Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vi får aldrig blunda för extrema åsikter

  Jag har försökt i största möjliga mån att inte kommentera den turbulens som har varit kring Erik T Johansson, medlem i SD och f.d vice ordförande i SD Värmland. Detta eftersom jag anser att det egentligen bara finns en person som ska ta smällen för väldigt många felaktigheter. Och det är distriktsordförande Runar Filper.

 SD hade sluppit denna mediala cirkus om Filper redan 2009 under hösten hade agerat på ett föredömligt sätt när det blev känt att en person verkligen hade visat att han skiljer sig starkt ideologiskt från partiets agenda. Nu valde Filper att istället skydda ryggen på denna man, vilket jag kan förstå orsaken till. Detta trots att flera av oss som visste om anklagelserna mot Erik T Johansson tog avstånd genom att till personer från Riksorganisationen berätta vad vi visste och ansåg. Även Filper sa att denna person tyvärr inte hör hemma i SD. Ändå är han kvar.

 Fast, kanske ska SD vara glada att Filper skyddade denna person så här länge. För det gjorde att Expo fick nyss om historien och började skriva om det. Vad man hela tiden kunnat se tydligt är att Filper och andra personer i ledande ställning inom SD Värmland konsekvent vägrat att ta avstånd från antisemitism genom att gång på gång försvara ETJ.

 Inte ens när tingsrätten i Värmland med omedelbar verkan entledigade Johansson (ETJ) från sin uppdrag som nämndeman pga sin ytterst avvikande åsikter gällande förintelsen och HBT-personer insåg Filper allvaret.

 Efter att ha läst gårdagens artikel i Expo så kan det inte finnas några tvivel för någon om vad som pågår i Värmland. Ordförande Runar Filper och strax 2:e vice ordförande i SD Värmland Britt Engqvist tillika ordförande i länets största kommunförening ser inga konstigheter i Johanssons uttalanden. Detta kan bara tolkas som att man håller med honom. Nu måste väl ändå riks reagera?

 Runar Filper säger:

 Runar Filper säger att han har studerat innehållet i länkarna.
– Jag konstaterar bara att de inte förnekar Förintelsen, de handlar mer om sionismen i stort, new age och hur det påverkat. Den andra länken handlar om tiden till första världskriget, mellankrigstiden och Palestina, säger Filper till Expo

 

 Historieexperten Stephane Bruchfeld sågar Filpers bedömning:

 Stéphane Bruchfeld är frågande till Runar Filpers sätt att se på sidorna.
– I bästa fall är det djup okunnighet om vad antisemitism och förintelseförnekande är, eller så handlar det om att han vill skydda Johansson och SD, och går långt för att bortförklara vad det är för någonting han uttryckt. Det tredje alternativet är att budskapen ligger nära hans egen uppfattningar. Det kan också vara allt detta på en gång, säger han.

Jag tror att ytterligare kommentarer är onödiga nu.

 För er som är intresserade av att veta mer om turerna kring Filper och hans ibland märkliga agerande kan göra det på sunnebloggen.

Och ni som tänker komma med kommentarer om att expo ljuger eller att jag är en expo-hora anställd av aftonbladet kan lika gärna låta bli att kommentera. Bara så ni vet. För även om det svider när expo skriver om SD eller högerextrema grupper så ska ni vara glada. Om ni nu förstås inte håller med dessa personer i deras unkna åsikter. För man ska aldrig skydda eller dölja sanningen. Vad man istället ska göra är ganska enkelt: Kapa de ruttna grenarna så att trädet kan växa sig friskt.

 

