Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Är Brunell SD:s röst utåt?

Så har terrordåden även nått oss här i Sverige. När alla andra bloggande så att tangentborden brann satt jag bara här hemma och ägnade mig åt reflektion och spelade olika tankebanor mot varandra. Det var viktigt för mig att smälta allt innan jag skrev något. Vilket fler borde ha gjort, med tanke på vad de lyckades pränta ner.

 

Jag reagerar sällan starkt på vad andra människor tycker och tänker, beror nog mycket på att man hört det mesta vid det här laget men även beror det på att jag respekterar alla människors rätt till fria åsikter mycket starkt. Men ibland så dyker det upp en artikel, en ingress eller till och med bara ett enda ensamt ord som får mig att bli som en furir.

Sverigedemokraternas ledning lyckades inte göra mig upprörd, för ifrån det hållet var det av någon märklig anledning totalt tyst när dådet inträffade, jag hade faktiskt förväntat mig att de skulle reagera snabbt som busen. Men inte.. Är de på semester kanske?

Däremot så lyckades Bruunis med detta, Alexandra Brunell, tillika sekreterare till Sverigedemokraternas partiordförande. Jag trodde inte att det var sant det jag läste. Jag hade faktiskt missat hennes lilla twitter, och om det inte hade varit för att NSD tagit upp det. Hon är inte riktigt någon jag känner ett behov av att följa, låt oss säga att vi skiljer oss åt väldigt mycket när det gäller det mesta.

“Äntligen” är hennes inledningsord på twitter om självmordsbombningen som skedde i Lördags. Hon verkade vara väldigt glad och tacksam över att denna galning äntligen dykt upp och förgyllt hennes dag. Och med tanke på hennes position och tillåtelse att blogga för SD så undrar man ju om hela SD nu jublar “ÄNTLIGEN” och kan klappa varandra på ryggen och nicka menande och säga: Vad var det jag sa hehe. Den känslan får man av att läsa Brunells twitter. Sen vet jag ju att SD inte alls skulle använda ordet “äntligen” i samband med detta tragiskt och fruktansvärda dåd som utfördes mot vår frihet i helgen. Men ändå.. Så länge man låter personer med positioner få öppna munnen innan hjärnan hunnit med så slår det tillbaka hårt. Inte bara på Brunell, utan på precis alla som har det allra minsta lilla med SD att göra. Tänk på det Brunell innan du twittrar ut din glädje över sådant som vi andra förfäras över.

Det finns väldigt mycket att skriva om det som skett, men så många andra har redan gjort det, och så mycket bättre än jag någonsin skulle kunna göra, så jag lämnar det för tillfället.

Däremot vill jag bara påminna er alla om att tänka på att inte låta ilskan ta överhand och låt inte detta göra att ni glömmer bort en viktig sak. Nämligen det faktum att alla muslimer eller invandrare av annan religion springer inte runt med ett midjebältet fyllt med dynamit och spik. Tänk på att det just nu, pga av denna galning sitter mängder med fina människor som är livrädda för att svenska folket nu ska hata dem, just för att de är muslimer. Det är inte rätt, oavsett vad man tycker om Islam.

43 comments on “Är Brunell SD:s röst utåt?

  1. Roger
    13 december, 2010

    Åkesson skämmer ut sig mer och mer för var dag. Jävla dagistramsande har det blivit sen dom kom in i riksdagshuset för fan! Ut med snorungen direkt!

    • Stig
      13 december, 2010

      Åkesson och Brunell är inte riktigt samma person, inte ens av samma kön.

      • Roger
        13 december, 2010

        Är du dum eller har du bara tråkigt? Fattar väl vilken dönicke som helst att jag menar Åkesson skämmer ut sig som omger sig av idel småglin och att det är snorungen Brunel som ska kickas. *gäsp*

      • Stig
        13 december, 2010

        Du har alltså för vana att gå in på diverse bloggar och lämna kommentarer som ligger helt utanför det aktuella ämnet! Då får man lugnt räkna med att bli missförstådd.

    • Herr Eriksson
      13 december, 2010

      För att komma med en dylik kommentar är man inte mentalt mer än snorunge själv. Gå genast och tvätta munnen med tvål!

