som naturligtvis trivs på en site som FT.”

        Ja men vad bra.. självklart skall en site dömas efter att du kan hitta 2 ”högerextremister” där.. Låt hoppas inga högerextremister läser DN, SvD eller Aftonbladet då. Fjant.

    • Patrik, Ängelholm
      13 mars, 2011

      Är benägen att hålla med Uncle Bob i en del här.
      En frisk lite internkritisk fläkt är inte längre lika frisk om den rakt av börjar anamma den politiska korrekthetens mekanismer.

      Jag tycker fortfarande du skriver mycket klokt och tänkvärt Camilla, men just i den här twitterlänk-affären är jag inte med. Det i sin tur är iofs inget problem alls, för olika åsikter är i grunden bara bra.

      Fria Tider må vara en sensationssajt, men kallar man den högerextrem så har man nog tagit det lite för långt. Det är sant att de skrivit kritiskt och ensidigt mot Israel. Det är sant att de överdrivit vissa nyheter, ja ända in till falsarium i en del fall. Men så gör ju Expressen och Aftonbladet också. Att länka till Fria Tider… jag betraktar det i princip som en icke-fråga. Henrik Agerhäll är skribent på Fria Tider, och såvitt jag vet även representant för SD lokalt i… är det Umeå? Då är väl det isåfall ett större problem, om man nu inte gillar Söders länkar dit.

      En sak jag reagerade på är att du skriver att SD Partille länkar till nationell.nu . Det är en sajt som går väldigt mycket längre (och åt fel håll) än Fria Tider och som bl.a. är öppet antisemitisk. Länkar en officiell SD-sida till nationell.nu , så är det enligt min uppfattning problematiskt. Men jag vill ha belägg för den anklagelsen innan jag dömer någon. Just nu hittar jag ingen länkning av det slaget från SD Partilles sida.

      • Camilla
        14 mars, 2011

        Meningen är inte att vi ska tycka lika Patrik. Hur trist skulle det inte vara då? Det är naturligt att tycka och se olika på saker, och jag uppskattar alla som tycker annorlunda. För det gör att man får andra infallsvinklar.

        När det gällerSD-partille så måste jag läsa igenom vad jag skrivit för de länkade inte till nationell utan till motpol, har jag skrivit nationell nånstans så är det endere ett slarvfel (som ska ändras) eller så har jag uttryckt mig luddigt så det inte framgår att det finns en del som genom tiderna gärna tipsat SD-are att anv nationell som bra källa för info. Läste att EXPO skrev om något liknade häromdagen. Jag hade med det i en av mina blogposter, undrar om det inte var någon innan denna? Då fick jag iaf svar från den ansvarige för sidan som inte ansåg att den var olämplig förens på måndagen då han fått svar från XX )minns inte namnet just nu utan att dubbelkolla) att den skulle väck. Tror faktiskt att samma XX nekade i EXPO att han beodrat SD-partille att ta bort länken.. Kl är 05 och jag är nyvaken..men ska dubbelkolla allt när jag kommer hem sen så det blir rätt och riktigt.

  3. Pentti Varg
    7 mars, 2011

    -11 septemberkonspirationer? Check
    -Antisemitism? Check
    -Bilderbergfixering? Check
    Och så vidare

    Fria Tider är en site för kompletta idioter och politiska galningar. Men det finns ingen lag mot dumheter, så be my guest…

  4. Camilla
    7 mars, 2011

    @Uncelbob
    Vi har helt klart olika syn på vad som är sverigevänligt skulle jag tro.

    Jag är ingen smakdomare, det är fritt för alla att tycka precis vad de vill. Detta är min åsikt och eftersom jag lever ute i samhället bland människor som inte använder ord som sverigevänligt eller matas dagligen med diverse Youtube-filmer med den ena filmen efter den andra om hur hemsk Islam är så vet jag hur verklighetsfrämmande denna sfär är för de flesta.

    Och kommer då en person som Björn Söder och skapar dessa rubriker kan du räkna med att varje vanlig människa som vi kan kategorisera som en svensson kommer att dra öronen åt sig. Ett smart drag av Söder hade varit att bita i det suta äpplet och sagt att han kanske gjorde ett misstag. Detta kommer att få effekter, inte bland nationalister och riktigt inbitna SD:are, men bland folk utanför..tro mig..

    Visst är det lite lustigt att ingen annan från partitoppen gått ut och gett Söder sitt fullaste stöd om det han gjort anses vara helt suveränt?

  5. Rickard
    7 mars, 2011

    Fria Tider är politiskt inkorrekt. Ingen högerextremistiskt smörja som du vill få det till, Camilla. Hoppas du har det bekvämt nu när du och etablissemanget kan mysa och gotta er över att fokus har flyttats från själva brottet till en ren skitsak. Att Björn Söder ska ansvara för vad en politiskt inkorrekt och inte alls etablerad liten blogg(?) skriver är befängt. Andra större medier skriver och rapporterar fel varenda dag och då är det endast folket som ska kunna vara källkritiska. Är inte det bara sunt förnuft att vara källkritisk?

    • Camilla
      7 mars, 2011

      Fokus har inte alls flyttats från incidenten till en skitsak.

      Incidenten kommer att få rättsligt efterspel, precis som det ska vara. Det ska inte skötas av en nätmob eller av NU. ”Skitsaken” du syftar på bör ju vara Björn Söders legitemering av extrema sajter vars koppling till partiet för alltid kommer att bestå. Så nån skitsak är det absolut inte.

      Märkligt att hans partikamrater i toppen inte rycker ut i enad trupp och tar hans rygg`?

      • Rickard
        7 mars, 2011

        Björn har tydligt sagt att han inte alls lade några värderingar i hur Fria Tiders artikel var sann eller inte. Det får stå för den som trycker på länken och läser artikeln. Hur hade det låtit om Björn hade länkat till en missvisande och felaktig artikel i exempelvis Aftonbladet, tror du?

