Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

VARNING!! FÅGELINFLUENSAN.. är inte aktuell ;)

Igår satt jag och stirrade i en timme på en stor flock med fåglar. Jag bara väntade på att få se dem trilla av pinn och vara stendöda. Men som tur var så sov de sig bara genom snöovädret, lika stor tur har många andra fåglar, fiskar och krabbor inte haft sista tiden.

Varför pratas det inte det minsta om fågelinfluensan?

Istället vräks det fram de mest skrämmande teorierna om vad som är orsaken till dödsfallen kontra med vad experterna säger: tillfälligheter, kyla och matbrist.

Minns ni får ett antal år sedan? Paniken var total, i alla fall i medierna, nu skulle vi alla drabbas av fågelinfluensan. Men det blev svininfluensan istället.

Kan det vara så att vi är mättade med risken av att dö av ett luftburet virus som gör att man varken pratar högt om risken med årets comeback av svininfluensan och vad jag tror mest på som teori, fågelinfluensan?

Jag är ingen älskare av konspirationsteorier, men jag köper inte heller argumenten om att alla dessa så tätt inpå varandra händelser av massdöd bara ska vara tillfälligheter. Även om jag gillade teorin om att det är aliens som snokar omkring i sina osynliga skepp och krockar med fåglarna medans deras syfte är att stjäla syret i haven, där av massdöden av fiskar (skämt om nu någon inte skulle förstå det)

Mot min vilja så har jag under helgen matats med information från mina vänner som är natur och miljökämpar. Personligen skrämmer sånt skiten ur mig så jag brukar köra skallen i sanden. Så feg är jag inför det största hotet mot allt liv, människans egoism.

Det som berör mig mest och får mig att fundera en hel del i olika banor är detta med skövlingen av regnskogen.

När man skövlar kvadratkilometer efter kvadratkilometer för att tjäna pengar så sitter resten av världen och inte reagerar så värst mycket. Det är ju liksom inte “vår” skog de bulldozar ner kan jag tänka mig att många tänker.

Fast, om jag säger så här: Det är vår syremaskin man skövlar, för att några redan rika ska bli ännu rikare. Det är alltså hela världens regnskog. Utan den så överlever inte vare sig människa eller naturen med dess invånare.

Eller har jag fel?

Jag kan mycket väl ha det, för jag är inte det minsta påläst om detta, men mitt sunda och enkla förnuft säger mig just detta. Och inte bara det att syrehalten förändras, utan att nya farliga sjukdomar kommer att spridas.

Jag undrar varför man (läs mig) inte engagerar sig lika mycket i miljöfrågor som man gör i andra samhällsfrågor? Beror nog på människans oförmåga att tänka oegoistiskt för en längre period.

För att återkomma till det jag började med, varför har ingen myndighet denna gång varnat för eventuellt utbrott av fågelinfluensan? Bara för några år sen så gick ju röda larmet vid minsta lilla död fågel..

Jag bara undrar..så här en trist Söndagsförmiddag.. J

 

5 comments on “VARNING!! FÅGELINFLUENSAN.. är inte aktuell ;)

  1. Dragan Klaric
    9 januari, 2011

    Som dinosaurierna en gång försvann så kommer mänskligheten också att försvinna. Men att mänskligheten försvinner har inget med yttre omständigheter att göra, det kommer att vara vår egoistiska inställning till naturen som kommer att vara vår undergång.

    De rika vill bli rikare och de fattiga blir bara fattigare 😦

  2. Camilla
    9 januari, 2011

    Japp.. Där håller jag med dig Dragan.

    Vi håller på att förstöra den största rikedom vi har och fort går det.

  3. z999
    10 januari, 2011

    Enligt mig är det överbefolkningen som är det främsta problemet för människan, liksom det ger problem även för andra arter med överpopulation. När man trängde ihop tiotusentals människor i koncentrationsläger så skapade det tyfus och andra sjukdomar som till och med tog död på en del av lägervakterna. Om vi hade haft samma befolkningsmängd på medeltiden som idag så hade vi fortfarande haft pesten kvar. Hade aids funnits på medeltiden så hade den dött ut.

  4. z999
    10 januari, 2011

    @Dragan (en hjälte med SD-tv):
    ”De rika vill bli rikare och de fattiga blir bara fattigare”

    Dom fattiga vill väl också bli rikare? 🙂
    Jag anser att det inte enbart är girigheten som skapar miljöproblem. Överbefolkningen skapar stora marknader som gör att företag som siktar på kvantite istället för kvalite blir mest framgångsrika och rovdrift på naturen blir därmed extra lönsamt. Det är idag mer lönsamt att massproducera mer av det som redan finns än att satsa på produktutveckling som är mer osäker. Och idealet är förståss en värld med själlösa konsumenter som lever i en ständig låglönekonkurrens med varandra och helst att det inte finns några andra sammanhang eller värden i livet.

  5. Camilla
    10 januari, 2011

    Jo, överbefolkingen är också ett stort problem. Liksom fattigdomen som går hand i hand med den. Där fattigdomen finns där finner vi också att de sjukdomar som inte är några problem för oss kan vara förödande där.

    Men jag är fortfarande nyfiken på varför man inte säger ett ljud om fågelinfluensan när det gäller det som skett nu. 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 9 januari, 2011 by in Uncategorized.
