Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Dragan Klaric skriver en bok om SD

  Nu var det återigen dags för att längre break i mitt bloggande. Som bekant gör jag det när jag endera är spyless på att ha åsikter eller som nu, haft för många och starka synpunkter på saker och ting. Då är det ibland bättre att hålla tyst.

 Jag har lämnat SD. Om någon nu skulle vara intresserad av det. Jag har inte blivit utesluten som vissa element påstår. Fast å andra sidan, jag skiter fullkomligen i vad dessa ”element” säger. De kan ta sitt hat och sina nazistiska hyllningar och fortsätta sitt liv väldigt långt borta från mitt.

 Jag har inte lämnat SD för att jag upptäckt att partiet består av rasister eller nazister. Jag håller fortfarande med i mycket av det partiet står för- om än inte i allt. Däremot står jag inte bakom personer i ledande ställning som lider av homofobi och suspekta åsikter när det gäller förintelsen av judarna som Hitler var orsak till. Jag vägrar å det grövsta att få mitt namn sammankopplat med såna personer och än mindre vill jag sammankopplas med personer som innehar ordförandeskap och som stödjer dessa åsikter och går så långt att man försvara dem som något bra och nyttigt i samhället, för mångfald berikar. Så är iaf min tolkning av Runar Filpers starka stöd till den sparkade nämndemannen i Värmland.

 Jag hoppade inte av pga missnöje med partiet i sig, för jag litar på att de kommer att bena upp all den problematik som finns i speciellt Värmland. Jag tror ärligt att jag kan garantera att det bara finns ett enda distrikt till där saker och ting lever sitt egna lilla liv, på ett sätt som är allt annat än okej.

 Om någon inbillar sig att jag ska göra en kovändning och ösa skit och galla över SD så har ni fel. Jag kritiserar när jag tycker annorlunda och jag håller med när jag tycker något är bra. Som vanligt med andra ord 🙂

 Läste i dag att Dragan Klaric ska skriva en bok om sin tid i Sverigedemokraterna. Den boken ser jag fram emot att få läsa. Ni ska faktiskt få ett insider tips av mig, åtminstone ni som nu suktar efter godbitar av smutskastning och liknande..Det kommer inte att komma ett enda sånt ord, det är jag tvärsäker på. Däremot ska det bli intressant att få läsa det han har att berätta. För jag tror att det kommer att ge en bra bild av människorna som valt att engagera sig i ett så kontroversiellt parti som SD är i många ögon. Kanske fler inser att den lilla klick som lever i ett hål av orealistiskt hat mot andra människor bara är just en liten klick. Den stora klicken består faktiskt av människor som vill ha en förändring och som är rädda, rädda för vad som sker i vår värld. Sen om SD är deras lösning, det vette sjutton, men jag vet att så länge som vårt samhälle bara blir allt mer otryggt så kommer behovet av SD att finnas.

27 comments on “Dragan Klaric skriver en bok om SD

  1. Dragan Klaric
    31 januari, 2011

    Tack Camilla,

    Jag lovar att du ska få ett signerat exemplar av boken den dag den kommer ut.

    Jag vet att det finns knäppgökar som tror att vi som lämnar SD kommer att kasta skit på SD, men det de inte förstår är att folk kan lämna av många olika anledningar. Jag har på inget sätt kritiserat partiet som helhet, däremot så har jag sakligt kritiserat hur partiet drivs av vissa.

    Många har anklagat mig för att vara bitter eller avundsjuk. Men ärligt talat folk, vad skulle jag vara bitter för och vad ska jag vara avundsjuk på? Jag lämnade SD p.g.a. principiella skäl, jag kunde inte längre med gott samvete fortsätta vara delaktig i det som pågick.

    Att jag nu beslutat mig för att skriva en bok är något jag har funderat på länge. Men ni som tror att jag ska kasta skit på partiet i boken kan fortsätta med det, ni som är klokare än så kommer att få läsa om det jag har att förmedla när boken kommer ut.

    Mvh
    Dragan

  2. Pingback: Sverigedemokraternas partitopp skor sig medans gräsrötterna ombeds arbeta gratis | Jan Rume´s Blogg

  3. KLARTEXTEN!
    31 januari, 2011

    Jag är själv medlem av Sverigedemokraterna. Kan du speicificera din kritk? Exakt varför lämnade du SD? Vore intressant att ta del av Dragans skäl också.

  4. KLARTEXTEN!
    31 januari, 2011

    Sen undrar jag en annan sak. Det låter som en omöjlighet för er att vara medlem i NÅGOT parti då det verkar självklart att man inte kan vara överens om allt. Finns det ett bättre parti för Er?

  5. Camilla
    31 januari, 2011

    Nja.. där har du väldigt fel Klartexten. Om du läser länken jag la ut till en blogg som tydligt har redogjort om vad som skett så förstår du kanske.

    Handlar inte om SD, utan om antisemitism och andra saker ingen med en rak rygg vill bli beblandad med. Den person som detta gäller har riks själva öppnat ett uteslutningsärende på, medans ”vår” Ordförande Runar Filper skyddar honom in i det längsta. Och för mig handlar det om att ta ställning.

    Och precis som jag skriver, jag har inget emot SD. Detta är en personlig markeing att jag vägrar acceptera antisemiter och kränkande åsikter mot homosexuella.

    Fast.. du kanske tycker sånt är okej? Eftersom du påstår att alla partier borde vara omöjliga för oss att vara med i eftersom du tycks anse att detta handlar om att ”tycka olika” ? Hade det inte varit allvarligt hade väl aldrig riks öppnat ett uteslutningsärende eller hur?

    Men läs länken till en mycket bra blogg som också är full med bevis på allting

  6. j
    31 januari, 2011

    31 januari. Kommunfullmäktigemöte i Hagfors stadshus. Sd har två ledamöter. Var du aldrig intresserad?
    De sitter där, och ingen hälsar på dom typ.
    Hoppas att du gör något gott av ditt engagemang.

  7. Sspp7
    31 januari, 2011

    Är Du fortfarande ledamot i distriktsstyrelsen för Sd Värmland? Och kommer Du att sitta kvar i Sd distriktsstyrelse?

  8. Camilla
    1 februari, 2011

    @ J: Nej, jag var aldrig intresserad av att sitta i Fullmäktige eftersom jag har målet att flytta, och jag anser att ett avhopp skadar mer än att jag inte stod på någon lista. Det var så allt började, iom det blev jag anklagad för att vara med i AFA. Och bara det i sig är skrattretande. Nu vet inte jag vilka som sitter i KF i Hagfors, men är det personer med sunda och normala åsikter så är det en skam om man fryser ut dem. För de är faktiskt demokratiskt valda.

    @Sspp: Nops, iom att jag valde att lämna SD så avslutas alla ev uppdrag man haft.

  9. z999
    2 februari, 2011

    Intressant Dragan. Fast du tar bara upp den tidsperiod du själv varit med då? Det skulle vara intressant med en sann skildring av starten av SD. Eller ännu hellre hur motståndet mot invandringen växte fram från början 80-talet.

    • Dragan Klaric
      2 februari, 2011

      @z999

      Jag kommer att göra en verklighetsskildring av min tid inom SD. Visst skulle man kunna ta med en del av hur SD kom till och så vidare, men det finns redan en hel del böcker i det ämnet.

  10. Pialia
    3 februari, 2011

    Det är med glädje jag läser att expos lilla piga har lämnat SD. Och du Camilla hälsa rättshaveristen från Säffle som driver Sunnebloggen att du och han skulle nog få ett trevligt liv tillsammans.

    • steve roper
      3 februari, 2011

      re Pialia

      Om distriktet sitter med en ordförande (vid namn RUNAR FILPER) som översett med och ”räddat från uteslutning” och befordrat en person som sprider klockrent judehat inom Sverigedemokraterna, ja då duger det nog inte längre att hänvisa till elaka SD-spöket Expo. Fakta är så att säga fortfarande fakta.

      Att denna Sunneblogg visat gång på gång hur lätt manipulationer och lögner flyter ut från Va Ämtervik är en fröjd att läsa när nu en sån pajsare som Filper lyckats kravla sig in i landstinget. Året är 2011 inte 1998, Pialia!

    • steve roper
      3 februari, 2011
  11. Sspp
    3 februari, 2011

    Svar till Pialia
    Mycket osmakligt angrepp på en f.d. medlem. Runar försök ändra taktik.

  12. Camilla
    3 februari, 2011

    haha Pialia.. Väx upp :D..

    Du ska vara glad att det finns folk med heder i kroppen som inte lever på att ljuga och begå bedrägerier. Sen att det föll illa ut för dig är en annan sak. Men så är det..har man inte rent mjöl i påsen så får man också ta konsekvenserna. 🙂

  13. Läser med stort intresse
    3 februari, 2011

    Kan meddela att Camilla har fått stor respekt av många tack vare sin förmåga att inte dra in moderpartiet i en skandal som endast Runar Filper är ansvarig för.

  14. En till som läser med stort intresse.....
    3 februari, 2011

    Camilla – har gjort ett fantastiskt jobb. Hoppas du kan lämna sd-byket i Värmland bakom dig och lycka till i framtiden.
    Men, vad betyder ”rättshaveristen i Säffle” och expo piga.

  15. Camilla
    3 februari, 2011

    @ Läser med stort intresse: Tack så mycket..även om jag personligen inte tror att det kommer att påverka något egentligen tyvärr. Jag sätter en tjuga på att allt kommer att se likadant ut om ett år..men vi får väl se och hoppas på det bästa 🙂 Och jag har ingen som helst anledning att dra in SD Riks i detta, för jag vet att de gör vad de kan..sen är det alltid som så att man kanske inte gillar deras beslut, men det får man leva med.

    @En till som läser med stort intresse: Tusen tack för det fina omdömet. Jag kommer absolut att lämna den skiten bakom mig, det finns inget i världen som är värt att rulla sig i skiten..för någon annans skulle.

    Med ”expo piga” menar herrn som skrev det där att jag har pratat med expo och uttryckt vad jag anser om att Erik T Johansson blev utnämd till att representera SD som nämdeman trots att man visste om vissa oacceptabla saker om honom. Två rader blev det..och då gick det sjuka drevet igång, jag har varit allt från AFA:it till Epos hora och till och med anställd av aftonbladet 😀 Så är det ju när man träffar rätt..då kan man inte försvara sig utan påbörjar en väldigt låg form av smutskampanj för att på så sätt försöka få folk att tvivla på vad man sagt. Enda problemet här är ju att det finns tonvis med oklanderliga bevis..bara att bita i det sura äpplet för vissa 🙂

    ”rättshaveristen i Säffle” är en lite komplicerad historia. Att Filper och några andra faktiskt är säkra på att det är en viss person som jag kan kalla XX som står bakom är inte så konstigt..för även jag trodde det under lång tid..saken är den att jag hade (inte längre eftersom personen har visat att denne ångrar anledningen till varför jag fick personligt agg till honom ) också samma åsikt om vem bloggarens identitet var. Jag är däremot idag säker på att detta var fel, för jag matade den personen med falsk info om vissa saker som jag vet i ryggmärgen att han inte skulle kunna låta bli att publicera, vilket hade fått honom att se jävligt dum ut efteråt..det skulle ha varit min egna lilla pay-back kan man säga. Däremot så dök det aldrig upp en enda stavelse så till slut fick jag inse att jag för en gångs skull haft fel..

    Så att anklaga en person i Säffle för detta är jämt lite tokigt. För han man syftar på har aldrig duckat med sina åsikter..jag tror däremot att det finns fler som vill cementera bevisen på en riktig rotblöta en gång för alla..därav kom denna blogg..Vem upphovsmakaren är tror jag vi aldrig får veta. Tyvärr måste jag säga.

    OCH vad man missat från visst håll är att det är från bloggen expo har fått sitt material..inte från mig..men jag tar gärna på mig den skulden, för jag ser det som en välgärning att expo faktiskt skrivit så mycket om SD Värmland. Annars hade skiten fått pågå för evigt..Fast, det tycker ju så klart inte de element som anser att avvikande åsikter från pariets ideologi och stadgar inte är så farligt..lite nazism och rasism har väl ingen dött av..men majoriteten av SD tycker inte så, de vet vad som är rätt och riktigt.

