Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vem bär ansvaret för hatet?

  Jag hoppas verkligen att ingen har missat det hemska som skedde på Husbybadet i Stockholm för ett antal dagar sedan. Detta av flera anledningar. Att skriva om denna händelse är svårt, för det känns som om att man kommer att göra fel hur försiktig man än är med orden. Därför väljer jag att lämna själva upprinnelsen till den ofantliga uppmärksamhet detta fått. Men, mitt allra högsta medlidande och omtanke som medmänniska går till de barn som blev utsatta för sexuellt ofredande. Där är vi nog alla rörande överens.

 Istället kommer jag att koncentrerar mig på de Sverigedemokratiska riksdagsledamöterna roll, Björn Söder och Kent Ekeroth.

Jag håller faktiskt med barn & äldreministern Maria Larsson att det är väldigt opassande att riksdagsledamöter tar ställning på det sätt dessa har gjort.

 Det första jag reagerar på är att Björn Söder länkande till Fria Tider och gör samma sak idag. Inte pga innehållet i texten, för han får ju tycka vad han vill. Men i egenskap av en person med otroligt många tunga poster inom partiet, ett riksdagspart till råga på allt. Jag hade inte reagerat lika starkt om han länkat till vanlig media, men Fria Tider är en nätsajt som man blir uppmanad som SD:are att INTE länka till. Just för att de ligger farligt nära gränsen till att vara högerextrema. Hur det är med den saken vet jag personligen inte, men så bedöms den inom partiet. Så varför länkar en man som Björn Söder dit?

 Kent Ekeroth går steget längre, läser man hans Twitter om saken så får man känslan av att han anser att ”nu är det dags igen, alla dessa utlänningar som bara våldtar och misshandlar svenskar hela tiden”. Han ger i och med det lilla twittret all syre i världen den hatiska krets av människor som finns de behöver för att känna att det är okej att nu hata alla ”ensamkommande barn”. Tänkte han på det månntro, i egenskap av ledamot i vårt högst bestämmande organ, riksdagen?

 Dessa två män har ett enormt ansvar. För det de säger och tycker, det anammas av alla inom och utanför partiet som ser dessa som svaret på alla bekymmer.

 Såg Björn Söder på nyheterna igår kväll. Och jag ger honom rätt i vissa saker han sa, men jag som alltid gillat honom blev illa till mods.

 Jag ger honom helt rätt i att man ska byta benämning på denna grupp av invandrare, för det är inga barn det handlar om. Varför inte kalla dem vid sitt rätta namn? Ensamkommande tonåringar.

 Jag ger honom även rätt i det han sa om att man måste akta sig så att man inte gör förövarna till offer.

Men det skulle han och många andra ha tänkt på innan. Innan man började vräka ur sig allt sitt hat på nätet och i annan media. Man har medvetet piskat upp stämningen brutalt.

 För allvarligt talat, ni alla som anser att det var rätt att NU åkte dit och skrämde skiten ur de boende på förläggningen, och nog gärna gett dem stryk om de råkat vara ute, i ren medborgargarde stil, visst är det som så att ni just nu sitter och hatar precis alla i hela landet som kommit hit under benämningen ensamkommande?

 Det är just detta som är så farligt. Man ger just nu kompanistryk till precis alla ensamkommande. Man skiter i att det handlar om en grupp på ca 6 pers. Lika bra att dra alla över en kam, för det är ju samma skit.. Så resonerar allt för många just i skrivande stund.

 Då vill jag ställa er en fråga, har ni någonsin träffat dessa ungdomar? Har ni någonsin suttit och hört deras berättelser? Har ni någon gång sett tacksamheten i deras ögon över att ha fått en chans till en framtid utan terror och våld?

 Det har jag gjort. Tro mig, jag var lika fördomsfull som många andra, innan jag fick chansen att arbeta med just såna här ungdomar.

 Jag vågade omvärdera mina åsikter, och sluta vara så trångsynt och enbart fokusera mig på de brister inom politiken som var det egentliga skälet till att jag var fördomsfull. Jag vågade se människan bakom ”ensamkommande barn”.