        Som jag ser det så legitimerar Björn Fria Tider som det är – en kanske inte så välorganiserad organisation/blogg/eller-vad-man-nu-ska-kalla-det. Om inte folk kan vara källkritiska så får man lov att skylla sig själv. Är man medveten om att de större medierna ibland gör fel så borde inte det vara så svårt…

        Dessutom har ju än så länge ingen blivit dömd för något brott och därmed borde folk inte dra några förhastade slutsatser. Däremot tycker jag att man ska kunna få spekulera… Incidenten är ju exempelvis bara en i mängden av liknande brott där offret är svenskt.

  6. OP
    7 mars, 2011

    ”Testa att sök på ”israel” i Fria Tiders sökruta uppe till höger. Det krävs ingen Expo för att finna den tendensen”

    Du har uppenbarligen aldrig varit inne på vänsterbloggar.. man måste inte vara nazist för att ogilla Israel. Fjanta lagom.

  7. Pentti Varg
    7 mars, 2011

    ”På Fria tider skriver Agerhäll bland annat om attacken på flyktingboendet i Solna. Vit makt-organisationen Nordisk ungdom, som tog på sig attacken, beskrivs som en aktionsgrupp. Nazistsajten Nationell.nu får benämningen ”en samlingsgrupp för människor som sympatiserar med aktionsgruppen och andra liknande grupper”.

    Vid ett annat tillfälle referar Agerhäll till nazistiska Svenskarnas parti och kallar organisationens aktivister för ”massinvandringskritiska”.”
    http://expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html

    Vad SD inte kan begripa är att det är myriader av såna här incidenter som gör att de är oberörbara i svenska politik. Och kommer att, genom sin närvaro i riksdagen, att tvinga ihop tex Mp och alliansen i samarbeten om migrationspolitiken. SD må ha kommit in i riksdagen men har misslyckats totalt med att göra sig aptitligt för samarbeten. Det är ett misslyckande av historiska proportioner.

    Söder visar sina sina svaga politiska instinkter genom att inte blankt inleda diskussionen i Agenda med Hellin med att ta avstånd från FT. Det funkar jättebra i SD-sammanhang, men skitdåligt i media och i rikspolitken.

  8. JohannaV
    7 mars, 2011

    Skrev detta nyligen på I mitt Sverige

    ”Björn Söder har gjort bort sig totalt, först genom att länka till Fria Tider, och sen, genom att inte erkänna sitt misstag i debatten med Jan Helin.

    Helin vann stort. Och jag säger tyvärr. Kvinnosynen bland vissa invandrargrupper måste diskuteras. Söder hade alla möjligheter till att hänvisa till deras kultur. Här gjorde han självmål genom att uppmärksamma etniciteten istället. Självmål för SD med andra ord.

    Camillas Vrå säger det självklara: http://ragfors.wordpress.com/2011/03/07/bjorn-soder-har-satt-ribban-for-hogerextrema-asikter/#comments

    —-
    Jag har inte förnyat mitt medlemskap detta år. Och det här med Björn Söder, Patrik Ehn och det dåliga omdömet SD visade i o m anställningen av ”Parliament Princess”
    a k a alexandra ”Äntligen” Brunell gör att jag nog inte gör det heller.

  9. Skeåning
    7 mars, 2011

    Jag är grymt besviken på Björn Söder. Nej, ingen ifrån partitoppen kommenterar Söders medverkan, och man kan säga att tystnaden skriker. Söder har ofta kunnat kombinera sin något aggressiva framtoning i debatter med att vara saklig, då fungerar det. Nu blev det bara aggressivt käbbel. Det luktar naturligtvis illa över att man länkar till Fria Tider, och inte klarar av att förklara detta på ett vettigt sätt, samt att nu Söder fäster fokus på etnicitet istället för de faktiska orsakerna, kulturella missförhållanden. Om ledningen vågar, har de dock chansen att kraftigt markera, och gå vinnande ur detta genom att utesluta Björn Söder. Då visar man att man menar allvar med att inte ligga i någon gråzon, som lägger ut en brygga mot högerextrema eller rasistiska åsikter. Jag tycker Söder självmant bör lämna sin post, och förklara att de hela var illa skött, för SD’s, och därmed Sveriges bästa. Jag har inte heller förnyat mitt medlemskap ännu, hade direkta planer för att jobba aktivt för Sverigedemokraterna, men nu avvaktar jag utgången i den här historien först. Jag har också tidigare gillat Björn Söder, och tycker det är oerhört tråkigt att han inte har klarat av sin sejour i riksdagen på det sätt jag hade trott och hoppats. Men det är viktigt att komma ihåg att SD i stort har kött sitt inträde i riksdagen med bravur.

  10. Skeåning
    7 mars, 2011

    skött*

  11. Skeåning
    7 mars, 2011

    Detta kan kanske lösas utan uteslutning, om Söder klarar av att nu i efterhand förklara och reda ut begreppen på ett vettigt sätt. Tyvärr har man inte sett några tecken på detta ännu. Som sagt, jag tycker Sverigedemokraterna har skött sitt riksdagsinträde med bravur i stort. Tyvärr så har inte Söder medverkat stort till detta, utan varit ganska instabil ända sedan valnatten i mina ögon.

  12. Camilla
    7 mars, 2011

    Jag håller med i vad både Johanna och Skeåning skriver.

    Och det är ju denna reaktion som kommer hos alla medlemar och sympatisörer som har något innanför pannbenet.

    Det är svårt, om inte på gränsen till omöjligt att försvara Söder. Då tycks taktiken att dra in flickorna i Husby-fallet som nån jäkla vapensköld för hans räkning. Det är lågt gjort om något.

    Man måste inse att detta handlar inte om att flytta fokus från vad som skedde där, det kommer att straffa sig, var så säker. Men ska en så viktig person som Söder gå fri efter denna skandal? Hade han varit smart hade han sagt ”ursäkta” direkt och sen tagit debatten. Nu valde han att fortsätta att snärja in sig i det ena efter det andra.

    Hade aldrig funkat i ett annat parti, kommer det att funka i SD?

    Det kan ni lita på att det gör tyvärr.

  13. Skeåning
    7 mars, 2011

    Det här bör man hantera strikt professionellt i toppen och inte på ”kompis-basis”
    Jag hoppas innerligt att man gör det som är rätt… Man ska stå upp för varandra, och hålla varandra om ryggen när man gör rätt, eller t.o.m. fel och kan erkänna det. Det kan alla göra. Men det finns gränser och det här luktar illa.