Annonser

26 comments on “Vi får aldrig blunda för extrema åsikter

  1. Per Olov OLS Olsén
    19 februari, 2011

    Ja kan med gott samvete kommentera dej Camilla.
    Du har rätt i allt som du skriver och jag kan tillfoga att 2009 satt jag i SD´s Rikspartistyrelse, och jag fick ett telefonsamtal från en kollega och inom tio minuter en e-mail med det som Erik T Johansson skrivit. Jag granskade självklart de länkar som han åberopade i sina e-mail till en partikollega.
    – JAG GICK UPP I TAKET! Detta var bland det värsta jag sett. Min omedelbara reaktion var naturligtvis att kontakta andra från distriktet och höra desa åsikt. Deras åsikt var lika som min, klart antisimitiskt och rasistiskt. Med detta som grund beslutade jag samma dag att skriva till den då sittande partistyrelsen och begära ett uteslutningsärende gällande Erik T Johansson. Efter skrivelsen hade jag kontakt med Kenth Ekroth som efter min rapport lovade att få partisekr. Björn Söder att agera snabbt i detta ärende.
    -Vad hände?
    Jo två månader senare lämnar Runar Fillper in ett uteslutningsärende mot mej för Citat: Jag var inte lojal mot en partikollega i SD Värmland slut citat.
    Sen hände inget angående Erik T Johansson förrän 2011 !!!!
    Partistyrelsen med Åkesson i spetsen visste om detta hela tiden och skyddade Erik T samt Runar fram till dags datum. Detta är ett ytterligare ett bevis på de rasistiska/antisemitiska tongångar som fick mej att lämna partiet 2009.

    Säjer som Camilla de som vill spy galla över denna artikel kan göra det på toaletten.
    Jag har alla dokument steg för steg och timme efter timme.
    Per Olov Olsén fd SD

    • Kvicktänkt
      22 februari, 2011

      Problemet var att ingen i PS väckte ett personärende (ej heller du) trots att det fanns ett konsensus att han skulle bort. Det glömdes bort att göra det som förmoellt krävs. Det är väl därför det här medlemsutskottet har inrättats. För att göra behandlingen snabbare och smidigare och mindre byråkratisk.

      • Dragan Klaric
        22 februari, 2011

        Oavsett om man nu har skapat sig ett medlemsutskott så är det fortfarande partistyrelsen som slutgiltigt beslutar om uteslutning. Så står det i alla fall i stadgarna. Mindre byråkrati och mindre krångel? Du måste skämta!

      • Oraklet
        23 februari, 2011

        När vi nu ändå har en insatt person att tilltala: Hur kan en sån som Filper fortfarande vara kvar inom SD? Är SDs partistyrelse i maskopi med övriga partisystemet i Värmland?

        Antar att svaret på andra frågan är nej, men vad är svaret på första?

      • Oraklet
        23 februari, 2011

        Om det inte framgick, var förra kommentaren riktad mot sign ”Kvicktänkt” ovan.

        Mvh
        /Oraklet

  2. Camilla
    19 februari, 2011

    Du vet Olsen..hela den här härvan är för mig mycket känsloladdad. Den som inbillar sig att jag skriver som jag gör är ren hämdlystnad har så fel man bara kan ha. Jag har själv del i mycket, jag har av olika skäl sagt saker..gått med på saker osv som jag idag har förbannat jävla dåligt samvete för. Det finns personer jag är skyldig mer än en ursäkt, bland annat dig.. Men jag försöker göra om och göra rätt. Jag hade mina skäl som de det berör förhoppningsvis förstår och kan förlåta mig för..Men jag är fan inte helt utan heder heller..Jag blev uppmanad av Filper att göra vissa saker som definitivt inte hade med politik att göra, det handlade helt enkelt om att göra hans ärenden så att han själv kunde klappa sig på axeln och säga ”jag är oskyldig”..Nu är ju saken den att jag sa att jag gjort vissa saker, men i själva verket gav jag fan i det. För jag är ingens nyttiga idiot.

    Sen får jag ändå höra att vissa personer blivit utsatt för effekten av just dessa saker, det innebär att någon har gjort det på senare tid..vilket får mig att må illa.

    Vad det än är värt så har jag iaf försökt att ge tillbaka en viss heder åt dem som blivit drabbade.

    DU ska ha heder Ols för att du berättar det du gör just nu. Berättar om din del i saken, hur du försökt agera men inget har skett. Tack!

  3. Per Olov OLS Olsén
    19 februari, 2011

    Camilla, jag godtar din offentliga ursäkt och med det är allt förlåtet och glömt.
    Man måste se framåt och inte titta i backspegeln allt för mycket.

    Trevlig helg! Rösta på The Playtones i kväll då en av mina kompisar spelar där (Conny Ohlsson steelguitar).

