Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Jag är ett hot mot rättssäkerheten.

  Om jag skulle vara med i ett politiskt parti och bli utsedd till nämndeman så skulle jag tacka nej. Jag skulle inte ha något där att göra överhuvudtaget. Vågar även gå så långt att påstå att jag skulle vara en viss fara för rättssäkerheten.

 Varför skulle jag vara en fara för rättssäkerheten då?

 Jo, för att jag är en helt vanlig tvåbarnsmorsa som saknar juridisk kompetens. Och jag skulle absolut inte kunna vara helt objektiv om det dök upp ett fall som berör mig extra mycket. Jag garanterar att oavsett hur mycket jag intalar er och mig själv att jag inte är färgad av mina upplevelser eller åsikter och aldrig skulle göra skillnad på person och person, så stämmer inte det i alla lägen. Vi är alla människor, och vi är alla lika på den punkten.

 Jag är med andra ord en helt vanlig människa.

 Helt vanliga människor har inget att göra i en rättssal. I en rättssal ska enbart personer sitta som har åtminstone en juristutbildning i bagaget. Sen får de gärna vara helt vanliga människor, det tycker jag bara är bra i många fall.

 De får däremot inte vara tillsatta för att de tillhör ett politiskt parti. Vad har politik med lagen att göra?

 Sen kvittar det om det är en vänsterpartist, sosse eller sverigedemokrat det handlar om. Eller än värre, personer från högerextrema partier. Alla är vi lika färgade utifrån våra politiska åsikter, som faktiskt är det som utgör basen för vilken typ av människa vi är i vårt dagliga liv. Det är också just detta vi som lekmän tar med oss in i tex tingsrättens salar när vi ska bedöma om någon är skyldig eller inte.

 Jag anser att det är helt förkastligt att vi än idag i ett såpass modernt samhälle fortsätter att använda oss politiskt tillsatta poster, där det är kunskap och kompetens som ska vara nummer ett.

 Kanske så var det bra att Erik T Johansson från SD Värmland orsakade så stora rubriker med sina antisemitiska mejl och sina nedsättande uttalanden om homosexuella. Kanske var det även tur att ett parti som Nationaldemokraterna fick in två mycket unga personer som nämndemän, och som anser att det symboliskt att få vara bland de första nationalistiska nämdemännen. Ska tilläggas att det är till ND många går som hoppat av SD för att de är ”för mesiga” eller blivit utkastade pga rasisitiska åsikter eller en förkärlek till nazismen. Kanske var det därför som expressen idag skrev en mycket bra ledare om ämnet.

 Kanske…

 Kanske…

 Så händer det något. Förhoppningsvis så inser våra politiker i regeringen att det är ett måste att ändra sättet hur man utser nämndemän omgående. För vill vi verkligen riskera att människor döms på politiska och personliga åsikter istället för efter lagboken?

12 comments on “Jag är ett hot mot rättssäkerheten.

  1. Micael Persson
    24 februari, 2011

    Nej då det är du inte!!

    Du är en äcklig kappvändare som desperat söker efter uppmärksamhet!!
    Hur fan vore de om du sökte jobb istället ditt jävla socialfall!???

    • Oraklet
      24 februari, 2011

      Persson:

      Och din poäng angående bloggposten är?

      Sverigedemokraterna i Värmland blir allt grovkorningare, uppenbart.

      Blockera den där pajasen från vidare kommenterande.

    • Dragan Klaric
      25 februari, 2011

      Fy fan vad patetisk du är. Jag hoppas för guds skull att du inte är förtroendevald i SD för är du det då borde du uteslutas med omedelbar verkan. För jag kan inte tänka mig att SD accepterar att deras förtroendevalda beter sig som idioter på Internet.

    • Stig
      25 februari, 2011

      Med två enkla och simpla meningar har du röjt din verkliga identitet. Du är inte en
      sann sverigedemokrat utan en trojansk häst i partiet som döljer en liten ful nasse som vill använda partiet för egna högerextrema syften. Nu börjar det bli riktigt uppenbart vilken röta som döljer sig inom SD Värmland. tack för den upplysningen Micael Persson.