  14. Kant
    7 mars, 2011

    Camilla skrev: För Björn Söder har just nu gett SD ett sår som kan bli svårt att läka, för vem vill bli sammankopplade med högerextrema åsikter?

    Jag vill bli det! *Räcker upp handen och försöker undvika att få det att se ut som en ”hitlerhälsning”*

    Med tanke på hur folk reagerar på SD och tror om SD så tror jag inte det har någon betydelse. Många tror ju att SD gick till val på att rensa Sverige från icke-etniska-svenskar. Kanske det till och med ger fler röster? Det enda säkra man vet om demokrati är att det inte speglar folkviljan. Folksjälen, som AH pratade om, struntar man helt i. Det finns ju ingen demokrat som egentligen bryr sig om folkviljan, det handlar bara om röstmaximering och allt trixande är tillåtet hur antidemokratiskt det egentligen är.

  15. rim
    7 mars, 2011

    Björn Söder har inget att skämmas över och Fria Tider är Sveriges bästa site. Helin, däremot, borde gömma sig för alltid.

  16. Skeåning
    7 mars, 2011

    Plågsamt att se Söder göra bort sig såhär. Men ännu mer plågsamt att därmed också se att motståndarna kommer undan alltför billigt, som vid ett balanserat och sakligt bemötande hade varit ”jämnade med marken”.

  17. Uncle Bobben
    7 mars, 2011

    @Camilla
    Jag kan bara konstatera att sanningshalten och trovärdigheten i den aktuella artikeln stämmer överens med Fria Tiders programförklaring att satsa på att hålla betydligt högre klass än vad t.ex. dagspressen gör, men samtidigt inte censurera något.
    Att ordet ”sverigevänligt” får dig att resa ragg visar bara att jag fått dig att bekänna färg.
    Jag har ingen förutfattad mening, varken positiv eller negativ om Fria Tider utan väljer istället att referera till Politiskt Inkorrekt. Skälet är att jag inte regelbundet läser Fria Tider. På Politiskt Inkorrekt har händelserna på badet refererats i en mer saklig ton. Samtidigt noterar jag att de båda fyller ett tomrum som gammelmedia medvetet har undanhållit allmänheten och vinklat. Som man bäddar får man ligga.

    Kom inte och påstå att Aftonbladet, Expressen och Expo skulle vara några moraliska föredömen i journalistiskt hänseende. Jag har personligen haft en diskussion med Daniel Poohl efter Jimmie Åkessons sommartal i Sölvesborg 2010. Då medgav han att det inte fanns någon opartisk nyhetsrapportering från Expo. De utgår från sina marxistiska analyser och detta påverkar givetvis deras trovärdighet. Inte heller dementerade han att han vinklat sanningar och utelämnat andra. Det är något naturligt för PK att skriva i överenstämmande med ideologin. Att då återkommande refera till Expo som en trovärdig nyhetskälla är bara bristande verklighetsförankring och bullshit.
    Tycker du att de förtjänar ett annat omdöme, Camilla?

  18. Uncle Bobben
    7 mars, 2011

    Citat ur brev från föräldrarna till de drabbade flickorna som beskriver händelsen på detta sätt:
    ”Enligt den närstående har dennes dotter berättat att hon och de tre tjejkompisarna snabbt blev utsatta för gängets trakasserier och fula kommentarer. Flickorna blev då förmodligen rädda och tillsammans med de två elvåriga pojkarna drog man sig undan till en badgrotta för att få vara i fred. Men majoriteten av de ensamkommande följde efter. Väl inne i badgrottan slet man av de 11-åriga flickorna deras badkläder och tog på dem på ett mycket osmakligt sätt. När de två elvaåriga killarna försökte skydda sina tjejkompisar blev dessa utsatta för misshandel”

    Är det inte dags att ställa frågan som fegt undvikits av PK-media:
    Hur i hela friden skall vi få bort sådana övergrepp?
    Genom att kalla budbäraren för ”nazist”? I think not!

  19. z999
    7 mars, 2011

    Jag ser inget fel på Fria Tider av det lilla jag läst. Expo skriver, som vanligt, om vilka skulder som en av de ansvariga har. Rika människor ansågs i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet som lite mer pålitliga och hade fler röster i de allmänna valen beroende på hur mycket pengar de hade. Expo förlitar sig på att den inställningen finns kvar när de vill ösa sk-t över FT eftersom dom tydligen inte klarar av att argumentera ner artiklarna. FT’s språkbruk när det gäller svenskarnas parti och svensk ungdom drunknar i redogörelsen över Nords skulder.

  20. Uncle Bobben
    7 mars, 2011

    Politiskt inkorrekt skrever i går kväll om debatten:
    Björn Söder fallerade att svara på frågan varför det är viktigt att reagera på denna historia. Det handlar inte om etnicitet, det handlar om en kulturell syn på flickor och kvinnor i väst. Det gäller såväl muslimer som många kristna från Centralasien och Mellanöstern. Ledsagaren åt de ensamkommande gärningsmännen informerade även polisen att personalen på boendet hade upplyst alla de ensamkommande specifikt innan besöket på badhuset om svenska seder och bruk, att man inte får våldsföra sig på flickor även om de är lättklädda. Det är detta vi reagerar på. Noterar också att vi inte vilselett med felaktiga uppgifter, något vi även fick bekräftat av kvällens Agenda.

    Familjerna till de utsatta barnen vill vara i fred. PI återkommer snarast med en längre post om deras önskan och förtvivlan över traumat samt efterföljderna.

    Redaktionen, PI

  21. Uncle Bobben
    7 mars, 2011
  22. Skeåning
    7 mars, 2011

    Jag ser absolut inget fel i politiskt inkorrekts rapportering runt den här händelsen förövrigt. De har som oftast rapporterat bra. Och jag håller med dom runt, vilket väl är tydligt vid det här laget, att Söders framträdande var inte bra, tyvärr. Han missade totalt den viktigaste poängen, som PI berör. Och återigen, obegripligt dumt att länka till FT istället för PI.

