Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Varför är man så oproffsig att man hjälper till att skapa missnöje inom SD?

En sak som jag tror har gjort SD attraktivt för många är löftet om att man alltid ska vara bättre än de redan etablerade partierna. Man ska ha en högre moral och inte förvandlas till samma skrot och korn som fått så många människor i vårt land att tappa förtroendet för våra politiker.
 
Jag läste häromdagen en artikel på Expo som handlade om olika nationella partier runt om i Europa och en genomgång om vad som skett och hur man från expos sida tror att 2011 ska bli.
Jag vet att många anser att man inte ens ska läsa vad de skriver, men det skulle aldrig falla mig in att bli så inskränkt. Jag tycker att expo på senare tid har utvecklats mycket och är relativt objektiva och informationen de ger är bra. Sen vad man tycker om det som står är ju upp till var och en.

Det man skrev om SD tycker jag inte var anmärkningsvärt, snarare helt sant. Smekmånaden är över, och nu är det upp till bevis.

Jag måste säga att jag tycker det är sorgligt, på fullaste allvar, att se hur man på flera håll håller på att rasera det man byggt upp.

Rent politiskt så har jag inget att anmärka på, de flesta som sitter i riksdagen sköter sitt jobb. Vissa mycket bättre än andra.

Däremot så undrar jag hur vissa tänker?

Jag blir inte imponerad av att se flertalet av “höjdarna” florerar på hundratals partybilder, alltid med en öl eller ett vinglas i handen, på bilder på facebook. Visst, alla har rätt till ett privatliv, jag säger inget annat. Men någonstans på vägen så blir det för mycket, istället för att tycka de är värda det så blir man bara trött.

Och jag tycker det är synd, för det drar ner förtroende för alla dem som står över detta. Men det finns sämre saker. I expos artikel kunde man även läsa om turbulensen som är i vissa distrikt. Och det är nu jag ställer mig lite undrande och frågande till hur fan man tänker?

Kvittar om det är på lokal nivå eller på riksnivå. Varför gör man den ena saken efter den andra som man vet får den brinnande brasan att bli ännu starkare?

Varför gör man saker som man borde inse inte ger ökat stöd och förtroende, utan det motsatta?

Jag klagar inte för att jag vill klaga. Inte gör jag det heller för att jag myser och gnuggar händerna när vissa jag en gång hade förtroende för nu lagt sin ribba jäkligt lågt. Jag gör det för att jag blir besviken, och om man redan nu, i detta viktiga inledningsskede inte vet bättre, vad ska då ske under resans gång?

Inom SD skjuder nepotismen, och även om jag kan se alla fördelar med det så är det inte okej. Ibland får man bita i det sura äpplet och lära sig att det finns fler som har rätten till kakan, och i det politiska livet gäller samma regler som på skolan och vilken arbetsplats som helst: Man måste lära sig att samarbeta och delegera även till dem man kanske inte gillar.

Vilken arbetsplats finns som uppmuntrar sina anställda att bilda kartell med sina nära och kära? Mycket få vågar jag påstå, eftersom detta sänker moralen rejält. Hur tänker man i ett distrikt där det redan är kaos att det ska bli bättre genom att ge sin dotter en fin avlönad tjänst inom landstinget?

Jag skulle nog också ha velat ha människor omkring mig som jag kan lita på. Speciellt om jag jobbade inom SD, för av någon anledning har man inte släppt på paranoida tankegångssättet, att det lurar en AFA bakom varje hörn.

Nu är det väl som så, om jag inte fattat allt fel, att har man inget att dölja så finns det heller inget att vara rädd för?

Nä, skärpning.. Innan detta missnöje sprider sig, då blir det inget 2014. Varför ger man sina motståndare rätt när man gör tvärsom mot vad man lovade?

Att vara bättre, att vara starkare och aldrig sänka sig till den nivå man anser andra politiker har.

 

13 comments on “Varför är man så oproffsig att man hjälper till att skapa missnöje inom SD?

  1. Pingback: SD Dalarna gör som SD riks | Dragan Klarić

  2. Leif
    5 januari, 2011

    Den där Filper. Han är ganska pantad va?

  3. Thomasson
    5 januari, 2011

    ”Jag blir inte imponerad av att se flertalet av “höjdarna” florerar på hundratals partybilder, alltid med en öl eller ett vinglas i handen, på bilder på facebook. Visst, alla har rätt till ett privatliv, jag säger inget annat. Men någonstans på vägen så blir det för mycket, istället för att tycka de är värda det så blir man bara trött.”

    Tvärtom. Jag personligen tycker att det ger ett sken av att individen på partyfotot är en av folket, avslappnad, vågar vara sig själv.

    Jag förstår inte riktigt vad problemet faktiskt är hos både dig och Dragan. Det känns som om ni dras till det mer konservativa tänket att alla måste bete sig på ett visst sätt? Jag får intrycket av att du tycker att det är bättre med en smått ”förstoppad” politiker som ger ett sken av att ha ungefär 0,2% samhörighet med svenska folket än kanske 50-50?

    Vidare; ”Nu är det väl som så, om jag inte fattat allt fel, att har man inget att dölja så finns det heller inget att vara rädd för?”