 Vågar ni?

 Vågar ni koncentrera er på de parlamentariska frågorna istället för att sitta och vara coola framför datorskärmen och skriva skäggetrynen med Caps locken på? Vågar ni sakligt lägga fram era argument för vad ni anser brister i vår politiska värld? Eller är det enklare att skrika ut ert hat på FB och i kommentarsfältet i diversa nätforum?

 Jag är minst lika kritisk mot mycket, men jag kränker inte andra människor därför. Varför kan inte alla bara bete sig?

Advertisements

25 comments on “Vem bär ansvaret för hatet?

  1. tomas svensk
    3 mars, 2011

    Sverigedemokraterna har nu fått en ny medlem i mig.
    Varför kallas en illegal invandrare papperlös…?

  2. Pentti Varg
    3 mars, 2011

    Till skillnad från PI är Fria Tider den galnare av de båda. PI är rakt xenofobisk medan FTregelbundet säljer de mest utstuderade konspirationsteorier, typ pm 9/11 eller om judar.

    Detta är en typisk FT-text om judar på ”löpsedeln” där det mkt tunt under ytan ligger en anklagelse om ”judelobby”.
    http://www.friatider.se/glenn-beck-%E2%80%9Cpolitisk-judendom%E2%80%9D-lika-farligt-som-radikal-islamism

    I det här fallet säger man rätt lite rätt ut, fullt medvetna om att man med vinkeln släpper fram en störtflod av rent judehat i det omodererade kommentatorsfältet.

    • Camilla
      3 mars, 2011

      Det är ju detta som får mig att reagera på att Björn Söder inte bara en gång, utan två gånger använder den sajten som infokälla.

      Sen är det intressant att notera att de nu hyllas för att de har hittat en lagtext (tror det är den som z999 citerar längre ner) Det kommer över en vecka efter att det har skett, alltså så visste FT inte om vad lagen sa när de skrev det- så just då var ordet våldtäkt deras egna överdrift för att hetsa upp folk indirekt.

    • Pentti Varg
      7 mars, 2011

      Folk som såg agenda igår, kunde se att en fråga aldrig ställdes till Söder: varför frekventerar denne öht Fria Tider, denna totalt oseriösa stollesida, klart ett par klasser sämre än redan svårt hatiska Fria Nyheter och Politiskt inkorrekt.
      http://www.expressen.se/ledare/1.2356196/sd-s-stora-bruna-slakt

      Expressen skiver i princip av slutsatsen min tidigare kommentar ovan:

      ”Fria Tider framstår som en tummelplats för Sveriges nazister. Sajten är nedlusad med grovt antisemitiska kommentarer, om hur ”judarna” besitter all makt och ansvarar för all världens fördärv. Hyllningar av Hitler och förnekanden av Förintelsen plockas inte bort av redaktionen. Man uppmuntrar i stället nazisterna genom att kasta åt dem ständiga köttben. När Fria Tider exempelvis publicerar en artikel om en fransk lärarinna som anses undervisa för mycket om Förintelsen vet de förstås att kommentartråden kommer att explodera i antisemitism.”

      Detta har alltså inte Björn Söder noterat?
      Kan vi anta att ett uteslutningsärende mot denne INTE kommer att öppnas? 😉

  3. z999
    3 mars, 2011

    Historien för tankarna till den muslimska kvinnan som utsattes för stenkastning (Camilla skrev om det). Man kan ju jämföra med hur media bagatelliserar det som hände i husbybadet, att det var rykten och överdrifter och inte alls handlade om någon våldtäkt. I så fall får vi ändra lagen lite;
    http://www.ne.se/v%C3%A5ldt%C3%A4kt-mot-barn

    våldtäkt mot barn, sexualbrott som innebär att någon har samlag med ett barn under 15 år eller genomför en annan allvarligt kränkande sexuell handling som med hänsyn till kränkningen och omständigheterna i övrigt kan jämföras med samlag. Detsamma gäller i det fall då barnet är mellan 15 och 18 år och utnyttjas av vissa närstående eller andra personer som har ett särskilt ansvar för dem, t.ex. föräldrar och mor-, far- eller fosterföräldrar till barnet.