  23. Erik
    8 mars, 2011

    Björn Söder verkade i Agenda tro att om han bara skrek högt nog skulle alla få upp ögonen för hur han och Kent Ekeroth är helt normala riksdagsledamöter som bara vill ”ta ansvar”. Att han anklagar ca 15 ungdomar som inte ens står som misstänkta för något brott alls för gruppvåldtäkt är egentligen medias ansvar.

    Så länge sd för sig med ledamöter som Björn Söder finns det ingen chans i helvete att jag kommer ha något förtroende för partiet, även om jag i mycket står frågande till förd invandringspolitik. Att karln ser ut som en klassisk skinhead gör ju inte intrycket folk får av honom till något bättre direkt.

    • Skeåning
      8 mars, 2011

      Jag tycker inte Kent Ekeroth gjort bort sig i den här historien, som enbart generellt twittrade om vad denna invandringen har fört med sig. Det måste kan kunna få påtala i ett fritt land. Däremot Söder har, tyvärr, och jag säger tyvärr igen, gjort bort sig. Politiskt Inkorrekt har rapporterat bra, och har så gjort sedan starten, och byggt upp ett större och större förtroende, nu saboterar Söder indirekt förtroendet för alternativa källor genom att länka till fria tider. Politisk Inkorrekt behövs och är oerhört i dagens Sverige som en motpol till vanliga media, det kan vem som helst förstå som följer, och har följt medias roll i de här frågorna under lång tid. Nu gav Söder enbart ”gammelmedia” vatten på sin kvarn. Jag håller tyvärr med dig Erik. =) Söders uppträdande har varit instabilt ända sedan riksdagsinträdet. Man kommer inte ifrån detta hur man än vrider och vänder på det.

  24. Skeåning
    8 mars, 2011

    oerhört viktiga*

  25. Erik
    8 mars, 2011

    Trevligt förresten att se en Sd- blogg med lite självdistans. Mitt intryck av sd har annars varit att likna med en sekt, särskilt genom det märkliga orubbliga förtroende som har visats mot ledamöter som har gjort bort sig. Så är inte alls fallet här.
    Ser detta som ett klart sundhetstecken och måste ju egentligen endast vara fullkomligt naturligt.

    Inte kan det vara så att ett parti med så pass många medlemmar alla tycker det vara helt korrekt av partisekreteraren använder Fria Tider som tillförlitlig källa?

    Bra Blogg Camilla, om Sd använde sig mer av såna som dig istället för Ekeroth och Söder skulle ni nog nå helt andra människor.

  26. Stig
    8 mars, 2011

    Finns ingen anledning att ens fundera över om Söder länkade till en sanningsenlig artikel eller ej oavsett vad man har för förutfattademeningar om Fria Tider. Om inte lagtexten räcker som bevis för de PK-närsynta så finns det belysande rättsfall:

    ”En 49-årig man från Boden åtalas misstänkt för våldtäkt mot barn, sedan han med händerna sexuellt berört en flicka som var under 15 år, uppger Norrbottenskuriren.”

    http://www.friatider.se/smekte-flicka-med-handerna-atalas-for-valdtakt

    http://www.kuriren.nu/boden/?articleid=5817712

    • Camilla
      8 mars, 2011

      Ingen som ifrågasätter det som skett. Det som detta handlar om är Björn Söders agerande på många olika sätt.

      • Stig
        8 mars, 2011

        Det är så genomskinligt att du medvetet överdramatiserar Björn Söders agerande!
        Det blir lite tragikomiskt när du först klandrar Söder för att ha länkat till en ”högerextremistisk” sajt och för att understryka det länkar du själv till en marxistisk sajt som Expo…!
        Jag reagerade som Z999 här ovan. Vad har FT:s ansvarige utgivares problem med kronofgden med saken att göra, allt fler medborgare hamnar där och skulle enl. Expo-logik innebära att 25-30 % av folket är högerextrema.
        Att en viss person vid namn Henrik Agerhäll kallar Nordisk ungdom för aktionsgrupp (precis som Expos gullgrisar AFA kallas) och att Agerhäll i förmildrande ordalag kallar Svenskarnas parti för ”massinvandringskritiska” är vaga indicier på att Agerhäll själv och hela Fria Tider är högerextremistiskt.
        Som vanligt länkar inte fegisarna på Expo till sina uppgifter men jag har gjort en egen sökning på FT och kan inte finna dessa artiklar.

        Fria Tider är inte inte högersextremt. Jag har skrivit in sökord som:
        ”Israel”, ”antisemitism” och ”judar” och finner då rubriker som:
        – Judisk bloggare misshandlades av araber – media mörkar
        – Glenn Beck: “Politisk judendom” lika farligt som radikal islamism
        – Judar och kristna tvingas fly danska förorter
        – Svenska gymnasister alltmer antisemitiska
        Och artiklarna är inte mer rasistiska, nazistiska eller antisimitiska än dessa rubriker. F.ö. är de flesta ”artiklarna” inte artiklar utan notiser med föga utrymme för högerextrema utsvävningar. Vissa kommentarer stinker däremot rasism lång väg men det är en helt annan femma.
        Det har dessutom Fria Tider själva reagerat mot vilket denna FT-rubrik (post) gör tydligt
        ”Fria Tider halvmodereras pga antisemitism (På grund av ett stormanlopp av kommentarer som innehåller hets mot folkgrupp har vi nu slagit på halvmoderering tillfälligt.)”

        Att Björn Söder tidigare inte gillat Fria Tider beror säkert på att de inte är lika Israel-vänliga som SD.

      • Magnus A
        15 mars, 2011

        @Stig. Du skrev ”en marxistisk sajt som Expo”.

        Hur menar du nu?

  27. Camilla
    8 mars, 2011

    Jag tror vi kan vara rörande överrens om att Söder verkligen har gjort bort sig. Sen kan ju folk försöka skydda honom på diverse olika sätt, men det håller inte. Det inser alla, utom de riktigt SD-radikala som blundar för allt, för kommer det ur en SD-mun så är det rätt.