    Per Olov Olsén

  4. Baltasar Gracián
    19 februari, 2011

    Fakta i målet är:

    1 – Runar Filper är i politiska sammanhang en odugling. Dessutom har han uppvisat en etik som är TOTALT osvensk.
    2 – Erik Johansson hör inte hemma i något svenskt parti, förutom några mikropartier på högerkanten. Denne har diskvalificerat sig i flera andra partier före SD i Karlstad. Det är bara folk som Filper som kan förutspås försvar sånt folk.
    3 – Otvivelaktigt har Filper någon sorts punggrepp på rätt personer i SD, som gör honom oberörbar. Det är uppenbart.

    Det är bara totalt oseriöst.

    Nu känner vi till att ytterligare skandaler om SD Värmland skymtar runt hörnet. Ansvarig för dessa? Gissa en gång.

  5. z999
    19 februari, 2011

    Bläää…försöker följa turerna i Värmland så gott det går här men antar att jag missar hälften.

    Angående antisemitism så har jag ett starkt intryck att den ökar världen över och i alla partier. Vet faktiskt inte varför och jag tror inte att Israels utrikespolitik är hela orsaken. Man ska tänka på att det inte behövs någon order från staten om ”slutgiltig lösning” för att dra igång folkmord. I Tyskland till exempel så skrevs aldrig någon sådan order, det behövdes inte, de övriga diktaten räckte gott och väl. Holocaust påminner faktiskt rätt mycket om den svenska sjukvården. Det börjar bra och sedan blir det mer och mer överbeläggningar vartefter sparkraven ökar och slutligen dör folk av vanvård.
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article214972.ab
    http://www.sydsvenskan.se/lund/article396641/Chefer-Sparkrav-hotar-patientsakerheten.html

  6. z999
    19 februari, 2011

    Eh, min kommentar väntar på granskning….

  7. Camilla
    19 februari, 2011

    @ Ols: Tack! Jag missade tyvärr melodifestivalen till förmån för Twister, men hoppas det gick bra för din kompis!

    @ Baltazar: Enkel och korrekt sammanfattning..däremot gör du mig nyfiken, vad mer för skit är det som är i antågande? Jag trodde faktiskt att det skulle ha nått kulmen vid det här laget.

    @ Ja, att följa Värmland är inte det lättaste. Fast samtidigt väldigt enkelt. Det är just därför jag uppmanar de som har intresse av det att läsa sunnebloggen, för den är klockren.

    När det gäller antisemitismen som ökar över världen så har jag inget bra svar, jag har bara min egna lilla lätt simpla analys. Det är helt enkelt som så att vi lever i en tidsanda då vi blir allt mer egoistiska och allt mindre solidariska. När socialistiskt styre försvinner och allt fler starka högerpartier får mer att säga till om så ändras vår människosyn allt mer, utan att många ens tänker på det. Vi letar syndabockar, och en del väljer invandringen som stort, medans vissa går längre och längre ut på högerflanken. Med tanke på att man sätter stämpeln ”nazist” i pannan på alla som på olika sätt försöker kritisera invandringsproblematiken så förringar man farligheten i de riktiga nazistiska organisationerna. De ses enbart som modigare och mer rakryggade osv.

    En väldigt förkortad o förenklad tes..men jag tror att man kan hitta viss sanning i den om man skulle utveckla den.

  8. z999
    20 februari, 2011

    @Camilla:
    ”Det är helt enkelt som så att vi lever i en tidsanda då vi blir allt mer egoistiska och allt mindre solidariska.”

    Stämmer. Det ger mig en följdtanke, om det kan vara så att om man tar bort (eller påtagligt minskar) solidariteten med sjukskrivna (som exempel) så betyder det att medkänslan även med andra människor minskar? Den borgerliga valsegern 2006 föregicks av något som såg ut som en kampanj mot sjuka och sjukskrivna i media.

    ”När socialistiskt styre försvinner och allt fler starka högerpartier får mer att säga till om så ändras vår människosyn allt mer, utan att många ens tänker på det.”

    Jag tror att det ligger mycket i det. Att normer kan förskjutas väldigt snabbt kunde vi ju se under 1930-talet i Tyskland, även om antisemitismen var norm redan långt före Hitler. TV4 har gjort en fantastiskt välgjord dokumentär om Hitler och förintelsen. Den innehåller ett flertal intervjuer med folk från både förövare och offer och om man lyssnar noga på vad de säger så kan man urskilja hur tankegångarna gick på den tiden och vad som gjorde holocaust inte bara försvarbart utan som det enda rätta moraliskt sett också. Dokumentären visar alltså inte bara att människor var starkt antisemitiska på den tiden utan också varför de var det. Även människor som blundade för att de hade en stark tilltro till staten intervjuas och judar som matades med propaganda att de var undermänniskor så till den milda grad att även dom började tro på det.