  2. Foobar
    13 december, 2010

    Ska bara komma med en petig kommentar om inledningen av denna artikel. Terrorn kom till Sverige, i modern tid, 1975 då Västtyska ambassaden ockuperades och 4 människor miste livet. Räknar man med flygkapningen på Bulltofta så hade vi påhälsning redan 1972.

    I övrigt kan jag inte annat än instämma att Brunell är en sorglig människa som tycks finna lycka i denna tragedi.

    • Vänsterinnern
      13 december, 2010

      Hört talas om angreppet på Norrskensflamman 1940?

      • Foobar
        13 december, 2010

        Jepp. Hade dock mentalt räknat bort allt som skedde före andra världskrigets slut. 🙂

  3. gotiskaklubben
    13 december, 2010

    Vad är meningen med att skriva en artikel som inte bygger på fakta? som medvetet vill missuppfatta Alexandra Brunells avsikter? Ärligt talat?

    Så här stod det:

    Är det nu man får säga ”vad var det jag sa”? #äntligen

    http://twitter.com/a_brunell/status/13720840721924098

  4. Camilla
    13 december, 2010

    @Foobar

    Tack för upplysningen..och du har ju så klart helt rätt. Men jag tror man glömmer det som varit tidigare och som inte rört dagens stora hot som finns världen över. Så tack för påminnelsen.

    @ Gotiska: Inte bygger på fakta?

    Så du menar alltså att jag inte får skriva vad jag anser bara för att du anser att hon har misstolkats?

    Jag länkar också till hennes twitter och jag läser den så här: Är det nu man får säga ”vad var det jag sa” *äntligen* Alltså, hon har längtat efter att få säga: Vad var det jag sa… Och bara att formulera sig så visar ju att hon har mycket kvar att lära.

    • Stig
      13 december, 2010

      Har du själv aldrig varit med om att man maktlös sitter och väntar och väntar på en viss oundviklig olycka, den helt förutsägbara katastrofen som man vet kommer förr eller senare och när den väl kommer upplever man en sorts lättnad – ”äntligen” kan man då känna! I synnerhet om katastrofen/olyckan inte blev så dramatisk som man befarade. Ibland är det värre att bakbunden sitta och vänta på dråpslaget än att ta emot det. Jag tror att det kan ha varit ungeför så Brunell menade.
      Attentatet väckte ändå min förvåning men de som blev ”chockade” (eler låtsas vara det) måste ha levt i en annan värld det senaste decenniet – Multikultidrömmarnas rosenskimrande värld.

      • Foobar
        13 december, 2010

        ”Vad var det jag sa” och ”äntligen” ger dock sken av en viss skadeglädje samt att det verkar som hon hoppats på ett dylikt dåd. Tror inte så värst många normalt funtade människor får runt och hoppas att hjärntvättade idioter ska spränga sig på gatan för att man då ska utropa ”vad var det jag sa”.

    • Foobar
      13 december, 2010

      Vet inte om terrorism ö.h.t. är så stort hot. Är väl mer sannolikt att man dör av att halka utomhus på en isfläck och slå i huvudet eller träffas av blixten. Om man ändå vill oroa sig för terrorism i Europa så bör man rikta blickarna mot andra grupperingar än anhängare av uråldriga ökenvidskepelser: http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Trend_Report_TE-SAT/Tesat2010.pdf