    Erik: Jag hade som mål att försöka dämpa islam-hatet och invandringshatet genom att vara jordnära och hålla mig till fakta. För även jag är kritisk till mångt och mycket, men min drivkraft ligger inte i ett obefogat hat som jag ger syre åt genom att suga åt mig propaganda hela dagarna.

    Jag vet inte om SD vinner eller förlorar på sin hårda stil. Mycket talar för att de kommer att vinna på det.

    Men jag undrar vad alla väljarna som ingår i kategorin sjuk/utförsäkrade anser om att SD snuvade de på en bättre tillvaro rakt under näsa på dem?

    Man måste ¨hålla koll på vad SD gör i riksdagen även om man är invandringspolitiskt kritisk. För det är inte alltid som så att detta parti gör som man skulle kunna tro, tänker på den vanlige svensken som missnöjesröstar på dem.

    http://www.klaric.se/det-kollapsade-sjukforsakringssystemet/

    Men tack så mycket Erik för dina vänliga ord.

    • Dragan Klaric
      8 mars, 2011

      Camilla tack för länkningen, när det kommer till Björn Söders blunder så kommer jag att ta upp det på min blogg i veckan. Jag måste bara insupa rätt tillfälle och än så länge har detta tillfälle inte visat sig.

      Kan i övrigt bara konstatera att det du skrivit är väl formulerat och visar skarpt på den problematik som finns inom SD, det vill säga att man har stora problem med ledarskap och struktur inom organisationen.

      • Camilla
        8 mars, 2011

        Inget att tacka för Dragan..Du har ju tagit upp en fråga som är större och viktigare än många andra är just för tillfället. Sen att det inte rönt nån uppståndelse och uppmärksamhet omkring detta i media är märkligt och sorgligt måste jag säga.

  28. Erik
    8 mars, 2011

    Tack för svar Camilla. Kul med sverigedemokrater som kommunicerar i stället för att kalla mig för ”pk” eller ”Muslimkramare”.

    Jag hade missat att Sd indirekt stödjer alliansens sjukförsäkringspolitik. Fick jag gissa utan att ha läst Klarics text skulle jag sagt att Sd:s inställning i det närmsta låg närmast Sossarna. Kommer inte ihåg något precist, men tror nog att jag minns Sd prata om just hur utförsäkringar har drabbat folk under alliansstyre.

    Sd är inget lätt parti att få grepp om, detta gäller inte enbart denna fråga utan även mycket andra stora frågor som arbetsmarknadspolitik som jag mest har uppfattat som en märklig röra. När jag försöker ta reda på hur de ställer sig till bl a viktiga frågor som LAS, fackligt inflytande osv hittar jag ingenting på deras hemsida som kan göra mig klokare. Inte heller deras budget för mig närmare någon klarhet, utan jag fastnar vid formuleringen ”Det ska löna sig att arbeta”, som följs upp med en post för ökad a-kassa.

    Vet inte hur viktigt det här är för partiet, man gick ju till val som ett enfrågeparti egentligen.

  29. Camilla
    8 mars, 2011

    Där har vi samma problem, jag förstår inte heller hur de kunde välja att lägga ner sina röster istället för att stödja sossarnas väldigt humana och bra motion. Det finns ett svar från partiet via en ”Gabriella” som lyder ungefär som så att SD la ner sina röster eftersom de själva inte gjort någon utredning i ämnet. Hmm.. Tror de att de får denna chans en gång i veckan eller`?

    Nej, ett stort svek mot alla de som köpte pratet om ”vi står för folkhemstanken”. Det var bara tvättäkta valfläsk och inget annat,

    Så bryr man sig om sin egen och sina näras framtid bör man absolut hålla koll på hur de röstar i olika frågor.

    Sen är det som så här, jag har lämnat SD eftersom man i vissa skikt har en mycket märkig syn på bla antisemitism och lierar sig med personer som har en viss förkärlek till nazismen och noll koll på vad demokrati är. Skulle aldrig finna mig i att stödja något sådant.

    Men, jag har aldrig kallat något för muslimkramare eller PK-it vad jag vill minnas. Möjligtvis har jag använt ordet PK i någon rönnbärsfilosofering jag haft 🙂

    Jag vill att folk ska bete sig normalt mot mig, så därför är det naturligt för mig att bete mig hyggligt mot andra också. Oavsett om man tycker hur jäkla olika som helst.

  30. Ugglan
    8 mars, 2011

    Bloggen Fria Tider tar upp ett fall från Boden där en 49 åring åtalats efter att ha uppträtt på liknande sätt som skäggbarnen gjorde mot dom här småflickorna i Husbybadet. Rubriceringen på åtalet är våldtäkt. Efter den sekretessbelagda polisutredningen i Husby får vi veta hur åklagaren ställer sig till Husbyfallet.

    Att Björn Söder gick ut på twitter och länkade till FT är ju en skitsak som pajasen Jan Helin och PK media har hängt upp sig på. Vid självmordsbombarens attentat i Stockholm gick Carl Bildt (M) ut med uppgifter om dådet och riksdagsmannen Håkan Juholt (S) blev mycket förgrymmad att Bildt hade twittra om händelsen utan att ha underrättat UD först.

    • Camilla
      8 mars, 2011

      Du hajjar inte vad det är som gör kritiken mot Söder berättigad va? Har du ens följt nyhetsflödet sista dagarna?

  31. Erik
    8 mars, 2011

    Förlåt, jag missa att du inte var med i partiet längre.

    Ja, märkligt hur Sd ställer sig i sjukförsäkringsfrågan. Jag hade fått för mig att de såg på sig själva som S var på 60-talet.

    Jag blev så glatt överraskad av din blogg att jag ska ägna min kopp kaffe till att läsa igenom lite mer av vad du skrivit. Du verkar verkligen ha uppnått det där ”jordnära, faktabaserade” du talade om. Läser igenom din text om halal-slakt. Kul när ens förförståelse kommer till skam.

  32. Camilla
    8 mars, 2011

    @ Stig:

    ”Det är så genomskinligt att du medvetet överdramatiserar Björn Söders agerande!”

    Snälla, precisera dig exakt vad det är du vill ha sagt med denna mening. Sen ska du få svar på resten av din långa utläggning eller försvar av något som inte ska tas i försvar egentligen.