    ”Vi letar syndabockar, och en del väljer invandringen som stort, medans vissa går längre och längre ut på högerflanken. Med tanke på att man sätter stämpeln ”nazist” i pannan på alla som på olika sätt försöker kritisera invandringsproblematiken så förringar man farligheten i de riktiga nazistiska organisationerna. De ses enbart som modigare och mer rakryggade osv.”

    Ja, dom ses som mer radikala grupper bara. Jag tror dessutom att (som du skriver) det är väldigt farligt att sätta samma ord (helst så grovt som möjligt) på saker bara för att försöka svärta ner någons åsikter. Det måste vara skillnad på att vilja minska invandringen, repartriera alla invandrare och gasa alla invandrare. Kallar man alla dom tre åsikterna för samma sak så öppnar man för de grövre grupperna som acceptabla. Detta var väldigt tydligt när kampanjen BSS började på 80-talet. Medias rapportering och analyser av BSS öppnade helt för de som var längst till ”höger”.

    ”En väldigt förkortad o förenklad tes..men jag tror att man kan hitta viss sanning i den om man skulle utveckla den.”

    Jag hittade i alla fall flera följdtankar och uppslag till nya tankegångar. Tackar för ditt svar Camilla.

  9. Per Olov OLS Olsén
    26 februari, 2011

    Till alla, jag har läst och förundrats var vissa tankegånar börjar och slutar.

    SVT utfågade mej idag och jag hade inga kommentarer än så länge.

    Jag kan släppa alla dokument om jag vill och det blir en stor bomb, men jag vill inte…vaför frågar ni….. Jag vill inte skada personer , det är min åsikt.

  10. Ej korrekt
    26 februari, 2011

    Per Olov OLS Olsén, när USA och dess allierade tog tag i Hitlers frammarsch i Europa, så tog de ansvar. De visste att de skulle skada, men det fanns ett rättstänkade att försvara och ett ansvarstagande för rättvisan. Och nu handlar om att ta ansvar för de som farit illa fram inom Sd Värmland.
    Det finns en person som har lämnat jordelivet, som förde en kamp in i det sista, ingen ställde upp och gav personen ifråga upprättelse. Personen hade behandlats mycket illa av Sd Värmland. Sd-riks fick kännedom om det hela men man agerade solidariskt med det felaktiga beteendet inom Sd Värmland – kanske liksom Du man ville inte skada personer. Svaga felaktigt behandlade personer inom Sd Värmland kommer aldrig att få upprättelse så länge som ingen vågar ta ansvar och se till att sanningen segrar. De har makten i dina händer att se till att illa behandlade f.d. Sd-are i Värmland skulle kunna få upprättelse.

  11. Ej korrekt
    26 februari, 2011

    OBS. Tillägg: Per Olov OLS Olsén Naturligtvis ligger makten i Dina händer att ta ansvar och se till att sanningen segrar. Svaga soldater i arméer som inte vill ta ansvar behövs inte vid fronten.

  12. Pingback: Fallet Ulf Granåsen « Sunnebloggen: SD i Värmland, ett dokument

  13. Ej korrekt
    26 februari, 2011

    Sunnebloggen, Tack för Ditt gensvar, men det finns f.d. RF-anhängare som var med vid det inträffade, alltså nuvarande avhoppare. som kunnat berätta sanningen. Avhoippare, som slår sig för bröstet och tycker att det enbart är R.F:s fel allting. Medan de själva har aktivt bedrivit både lögner och påhopp för att inte bara vara R.F:s högra hand utan också få favörer. Många har kommit i kläm på grund av detta också.
    Det är inte att ta ansvar att krypa undan och skylla allt på Runar Filper. Är det bara Camilla som kan berätta om sin roll inom Sd Värmland? Att lugnet skall bevaras är bra för att alla felaktigheter skall kunna fortsätta.
    Fallet Ulf Granåsen är en stor skam för Sd Värmland.

  14. SB genom NP Möller
    26 februari, 2011

    Må så vara, men det är Runar Filper som Granåsen själv pekar ut.

    I sammanhanget får man komma ihåg att Granåsen ansågs som ett original i sig, vilket kan ha inneburit svårigheter för fler att se till kärnan i den personliga tragedin som drabbade Granåsen. Tyvärr kan det bli så.

    Granåsen må ha varit något av original, men han var inte känd som en lögnare, så läs originaldokumentet på Sunnebloggen.

  15. Camilla
    26 februari, 2011

    Jag såg häromdagen på jobbet att han gått bort. Och jag blir faktiskt glad att det är fler än jag som tänkt på honom, men jag kände aldrig Granåsen personligen. Däremot kan jag säga att det som står skrivet i hans brev som jag såg sunnebloggen lagt ut stämmer i stort. Jag har hört en person, låt oss kalla honom R, berätta med ett halvskratt i mungipan om detta. Det stämmer att Granåsens övertalades att flytta och att hans levnadsstandard inte sattes i första rummet, utan det viktiga var att hans namn fanns med.

    Men så är det ju både i Värmland och även lite längre norrut. Folk övertalas att flytta till andra kommuner, allt för partiets skull. Undrar hur många andra partier som ens kommer på den tanken att kräva det av sina medlemmar?

    Jag har själv blivit ombedd att både skriva mig i Torsby och Dalarna. Hur sjukt är inte det?

  16. Per Olov OLS Olsén
    26 februari, 2011

    Kvicktänk…..? För det första tycker jag det är en dåligt och näst intill skrattretande när man inte är man/kvinna att skriva under med rätt namn. Detta visar en otrolig osäkerhet och näst intill barnsligt agerande. Nåväl jag vet vem du är.
    Jag vill bara dementera vad du sagt tidigare, jag lämnade in ärendet som ett personärende. Vill du se all dokumet så jar jag dom. Det är så att jag är van och lört att spara allt samt bandat allt såsom allt vid kommunkonferensen i Getinge där det finns ett fint uttalande av Jens Leandersson som kommer (om jag släpper det) att knäcka hela SD.

    Per Olov OLS Olsén

  17. Per Olov OLS Olsén
    26 februari, 2011

    Signaturen ej korrekt, visar sina svaga sidor i och med vara rädd som en hare och springa iväg när det gäller att skriva sitt riktiga namn, du är feg!
    Vet inte vad du svamlar on angående en avliden man i Sd Värmlands distrikt men det är väl en fabel som uppdiktats av en osäker person som du.

    Du är för feg att komma ut ur garderoben!

    Per Olov OLS Olsén

  18. Per Olov OLS Olsén
    26 februari, 2011

    Visst är många av er självgoda ridåhängare som inte förstår något alls. Jag har tagit avstånd från SVERIGEDEMOKRATERNA och det är jag glad för. Skall man sammla allt jag vet så är jag nog en måltavla som kostar minst 1 miljon. Men jag har backup 24/7.
    TV4 får nog rättigheterna. 😉

  19. Jonny
    26 februari, 2011

    Grattis Per-Olof Olsén ochhoppas att du kan ge rättigheterna till TV4,hoppas du får betalt också Du har vänner bland avhopparna, även om inte du tror det. Det finns avhoppare som gärna sett dig som ordförande i sd Värmland. Men, vad menar du med backup 24/7. Vi håller pådig och hoppas att du ger TV4 rättigheterna.

    • Per Olov OLS Olsén
      1 mars, 2011

      Svar till Jonny, Jag har personligt beskydd 24/7 nu. Kan du inte engelska?
      Media får dom endast när jag anser att det kan vara i mitt eget intresse punkt.
      Att jag skulle bli Ordförande i Sd Värmland var ingen främmande tanke till jag fick på nöten av minst två rasister inom Sd Värmland. Då fick jag nog sommaren 2009.
      Jag är inte och kommer aldrig att bli rasist. Punkt.
      Kom igen med förfrågan när ni städat i alla hörn och vrår inom Sd.
      OLS

  20. Jonny
    1 mars, 2011

    Säger bara en sak och vill härmed understryka bestämt att Du Per-Olov har varit en mycket lämplig och bra ordförande för Sd Värmland- Den bästa tänkbara kandidaten.

    • Per Olov OLS Olsén
      3 mars, 2011

      Jag tackar Jonny….känner mig hedrad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 19 februari, 2011 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: