Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Svårt att få ekonomin att gå ihop trots en kvarts miljard i partistöd.

Tre saker går det att läsa om idag som fångat mitt intresse, två relativt lite medans ett är mer av personligt intresse. SD:s partikansli ska flytta till Skåne, SD Riks vill trots att man nu sitter i riksdagen att kommunerna och distrikten bidrar med sina pengar till dem. Och, nu ger sig högerextremisterna in i lobbyverksamhetens korridorer. Detta kommer jag att skriva om i ett enskilt inlägg, annars blir det allt för mycket text.
Jag tycker personligen att man absolut kan flytta partiverksamheten ner till Kristianstad. För det är logiskt, där är medlemsantalet som tätast och man är inte lika stark i någon annan del av landet. Det innebär att man kommer att hitta mycket kompetent folk.

Men, jag hör redan nu hur det har surnat till ifrån många håll i övriga landet. Det är inte populärt att skåningarna hela tiden får störst bit av kakan tycker många. Jag resonerar som så här, eftersom alla distrikt nu borde ha fått ett eget ombud som är anställt som skulle kunna göra väldigt mycket..Ja just det ja, man har valt att inte anställa några sådana. För man ska spara pengar fram tills valet 2014. Trots att man får en kvarts miljard i partistöd nu. Logiskt? //Tillägg: Det kommer och har anställts personer som ombud på distrik och regionalnivå, men inga kommer att finnas på kommunal eller landstingsnivå. Detta kan jag köpa faktiskt, för varje enskild kommun behöver ingen anställd. Möjligtvis arvoderad i någon form.

Det fanns en gång en tid då SD växte sig stora tack vare idealisternas uppoffringar. Dessa finns kvar än idag och jag vet att dessa utan tvekan skulle jobba hårt utan så mycket som ett tack.

Men går det?

Kan man verkligen bedriva seriös riksdagsparti arbete utan att man betalar ut normala löner till folk?

Jag tror inte det. Jag tror detta kommer att slå snett. Speciellt när man på toppen av denna kvarts miljard anser att kommunerna och distrikten ska fortsätta att halvera sina, i många fall, knapra kassor för att göda riksorganisationens kassa.

Nåja, jag är ju ingen så vad vet jag om vad som är smartast? Jag bara lyssnar på vad gräsrötterna säger, och det är synd att man inte hör det lite högre upp också.

 

7 comments on “Svårt att få ekonomin att gå ihop trots en kvarts miljard i partistöd.

  1. Pingback: Varför flyttar SD sitt partikansli till Kristianstad? | Dragan Klarić

  2. Rickard
    11 januari, 2011

    Politisk dubbelmoral? http://www.hesperus.nu/?p=425

  3. Camilla
    12 januari, 2011

    @ rickard: Jag har helt missat tidigare att du är ”den” rickard. Insåg först nu att du är med i svenskarns väl, och även i Sanguis. Vilket jag kommer att skriva om idag. Och jag tror inte att vi står det minsta på samma sida.

  4. K
    12 januari, 2011

    […] Den som har följt bloggen vet att undertecknad röstade på Sverigedemokraterna i valet. Anledningen är enkel, de är de enda som hade en realistisk möjlighet att utmana den lika inbilska som katastrofala konsensus som finns i etablissemanget rörande mångkultur, massinvandring, EU, genusfascism, kolonialkrig och allt vad de har för sig. […]

    http://allraunderdanigast.blogspot.com/2011/01/slaven-pa-triumfvagnen.html

  5. Mikael Valtersson
    13 januari, 2011

    Hej Camilla!
    Bara en liten sakupplysning. Den kvarts miljard som SD får i partistöd är inte enbart till SD på riksnivå utan det sammanlagda stödet som SD får i hela landet. De mesta av pengarna går antingen till kommuner, landsting eller verksamheten i riksdagen. Pengarna som vi får till riksdagskansliet får ej användas någon annanstans än i riksdagen.
    Anledningen till att vi hade så mycket pengar i valrörelsen 2010 var att SD snålat med det partistöd vi fick förra mandatperioden. Nästa val vill vi gärna ha två-tre gånger så mycket pengar i valrörelsen för att kunna matcha de båda andra blocken. De andra blocken kommer ha över 100 miljoner var, men har SD 50-60 miljoner kan vi i alla fall ge dem en riktig match 2014.
    För att få ihop dessa pengar måste vi spara en stor del av partistödet både på lokal-, regional- och riksnivå. Pengarna som blir kvar räcker självfallet inte till allt som vi skulle vilja, men man kan tyvärr inte få allt man vill.
    För att spara pengar och kunna anställa så många som möjligt så har både jag själv och de nyanställda i Stockholm fått mycket lägre löner än vad som är normalt på motsvarande jobb i Stockholm. Jag klagar dock inte över detta eftersom jag får jobba heltid med min hobby och samtidigt göra en insats för Sverige

  6. Camilla
    13 januari, 2011

    Hej Mikael!

    Vet du vad? Sånt här gillar jag, när jag får korrekt information. Då hamnar många saker i annat ljus. Så tusen tack.. jag ska låta detta vara kvar men skriva ett nytt inlägg som blir mer utifrån den info jag fick av dig

  7. Camilla
    13 januari, 2011

    Men du Mikael.. Läste precis att enligt unge Herr Hane, er pressekreterar så är inte detta av allmänt intressr..Mycket märkligt uttalande, eftersom det är väljarna som är allmänheten och tro mig de VILL veta vad som pågår. Ett tips bara.

Kommentera

Information

This entry was posted on 11 januari, 2011 by in Uncategorized.