  2. Johan
    24 februari, 2011

    Camilla skeiver: ”Helt vanliga människor har inget att göra i en rättssal. I en rättssal ska enbart personer sitta som har åtminstone en juristutbildning i bagaget.”

    Varför inte meddela länder med juryrättegångar din banbrytande insikt. (Ja, jag är ironisk…)

  3. Stig
    25 februari, 2011

    Juryn är ju ett gäng lekmän som ska representera allmänheten och bör vara kända för omdömesgillhet, självständighet och rättrådighet (hur väl detta fungerar i prakiken kan man kanske ifrågasätta).
    Troligen är det en viss fördel med att det inte bara är juridiska experter i rättsalen. Även lekmän med lång erfarenhet kan vara duktiga på att bedöma skuldfrågan, kanske bättre än unga nyutexaminerade jurister. Experter är inte felfria.

  4. Camilla
    25 februari, 2011

    @ Micael Person:

    Nämen.. Här du här igen med dina brilljanta uttalanden? Har du ingen personlig CV om mig att lägga ut den här gången? 😀 Fast du..försök nästa gång att hålla dig till fakta och sanning, då blir jag lite mer imponerad av vad du har att säga.

    Och du..passar det dig inte vad jag tycker så behöver du inte hänga här och läsa 😀

    @ Stig: Jo jag håller allt med dig på ett sätt. Men det som är farligt med vårt system är att människor väljs in enbart pga partitillhörighet. Inget annat.

    Jag skulle absolut kunna tänka mig att en vanlig svensson sitter som nämdeman om denne får en juridisk utbildning i någon form. Och bara för att det finns jurys i vissa länder betyder inte det att jag anser att det är bra heller, Det är ju samma princip om än viss skillnad.

  5. Tarzan
    25 februari, 2011

    Det finns en rättvisa för dom rika och en annan för dom fattiga
    Rättvisa får du skapa själv

  6. z999
    25 februari, 2011

    @Micael:
    ”Du är en äcklig kappvändare som desperat söker efter uppmärksamhet!!”

    Det tycker jag också att Camilla är. Före valet så stödde hon de andra partierna och var väldigt negativ mot SD. Nu när SD sitter i riksdagen vågar hon inte säga minsta lilla negativa om SD, varken riks eller lokalavdelningar. Alla som har minsta lilla anknytning till SD höjs till skyarna. Totalfegt!

    ”Hur fan vore de om du sökte jobb istället ditt jävla socialfall!???”

    Eh, menar du att man förbättras på något sätt som människa om man jobbar? Jag har inte märkt av det precis men det kanske är olika.

  7. Camilla
    25 februari, 2011

    @ Dragan: Han är inte förtroendeval..Det är det enda jag kommer att säga om honom. Sen får alla göra sin egen tolkning, precis som Stig gjorde..

    @ Z999: Jag hoppas verkligen att du är ironisk 😀 ..fast det vet jag att du är.

    Sen kan jag ju tillägga att jag faktiskt går upp kl 05 varje dag för att knata till mitt jobb, men det har visst någon missat 🙂 Fast jag säger som Z999, jag är inte nån bättre människa än en någon annan av alla de tusentals utförsäkrade som måste få socialbidrag. Jag vet inte vilken människosyn Persson har, men jag ser iaf inte ner på nån som uppbär det bidraget. Då anser jag att det är värre att vara kriminell eller nazist.

  8. OveRFalun
    30 mars, 2011

    Ibland blir jag häpen över en del människors klartänkthet, i detta fallet C.R. vilkens blogg jag av en händelse fick mig tillsänd och i fördjupade pannveck imponeras av.
    Det finns hopp även om detta parti och C.R. är en självskriven företrädare där.
    Vi inom SD ska omedelbart samla oss för att arbeta fram den demokratiska och Sverigevänliga politik som i alla fall jag fick för mig att SD skulle föra.
    Om vi tillsammans vågar föra upp obehagliga sanningar till ytan skulle det vara en omistlig tillgång för hela vår rörelse och i alla fall jag skulle känna ett nytt engagemang i dessa märkliga och lite suspekta turer kring val av ordföranden och representanter, personer som jag ens knappast skulle vilja dela buss med.

Kommentera

Information

This entry was posted on 24 februari, 2011 by in Uncategorized.