    För våldtäkt mot barn finns inget krav på att våld eller hot ska ha använts i samband med övergreppet. Straff: fängelse i lägst 2 och högst 6 år; vid grovt brott fängelse i lägst 4 och högst 10 år.

    Att migrationsansvariga (nej, inte politikerna, dom som driver flyktinganläggningen) låter en sån här händelse bara passera och hoppas på det bästa (=hänvisar till regler) är ansvarslöst. Handlar det om ensamkommande barn så ska dessa personer ingripa som föräldrar. Är sunt förnuft förbjudet?

    Att media inte låter föräldrarna komma till tals motiverar Björn Söders agerande flera ggr om i mina ögon.

  4. z999
    3 mars, 2011

    Har läst lite till om händelsen och det är bara att konstatera att migrationsverket och diverse andra ansvariga bara tänker blunda bort händelsen. Jag anser att man måste svara på en del saker;
    1. Vem har hand om uppfostran av de iblandade pojkarna?
    2. Pojken (afghan) som försökte skydda flickan och fick byxorna neddragna, ska inte detta på grund av sammanhanget ses som grövre än ofredande?
    3. Vad har man gjort för åtgärder för att det inte ska upprepas?

  5. Camilla
    3 mars, 2011

    @Z999: Ja, du har rätt i att man gör skillnad. Men anledningen är inte så svår att förstå.

    Vad vi än anser om den politik som idag förs gällande invandring och allt runt omkring så blir effekterna olika om man drar på fullt ös på två händelser som dessa,

    1, Den med den muslimska kvinnan ska belysas, för det får effekten att många förhoppningsvis hajjar till och inser att det faktiskt finns en människa av kött och blod med känslor precis som vi. Detta minskar förhoppningsvis attacker av detta slag. Alltså blir summan något positivt.

    2, Skulle media köra samma bevakning på Husbybads historien får vi en annan effekt. Den ser vi redan. Våldet och hatet slår tilll. Rasismen ökar, liaså ökar motsättningarna mellan grupper. Inget gott kan komma ut av det.

    För läser vi om 10 blonda kvinnomisshandlare så vänder vi blad utan att höja så värst mycket på ”upp-till-kamp-mot-kvinnovåldets ögonbryn” Men står det på nästa sida om en utländsk kvinnomisshandlar så drar detta ögonbryn upp sig ända till pannbenet.

    Varför gör vi skillnad på etnicitet när det gäller våldsbrott?

    För så enkelt är det. Vi gör skillnad.

    Tror nån att FT och Björn Söder skulle reagera lika kraftigt om det var 6 svenska killar som betett sig lika jävligt och äckligt åt?

    Jag hade en lite diskussion på FB häromdagen gällande utbildning i frågan om Tvångsgifte. Det ska dras igång en högskolekurs i ämnet. Folk blev som tokiga. Varför ska man slösa skattepengar på sånt tyckte många. Av samma anledning som man ska lära pojkar och män, flickor och kvinnor från andra delar av världen hur man lever här i Sverige. Lära de att det är inte Haram att gå på badhuset i bikini, det är inte fel eller förbjudet att klä sig som man vill eller gifta sig med den man älskar. Och skilja sig också om man så önskar.

    Listan kan göras lång, men det är en investering. För vare sig om Söder och hans fan club gillar det så kommer invandarna att stanna och de kommer att bli fler. Då funkar inte deras assimileringspolitik i alla lägen. Man måste även integrera.