      Ursäktar mig igen för att avvika från ämnet i huvudartikeln. 🙂

      • Stig
        13 december, 2010

        Halka, cigaretter, feta maträtter och bilar och motorcyklar skördar säkert fler offer och invalidiserar fler människor än terrorism men jag lever hellre i ett land med några miljoner rökare, bilar och motorcyklar än bara ett dussin presumtiva självmordsbombare.
        Enligt Magnus Ranstorp finns det i Sverige minst 50 ”svenskar” utbildade av Al Qaeda. 3-5 % av sveriges muslimer (dvs 9 000 – 18 000) är islamister och jihadisterna (terrorinriktade muslimer) uppskattas till ca 1 000 personer. Hur många av dessa planerar just nu att göra en lite mer lyckad terrorattack än vi nu sett? Hur många vill ta revanch och själva bli martyrer? Kan det tänkas att denna nmisslyckade atttack på Drottninggatan triggar någon av de övriga 1000 jihadisterna eller 9 000 – 18 000 islamisterna.
        Jag tror inte vi har sett slutet än, detta är snarare vara ouvertyren till det riktigt stora dramat.
        Men då får vi säga som Jan Guillou efer attacken mot WTC 11 sept 2001: ”Det är inget att förfasa sig över att 3 000 människor dog i tornen på Manhattan, lika många amerikaner dör varje år pga att de sätter kycklingben i halsen.”

  5. gotiskaklubben
    13 december, 2010

    Camilla, du är en småborgare (kaffe-latte-tant) och du får skriva vad du vill. 🙂 Och jag kan hålla med om att hennes uttalande kan diskuteras. Men hon vågar åtminstone vara spontan och hon backar delvis på sin blogg. Visar på styrka hos den tjejen. Hon tar för sig av mediautrymmet!

    Och att “Äntligen” är hennes inledningsord, det stämde ju faktiskt inte. Eller hur?

    Vad är dina åsikter om snackis Nr 2, den like spontane Carl Bildt:

  6. JohannaV
    13 december, 2010

    Jag skrev följande på Therese Borgs blogg:

    ”Therese, jag håller med dig. Att läsa vad som skrivs just nu om SD är helt enkelt hemskt. Att höra Kielan oemotsagd i söndagens Agenda påstå att ”de enda som är glada just nu är SD” är helt enkelt fruktansvärt. Så låg är debattnivån.

    MEN det är SD själv som anställt det värsta aprilskämtet någonsin, en hönshjärna som inte en kan stava till ordet bildning, nyans, och inte minst MEDKÄNSLA.
    Alexandra Brunell@a_brunell
    Alexandra Brunell
    Är det nu man får säga ”vad var det jag sa”? #äntligen

    11 December, 2010 22:24 via Twitter for iPhoneRetweetReply

    Detta skrivs alltså i ett läge där hundratals svenskar kunde ha mördats.

    Och dessutom följer Jimmies ”sekreterare” upp med att kalla sina kritiker för ”Muslimkramare”.
    http://www.tommy.funebo.se/?p=11167

    Jag skäms. Jag hade inte trott att riksdagsgruppen skulle visa sig så lite värdiga 300 000 människors stora förtroende.

    Så länge vi har Alexandra ”äntligen” Brunell i personalstaben förtjänar vi faktiskt all kritik vi får.

    (Glad att se att även Camillas Vrå framför liknande synpunkter.)”

  7. Camilla
    13 december, 2010

    @ Stig:

    Jo, självfallet har jag gått och väntat på saker och när de väl sker så känner jag mig uppfylld med ordet ”ÄNTLIGEN” men absolut inte i detta sammanhang..!! Kommer aldrig någonsin att bli så korkad eller känslokall att jag känner så inför något som kan och kommer att döda tusentals människor över hela jorden. Jag säger samma som Foobar, skadeglädjen är uppenbar, kvittar att hon nu inser sitt misstag och ångrar sig.. SD har inte råd med såna ”misstag” och inte samhället heller. Vi har nog med människor som bara väntar på att få en orsak att hata ännu lite mer,,,

    @ Foobar:

    Nja, jag håller med dig i att risken är nog större att dö en naturlig död än genom ett terroristattentat. Helt klart! Men.. hotet är det egentliga hotet. Människor världen över går runt och är rädda för något de vet lurar runt hörnet, men man vet inte vilket hörn eller när det smäller. Fast, det är ju terroristens mål..att sätta folk i skräck.

    Du får gärna avvika från ämnet.. alltid lär man sig något nytt.. ska kolla in länken du la innan jag uttalar mig vidare i ämnet 🙂

  8. Camilla
    13 december, 2010

    @ Johanna:

    Tack för den länken.. Nu bevisar ju damen en gång för alla hur urbota felplacerad hon är.. jisses..