    • Stig
      9 mars, 2011

      ”Snälla, precisera dig exakt vad det är du vill ha sagt med denna mening”

      Det har jag ju redan gjort i min ”långa” utläggning. Nämligen
      1) Ditt påstående att att Söder skulle ha länkat till en extremistisk sajt och att han borde be om ursäkt för att han länkat till en text med ett korrekt innehåll (det VAR våldtäckt enligt lagen oavsett Fria Tider bara gissade eller visste det och oavsett förövarna får straffrabatt eller ej).
      2) Ditt påstående om att Fria Tider är en extremistisk sajt vilket jag har väldigt svårt att se och får härmed upprepa:
      Jag har skrivit in sökord på Fria Tider som:
      ”Israel”, ”antisemitism” och ”judar” och finner då rubriker som:
      – Judisk bloggare misshandlades av araber – media mörkar
      – Glenn Beck: “Politisk judendom” lika farligt som radikal islamism
      – Judar och kristna tvingas fly danska förorter
      – Svenska gymnasister alltmer antisemitiska
      Och artiklarna är inte mer rasistiska, nazistiska eller antisimitiska än dessa rubriker. F.ö. är de flesta ”artiklarna” inte artiklar utan notiser med föga utrymme för högerextrema utsvävningar. Vissa kommentarer stinker däremot rasism lång väg men det är en helt annan femma.
      Det har dessutom Fria Tider själva reagerat mot vilket denna FT-rubrik (post) gör tydligt

      ”Fria Tider halvmodereras pga antisemitism (På grund av ett stormanlopp av kommentarer som innehåller hets mot folkgrupp har vi nu slagit på halvmoderering tillfälligt.)”

      3) ”Var det verkligen så viktigt för Björn Söder att visa på att händelsen på Husbybadet hade invandrare inblandat än vad SD:s rykte är?”

      SD:s rykte hänger knappast på att Aftonblalet och Expo extremiststämplar alla sajter som propagerar för begränsad invandring. Av Expo och Aftonbladet (+ så gott som resten av PK-media) är ju SD själva extremiststämplat – vilket valet 2010 borde påminna dig starkt om – så vad gör det då för skillnad?
      De som tror på Expo- och PK-propagandan får bara mer vatten på sin kvarn och de som är PK-kritiska blir än mer kritiska och de som är skeptiska får ännu mer att grubbla över på både gott och ont för SDs vidkommande.

      Nu blev ju den här ”långa utläggningen” längre än den förra ”långa utläggningen” så för att förklara vad jag menar även med denna utläggning får jag väl skriva ytterligare en… 🙂

  33. Kant
    9 mars, 2011

    Att Björn Söder utmålat Fria Tider i början av sin utgivning som alltför högerextrem är väl inget som jag anser förvånande. Att han sedan länkar till dom i ett skede där de skrivit om ett grovt sexuellt övergrepp på barn på offentlig plats som riksmedian har mörkat kan inte jag se något fel i trots att jag avskyr Björn Söder. Fria Tider är kritiskt till invandringen mest av ekonomiska skäl och för att det skapar en underklass med stora problem i invandrargettona. Om man är lite mer insatt i den nationella rörelsen än vad expo låtsas vara så vet man att Fria Tider saknar en fast ideologisk övertygelse när det gäller svensk etnicitet. Men med tanke på att nya moderaterna ses som sossar trots den extrema högerpolitik de för så ska man kanske inte förvånas.

    Det är synd att inte debatten istället belyser den svajiga ideologiska grund som skapas hos SD på grund av att de inte har en fast ideologisk övertygelse när det gäller etnicitet.

    Att kalla expo marxistisk är att höja dom till skyarna. Dom saknar helt känsla för arbetarklassen i Sverige och är mest en parasit i samhället som lever på att mjölka ut bidrag för att sprida en extremare variant av överhetens propaganda.

  34. Kant
    9 mars, 2011

    Lite information som även expo känner till men mörkar —
    Svensk Ungdom är en löst sammansatt nationell grupp som knappast har samlat ungdomar med en nationalsocialistisk övertygelse. Det är väldigt klokt att kalla dom en aktionsgrupp än så länge. Varför skulle fria tider kalla dom något annat? Är vi så förstörda av väggtidningarna att vi kräver att en tidning måste tala om för läsarna vad de anser om grupper som de skriver om? Fria Tider kanske litar på att deras läsare beitter ett eget omdöme?

    SvP är visserligen skapat ur NSF men är ändå ett avstamp från NSF vilket gav dom många röster i grästorp så att dom fick in en post i det kommunala där. Detta har man lyckats med genom att ha invandringskritik med en fastare radikal grund än SD. Om någon tar kontakt med SvP, som expo har gjort, så kallar dom sig i första hand för massinvandringskritiskt. Varför skulle inte Fria Tider kunna kalla dom för det då? Har Fria Tider en skyldighet att delge sina läsare misstankar om nazism inom SvP utan att FT har undersökt saken?

  35. z999
    9 mars, 2011

    Nu blir det närpoliser på nätet för att stoppa ”ryktesspridning” på nätet. Anledningen är just det sexuella övergreppet på husbybadet mot minst tre barn.
    http://www.nyhetskanalen.se/1.2042942/2011/03/06/forslag_om_narpoliser_pa_internet

    Den regimtrogna median har ju sedan internets utbredning tappat förmågan att kunna mörka nyheter helt ohämmat. Och expo har inte förändrats på de senaste tio åren. Den första gruppvåldtäkten (Rissne) som fick rikstäckande uppmärksamhet tack vare SD försvarades av självaste Stieg Larsson på samma sätt som våldtäkten i Husby. Jag tänker inte kalla det annat än våldtäkt eftersom grovt sexuellt kränkande av barn kallas våldtäkt enligt svensk lag även om regimtrogen media och expo vill bagatellisera det. Stieg Larsson (expo) satsade för tio år sedan (c:a) att misstänkliggöra budbärararen (SD) på liknande sätt som vi ser idag.

