Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Är SD en kropp utan huvud?

  Jag hade tänkt att låta bli att tycka något om SD ett tag, för det är ju uppenbart att det ogillas att man inte vill hålla antisemiter och andra märkliga saker bakom ryggen. Fast, det gäller ju Värmland och ett fåtal. Men så sker det igen. Den huvudlösa kroppen lever sitt egna liv igen. Och allvarligt, när ska detta ta slut? För mig är en organisation utan kontroll under all kritik.

 Vi kan läsa idag att Expressen har fått ett bekräftande från SD:s partisekreterare Eric Myrin om att det stämmer att Sverigedemokraterna samarbetar med en omtalad internetsajt som förmedlar kraftigt ocensurerade nyheter. Politiskt Inkorrekt. Man har enligt Eric Myrin en helt egen mejlkanal från riksdagshuset till de som driver PI. Jag lägger ingen vikt på vad det egentligen betyder.

 Jag kan absolut anse att det finns tillfällen då PI har gjort något bra, för det händer allt för ofta att vanlig media inte skriver om olika händelser riktigt korrekt. Så är det bara. Däremot är jag starkt emot att man namnger folk och lägger ut bilder på människor som ännu inte är dömda. Jag anser att även om PI fyller en funktion på många sätt så bidrar man även till att öka hetsen mot invandrare, detta eftersom många inte klarar av att ta debatten utan väljer att sänka sig till en låg nivå. Vi såg senast Nordisk ungdoms aktion mot hemmet för unga vuxna flyktingar som jag väljer att kalla dem. Jag går inte in på vad orsaken var, för det är ett ämne för sig och jag tycker det är hemskt, men jag vet också att fakta har förvrängts.

 Åter till ämnet: Den huvudlösa kroppen.

 På Facebook lägger Dragan Klaric upp en länk till Expressen artikel om detta. Det är inte utan att man börjar ifrågasätta varför Jimmie Åkesson bestämt säger att man inte har något med PI att göra, medan pressekreteraren Myrin gör det motsatta.

 Det tar inte många minuter innan riksdagsledmots ersättaren Marcus Wiechel agerar och nöjer sig inte med att först påstå att media ljuger, det borde vi veta om. Han fortsätter med att slänga i ansiktet på oss att ”det börjar lukta mer och mer som en viss SD-avhoppar från år 2004.” Han syftar alltså på Funebo. Mannen som blev ökänd då han gav SD:s alla vandelförsäkringar samt andra uppgifter till EXPO.

 

Nog för att jag vet hur det funkar inom SD om man väljer att lämna partiet, som i mitt fall pga att mitt distrikt har en ordförande som inte inser allvaret i antisemitism. Man ses med oblida ögon, man är inte längre ”en av dem”. Det är helsjukt, jag trodde faktiskt tidigare att de andra som lämnat partiet överdrev och ljög, men det finns en viss sanning i det. Helt klart. Men jag trodde aldrig att jag skulle bli anklagad för att vara en ny Funebo, eller ”börjar” bli, för att citera Markus W korrekt.

 Nu är inte detta det som är intressant, man får kalla mig vad man vill. Jag säger ändå vad jag tycker, bra som dåligt. Detta var ytterligare ett bevis på att kroppen saknar huvud. Först Myrin vs Åkesson. Sen Wiechel vs Wiechel, eftersom han först blir förbannad på oss som ifrågasätter detta och påstår att expressen ljuger, men efter att jag ställt på honom ett tag och han nog insett sin dumhet i att påstå att jag bla luktar Funebo svarar mig: Jag tror säkert att Myrin kan vara uppgiftslämnaren”

 Vilket också stämmer, jag mailade Expressen och frågade om de garanterade att Myrin bekräftade uppgifterna och Japp, det var han. Så problemet är inte vår kritik eller medias bevakning, det är SD själva.

Hur ska man ha det?

 Vem ska man egentligen lyssna på när det gäller SD?

 Och när ska man sluta upp med att svartmåla alla som inte tycker lika? Demokrati you know!

 Kan de inte bara sätta ihop alla kroppsdelarna eller är det omöjligt?

13 comments on “Är SD en kropp utan huvud?

  1. B.A.
    1 mars, 2011

    Eller, så är det huvudet som saknar kropp?
    Politisk inkorrekt har sina ljusa sidor MEN dess baksida är ”brun” och skuggan den kastar är lång…
    Den gängse nazistiska retoriken kom i dager för någon månad sedan då man dels ondgjorde sig över något som hade med kosher att göra (minns inte längre vad), dels över något med Israel.
    Då gjorde jag en elektronisk avbeställning av det elektroniska flödet.
    Funderar på att öppna ett nytt parti …

  2. Camilla
    1 mars, 2011

    Jag läser kanske PI en gång varannan månad nu för tiden, eftersom jag personligen inte håller med alla gånger hur de utövar sin nyhetsförmedling.