    Och tack för resten du skrev 🙂

  9. Pingback: Dragan Klarić » Blog Archive » Okunskap leder ofta till misstag

  10. sten
    13 december, 2010

    SD har länge varnat för att en terrorhandling skulle kunna inträffa i Sverige. Och nu står vänsterfacisterna där med brallorna nere och fattar ingenting.

    Vänsterfacister är dom mest cyniska människorna som finns. Deras oro just nu är att SD skall tjäna politiskt på terrordådet i Stockholm, vilket dom också kommer att göra. Vänsterfacisterna verkar skita fullständigt i att om terroristen lyckats i sitt uppsåt. Kanske 100 människor dödats om terroristen inte klantat sig och utlöst bomberna förtidigt.

    Islamism, Nazism och Kommunism är skitideologier som hänger ihop och är avskyvärda. Stöd frihetliga partier istället som Liberala Partiet.

    • Kim
      13 december, 2010

      Huvudet på spiken.

      Men i deras världsbild kan denna sorts terror inte ske. Just nu sitter de och försöker passa ihop attentatet med deras världsbild. De kommer garanterat på något sätt hävda att attentatet är vårt fel, inte terroristens. Vänta bara.. De har inget val, deras världsbild kräver att vi i väst alltid är förtryckare.

  11. Camilla
    13 december, 2010

    @ Gotiska

    hahaha Nu var du roliga va?? Jag småborglig 😀 Kan inte bli mer fel men låt gå för denna gång 😉

    Visst är hon medialt driftig, jag säger inget om det..men hon bör inte vara Åkessons sekreterare, hon ska göra det hon är bäst på..att blogga om mode och ränna på stureplan och se snygg ut 😀

    Ska kolla in din länk..återkommer om en liten stund!

    • gotiskaklubben
      14 december, 2010

      Bra att du backar Camilla. Nu är du bara miniborglig 🙂 när du erkänner Alexandras driftighet. Jag tror det är ohyggligt viktigt att unga tjejer talar sitt eget språk i dessa frågor, oavsett om det blir helt korrekt rätt varje gång. Och kolla på Paows sista inlägg – klockrent! Paow kommer krossa Alfons en dag! Tror jag.

      • Camilla
        14 december, 2010

        Missförså mig inte Gotiska..jag gillar verkligen när unga människor engagerar sig och driftar sig.. Men de får ju akta sig för att säga saker jag ogillar, för då kommer caffe latte-kärringen fram 😉

        Paow.. Ja.. det är ju också en ung tjej som är väldigt duktig på att blogga om mode och livet på stureplan..:D

    • gotiskaklubben
      14 december, 2010

      @ Camilla skriver: 14 December, 2010 kl 03:12

      Kan inte besvarar ditt sista inlägg – finns inget ”svara”.

      ”saker jag ogillar” Alla som öppnar käften i detta tystnadens likformiga land är att beundra.

  12. Camilla
    13 december, 2010

    @ Gotiska

    Varför blir dina länkar så snygga med bild och allt? Andra blir ju bara vanliga hederliga .. är det kanske bara twitter som det funkar med?

    Hur som haver.. Bildt..Ja, låt mig vara snäll och säga enkelt och lagomt småborgeligt: Han uttrycker sig inte riktigt bra på engelska..fast, kan bero på hans lite trista och stela personlighet 😉

  13. Kim
    13 december, 2010

    Har träffat vänsteraktivister/partister som reagerade precis likadant som SD gör nu, när svenska soldater stupade i Afghanistan.

  14. Anna
    13 december, 2010

    Alexandra är ett högriskprojekt för SD. Men – det är lätt att förstå, varför de chansar med henne.

    Alexandra är en ung glamourpuss som avviker maximalt från medias bild av det mansdominerade SD – ur det perspektivet, så är hon ett genidrag. Hon fick tidigt frågan på sin blog om hon var rädd (för att bli utsatt för våld pga sin anknytning till SD). Nej, faktiskt inte alls – svarade hon så tryggt som man bara svarar, när man är blott tjugo år. I den åldern räds man inte att få en yxa i dörren el. dyl.