    Att Björn Söder nångång har stämplat Fria Tider som extrema för att sedan länka till dom i det här fallet, dessutom på twitter…tja, vad ska man säga liksom…

    • Stig
      10 mars, 2011

      @Z999
      Ja, självklart är det våldtäckt om det rubriceras som det i lagboken. Vissa bloggare och kommentatorer tycks tro att det handlar om att tyda någon sorts naturlag eller ett logiskt problem. Man kan jämföra med t.ex. rattfylleri, vid 0,2 promille alkohol i blodet är det rattfylleri, vid 1,0 promille alkohol i blodet räknas det som grovt rattfylleri och sedan hör det inte till saken om föraren körde långsamt och försiktigt och kunde prata tydligt och sammanhängande.

      En annan vanlig invändning är att våldtäcktsmännen inte blivit dömda än och därför inte ska dömas av vanliga Sunar som du och jag – eller av pressen. Den senaste i raden av rattfullla kändisar jag minns just nu är Sven-Erik Magnusson, han blev dömd till grovt rattfylleri av kvällstidnngarna dagen efter den vingliga bilfärden och långt före domen i tingsrätten. Inget konstigt med det i ett uppenbart fall, det är bara jurister och polisen som inte får förekomma den slutliga domen för då klampar de in på andras (annan myndighets) revir.

  36. Camilla
    9 mars, 2011

    Fokus har lagts väldigt mycket på just Fria Tider. Vi kan enas om att vi har olika åsikter om just själva sajten. Men, ta er en titt på kommentarerna. De sjuder av vidrigheter. Fria Tider skyddar sin rygg genom att påtala att kommentarsfältet är omodererat. Vilket jag också gör under en flik med info. Detta gör både jag och Fria Tider för att skydda oss från att bli anmälda för diverse olika saker.

    MEN det stora skillnaden är att jag alltid tar bort idiotiska kommentarer så fort jag upptäcker dem. Fria Tider behåller dem. Bara den dumme vägrar att inse varför. Man behåller dem för att man låter drönarna göra deras jobb. Att hetsa upp stämmningen med otroligt låga och ibland sjuka kommentarer. Där ser man tydligt vilket ”ansvar” Fria Tider tar..

    MEN det Björn Söder nu har gjort med sina uttalanden i tidningar och i TV är att sätta stämpeln på SD som rasistiskt och nazistiskt i folkmun.

    Ni kan motargumentera detta precis hur mycket ni vill, men så är det. Jag har hört fler än en person säga att ”shit, varför röstade jag på dem. Jag vill ju inte bli kallad rasist” Sen får ju inbitna SD:sympatisörer som skiter i vilket bry sig om det faktumet eller ej, inte min huvudvärk.

    Jag är inte det minsta imponerad av Söder i nuläget, thats it. Och det kommer från en som faktiskt alltid gillat honom.

    Sen kan jag inte riktigt påstå att jag Åksson heller imponerar. För han gör återkommande uttalande som pekar på att endast svenskar är bra. Allt med invandringen är ju skit, och man är nog bra inständ i sitt mantra och mål om man inte klarar av att ge exempel på bra saker som invandringen fört med sig, samtidigt som man kan kritisera bristerna. Ying och Yang.. Svart och Vitt ni vet..

    Påstår man att det inte finns något bra med invandringen som han tycks ha gjort i går på TV så ger man sig ju på alla väldigt många medlemmar eller hur? De är med andra ord inget positivt för landet. Hur ska man ha det egentligen?

    Varför är det så svårt för människor som röstar SD att faktiskt också våga kritisera det som bör kritiseras? Är man kanske rädd för att bubblan ska spricka?

    Jag tror den har spruckit för alla de som nu börjar inse att SD inte ger ett skit för de som har det svårt i samhället genom sjukdom. Tycker ni att det var bra att de la ner sina röster i den frågan?

    • Stig
      10 mars, 2011

      Först Björn Söder och nu Jimmie Åkesson, din svarta lista växer och jag ser med stort intresse fram emot nästa avrättning 🙂

      • Camilla
        10 mars, 2011

        Jag avrättar ingen 🙂 Jag har bara en svaghet, att inte mörka andras misstag lika lite som jag mörkar mina egna..Skämt å sido. Är det verkligen tabu att påtala felaktigheter som begås av The Untouchble inom SD eller vad?

    • Skeåning
      14 mars, 2011

      ”Påstår man att det inte finns något bra med invandringen som han tycks ha gjort i går på TV så ger man sig ju på alla väldigt många medlemmar eller hur? De är med andra ord inget positivt för landet. Hur ska man ha det egentligen?”

      Vanskligt att göra en sådan ingående attack som du gör i inlägget baserat på vad någon ”tycks ha gjort”. 😉
      Jimmie Åkesson var definitivt nyanserad i sitt svar på den frågan, som under hela sverker intervjun. Och han har ju som redan tagits upp här uttalat sig lika nyanserat i internationell TV. D.v.s. att det finns många invandrare som gör ett mycket bra jobb och tillför enormt. Men att de negativa konsekvenserna av invandringen i ett helhetsperspektiv är massiva. Så, vad som framstår som onyanserat svart och vitt i din kritik av Åkesson i det här fallet, i mina ögon. Söder är vi fortfarande överens har gjort bort sig.

      • Skeåning
        14 mars, 2011

        *är din kritik av Åkesson

      • Skeåning
        14 mars, 2011

        Till Söders försvar när han får frågan om etnicitet ska sägas att han inte får någon tid att svara, då programledaren avslutar intervjun. Så det kan mycket väl varit endast en retorisk fråga från programledaren, eller så var tiden helt enkelt slut. Kan förstå om även programledaren blir ur synk i en sådan urspårad debatt. Men han gör bort sig i att länka till Fria Tider. Dumt och onödigt.

  37. Camilla
    9 mars, 2011

    Är detta otroligt nonchalanta beteende också EXPOs fel och medias konstanta svartmålning och förvrängning av SD? Eller visar det helt enkelt på vad omogna vissa är för sin uppgift i vårt absolut viktigaste organ i vårt land?