  16. En till som läser med stort intresse.....
    3 februari, 2011

    Camilla – Var rädd om dig och jag hoppas verkligen att du får en fin framtid med allt vad det innebär. Signaturen Pialias ovan står för skammen inom Sd Värmland, men låt ingen trampa på dig. Sunnebloggen sd och pp har skapat en värmländsk sd-skröna omkring sig. Det är ju faktiskt en mycket mera avancerad bloggare än vad filpergänget utgår ifrån. Din insats har varit både intressant och avslöjande.

  17. Anita
    5 februari, 2011

    Vill bara tacka för en trevlig start, men en otrevlig avslutning =(

  18. Camilla
    5 februari, 2011

    @ Anita: Tack det samma. Men för mig är det ingen otrevlig avslutning, men det beror nog på att jag aldrig i hela mitt liv kunna acceptera vidriga åsikter eller beteende. Och det kommer aldrig någonsin att finnas någon som kan få mig att hålla tyst om sånt. Fast vissa kan se mellan fingrarna på just det samma som jag inte kan. Vi är alla olika där.

    Jag sover iaf gott om natten.

  19. Ingetval
    13 februari, 2011

    Jag önskar dig all lycka i dina framtida val Camilla! Jag förstår varför du hoppar av, fullt ut.

  20. Camilla
    13 februari, 2011

    Hej!!!

    Oj så jag har saknat dig! Tack…Tack… !

  21. KLARTEXTEN!
    17 februari, 2011

    Jag förstår att några enskilda personer fällt dåliga kommentarer. Jag är emot både rasism, antisemitism och homofobi. Ifall du åsyftar Björn Söders kommentar om pride, så tycker jag han hade en hel del poänger. Kanhända han överdrev, minns inte vad han skrev riktigt. Att vara för HBT-rättigheter innebär ju inte att man skall applådera bögar som vulgariserar på öppen gata. Eller hur? Måste man applådera det?

    Det verkar att gå väldigt långt att lämna ett parti för att några enskilda medlemmar betett sig dumt! Vi vet alla vad som är partiets policy både vad gäller bögar, judar och rasism. Jag dömer partiet efter dess policy, inte efter övertramp av enskilda medlemmar. Sådant förekommer ju i alla partier.

    Vilket parti motsvarar era krav bättre då?

  22. KLARTEXTEN!
    17 februari, 2011

    Sen ondgör du dig att några Sverigedemokrater sagt att nordisk.nu (tror jag det var) är en bra informationskälla. Gör det honom till nazisympatisör för att han nyttjar dom som informationskälla? Själv nyttjar jag muslimska och islamistiska hemsidor som informationskällor. Gör det mig till islamist?

    Jag tycker det är ganska viktigt att ni talar om vilket parti ni anser passa er bättre än SD. Man vill ju veta var era politiska sympatier ligger numera. Vänsterpartiet, Mp, KD…….? Eller är det så att SD fortfarande är det enda alternativet?

    Det FINNS invändningar mot den kritik jag sett. Kan ni förresten tipsa om något svenskt parti som är helt fritt från idioter?

  23. Camilla
    17 februari, 2011

    Klartexten: Man behöver inte tycka att ett parti är dåligt rent politiskt för att det finns skäl till att man inte har lust att betala medlemsavgift dit eller hur?

    Men för mig finns det personer på poster som absolut inte har rent samvete, och jag kan inte tyst stödja sånt. Och när man inte kan få bort dem, ja då går man själv..för jag rullar mig inte i skiten. Det är väl upp till mig och de som väljer att lämna SD att göra det utan att ses som ”fiender” för ingen skulle ställa samma frågor som du gör till en sosse som inte vill vara medlem längre. Eller hur?

  24. Klartexten
    19 april, 2011

    Menar du att mina frågor skulle vara övertramp? Helt rimliga frågor! Jag säger inte att ni är usla människor! Bara undrar några saker. Varför inte då skapa klarhet, för det vill ni väl?

Kommentera

Information

This entry was posted on 31 januari, 2011 by in Uncategorized.