    • Stig
      4 mars, 2011

      ”För läser vi om 10 blonda kvinnomisshandlare så vänder vi blad utan att höja så värst mycket på ”upp-till-kamp-mot-kvinnovåldets ögonbryn” Men står det på nästa sida om en utländsk kvinnomisshandlar så drar detta ögonbryn upp sig ända till pannbenet.”
      Tyvärr kan vi inte utvisa blonda (skandinaviska) kvinnomisshandlare och någon massinvandring av blonda kvinnomisshandlare förekommer inte och inte heller blonda flyktingbarn i 20-30 årsåldern. Det är desutom mer anmärkningsvärt och upprörande att de som kommit hit för att få skydd och bättre levnadsförhållanden tackar det nya landet och dess invånare bete sig som svin i alla möjliga bemärkelser.
      Ta t.ex. ordet ”gruppvåldtäckt”, det var ett helt okänt begrepp på 80-talet, vilka har infört den kulturberikningen till Sverige?

      ”För läser vi om 10 blonda kvinnomisshandlare så vänder vi blad utan att höja så värst mycket på ”upp-till-kamp-mot-kvinnovåldets ögonbryn”.
      Trist mansbild du har! De flesta av oss svenska blonda och brunhåriga män tycker att kvinnomisshandel är så lågt och fegt att vi inte vill hälsa på en hustruplågare utan tjocka handskar eller ens vill ta i fanskapen med en lång jävla tång.

      ”Varför gör vi skillnad på etnicitet när det gäller våldsbrott?”
      Därför att vi har nog med våra egna våldtäcktsmän, pedofiler, halv- och helpsykopater och skurkar över huvud taget och ser därför inte vitsen med att importera ännu fler till detta Skurkarnas Paradis med Kalle Anka-straffsatser och en hel arrmé sentimentala batiktanter som försörjer sig på att tycka synd om förövarna.

      Du felciterar (omedvetet?) Kent Ekeroth. Han skrev inte ”alla dessa utlänningar som bara våldtar och misshandlar svenskar hela tiden” utan han skrev ”Läser om ‘flyktingbarn’ som igen visar sin respektlöshet – våldtäkt, misshandel, mm.
      När ska vi vara humana mot vår egen befolkning?”.
      Han skrev inte om ”utlänningar” generellt sett utan om ”flyktingbarn” och han skrev inte att dessa ”BARA bara våldtar och misshandlar svenskar hela tiden” och har detta som ett heltidsintresse utan han skev att de återigen visar sin respektlöshet genom ”våldtäkt, misshandel, mm.” Och detta är ju heller inte första gången de uppför sig som fullfjädrade idioter!
      Det är också högst anmärkningsvärt och så typiskt att detta nya fenomen – dvs flyktingbarn med skäggväxt till Sverige – redan visar sina mörka kulturella rötter och hur illa det rimmar med svensk etik, moral, rätssuppfattning och vanligt jävla bondförnuft.
      Man skall dock inte dra alla ”flyktingbarn” över en kam detta var ju bara några få pedofila ”flyktingbarn” av en handfull sådana ”barn” i hela landet. Det är väl först när det är 75-99 % av dem som visar sin bakvända respekt för pursvenskar – i alla åldrar – som det är dags att reagera…

  6. z999
    3 mars, 2011

    @Camilla:
    ”Skulle media köra samma bevakning på Husbybads historien får vi en annan effekt. Den ser vi redan. Våldet och hatet slår tilll. Rasismen ökar, liaså ökar motsättningarna mellan grupper. Inget gott kan komma ut av det. ”

    Bevakningen av vad som hände på husbybadet var usel. Ska man skriva om en sån händelse så bör man göra mer än att gå på andrahandsuppgifter, som tidningarna gjorde. Det märkliga är att när jag läste om det i DN (tror jag det var) så gav det en mycket mer rasist-främjande bild av det hela än när jag läste om det på fria tider. FT har ju tagit upp att en av pojkarna försökte hjälpa flickan, det har inte tagits upp alls av övrig media.

    Jag tror inte på att mörka händelser oavsett syfte, vi lever i ett alldeles för öppet land för det.