  15. MartinA
    13 december, 2010

    Tänk, man lär sig något varje dag. Camilla hjälper till att blåsa upp ett förfluget twitter ifrån en sekreterare. Det enda syftet jag kan se är att hon önskar skada SD. Det finns ingen politik att avslöja här, inget maktmissbruk, ingen dålig stil, inga fula armbågar, ingenting nyttigt överhuvudtaget utom en önskan att skada, såvitt jag kan se. Du hör hemma någon helt annanstans än i SD. Och jag hör hemma någon annanstans än här. Hejdå och ha det bra.

    • Tomten
      13 december, 2010

      ASG så´ru martin det e ok att skriva kritk om annat men int snygga brudar? då lackar mannen ur och blir putt på bloggaren ha ha ha skön kis du e martin -NOT- bruttan Brunis förtjänar faktiskt en skopa ris för det här

      • MartinA
        13 december, 2010

        Jag har sett hennes tidigare kritik av SD som väljgörande och konstruktiv men det här inlägget är inte konstruktivt, det är politik och det är riktat mot SD till förmån för sjuklövern. Syftet med att blåsa upp twittringen är ju att minska skadeverkningarna av självmordsdådet (ur sjuklövern och medias perspektiv).

        Brunell kan man naturligtvis kritisera, det har jag själv gjort i en kommentar på hennes blogg. Men på vilket sätt är en sekreterares twittring intressant? Har hon något att säga till om när partiets politik utformas? Är hennes åsikt överhuvudtaget intressant? Har hon ens valts till någon förtroendepost inom partiet?

  16. Camilla
    13 december, 2010

    @ Martin: Ja..hej då..ha det så bra 🙂

    • Dragan Klaric
      13 december, 2010

      @MartinA Du snackar en massa goja om Camilla. Ge fan i det! Om alla vore lika rakryggade som Camilla och vågade säga sin ärliga mening istället för att hålla käften och glida med på räkmackan så hade SD inte dragits med alla dessa problem som nu bara växer i partiet. Brunell oavsett om hon ”BARA” är en sekreterare åt Jimmie Åkesson så representerar hon partiet, hon är ingen privatperson som kan slänga ur sig saker på måfå. Problemet är dock inte att Brunell, Petzäll och andra småungar i SD kastar ur sig saker utan att tänka sig för först utan problemet är att de som ska leda partiet har inte satt gränser för vad som är OK och för vad som inte är OK. Således föreslår jag de som är satta till att led SD att de snarast möjligt utbildar sin personal i vett och etikett och ställer högre krav på dem. För det är väl ingen lekskola de driver utan en politisk organisation som sitter i Sveriges riksdag tack vare att det finns gräsrötter som har hjälpt dem att komma in i riksdagen och nu förväntar sig av dem att agera som vuxna.

      • MartinA
        13 december, 2010

        Jag håller helt med uttalandet du gjorde om twittringen på din blogg. Och med gräsrötter som gjort det riktiga jobbet tänker jag inte bråka.

      • Ture Björkman
        14 december, 2010

        ”Således föreslår jag de som är satta till att led SD att de snarast möjligt utbildar sin personal i vett och etikett och ställer högre krav på dem”

        Bra, bra. Men när man läser värmländska tidningar kan man dock få intryck av att det snarare är frågan om karaktärsegenskaper än en fråga om utbildning. Men det är antagligen bättre förutsättningar för SD där du kommer ifrån.

  17. Camilla
    14 december, 2010

    @ Martin: Du har ju själv kritiserat henne skriver du, varför får då inte jag göra det? Och hur får du det till att jag kritiserar SD? Gör någon person en rejäl anka, kan du lova att jag säger vad jag tycker. Eller tycker du att det är rätt att SD kritiserar andra partier så fort de ges en chans men själva ska stå över risken att få äta upp vad människor vräker ur sig?

    Du får ogilla det hur mycket du vill, men jag viker inte. Dumhet och ignorans ska man få äta upp. Speciellt efter att jag såg vad andra dumheter samma person vräker ur sig. Bara att scrolla upp lite till JohannaV:s länk och se själva vad Brunell anser om exakt det jag skrev i slutet av mitt blogginlägg.. Jag är enligt henne en muslimkramare..alltså något väldigt fult.