    Jag ser ju på folk hur de suger åt sig all information de får om ”alla dessa utlänningar” som sen dras över en kam, muslimer och nu ev kanske även judar och förvandlar det till en generator fylld med hat.

    Hat för mig löser inga problem, de skapar istället dessto fler.

    Nu hatar ”alla” ensamkommande unga vuxna efter det som skedde i Solna. Jag tar inte händelsen i försvar, absolut inte, men jag tar starkt avstånd mot våldet som fölljer.

    Men försök att kritisera PI inför en SD-anhängare så blir man halshuggen, vilket jag kommer att bli 😉

    Det är upp till var och en att läsa vad man vill, så länge man har koll på vad som egentligen skrivs och alltid ser till att kolla deras källor men viktigast av allt, verkligen tänker efter om man står för de åsikter som förmedlas, då framför allt i kommentarsfältet.

  3. Resonabel
    1 mars, 2011

    Hur tänker du egentligen? Vad är grejen? Sd fick en e-postadress som man kunde skicka nyhetstips till. Sd sponsrar samtidigt inte PI och bedriver inget samarbete. En e-postadress är inget samarbete. Var finns motsägelsen? SD måste rimligtvis ha adresser till massvis med andra medier som man skickar nyhetstips till. Idag publicerar heller PI inget som helst SD-material.

    Sen undrar jag varför du anklagar PI för nazisternas mobbmarsch mot boendet. PI har vägrat skriva om nazisternas aktioner och har enbart koncentrerat sig på att få ut nyheten. Hur har de gjort fel?

  4. Anders
    2 mars, 2011

    PI är en webbsida för inbördes beundran, och om man ifrågasätter deras källa eller SD:s politik, så blir man avstängd. Dvs man kan inte längre kommentera eller ifrågasätta dem, om man är politiskt inkorrekt i deras ögon.

    Vilka pajasar…

    Responabel, det finns ju redan adresser som man kan kontakta PI på, så varför har då SD fått en dedikerad adress, som bara de kan använda?
    Dessutom så får man inte ifrågasätta eller visa att deras nyheter är felaktiga genom att presentera fakta.

    Jo, nog ät PI ett husorgan för den del av SD (och ND etc) som är rasistisk och hatisk…

  5. Camilla
    2 mars, 2011

    @resonabel

    Märkte du att jag inte dissade PI existens? Utan skrev att de absolut fyller en funktion i vissa sammanhang men att jag personligen låter bli att läsa sidan i princip nu för tiden?

    Sen var min poäng inte huruvida man har ett sammarbete eller inte, min poäng var att SD har ett återkommande problem. Och det är ett huvudet säger en sak, sen agerar kroppsdelarna totalt annorlunda. Det är inte första gången. Uppfattningen man får är att SD inte vet vad som gäller, eftersom det uppenbarligen finns olika uttalanden om samma saker.

    Sen börjar tjatet om att media ljuger så fort nån från SD öppnat munnen och inte haft kolla på vad resten av kroppen anser.

    Sen börjar riksdagspersoner anklaga folk för att vara förrädare bara för att man ifrågasätter saker. Snacka om att man har noll koll och man får köra sina egna race. Fast, det kan kanske bero på att många känner sig tystade och får inte säga vad de själva vill, så blir det för mycket tryck i kärlet och det kokar över..vad vet jag..

  6. Göran
    2 mars, 2011

    Problemet med ensamkommande flyktingbarn löses inte genom hets eller att kalla dem ”skäggiga trynen”. Det är att gå över gränsen. Däremot anser jag att man kan ifrågasätta varför det aldrig (vad jag vet) är flickor som kommer utan endast yngre män. Barn är man upp till tonåren sedan är man tonåring eller yngre man eller yngre kvinna. Det kan man inte komma ifrån. Varför inte kalla en spade för en spade. Säg då hellre yngre ensamkommande män.
    Att media mörkar vissa uppgifter är allvarligt och späder enbart på rasismen.

    I politiska sammanhang såsom fullmäktige ska man hålla ett korrekt språkbruk och inte använda vulgära uttryck eftersom sådant endast gynnar politiska motståndarna.
    Även om man kan bli både frustrerad och ilsken i debatter odyl. måste man hålla tand för tunga och använda ett vårdat språkbruk ,men gärna ironi och skarp retorik då får man mest respekt och andra lyssnar.