    • Skeåning
      4 mars, 2011

      Jag tror definitivt inte heller på att man ska mörka händelserna från medias håll. En utav anledningarna att det ofta pyr över extra mycket är just att man gör skillnad i hur man rapporterar beroende på folkgrupper. För mig blir det ett, andra intentioner till trots, rasistiskt utslag från media. Vi har t ex en betydligt mer öppen rapportering i Danmark där man inte väger in folkgrupper i hur man ska rapportera, och man har inte större problem med lynchmobbar i Danmark än Sverige. Dessutom har man mindre nazism än i Sverige.

      Men den här snedvridna skillnaden man gör genomsyrar ju även hur myndigheter många gånger reagerar. Trakasserier från invandrargrupper nonchaleras medan om svenska elever slår tillbaka blir det direkta påföljder. Vissa brott utreds inte i rädslan att kallas rasist..o.s.v. o.s.v. sådant göder hat. Behandla alla lika, och på samma villkor. Även i nyhetsrapportering.

      Sedan är det viktigt att förstå den kulturella dimension, och patriarkala struktur som ligger bakom ökade sextrakasserier mot flickor i skolor t ex. Det är något som ska upp på bordet. Händelsen på badet hade självklart med kulturella missförhållanden att göra. Inte förens vi erkänner detta kommer vi lyckas hantera det. Sedan skrev inte Ekeroth utlänningar i sitt twitter meddelande. Jag tycker det var bra att både Söder och Ekeroth lyfte den här händelsen, istället för att dessa händelser, som har varit fallet de senaste decennierna, ska fortsätta eskalera i tystnadens spår. I de närliggande länderna som har betydligt bättre kontroll på de ensamkommande har det endast varit en bråkdel som haft flyktingstatus. Det är naturligtvis inte varsamt, för att säga rent oansvarigt av attendo care, att ta ett gäng ensamkommande till ett bad där elva åriga flickor firar födelsedag när man är väl medveten om de uppenbara kulturella missförhållandena, där man ju, som framkommit, från attendo care’s sida måste informera om att man inte får tafsa på tjejer, även om de är lättklädda. Så det är ju naturligtvis helt fantastiskt att man gör detta från attendo care’s sida. Verklighetsfrånvänt och naivt.

    • Stig
      4 mars, 2011

      Skrev PK-media om Husbybads-historien över huvud taget? Det var väl bara Björn Söders och Kent Ekeroths skriverier om det som var av intresse för PK-media och då gick det inte att undgå Husbybads-historien.
      Enda sättet för SD att väcka uppmärksamhet på sådana här vidriga händelser och göra PK-media intrresserade är tydligen länka till sajter som överdriver dramat så att det tenderar gränsen till hets mot folkgrupp, FÖRST DÅ reagerar SVT, Expressen och Aftonblaskan och då genom att skjuta på budbäraren.

  7. Skeåning
    4 mars, 2011

    Sedan kan man ju fundera över varför Söder länkar till Fria Tider. En gissning är att politiskt inkorrekt varit nere under långa stunder och att Fria Tider kan ha varit enda källa vid tillfället.

  8. Pingback: SD sprider rykten och pratar skit | Jan Rume´s Blogg

  9. Camilla
    4 mars, 2011

    @ Skeåning och Stig:

    Tack för det ni har skrivit, jag ska kommentera det lite senare när jag har bättre med tid. Men det är bara en sak som jag vill poängtera som jag ser att ni båda skrivit.

    Jag har inte alls citerat Kent Ekeroth fel, för jag har INTE citerat honom. Jag skrev hur många kom att uppfatta hans twitter. Det är viss skillnad.