    • MartinA
      14 december, 2010

      ”. Eller tycker du att det är rätt att SD kritiserar andra partier så fort de ges en chans men själva ska stå över risken att få äta upp vad människor vräker ur sig? ”
      Jag ser inte att SD kritiserar anställda sekreterare. Däremot kritiserar de valda politker och partiers politik. Jag tycker det är stor skillnad. Jag uppfattade inte ditt inlägg främst som att kritisera Brunell utan som illvilja mot SD. Jag ber om ursäkt om jag hade fel om detta.

      Jag tycker fortfarande att en smaklös twittring från en ickepolitiker är rasande trivialt, ett halmstrå det politiskt korrekta sverige griper efter när något händer som de befarar skulle gynna en politisk motståndare.

      Å andra sidan antar jag att det har ett visst värde att trivialiteten som blåsts upp bortom varje rimlig proportion av gammelmedia diskuteras bland SDare och om det nu ska det så gärna offentligt. Men en mer lämplig nivå hade varit en kritisk kommentar på hennes blogg. Men vad vet jag? Och vad nytta har jag gjort för SD? Ingen alls förutom ett ekonomiskt bidrag eller två och min röst så vem är jag att kritisera någon som gjort mer än jag?

  18. Leaks
    14 december, 2010

    Lite intressant ang bombdåd å sånt 😉

    Proportionalitetsprincipiellt – Europols statistik över terrordåd i Europa 2006-2009:
    Total number: 1770
    Islamic: 6 (0.34%)
    Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
    Left Wing: 106 (5.99%)

    • riffi
      14 december, 2010

      Va skönt, det är bara 0,34 % att våra invandrare kommer att mörda mig. Hur mycket större blir risken om man tar in 100 000 till. Blir den 0,34 % då också?

      När tycker herr Leaks att gränsen går för att det är OK att invandrare dödar svenskar?

      • Anders
        20 december, 2010

        Kan du lova Riffi att aldrig försök att kommentera statistik själv, utan fråga någon som kan det. Eller läs in gymnasiematten.

        Det står att 0,34% av alla terrordåd i EU är gjorda och ”tagna” av Islamister. Över 90% är av höger/nationalister/separister, dvs inhemska terrorister. Dvs partier som har samma grund som exempelvis ND, Svenskarnas parti och till viss del SD.

        Det står inte vilka som skall mörda dig. Risken i % ökar eller minskar inte med antalet. ALLA invandrare är inte muslimer, och alla muslimer är inte Islamister. På samma sätt som alla svenskar är inte ultranationalistiska mördare (absoluta majoriteten av politiska mord i sverige är utförda av nationalistiska högergrupper).

        Det är inte ok, ovasett bakgrund, att mörd andra människor. Oavsett orsak eller politisk bakgrund vare sig hos förövare eller offer.

        Hur kan du få det till att Leaks anser att det är ok att mörda svenskar om man inte är svensk?

        Så ja, det finns idioter i alla grupperingar. Anklaga dessa grupperingar. Jämför med hur skyldig du är för katalonska terroristers bombdåd…

  19. riffi
    14 december, 2010

    Många invandrare till Sverige skriver att dom gärna vill döda Vilks och andra svenskar. Jag tycker inte att det är OK att döda infödda svenskar även om många invandrare tycker att det vore kul.

  20. Per Olov Olsén
    22 mars, 2011

    Ja tjejer och grabbar ni skriver och skriver…. Men jag förundras över Sd´s ståndpunkt: INGA SVENSKA MILITÄRER TILL LIBYEN! Sd har då på min tid förordat en stark militär i Sverige och samarbete i med Nato med detta ett välutveckalt flyg.
    Jag anser att de 8 JAS Gripen som är redo skall få grönt ljus att delta i Libyen mot diktator Gadaffi vilket sd icke vill.

    Tror att Sd börjar likna Ny Demokrati men en undergång från insidan.

Kommentera

Information

This entry was posted on 13 december, 2010 by in Uncategorized.
