Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Folkpartister rikserar uteslutning

  Rätt ska vara rätt, eller hur? Många inom SD klagar på att man aldrig gör en stor sak av andra partiers interna problem med medlemmar. Så jag tänkte att jag skulle se om jag kunde hitta något som var aktuellt just för tillfället. Och som serverat på silverfat hittade jag ett uteslutningsärende inom Folkpartiet som väckt många känslor hos folk.

 Folkpartiet lokalt i Knivsta har uteslutit två kvinnor, och trots en förvirrande läsning om huruvida uteslutningar inom Fp går till så är i allafall orsaken helt klar.

 Man har gått emot majoritetens vilja och beslut om att inte rösta med alliansen.

 That´s it.

 För det så riskerar man att uteslutas där. Förvisso ingen småsak, men ändå ingen större bomb för att uttrycka mig enkelt.

 Anders Yngman, parties kanslichef fick frågan om varför Sverigedemokraterna kan utesluta folk på ett par dagar men inte de:

 Hur kommer det sig att Sverigedemokraterna kan utesluta politiker på ett par dagar, medan ni tar flera månader på er?
– De verkar ha uteslutningar på bordet var och varannan vecka, men för oss är det här ovanligt. Jag minns bara ett fall tidigare och då var det någon som grovt bröt mot de liberala värderingarna. Det här fallet är inte lika tydligt och enkelt, säger Anders Yngman

 Nu vet inte jag vad det beror på att man i det partiet har så otroligt få uteslutningsärenden. Det kan bero på två saker, ett: att man helt enkelt inte har skäl till det. Två: man lyckas mörka och dölja sin skit mycket bättre än man gör inom SD.

 Personligen anser jag att man inte ska se alla uteslutningsärenden inom SD som ett bevis på att det finns massor med stollar och ideologiskt avvikande personer inom partiet. Man ska se det som att SD inte accepterar dessa personer och deras agerande, och istället för att sopa dem under mattan så tar man tag i dem. Så hoppas jag iaf att det är. Sen kan jag förstå att det inte kan vara lätt att vara i toppen på ett parti där det varje vecka mer eller mindre dyker upp sånt som kan föranleda en uteslutning. Men man tar tag i dem, något annat kan man inte säga.

 Så vad är problemet då?

 Är det inte bättre att skiten kommer fram, man kan agera och städa än att sopa det under mattan och hoppas på att ingen får reda på det?

 Välj själva.

 Sen ska det tilläggas att även SD har sina riktlinjer för hur ett uteslutningsärende ska gå till. Det går inte på ett par dagar egentligen, men däremot så brukar man från partiet uppmana personer som man ser direkt är skadliga att lämna partiet självmant. Då spar man mycket tid och resurser.

 Sen kan man ju ställa sig frågan varför så hög andel sverigedemokrater har så svårt att följa partiets åsikter, men det tror jag beror på otydlighet och dubbla signaler. Man flörtar lite för mycket med för många läger på något sätt.

8 comments on “Folkpartister rikserar uteslutning

  1. Kvicktänkt
    28 februari, 2011

    SD har väl över 1000 personer som sitter på offentliga uppdrag. Hur många av dessa har förekommit i några skandaler sedan valet? En handfull tror jag. Och då är ändå 80 % helt färska i politiken och har inte gått igenom en mandatperiod. Ställer du dig verkligen bakom mediabilden av detta?

    • Kortpåbordet
      28 februari, 2011

      De flesta sd-politiker gör inget väsen av sig över huvud taget, något som SD kan vara rätt nöjda med med tanke på vilken dratta-på-arslet-faktor/risk som är i arbete varje gång en ny lokal sverigedemokrat bestämmer sig för att yttra sig offentligt.

      Däremot kan man se hur gränser hela tiden passeras på tex Facebook när relevanta ämnen diskuteras tex av sd-medlemmar och sd-politiker. Antalet övertramp där är förfärande högt, vilket väldigt många inom detta kollektiv – och personer i detta kollektiva gränsland – kan intyga. Omdömet och det taktiska tänket är tyvärr ermbarmeligt hos alldeles för många. Naturligt nog är det inte så ofta som detta kommer ut.

    • Camilla
      28 februari, 2011

      Det borde vara rätt känt om man läst fler än ett inlägg skrivet av mig att jag alltid påpekar att alla skit som begås av personer knutna till SD är endast en handfull, och att dessa förstör så mycket för alla andra som är mycket bra människor.

  2. Camilla
    28 februari, 2011

    @kortpåbordet:

    Japp..det är som om många inbillar sig att bara för att det är på FB så kan man skriva vad man vill. Men det visar ju bara vad de egentligen tycker och tänker, sen lyckas de bete sig korrekt i andra sammanhang. Bara bra när de verkliga åsikterna får synas i sömmarna.

    • Stig
      28 februari, 2011

      Det dräller av smygrasister inom alla partier vilket t.ex. Josefssons valstugereportage visade med all önskvärd tydlighet. Men politiker inom riksdags-sjuklövern är inte lika aktiva på bloggar och Facebook (de har ju de traditionella och etablerade medierna) och följaktligen inte riskerar verbala klavertramp vilka beror på illussionen om att ”grodorna” stannar inom bloggen eller facebook-sidan
      Internet och bloggosfären har ju blivit SDs chans att nå ut och dess betydelse för att nå ut med statligt tabubelagda åsikter ser vi ju nu i Libyen och Egypten.

      Påfallande ofta är det just unga Sverigedemokrater som klampar i klaveret, de äldre (som i min ålder) är inte lika verbalt hetlevrade och finner en sundare balans mellan ytterligheterna politisk korrekthet å ena sidan och rasism och onyanserad islamkritik å andra sidan.

  3. Camilla
    28 februari, 2011

    Absolut är det så Stig. För uttrycket ”vi säger det som folk säger hemma vid köksbordet” är inte så fel. Tyvärr. För missnöjet finns överallt, och en del går längre och tänker sig inte för vad det är de egentligen säger. Jag är inte något bättre själv, även om jag med åren faktiskt insett vad det är man säger fast man inte menar så illa egentligen. Det är inte dessa människor som är problemet, det är de som på allvar anser att det är hudfärgen som spelar roll. De som verkligen är rasister och högerextrema. De kan lätt lura i vanligt folk att deras agenda och åsikter inte alls är farliga, för många ser inte skillnaden. Speciellt inte unga människor, inte sagt att unga är dummare än en medelåldersmänniska, men jag tror ni förstår hur jag tänker.

  4. mats
    1 mars, 2011

    Kul Cammila att du kommer igen du behövs i politiken nu ska vi granska allt och inte bara Sd

  5. Camilla
    1 mars, 2011

    @ Mats:

    Roligt att höra att man uppskattas ibland 🙂

    Jag kommer aldrig att sluta ha åsikter om någon eller något. Jo, jag drar så klar gränsen vid privatpersoner. Men offentliga personers göranden och andra händelser som är roliga eller intressanta kommer jag alltid att skriva om. Sen att man bara gör dte i all enkelhet må så vara..men det behövs sånt också.

Kommentera

Information

This entry was posted on 28 februari, 2011 by in Uncategorized.
