Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det var inte jag som släppte vätebomben.

  Hinner inte ens svälja första klunken av det välförtjänta kaffet när jag kom hem på lunchen innan idiotin slog emot mig. Började beta av lite morgon-mail jag fått och höll på att tappa hakan när jag kollade en länk till dagens VF.

 Jag tänker inte ens kommentera vad jag anser, mer än säga att jag blev oerhört besviken. Personen i fråga det handlar om sjunker så lågt att hon försöker bortförklara något som hon lätt kunnat ”rädda” genom att vara ärlig. Istället så påstår denna ytterst intelligenta person på att hon inte visste vad en vätebomb är, hon trodde tydligen den innehöll vatten. I rest my case.

 Det jag däremot tänker kommentera är följande: Jag hade inte enbart fått mail från människor som tyckte till om detta att en representant för SD hellre tar en vätebomb än Islam. Jag hade även fått ett gäng mail från (ursäkta mig) puckon som var skitförbannade och gav mig skulden för att detta hon skrivit på Facebook nått media. Återigen kom dravlet om Expo-hora och anställd av aftonbladet. Infiltratör och sabotör. Med mera , med mera.

 Har sagt förr och jag säger det igen, vad är det med expo ni är så rädda för? Var tacksamma att de orkar bevaka vad som sker, eller vill ni heller frottera er med människor som hör hemma på andra ställen? Lägg er energi på att göra Expo arbetslösa istället vettja, för det ligger väl i allas intresse?

 Nu är det så här, bara för att man lämnar SD och de stollar som förstör för alla andra genom sina unkna åsikter är inte det samma som att man är en illvillig sabotör.

 När ska folk sluta upp att vara så stolligt paranoida och bete sig som om SD är nåt hemligt sällskap där bara de invigda vet om nån form av större sanning och alla andra är vänsterfascister och idioter, ett hot mot framtiden osv.

 Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vad folk skriver på FB, jag sitter inte och ägnar mina dagar åt att leta reda på idiotiska uttalanden, däremot kan jag, och kommer jag alltid att säga vad jag tycker om det når media. Men ge för i h-v inte mig skulden för allt som kommer fram ur dyn i Värmland.

Därmed inte sagt att jag inte tycker det är bra att alla får stå till svars för sina åsikter. Det kommer även jag att få göra garanterat.

31 comments on “Det var inte jag som släppte vätebomben.

  1. Oraklet
    24 februari, 2011

    Lägger man ut en grej inför flera hundra ”vänner” på Facebook och därför potentiellt för deras vänner, kan det lika gärna sägas i Rapports 19.30-sändning, så jävla offentlig är man.

    Det är bara kompletta idioter som kan anklaga nån enskild för detta. Punkt.

    Istället för att ägna sig åt uppenbart orimliga bortförklaringar i lokalbladet borde den nu schavotterande sverigedemokraten fundera allvarligt på sin roll – och på vad ärlighet mot sig själv innebär. Det är uppenbart för alla som läser skrivkonst-bloggen att det är väldigt starka åsikter som exponeras.

  2. Dragan Klaric
    24 februari, 2011

    Allt man skriver på nätet finns där för all evighet. Istället för att anklaga andra så borde de som beter sig så illa rannsaka sig själva. Börjar blir en aning trött på att de som trampar i klaveret omedelbart skyller ifrån sig eller på media.

    Stå för det ni säger och skriver, alla kan göra bort sig, men det blir inte bättre om man kommer med urkorkade bortförklaringar och skyller ifrån sig.

  3. Camilla
    24 februari, 2011

    Håller med er.. Och det är tyvärr som så att det är när de värdelösa förklaringarna kommer (t.o.m en första klassare vet vad en vätebomb är) som man på allvar kan börja fundera på om de ”plumpna” kommentarerna faktiskt är ett kvitto på personens egentliga åsikt? Säger inte att det är så med denna historia, men äver lag.