  10. Erik Johansson
    4 mars, 2011

    Det är en stor lögn att du någonsin sympatiserat med Björn Söder. Det finns vissa människor som inte har något alternativ annat än SD eller ND p g a det man upplevt.
    Vem bär ansvaret för det som jag upplevt i mitt liv som svensk kille, uppväxt i en storstad i ett normalt medelklassområde.
    Samtliga förövare har varit ”invandrare” från mellanöstern och sydamerika och samtliga offer varit svenskar.
    Detta har hänt, bara mina närmsta.
    Granne mördad. (Helt oprovocerat och onödigt)
    En klasskompis knivskuren. (Helt oprovocerat)
    En nära vän blev grovt misshandlad av 10 stycken. (Helt oprovocerat)
    Själv har jag ett jack i huvudet sedan jag blivit nedslagen med verktyg bakifrån. (Föregicks av ett mindre tjafs)
    En nära kompis har permanenta hjärnskador efter en spark i huvudet från ett ”ungdomsgäng”. (Här kan offret möjligtvis varit provokativ eftersom han var ganska full)
    Min exflickvän blev våldtagen.
    Utöver dessa grova händelser kan läggas till mängder av hot, smårån och kränkningar. De kompisar som anmält har varit rädda för att det skall ge ännu mer obehag.
    Men ni tjejer är cyniska. Ni får in killar som visar er uppmärksamhet och som smörar som fan, men de visar sig inte alls så trevliga mot oss killar. Vi får betala priset. (I dubbel bemärkelse)
    Vem tar ansvar för det jag upplevt? Ingen. Jag skall bara tiga och hålla käft eftersom det inte kan vara synd om mig p g a min hudfärg. Camilla. Du är rasist.

  11. Pentti Varg
    4 mars, 2011

    Ett riktigt bra inlägg det ligger mycket substans i förutom det obegripliga i anklagelserna mot Rågfors.
    Helt klart är ”attitydproblem” hos yngre ”blattar” den starkaste pullfaktorn för SD, och är troligen den tydligaste förklaringen till att mansöverskottet i partiet är så tydligt. För övrigt finns såna storys från uppväxten redovisade hos flera tongivande personer i SD, tex Mattias Karlsson och Ekeroths.

    Så oavsett HUR ett invandringskritiskt parti i Sverige ser ut, kommer många med ”Erik Johanssons” erfarenheter att rösta på det. Halvnazistiskt eller bara djupt konservativt (som SD) eller liberalt (som NyD) kommer inte att spela någon roll för dessa väljare.

  12. Camilla
    4 mars, 2011

    @ Stig:

    ”Trist mansbild du har! De flesta av oss svenska blonda och brunhåriga män tycker att kvinnomisshandel är så lågt och fegt att vi inte vill hälsa på en hustruplågare utan tjocka handskar eller ens vill ta i fanskapen med en lång jävla tång. ”

    Nja, jag har ingen vidare trist mansbild. Snarare du som missuppfattade vad jag ville få sagt. Jag tror att du också vet med dig att vi reagerar olika på olika sorts nyheter vi läser.

    ”Skrev PK-media om Husbybads-historien över huvud taget? ”

    Nej, och självfallet skulle de ha gjort det. För denna händelse är fullständigt oacceptabel. Och jag förstår de som köper Söders retorik om att man skjuter budbäraren, men jag tror mer på att han söker publicitet genom att läsa Fria Tider och sen länka dit och dra igång en debatt som inte stannade vid själva händelsen utan fick sjuka proportioner. Jag har inte hört Söder prata något om varför en sådan här händelse kan uppstå och hur man gör för att förhindra det. Han vill bara att man ska börja prata om ”ensamkommande barn” och vill få oss att tro att så här agerar alla ungdomar som kommer från andra länder.

    @ Skeåning: Du skrev väldigt bra om att man måste lära dem våra seder och bruk (för att korta ner det) Men jag vet med bestämdhet att resonemanget att alla dessa killar på alla boeenden för ensamkommande skulle tro att det är okej att agera som dessa 6 gjorde (de andra 12-14 grabbarna gjorde det inte) inte håller.

    Rent allmänt: Man måste vara försiktig innan man dömer folk som grupp, enskilda indivier ska alltid straffas för det de gjort. Men det kan aldrig vara okej att ta lagen i egna händer eller sprida propagande som får lättlurade att tro att ”så här är det banne mig, och media mörkar allt, bara SD vet sanningen”

    Det krävs en förändring i hela systemet, annars kommer det bara att bli värre.