  7. Camilla
    2 mars, 2011

    @ Göran:

    Absolut, helt rätt resonemang.

    Vad för signaler skickar man ut när man använder sådana uttryck, som riktar sig till alla inom den kategorin? Jo, att det är okej att förnedra och avsky dem alla. Enbart för att våra politiker inte har hanterat detta på rätt sätt. Man visar också stora tendenser på att vara rasist om man misslyckas med att föra en sansad debatt om sakfrågan. Man har redan förlorat den debatten när man använder ord som skäggiga trynen.

    Sen kan jag säga att det faktiskt även kommer flickor. Jag har själv jobbat med sådana. Däremot är det ytterst ovanligt, men det beror ju på att man väljer ut den sonen som man anser bör få ett nytt liv i väst, och sällan så sätter man en dotter först. Sen finns det de som faktiskt har förlorat hela sin familj på olika sätt, och är det då rätt av hets-mobben som anammar uttryck som skäggiga trynen att spotta på dem för att de tagit sig hit och inte kan hjälpa att detta land ser på dem som barn trots att de själva anser sig vara vuxna vid 17-18 års ålder?

  8. Göran
    2 mars, 2011

    Vi får aldrig glömma att det är våra naiva politiker som ska svara för denna vanvettiga invandringspolitik man fört. Inte de som tagit sig hit.
    Kunde vi få ned antalet som kommer hit till en sådan nivå där vi i Sverige har möjlighet att snabbt få in de som kommer in i samhället, är jag säker på att rasismen skulle reduceras väsentligt. Och mera resurser kunde läggas på att hjälpa till i deras närområden. Blir det inte demokrati och stabilitet i dessa länder så löses aldrig problemen varken här eller där.
    Håller tummarna att mellanöstern äntligen kan få demokrati och frihet. En viss oro för extrem Islam är ändå befogad.

    Vi måste hålla en saklig debatt om problemen annars får media hela tiden vatten på sina kvarnar och kan peka ut massinvandringskritiska som rasister och nazister.
    Jag vet att majoriteten av SDs företrädare är vanliga förnuftiga människor som har ett sunt intresse för politik men tyvärr förstör den lilla klick som utmärker sig genom korkade uttalanden och tokiga åsikter. Men vi aldrig glömma att denna lilla klick återfinns även inom de flesta partier.

  9. Lelle
    2 mars, 2011

    ”hets-mobben som anammar uttryck som skäggiga trynen”
    Du kan väl inte mena att PI skriver så här? De gör vad de kan för att få ordning på sina kommentatorer.

    ”Jag läser kanske PI en gång varannan månad nu för tiden, eftersom jag personligen inte håller med alla gånger hur de utövar sin nyhetsförmedling.” Är det inte lite av hyckleri att ”läsa ibland”? Var går i så fall gränsen för hur ofta man får läsa utan att man sviker sina ideal? För du kan väl inte veta i förväg vilka inlägg som är acceptabla för din smak?

  10. Camilla
    2 mars, 2011

    @ Lelle: Nops.. skrev jag det?

    Varför jag läser så sällan är för att precis som jag skrev så fyller PI en stor funktion, och sen att jag inte alltid anser att de gör rätt som lägger ut namn och bild på personer som inte är dömda borde väl jag få anse eller hur?

    Hur vore det om man läste allt man skriver, då slipper man ställa frågor som svaren redan finns på. OM man nu vill se dem vill säga.

  11. Marco
    2 mars, 2011

    Vad är fel på er?

    Ingen som noterar vad en riksdagsledamot och full med andra uppdrag vräker ur sig?

    Pi är ju inte ens intressant här. Utan vad norrköpings grabben gjort.

    Typiskt fega sd are att inte våga kommentera uppenbara klavertramp.

  12. Camilla
    2 mars, 2011

    @Marco: Vem skulle våga det? 🙂

    Skulle någon med anknytning till SD drista sig att kommentera öppet skulle den vara skiträdd för vad den skulle råka ut för.. Men det är lite dumt att kalla mig för Funebo när jag varit så jävla snäll och inte suttit och vräkt ut dokument, mejl, inspelningar mm som verkligen skulle kunna få folks uppmärksamhet.

    Men jag har ingen tanke på det, oavsett vad SD:s topp kallar mig. Det räcker gott och väl för mig att se vad vissa går för. Även om man inte trodde det.

  13. Pingback: Varför är omskärelse på judar ok inom SD? « Camillas Vrå

Kommentera

Information

This entry was posted on 1 mars, 2011 by in Uncategorized.