    Och vart har denna ”vi är mycket bättre och ärligare än alla andra politiker” sloganen från SD tagit vägen? Ramlat ner bakom nån soffa och glömts bort eller vad?

    Är det inte dags att avvekla SD Värmland i nuvarande form?

  4. Pingback: Sverigedemokraterna den 24 februari 2011 | Dragan Klarić

  5. Magnus
    24 februari, 2011

    Viktoria: ”Vidare levde jag då med mina begränsade kunskaper om kemi och kärnvapen och i en uppfattning om att en vätebomb hade med väta, dvs vatten att göra, varför den på alla sätt var att föredra framför kärnvapen…”

    Borde SD Värmland — Klausen, nån antisemit, wärmler och så Filper som stöder dem (och dessvärre SD centralt som inte har problem med dem eller Filper?) — betalas av Värmlands intresseförening (om en sån finns) för att hålla käft? Eller — då jag skrattade gott — borde man låta SD ha politiskt möte istället för att betala skådisar för nyårerevy?

  6. Mittenradikalen
    24 februari, 2011

    Korkat sagt Ja, förvisso. Vill man bidra till att islamkritik som sådan får en pajasstämpel, så kan man ju jämföra islam med en vätebomb… eller vätabomb kanske? Är man folkvald för SD, så bör det sitta i ryggmärgen att media hugger på sånt här. Det går inte att göra som Arne Anka, inte ens om man bara avser att skämta.

    Men likväl… inte för att skylla på media, men nog borde det här vara en icke-nyhet, åtminstone utanför Grums? Det är ju heller inte direkt nyhetstorka, bl.a. med tanke på vad som just nu sker alldeles inpå Europas gränser.

    Så nog är det fortfarande skillnad på hur media rapporterar, beroende på vilket parti det gäller. En SD-politikers”Vätebombsgroda” blev en riksnyhet. Jag läste idag i ”Dagens samhälle” om ett socialdemokratiskt kommunalråd som betett sig som ett svin mot bl.a. anställda tjänstemän. Hur jag än googlar så blev det likväl bara en regional nyhet (t.ex. här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=4324182 … och här blir hon trots detta hållen om ryggen av sina egna: http://www.vk.se/Article.jsp?article=420270&category=382).

  7. Camilla
    25 februari, 2011

    @mittenradikalen:

    Jag visste faktiskt inte att det har blivit en riksnyhet, jag har bara sett det i VF (vår lokala tidning)

    Jag vet inte hur media tänker, men jag kan ju gissa mig till att man tar varje chans som finns då en SD-represetant visar på åsikter som är allt annat än okej. Detta för att man på så sätt vill så ett frö över hela landet att så här tänker och tycker varje sverigedemokrat. Vilket är oerhört fel. Däremot tycker jag att det är bra att de upptäcks, för jag personligen vill inte ha ett parti i riksdagen som består av folk som sprider dynga, så som antisemitism och homofobi, likaså islamofobi. Kritik med substans är något helt annat.

    Håller även med dig om att det är fel och märkligt att det sällan blir riksnyheter av vad andra partiers stollar gör. Det ska också fram. För det ska vara lika bevakning och behandling av alla.

    • Patrik, Ängelholm
      25 februari, 2011

      Det var överallt igår på riksmedierna, vilket framgick/framgår av googling. Det är mest det jag reagerar på. För det var ju ingen särskilt stor grej, inget som lär leda till uteslutning eller så. Att man skriver om det i Grums och inom Värmlands län är inte så konstigt, det kunde media gjort även om det varit en politiker från ett annat parti som jönsat sig på t.ex. facebook.

      Det är balansen jag efterlyser, i övrigt får Sverigedemokraterna finna sig i att granskas som andra partier, och jag är helt med dig om att allt inte kan skyllas på media. Det händer även att media rapporterar om verkliga fel och brister inom Sverigedemokraterna, och det hoppas jag de skall fortsätta med – med rätt balans och lika för alla partier.

