Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Åkesson blir bespottad och jag funderar lite allmänt..

  Något jag kan störa mig på ibland är att så fort något sker mot en medlem i SD så rusar alla sympatisörer fram och det låter otroligt mycket om dem. Jag brukar för det mesta avhålla mig från sånt, men idag kan jag faktiskt inte låta bli att ta Jimmie Åkesson i försvar.

 Eller ta honom i försvar är väl överdrivet, men säga vad jag tycker om det som skedde i helgen åtminstone.

 Tydligen var Åkesson ute på galej och på väg ut så kom en 27-årig man fram och lyckades spotta på Åkesson.

 Har hört många som skrattat gott åt detta och lika många tycker det är fjantigt att han polisanmäler händelsen. Det tycker inte jag.

 Ingen, absolut ingen ska bli bespottad. Varken Jimmie Åkesson , kvinnor i traditionella romska kläder eller muslimer. Inte heller personer med en cp-skada eller ful frisyr. You name it.. Ingen har rätten att kränka någon annan. Sen är detta med kränkning väldigt svårt, för det jag tar illa vid mig av tycker andra är ingenting. Men om jag säger så här istället: Våld och kroppskontakt av oönskad art är aldrig okej.

 Däremot tycker jag inte att det är värre om nån spottar på en politiker mot om man spottar på min granne. Lika illa, och lika lågt.

 Det jag funderar vidare på är vad som skulle ha skett om killen inte hade varit en vanlig människa som av olika anledningar ogillar Åkesson väldigt mycket, utan en riktig galning. Hade han haft möjligheten att fysiskt skada SD:s partiledare? Det är mer allvarligt, fast å andra sidan så drar ju Åkesson runt med livvakter så risken är väl minimal. Men risken finns och jag undrar om Åkesson som privatperson tycker att är värt den risken?

 Hur som haver, bra gjort att man polisanmäler. För våld ska alltid straffas, det var därför människan skapades med en mun och en hjärna, för att använda dessa två kroppsdelar som det vassaste vapen som finns.

 Ogillar man Åkesson och hans politik så se då till att skaffa er en lika vass tunga och kraftiga argument som tål att synas i sömmarna. Då kan ni mota Olle i grinden kanske.

8 comments on “Åkesson blir bespottad och jag funderar lite allmänt..

  1. Victoria
    22 februari, 2011

    Nej, våld och fysiska kränkningar ska aldrig accepteras, helt riktigt. Men jag ser också en annan sak i det hela, som jag befinner något allvarligare och som motiverar en anmälan än mer, och det är vilken risk det innebär att bli spottad på. Man vet aldrig vilka smittsamma sjukdomar som den spottande personen bär på. Man kan få i ögonen och i munnen, och då blir konsekvensen genast en rad hälsoundersökningar och provtagningar.
    Att bli spottade på är (exempelvis) en polismans mardröm. En hel del har fått hepatit på det viset.

  2. Camilla
    22 februari, 2011

    Absolut. Jag kom på den faktorn strax efter att jag la ut texten. Men orkade inte lägga till det, så det var bra att du tog upp det.

    För hepatit och HIV sprids genom saliav, och träffar det ögonen, munnen eller ett öppet sår så kan man smittas, Även om chansen är ytterst liten.

    Undrar om det faktiskt inte är som så att den dom blr hårdare om man är smittade med en blodsmitta, har för mig det iaf.

    • Victoria
      22 februari, 2011

      Jag känner tyvärr inte till det, men jag skulle tro det. I alla fall om det är utrett utom allt rimligt tvivel att ”spottaren” kände till sin sjukdom, men ändå spottade. Då blir gärningen uppsåtlig.
      Jag har egentligen inte tänkt på det förut; att smittad saliv kan användas som ett dödligt vapen.

      • Gulkotte
        22 februari, 2011

        Nejnej.

        HIV smittar absolut inte via saliv. HIV är faktiskt en av våra mest svårsmittade sjukdomar. Inte ens om du får den smittades blod på dig löper du noterbar risk att smittas. Hepatit däremot, är lite mer lättspritt, men inte ens hepatit har den smittbarheten. Min fars sambo har hepatit, de har kilat stadigt i 15 år med allt vad det innebär. Dock har pappa inte fått hepatit.

  3. Daniel Olsson
    22 februari, 2011

    Jimmie Åkesson spottar ju invandrare varje dag i ansiktet! Psykiskt sätt alltså.

  4. Camilla
    22 februari, 2011

    Gulkotte: Du har rätt..var faktiskt jag som inte tänkte mig för utan var kvar i gammla tester om hur det smittar. Även om det dock faktiskt finns en mikroskopisk möjlighet. Men låt oss säga att en HIV-smittad person eller Hepatit C-smittade av någon sjuk anledning kanske bitit sig rejält i kinden och sparar på blodet för att spotta det på någon..då med ens så är det väldigt grovt.

    • Gulkotte
      23 februari, 2011

      Mm. Men mig veterligen är det större chans att dö av drunkning i badkaret än att råka ut för det. Så jag tycker nog att frågan får stanna på om det är förolämpande eller inte.

  5. Camilla
    23 februari, 2011

    Jaja visst är det så.. Det är ju en ytterlighet. Jag har inte för avsikt att blossa upp det til nån form av potentiellt dödligt vapen-grej. Men jag tycker alltid det är intressant att ta saker lite längre, för i vissa fall bör man göra det för att folk ska inse vidden av vissa saker man gör.

    Sen är det utan tvekan förolämpande att bli spottad på. Om jag skulle sjunka så lågt så vet jag att enda anledningen till att jag gör det är att kränka den personen på ett riktigt lågt sätt.

Kommentera

Information

This entry was posted on 21 februari, 2011 by in Uncategorized.