    Problemet med att riskera en AFA som ”medarbetare” har du nog inte tänkt igenom helt riktigt. Du har möjligtvis inte missat aspekten med att det faktiskt finns en chans för sabotage, innifrån? Du kanske missat det faktum med folk som stället upp i SD’s anda i kommuner, för att sedan hoppa av efter valet med headlines : ”- Jag gjorde det för att sabba för SD…”

    Jag undrar vad som är det egentliga problemet här. För mig låter det inte som om du/ni inser något revolutionerande utan det klinga lite mer som… ja, avundsjuka. Jag kan ha fel givetvis, men så ser det onekligen ut. =)

    • Dragan Klaric
      5 januari, 2011

      Så bland 350 sökande och av dessa så gick 70 vidare så riskerar man få in en infiltratör? Tror nog att man måste lämna sina paranoida vaneföreställningar utanför om man hamnar i riksdagen. Jag vet att flertalet av de som gick vidare av 350 sökande var varken infiltratörer eller afa spioner. De var hårt arbetande aktiva medlemmar som hade förtjänat en anställning mer än vad nu flickvännerna, sambon, och fruarna förtjänade.

      Och på tala om infiltratörer så hade SD 3 sådana från Sveriges radio, och de kunde infiltrera då vissa tänkte med annat än huvudet 😉

      Vidare vad gäller ditt påstående om avundsjuka så misstar du dig gravt. Jag kan meddela dig att jag är inte det minsta avundsjuk på någon av dem. Däremot är jag förbannad. Främst av den orsaken att de skulle provocera mig med förtal genom att utge sig för att vara jag och använda min e-post adress. Och sedan att de missbrukar sin ställning genom att omhulda sig med nära och kära samt rövslickare som bara finns där för att de aldrig säger emot.

      Sedan jag självmant valde att lämna SD så har jag provocerats, förtalats, smutskastats och förlöjligats av de människor som jag en gång i tiden kallade vänner. Jag sprang inte till medierna och talade skit om någon, jag valde att gå vidare med mitt liv. Men det kunde de inte acceptera. Nåväl jag är inte rädd som många andra, har jag något att säga då kan du ge dig fan på att jag kommer att säga det.

      Men visst stoppa du huvudet i sanden och låtsas som om allt vore bra, för eller senare så kommer du också att vakna upp 😉

  4. Camilla
    5 januari, 2011

    Avundsjuka på vad då? 🙂

    Alla tycker vi olika, och har olika sätt att reagera på människor som handhar det största förtroende man kan få, att vara med och leda ett land. Men nu var inte huvudämnet i detta inlägg om man super och partar natten lång på Stureplan, utan något mer viktigt.

    Men det missade du tydligen.. Tycker det klingar lite som.. ja..ett stort behov av att misskreditera alla som inte tycker som .. tja.. andra =)

    • Dragan Klaric
      5 januari, 2011

      Camilla sanningen svider i ögonen på många, men så synd om dem då, för sanningen är sanningen och kommer alltid att förbli sanningen.

  5. Camilla
    5 januari, 2011

    En sak som jag kom att tänka på gällande det Thomasson skrev om afaiter i riksdagen osv.. Det kan väl inte vara ett bekymmer för ett riksdagsparti? Jag är övertygad om att SÄPO gör en grundlig bakgrundskoll på alla, om inte som regel så gör de garanterat det om SD ber om det.

    Så…?

  6. Per Olov Ols Olsén
    6 januari, 2011

    Varför är man så oproffsig att man hjälper till att skapa missnöje inom SD?

    Varför gnäller du Camilla? Det är ju du som dragit igång detta drevet som är nu och vi andra svarar naturligtvis ärligt på alla frågor, vi har inget att dölja som andra har.
    Jag har TV4 på dörren och jag säger i rättvisans namn allt jag vet och redovisar en hel del dokument. Jag är så trött på att media skall jaga mej hela tiden. Snart slut på det.

  7. Camilla
    6 januari, 2011

    Ols:Ibland undrar jag om du medvetet missförstår för du är inte nån dumskalle. Men en fråga, har du ens läst inlägget eller bara rubriken?

  8. Per Olov Ols Olsén
    6 januari, 2011

    Bara rubriken Camillla, det räcker för mej då jag är så in i h-vete trött på Sd Värmland och massmedia som jag bra trycker bort på mobilen varje dag. Ha det bra Millan!

  9. Camilla
    6 januari, 2011

    Det var synd Ols.. för då hade du märkt att jag skrev om nepotism och att man sviker sina löften i viss mån iom det .. Ha det gott du med vännen!

  10. Thomasson
    29 januari, 2011

    Ang. har man sagt A får man säga B-dialogen hos Dragan;

    Nu får du mig nyfiken Thomasson..och eftersom du går på Dragan att du anser att han ska berätta mer och så vidare, då tar jag för givet att du kommer att berätta ditt B eftersom du just nu berätta om A? 🙂

    Skulle jag kunna göra. Men nu är jag tydligen cencurerad på hela Dragans lilla webplats då Dragan valt att stänga av mig så…

    Nåja.

  11. Camilla
    29 januari, 2011

    Thommasson: Har han? Det var ju synd.. men kan du inte berätta för mig då? 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 5 januari, 2011 by in Uncategorized.