      • Ned Pepper
        25 februari, 2011

        Jadu Patrik, du är en enveten Sverigedemokrat…

        Kan vi inte säga så här, att var och en städar sin egen skit, tex att SD städar sin och andra partier städar sin, istället för att monomant tjöta till förbannelse om medias ”obalans”? Är det inte en lite värdigare inställning? Lite mindre barnslig?

        Här är förresten victoria wärmlers originalkommentarer som en lite noggrannare googling kan hitta. Det kanske är banalt? Säkert är att Wärmler Ohlsons undanflykter är – just undanflykter.
        http://gaddstryparn.blogg.se/2011/february/jag-visste-inte-vad-en-vatebomb-var.html

        Hon verkar synbarligen inte ha något emot att vätebomba muslimer. Sett i perspektiv av hennes stora ”islamintresse” på bloggen skrivkonst är det problematiskt.

    • Patrik, Ängelholm
      25 februari, 2011

      Ja, inlägget underskrivet av ”Mittenradikalen” innan var alltså också mitt.
      Det var inte avsiktligt att använda olika signaturer.

  8. Jonny
    25 februari, 2011

    expo fick inte tag på Värmler/ohlsson för kommentar, hon har tydligen gömt sig i värmländska skogen. tro om hon dyker upp på sd:s distrikets årsmöte.

  9. Camilla
    25 februari, 2011

    Tja..jag skulle nog också hålla mig lite gömd. Även om det vore bättre att ta sin chans att förklara sig.

    Ja, hon borde väl dyka upp. Hon är ju en av ynka två ledamöter i den förslagna styrelsen.

    • Victoria
      27 februari, 2011

      Men snälla ni, sluta med spekulationerna. Skriv till mig och fråga, istället. Jag är ingen vaneläsare av den här bloggen, men jag blev lätt illamående av vad jag hittills läst både i inlägget och bland kommentarerna. (Har dock inte läst alla.)

      Jag har arbetat och kan inte ta samtal på arbetstid, och sedan har jag varit på distriktsårsmöte och ett vanligt mellan 12 – 18.30. Jag har inte haft ork eller tid för Expo. De lämnar heller inga meddelanden, och dessutom ringer de tydligen från dolda nummer, vilket inte lämnar så mycket utrymme för att veta vilka som ringer eller för möjligheten att ringa upp. Jag har ingen anledning att ”gömma mig”, bara för att Expo vinnlagt sig om att rycka olika citat ur sina sammanhang från min blogg och omtolkar dem efter eget intresse, samt anklagar mig för att citera och länka en högerextremists artikel – som i själva verket är Politiskt Inkorrekts artikel om omvänd rasism, där den här personens citat ingår.

      Om ”vätebomben”:
      Jag får väl hoppas att inte sverigedemokraterna ser det som som annat än en smula ”meriterande” att de inte har politiker i krokarna som har tillräckligt intresse för kärnvapen, eller bomber över huvud taget, och att de kan leva med att jag ärligen är urkass på kem och fysik. Det var mina sämsta ämnen, jag fick på nåder ettor, och det kan jag bevisa om den saken krävs. Jag sitter inte och skyller på någonting. Dessutom HAR vätebomb ”med vatten att göra”, som jag snappat upp, eftersom detonering skapar vattenånga. Därmed inte sagt att jag trodde det var någon vattenbomb, men jag var faktiskt oviss om att den tillhörde kategorin ”kärnvapen.” Så enkelt är det.
      Hade ämnet handlat om något helt annat, än att en moderat ville att ”USA skulle atombomba Iral och Irak”, varpå min association genast blev ”islam”, så hade jag säkert föredragit något helt annat, hellre, än islam – herpes, bli levande begravd, eller vad som helst – utom just islam.

      vad som över huvud taget föranledde VF att skriva till mig, var för att tipsaren eller de själva, faktiskt förivrade sig något och ansåg att jag faktiskt ville använda en vätebomb MOT islam. Det var inte vad jag varken skrev, eller hade någon livlig fantasi om. VF skrev alltså en artikel om ett uttalande jag inte uttalat för möjligheten att tala om hur uttalande KUNDE ha tolkats.
      Jag är alltså inte så välvilligt inställd till den sortens jorunalistik.