    En tanke bara.. Om detta hade varit svenska killar, hade NU stormat deras hem också? Hade Fria Tider ens skrivit om det då?

    • Stig
      4 mars, 2011

      @Camilla
      ”Nja, jag har ingen vidare trist mansbild. Snarare du som missuppfattade vad jag ville få sagt”.
      Inte lätt för mig att veta vad du ville ha sagt om du inte sa det du egentligen ville ha sagt.

      ”Jag tror att du också vet med dig att vi reagerar olika på olika sorts nyheter vi läser.”

      Självklart och det är väl tur det, det skapar ju en sorts mångfald även på det området 🙂 Men jag svarade på ditt påstående ”För läser vi om 10 blonda kvinnomisshandlare så vänder vi blad utan att höja så värst mycket på ”upp-till-kamp-mot-kvinnovåldets ögonbryn” vilket är en generalisering om allas kallgiltighet inför kvinnomisshandel.
      Kvinnor reagerar starkare på sådana artiklar än män av den enkla anledningen att ni kvinnor har lättare att identifiera er med offren men det innebär inte att män är kallsinniga inför det. Som man kan man däremot skämmas på dessa usla mäns vägnar och då blir detta inget höljutt debattämne vid fikabordet eller på barstolen i kvarterskrogen. Själv är jag uppvuxen under sådana förhållanden (en ”styvfar” med låg impulskontroll och taskig kvinnosyn…) och det är nog ganska vanligt och då kan aversionen mot hustruplågare vara väl så stark även hos oss gubbar med sådana barndomsminnen. Man varken glömmer eller förlåter. Så när vi läser om ” 10 blonda kvinnomisshandlare” finns det ofta ett eller flera barn som tvingas åse det hela, hela kränkningen av en älskad mamma och dessutom känna ett konstant hot för sin egen säkerhet i flera eller i värsta fall många år.

      ” Och jag förstår de som köper Söders retorik om att man skjuter budbäraren, men jag tror mer på att han söker publicitet genom att läsa Fria Tider och sen länka dit och dra igång en debatt som inte stannade vid själva händelsen utan fick sjuka proportioner”.
      Jag missstänker också att det kan vara så, politik är ju ett rävspel där det gäller att synas och höras och skapa debatter. Men det är bara en lös hypotes och det är faktiskt inte Björn Söder som skrivit om det i både Aftonbladet och Expressen utan dessa tidningars journalister och Björn Söder påverkar knappast vilken nyhetsrapportering SVT väljer att göra. Att han sedan är tacksam för uppmärksamheten får man nog utgå ifrån (inte så värst olikt alla andra riksdagpolitiker).

      ”En tanke bara.. Om detta hade varit svenska killar, hade NU stormat deras hem också? Hade Fria Tider ens skrivit om det då?”
      Om det hade varit väldigt blonda svenska killar så hade det varit AFAs uppdrag att arrangera den stormningen 🙂
      Sannolikheten för att Fria Tider skulle inte skrivit om det är lika minimal som att Expo skulle skriva om invandrares trakasserier mot pursvenskar. Den ena nyhetsmediet dramatiserar invandrarbrottsligheten och det andra dramatiserar rasism, främlingsfientlighet och den fiktiva sjukdomen ”islamofobi” hos vanliga svenskar. Någon total objektivitet finns inte på något politiskt omrpåde. Det är bara att välja sida! (Och försöka bevara så mycket objektivitet denna verklighet tillåter).
      F.ö. skulle det vara svårt att säga till svenska killar: ”vi har gett er en fristad här i Sverige och ni visar er bakvända tacksamhet och brist på respekt genom att ge er på våra minderåriga systrar och döttrar i simhallarna. Här i Sverige accepteras inte pedofili – som därfrån ni kommer – så ger er av härifrån eller anpassa er!”
      Att dra en sorts parallell med svenska killar i de pedofila ”flyktingbarnens” situation funkar som synes inte.