    Jag bara undrar…

    http://www.nyhetskanalen.se/1.2044503/2011/03/07/sd_riksdagsman_twittrade_kritiseras

    • Mats
      14 mars, 2011

      Här är ytterligare ett idiotiskt och omdömeslöst twittrande av Ekeroth( numera bortaget), och Viktor Report har en skärmdump

      http://viktor.cafe.se/kent-sd-ar-inte-rasist-men/

      • Camilla
        14 mars, 2011

        Jo jag såg detta idag. Han måste ha tagit bort det precis nyss för jag dubbelkollade det bara för nån timme sen, för jag hade tänkt skriva en rad om det.

        För alla som känner till Kent och hans sätt att uttrycka sig så råder det inga tvivel om vad han vill få sagt. Det hänger samman med att det är skillnad på folkslag och folkslag. En Japan sa i en interjuv häromdagen att ”Det ligger helt enkelt inte i en japans natur att plundra och råna vid en katastrof” Kent anser väl att svarta /tänker på NO och Haiti (oxå svarta) är mer benägna att begå brott. Sen är han duktig på att ge igen på de försöken som vissa gör genom att hävda att han pratar om nationalitet medans hans ”angripare” faktiskt pratar om etnicitet. Där vinner han, för även om alla begriper vad det är han säger, så säger han det inte rent ut.

        Men det är illa när våra riksdagsmän inte kan hålla twitterfingret i styr. Eller kanske bra, för då får vi iofs veta vad de vill ha sagt.

  38. Skeåning
    9 mars, 2011

    En ordentlig diskussion här. Jag vill bara snabbt klargöra varför jag är emot länkningen till Fria Tider. Det är en sida som befinner sig en uppenbar gråzon, där kommentarer som aldrig skulle accepteras på politiskt inkorrekt t ex, florerar fritt. Och där partier som gör skillnad mellan folkgrupper framställs i positivt ljus, något Sverigedemokraterna inte står för och definitivt inte ska förknippas med. Det viktigare för Sverigedemokraterna än något annat parti att hålla sig ifrån den gråzonen, tydligt. Det är anledningen varför jag är emot länkningen.

    • Skeåning
      9 mars, 2011

      Sedan håller jag inte med i kritiken av Åkesson. Han har vid flertal tillfällen slagit fast att det inte har med hudfärg eller folkgrupper att göra, nu senast i internationell TV, CNBC. Utan att man ska anpassa sig till det svenska samhället. Men visst kan man alltid bli bättre i hur man framställer det. Många människor tror ju att när SD pratar assimilering handlar det om att man ska stänga ner grekiska restauranger och endast servera svenska smörgåsbord. Det är ju inte det det handlar om. Man måste bli bättre i att förklara vad man verkligen står för.

  39. Göran Hagberg
    9 mars, 2011

    Björn SDöder är inte dum,han är helgalen i sig själv. När det blåste motvind i SD blev Söder religiös på någon dag,så helt knäpp är kufen.

  40. z999
    9 mars, 2011

    @Skeåning:
    ”Det viktigare för Sverigedemokraterna än något annat parti att hålla sig ifrån den gråzonen, tydligt. Det är anledningen varför jag är emot länkningen.”

    Det är ett bra skäl. Twitter inbjuder till att vara oskärpt verkar det som, som att det är tillåtet att vara mer ogenomtänkt.

    @Camilla:-
    Jag anser att EU är en lekstuga och har full förståelse för parlamentariker som inte tar sin uppgift riktigt på allvar där. Var det 30% som röstade i senaste EU-valet? Parlamentarikerna representerar sig själva och inte folket.

    Jag vill inte gå in i detalj vad jag tycker riktigt om EU eftersom jag inte vill ta en tjaffsig diskussion med Kant. Nazisterna har lite andra invändningar än SD mot EU (tror jag).

  41. Camilla
    10 mars, 2011

    @Z999

    Även om jag också anser att mycket med EU-cirkusen är ofattbart märkligt korkat så är inte det skäl nog för att man som represetant för riksdagen inte tar sekretessen på allvar. Det visar bara på stor omognad inför en uppgift. Sen får man tycka vad man vill om EU

  42. Camilla
    10 mars, 2011

    Kan ju bara för skojs skull säga att Björn Söder har gynnat Fria Tider något enormt. Förr länkande inte en enda SD:are på FB dit..nu länkas det oavbrutet.

    Smart drag av SD

  43. Magnus A
    15 mars, 2011

    Söder gick även otroligt nog (naivt eller med-ljugande) på historien om att en mamma till en av flickorna kontaktat PI när han svarade Helin i Agenda. På flashback uttalade sig ”mamman” (pseudonym FruKrokodil) förklarande att det inte rörde sig om våldtäkt men ändrade ständigt historien. Man kunde även notera att varje nämnd detalj var rasistiska notiser. Vidare lättande för dottern att fallet fått publicitet men skämdes enligt annat meddelande (sågs som bevis på mammans autencitet av SD-nötterna på flashback).

    Idag länkade Björn igen en fulsajt, PI:

    I PI-artikeln sägs Helin i Agenda ha sagt att hundra fall av övergrepp skett på badet, men det är orimligt och de drar ordagranna växlar på otydliga bisatser och sluddrigt talspråk.

  44. Skeåning
    15 mars, 2011

    Politisk Inkorrekt är definitivt ingen ”ful-sajt.” Nu har den tidigare konstruktiva kritiken här helt förlorat sans och balans. PI ser jag definitivt inget konstigt med att länka till. Det är en sida som, till skillnad från Fria Tider, definitivt inte accepterar rasistiska kommentarer, eller ger utrymme åt högerextrema partier. Och en sida som också kritiserade Söders TV framträdande. PI är en oerhört viktig aktör i motpol till svensk media. Det kan alla förstå som under lång tid följt medias agerande och censur.

  45. Camilla
    15 mars, 2011

    Jag håller med vad Magnus A skriver, men håller också med Skeåning om att PI nog inte ska räknas som en fulblog i ordets rätta bemärkelse. Sen kan man ju ha åsikter om den eftersom det uppenbarligen finns, vad man än försöker påstå, en koppling med SD. Personligen lägger jag ingen större notis om PI, jag är mer oroad över andra sajter och vilken effekt rottwilernas beteende fått på sistone.

Kommentera

Information

This entry was posted on 7 mars, 2011 by in Uncategorized.