      Och Camilla; du bör inte överdriva min journalistiska bana, för det är ungefär 20 år sedan, och jag ägnade mig mest åt film, krönikor, kåserier, eftersom jag inte ville delta i den journalistiken som understundom och i många fall utgörs av hänsynslös jakt på rubriker och även förväntningarna ovanifrån på att ”piffa till” intervjuer. Jag klarade inte av att bete mig på det sättet för att ge arbetsgivaren ”ett bra reportage” och tvingas se intervjuoffrets smärta i ögonen efteråt. Jag hade inte samvete till det.

      Göran Olsson: tack för det du skrivit här.

      • Magnus Johansson
        27 februari, 2011

        Utifrån vad du skriver på Facebook kan vi se att din förklaring helt enkelt inte duger. Robert Ström ironiserar över nedfall och strålning (som, huga!!, kan drabba oss!) och du hänger på. VF har slagit rekord i antalet Facebook-gilla på artikeln och Sverige skrattar åt ännu en, som de ser saken, puckad sverigedemokrat. Att påstå att du inte vet vad en vätebomb är, ett vapen som du lustigt nog tar upp under en diskussion om atombomber(!), är bara för patetiskt. Tror du någon människa går på det? Nej lägg av.

      • Victoria
        27 februari, 2011

        Magnus Johansson; vad är det du vill, egentligen? Ha det till vad du har bestämt dig om, för annars rubbar det dina cirklar?
        För mig får du tro precis vad du vill. Hur man än vrider och vänder på det, så saknar ”vilket som” faktiskt all relevans i sak, eftersom jag inte skrev att bomben skulle användas MOT islam, vad som skapade den här dramatiken, utan att jag föredrog den istället för islam. Det finns verkligen inget mer att tillägga.
        EOD.

  10. Göran Olsson
    25 februari, 2011

    Hej Camilla. När det gäller SDs representant i Grums så känner jag inte henne personligen men har uppfattat henne som en seriös och en empatisk person som vill driva politiska frågor i ett verklighetsperspektiv. Jag varken kan eller vill döma över andra så om det verkligen är som media skriver så är det givetvis allvarligt. Men som jag alltid hävdat ligger ansvaret ytterst hos SD Värmlands ordförande när det gäller mediaträning och tillsättande av kandidater.
    Men vi får aldrig glömma att vi alla kan råka skriva eller säga något oöverlagt i stundens hetta.
    Så jag tycker inte vi ska kasta Viktoria till vargarna och låta den största skurken komma undan!!!

    Rätt ska vara rätt.

    i sten

  11. Camilla
    25 februari, 2011

    Jag förstår precis vad du menar Göran. Och du har rätt, jag säger inget annat.

    Och jag är den sista som vill kasta Victoria till vargarna, för jag har alltid tyckt mycket om henne. Men här är det lite skillnad, hon är faktiskt f.d journalist och en mycket intelligent kvinna. Nog det smartaste SD Värmland nånsin kommer att komma i närheten av. Det gör att man inte kan skylla så mycket på någon annan, för hon vet exakt vad hon skriver, både på facebook och sin blogg.

    Jag är inte intresserad av att jaga henne, men jag blir besviken när jag får läsa att hon har åsikter som innebär att vissa av mina famijemedlemmar inte är värda lika mycket som henne själv.

  12. Göran Olsson
    26 februari, 2011

    Tyvärr svärtar allt sådant Sverigedemokraterna som parti och vi vet både du och jag att det finns många kvinnor och män som är vettiga och kompetenta inom partiet.
    Såg förresten att Mikael Eskilandersson var förslagen som distriktsordförande i syd.
    Där har de tydligen fattat det där med delegering och teamarbete. Deras förre ordförande får nya uppgifter och verkar våga släppa in nya friska krafter. Där ligger nyckeln till framgång men här i Värmland är nog nyckeln både förlorad och borttappad för överskådlig framtid..

    • Dragan Klaric
      27 februari, 2011

      Göran deras förra ordförande har inte alls förstått att man ska släppa makten. Det är tyvärr så att det råder ett riktigt fult spel bakom kullinserna där man nu arbetar för att fälla valberedningens förslag och istället välja Carina Herrstedt till ordförande för distrikt syd.

      Observera att Herrstedt är riksdagsledamot och har redan tillräckligt många uppdrag i SD. Men saken är den att av det jag hört så skulle Herrstedt inte leda distrikt syd utan den uppgiften skulle senare gå över till deras föreslagne vice ordförande Helmuth Petersen.

      Jag kommer att fortsätta skriva om spektaklet distrikt syd och deras smutsiga spel. Så tro inte för en sekund att det skulle vara bättre i syd än vad det är i Värmland. Och gissa vad, vem tror du är bästa kompisar sedan många år. Jo den omvalde ordföranden i Värmland och den avgående ordföranden i distrikt syd.

      Det säger väl allt skulle jag tro

  13. Camilla
    27 februari, 2011

    @ Göran: Ja, säg det storföretag som har samma VD for ever. Man måste alltid byta ut ledarskapet eftersom man annars stagnerar. Så jag hoppas verkligen att Mikael Eskilandersson blir vald. En ung kille med fräscha tankebanor och arbetssätt. Och det är vad som borde ske här också. Men men.. kanske nästa år 🙂

  14. Camilla
    27 februari, 2011

    @ Victoria: Förstår att det känns jobbigt att läsa vad andra tycker om en själv. Men saken är den: Du är en offentlig person och en folkvald politiker. Då får man tåla att synas. Thats it.

    • Victoria
      27 februari, 2011

      Camilla: Har aldrig sagt något annat. Det var inte riktigt vad det här handlade om, eller hur?

  15. Camilla
    27 februari, 2011

    Jo, det är just det det handlar om.

    • Victoria
      28 februari, 2011

      Nej du, min vän, det som sker nu har eskalerat till något helt annat än att ”tåla synlighet” i media.

      • Camilla
        28 februari, 2011

        Inte alls, inte från min sida iaf. Jag anser att det är av intresse att man vet vilka man röstar på. Sen skiter jag i vilket parti du tillhör. I morgon är det någon annan som är mer intressant och du har fallit i glömska. Men allt man sätter på pränt på nätet eller säger i en mikrofon får man räkna med diskuteras av folk. Tål man inte det ska man akta sig för att ha åsikter. Men som jag sa..I morgon har alla glömt vätebomber och att blod är tjockare än vatten. Då finns det mer intressanta saker på tapeten.

  16. Magnus Johansson
    27 februari, 2011

    re Victoria ”Det finns verkligen inget mer att tillägga”

    Jo det finns tydligen en hel del att tillägga. Eller?
    http://gaddstryparn.blogg.se/2011/february/utkast-feb-24-2011.html

  17. Camilla
    27 februari, 2011

    @Magnus: Facebook är livsfarligt för sverigedemokrater, utan att syfta på det du länkar till…

  18. Skålllhett....
    28 februari, 2011

    Magnus Johansson länkar till blogg, som ev kan vara Vätebombens. Uttalanden i den bloggen gör att man baxnar, men känner Sd till uttalandena och det stinker uteslutning.
    Expo, NWT och VF var håller ni hus?

Kommentera

Information

This entry was posted on 24 februari, 2011 by in Uncategorized.