  13. Camilla
    4 mars, 2011

    @ Erik Johansson:

    Jag lider verkligen med dig och dina vänner. Ingen ska behöva drabbas av våld av något slag.

    Sen måste du/ni ha haft extrem otur som bara drabbats av invandrare. Jag har bott på flera ställen med hög invandrartäthet och aldrig haft några bekymmer. Jag har däremot drabbat av våld och hot från svenska personer. Jag har vänner som blivit mördade av svenskar och väninnor som blivit våldtagna av svenskar.

    Hatar jag svenskar därför?

    Nej, jag vet att ruttna ägg finns i alla nationaliteter. Det är inte unikt för något land.

    Rasist, är jag verkligen det?

    Ja, det får stå för dig själv.

  14. Hm
    4 mars, 2011

    Om man, som du, ägnar sig år rönnbärsfilosofi, så försök åtminstone att hitta något mindre klockrent än Björn Söders nedsabling av TV-journalisten i aktuellt. T o m en kvinna jag känner som inte ens sympatiserar med SD tyckte att han var lysande.

  15. z
    4 mars, 2011

    Vem bär ansvaret för idiotin i riksdagen?

  16. Camilla
    4 mars, 2011

    @Hm

    Jag trivs väldigt bra med min rönnbärsfilosofi, även om den inte tycks gå hem hos dig. Eftersom det enda du ser är här och nu. Inte resten. Testa att vidga ramarna lite.

  17. Norsksvensk
    4 mars, 2011

    Jag kan inte låta bli att kommentera detta… Jösses Björn och Kent får mig att Rysa av obehag att läsa Kents blogg får mig att börja gråta… Nu skyller de på att media har gjort de ensamkommande förövarna till offer och att de skiter i barnen i fråga… VART STÅR DET nånstans hur har de kommit fram till den slutsatsen??? Ett Jävla skitsnack som vanligt från dessa herrar… Att de själva skriver både i bloggar och på twitter att 20personer gjort det ena och det andra det spelar ingen som helst roll… att 13-14personer blir anklagade för något så grovt fast de i själva verket var helt ovetande utan förmodligen bara var där och badade och hade roligt. Nä det skiter de fullständigt i, att ta ansvar och erkänna att det kanske vart lite tokigt att länka till något som kanske kanske var aningens fel (aningens skillnad på 5-7pers till 20pers) NEJ för att piska UPP HATSTÄMNINGEN ÄR JU DET ENDA DESSA HERRAR VILL. Och tyvärr så lyckas de ju om och om igen.. För det spelar ju ingen roll vad de gör eller säger Björn skulle ju kunnat stått, sagt bajs bajs abjs i Aktuellt och ni anhängare skulle ha jublat och skrikit lysande!!! Jimmie,Kent och Björn plus resten av tupparna är ju som några slags gudar för er.. Börjar faktiskt bli riktigt pinsamt men men… Om fyra år har vi FÖRHOPPNINGSVIS högkonjuktur igen och då slipper vi ha dessa HATANDE MÄNNISKOR i våran riksdag.

  18. Camilla
    4 mars, 2011

    @ Norsksvensk:

    Jag håller med dig i det du skriver. För det är som om att man nu ska straffa alla, och helst ska man på något märkligt sätt ”bevisa” att så här är minsan alla .

    Ingen som tänker på flickorna? Hur roligt och bra kan det vara för dem att det cirkulerar en massa berättelser om vad som skedde och i ordalag som är bedrövliga i många fall. De läser, de kommer att läsa så länge de lever eftersom allt som skrivs på nätet finns kvar..Tror man att de gynnas av detta?

  19. Camilla
    7 mars, 2011

    @PentiVarg

    Huvudet på spiken. Det var ju detta jag också redan per omgående reagerade emot. Att länka till Fria Tider som en vanlig medlem har i flera fall slutat i en smäll på fingrarna från toppen.

    Varför Söder då gör denna ”miss” är för mig jäkligt märklig..Men men.. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 3 mars, 2011 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: