Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Geert Wilders ogillar när yttrandefriheten slår mot honom själv.

  Man kan inte kräva en sak från någon om man själv inte är beredd att göra det samma eller avstå från något man anser andra ska kunna avstå från. Det kallas dubbelmoral och den moralen är inget jag ger många poäng för.

 

Geert Wilders. Alla vet väl vem han är. Man hyllar honom för hans ”kamp” mot islamiseringen av Europa och många ser honom som någon sorts ikon. Personligen tycker jag inte så mycket om honom, eftersom jag inte alls är insatt i hans politiska arbete. Jag kan säga rent spontant att jag absolut kan heja på honom när man försöker tysta honom från att komma med kritik mot islam. För det har vi alla rätten till att ha åsikter om. Däremot så anser jag ju inte att han verkar förstå att alla muslimer inte är terrorister eller en fara för hela världen. Islam är inte samma sak som muslimer. Islam är en religion med otroligt starka politiska kopplingar, medan muslimer är de människor som i otroligt skild utsträckning ser sig själva som muslimer. Precis som jag ser mig själv som kristen fast jag aldrig går i kyrkan om jag inte måste, samma syn på sin religionstillhörighet har vår kyrkas präst också. Fast han/hon tillbringar varje minut med Gud på olika sätt.

 Samma religionstillhörighet men i väldigt olika grader.

 Hur som helst.

 Jag blir alltid förbannad när personer försöker stoppa yttrandefriheten på olika sätt. Jag anser att folk har rätt att uttrycka sig på det sätt man vill, så länge det inte bryter mot lagen. Däremot betyder det inte att jag alltid har samma åsikt. Men rätten till att få yttra sig får man aldrig hota.

 Hur många gånger har inte människor som ser tex Geert Wilders som en ikon för just rätten till åsiktsfrihet hyllat honom när han slagits för rätten att få kritisera Islam utan konsekvenser? Man säger alltid då att muslimer måste lära sig att inte vara så lättkränkta osv.

 Varför tål då inte Geert Wilders att utstå samma sak som muslimerna får göra?

 Om de ska tåla att man gör karikatyrer på deras Gud, då måste även motståndarna tåla att andra gör karikatyrer av dem.

 För alla tycker olika, och alla dessa olika människor har lika rätt som Geert Wilders att utöva just den rättigheten.

 Jag förstår att det inte känns det minst roligt för Wilders att bli utmålad som en fångvaktare som vill skicka utlänningar i nån form av arbetsläger. Men hallå..vad hade han väntat sig? Om han säger att det är okej för andra att rita karikatyrer varför är det då inte samma rättighet som gäller för hans motståndare?

Hallå.. Dubbelmoral är inte passande.

11 comments on “Geert Wilders ogillar när yttrandefriheten slår mot honom själv.

  1. Anders
    18 februari, 2011

    Det är exempel på hur allt för många sympatisörer till SD argumenterar. Det är ok att kritisera andra, men när man utsätts för samma sak, då är det mobbning och ”politiskt korrekt”.

    Här har du även något som gör att SD aldrig kommer att bli ett seriöst parti utan ett parti för rasister, nazister, rättshaverister och andra udda typer i sverige.

    Nej, jag gillar inte heller de personer som sitter runt Åkesson i partiledningstoppen. De är inte bättre, och det är väl därför som så många av ovan nämnda får aggera i partiet.

    http://expo.se/2011/distriktsordforande-vill-inte-fordoma-antisemitism_3734.html

  2. Camilla
    18 februari, 2011

    Ja Anders..Den länken du la in kommer jag att skriva om i kväll eller i morgon. Det var anledningen till att jag lämnade SD. Alla har vi vår gräns, och där gick min.

  3. Stig
    20 februari, 2011

    ”Islam är inte samma sak som muslimer”
    Ungefär som att säga att Nazism inte är samma sak som nazister, det fanns och kanske finns artiga, kultiverade och trevliga nazister med både humor, ett visst mått av intelligens och kulturella intressen. Är de mindre nazistiska då?
    Om man är bärare av en viss ideologis intolleranta stadgar/suror, hyllar dess krigshetsande ledare/profet, lusläser och följer hans ”heliga skrift” och anammar dess imperialistiska ambitioner då är man starkt förknippad med denna ideologi/religion i sig och det är givetvis även deras egen önskan. Vill du själv som religiös vara helt separerad från kristendomen, inte alls förknippas med kristna värderingar…? Den attityden får du i så fall förklara närmare om jag skall förstå den.

    ”Islam är en religion med otroligt starka politiska kopplingar, medan muslimer är de människor som i otroligt skild utsträckning ser sig själva som muslimer. Precis som jag ser mig själv som kristen fast jag aldrig går i kyrkan om jag inte måste”

    Sådana här paralleller mellan kristendom och islam är tyvärr vanliga, som om islam vore någon sorts förgrening inom kristendomen.
    Sekulariserade muslimer skiljer sig inte från oss sekulariserade kristna i någon större usträckning men troende muslimer har koranens påbud och tabun och att följa och leva enligt de fem trospelarna i mycket strängare utsträckning än dagens urvattnade kristendom. Koranen har aldrig reviderats och får absolut inte göra det, bibeln har reviderats flera gånger och lägg där till alla godtyckliga omtolkningar så att den passar JUST MIG (eller vårt samfund)! Gamla testamentet beskriver krig men Koranen UPPMANAR till krig i massor av verser och här är det inte alls fråga om några flummiga omtolkningar.
    Väpnat jihad eller det icke-väpnade jihad är heller inte någon tolkningsfråga (som det säkert skulle vara inom kristendomen) utan en ren valfråga: Välj det ena eller det andra – eller båda varianterna.
    Muslimska sjävmordsbombare representerar givetvis inte alla muslimer men de följer faktiskt koranens påbud och har samma mål som de lika pålästa s.k. ”moderata muslimerna”: Att islamisera världen. Endast medlen är olika!
    Nej alla muslimer är givetvis inte exakt lika men det är inte vardagsrasisten, nynazisten och Ku Klux Klan-medlemmen heller men beröringspunkterna är väl uppenbara.

    Jag gillar inte Geert Wilders råkapitalistiska parti men han skall ha all heder för att han våga stå upp mot islamiseringen av Holland och Europa, våga vara politiskt inkorrekt. Ibland går han bara lite för långt i sin islamkritik och blir dogmatisk (som de flesta politiker) kanske för att vara tydlig och ragga fler röster (som de alla politiker). Att inte tolerera en karikatyr är ju bara barnsligt om nu detta är sant ö.h.t. Eftersom detta kommer från Expo finns all anledning att misstänka att det är vinklat, det är ju deras ”jobb”.

  4. Patrik, Ängelholm
    20 februari, 2011

    Dubbelmoral hade det varit om Wilders velat censurera kritik mot t.ex. det västerländska samhället eller mot hans parti, men nazistutpekande mot honom själv finner jag inte jämförbart.

    Som offentlig person får man tåla en del, men det finns också gränser.
    Att utpeka någon som nazist är förtal.

    • Stig
      20 februari, 2011

      Budskapet i karikatyren är ju att Wilders vill bygga koncentrationsläger och förslava muslimerna, låta dem arbeta ihjäl sig och skicka arbetsoförmögna muslimer och muslimska barn till gaskamrarna för att sedan – i slutändan – utarbeta ”Den slutliga lösningen” på muslimproblemet.
      Vem har gjort karikatyren? En troende muslim? Överkänsliga muslimer reagerar alltid så här grovhugget på all form av religionskritik och hur okunniga o. ointresserade de än är om europisk kultur och historia så känner de väl till Hitler & nazism och drar fram nazist- och rasistkortet i tid och otid.
      Men troligtvis är det någon islamistkramare på tidningen som producerar karikatyrer på alla politiskt inkorrekta holländare i synnerhet inom Wilders parti PVV ungefär på samma groteska vis som Aftonbladet och Expressen beskriver SD här i Sverige.

  5. Camilla
    20 februari, 2011

    Ja, det håller jag med dig om Patrik. Men man får också tåla lite extra som offentlig person med väldigt bestämda åsikter. Det är bara så.

    • Mittenradikalen
      21 februari, 2011

      Jo det är ju så, även om jag personligen tycker det var över gränsen och förstår Wilders reaktion, liksom jag skulle förstå om t.ex. en enskild muslimsk imam gick i taket om han personligen utpekades som nazist. Kanske skulle en domstol fria just av offentlig-person-skälet om Wilders skulle prova att spela förtalskortet i domstol, vilket jag iofs tvivlar på att han kommer göra.

      Jag tror även att de som tecknade Wilders såhär bara skjuter sina egna intressen i foten, för sånt här slår alltid tillbaka. Det kommer knappast leda till mindre mustiga utmaningar/karikatyrer av Muhammed och andra värden känsliga för muslimer.

      Jag vill också påpeka att jag inte nödvändigtvis finner en sådan upptrappning av godo. Visst ska man få rita av Muhammed hur man vill, men provokationer enbart för provokationens skull och utan annat budskap, har jag blandade känslor för.

  6. Camilla
    21 februari, 2011

    @mittenradikalen:

    Jag håller med dig i det du skriver mer eller mindre. De flesta anser ju att muslimer inte ska vara så lättkränkta, de ska tåla att man gör karikatyrer av deras profet osv. För detta är ju yttrandefrihet. Men sen när steken vänds, och en person som vill skicka icke-holländare till containerläger om de ställer till bekymmer blir avritad som nån form av ny Hitler då blir det andra bullar. Det är faktiskt lite av dubbelmoral.

    Jag tycker inte att någon ska få halva fanatiska muslimstyrkan efter sig om man uttrycker sig på ett sätt som inte är uppenbart menat at kränka eller håna, inte ens om det är det iofs, för jag är emot allt vad våld heter. Men det finns de som provocerar just bara för att de kan, och varför? Till vilken nytta? Varför skapa onödiga spänningar om man inte måste?

  7. Stig
    22 februari, 2011

    Men om nu Wilders inte hade reagerat alls på karikatyren vilken slutsats hade då dragits? Jo, ”den som tiger den samtycker”, han är alltså nazist innerst inne.
    Lite grand som lille Olle i klassen som klagar över att han blir mobbad och blir upplyst om att han får skylla sig själv för om han inte gnäller över det blir han inte mobbad. Moment 22 m.a.o.

  8. Camilla
    22 februari, 2011

    Nja Stig, det tror jag faktiskt inte. För jag är tämligen säker på att det hade varit bättre, för då hade detta bara runnit ut ur sanden. Då hade det inte funnits något att tycka till om. Fast, risken finns ju så klart att du har rätt. Men jag har svårt att se det.

  9. Emma
    15 april, 2011

    Nej men hallå, läs mer om honom osv. Han ogillar inte människor utan islam. Och sig mig, är det ok att förtrycka kvinnor, hänga homosexuella människor, kalla judar för apor o grisar osv. Det är det de flesta islamister gör. Koranen är en sjuk bok, skriven av en sjuk människa. Se på iranska tv kanaler där de lär barnen att judar är grisar och apor, ex på hur man misshandlar sin fru etc. Wake up !!!! Män som äktar små flickor i från sex års ålder. Inte förrän det är försent så kommer ni se att de som hamnar i lägren är västerlänningar o judar om inget görs. Det är inget fel att tro men all typ av sekt verksamhet är sjukt. Jag är inte heller SD tycker att de har dåligt ledarskap och är allmänt fjantiga men är ändå glad att ett sådant parti kommit fram, för det tyder ju på att ngt är fel i samhället. Dvs för mycket invandring och att islam förstör männniskor.

Kommentera

Information

This entry was posted on 18 februari, 2011 by in Uncategorized.
