Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det stormar i SD.

Det stormar inom Sverigedemokraterna, precis hela tiden. Men ibland så sker det något nytt som får vågorna att slå högre än vanligt. Vi har nyss haft William Hane, som ska enligt bland andra våra medier ha skrikigt “jävla svartskalle” till en bartender när han var med partiet på Island. Han slapp undan genom att Erik Almqvist intygade att killen inte hade någon som helst befattning inom partiet, men strax därefter dyker han upp som pressekreterare. Kanske ett smart karriärdrag inom partiet?

 

Nu är det unge William Petzäll som är orsaken till detta. Efter att han har (som det tycks, och vi får ju hoppas att det är så) ogenomtänkt låtit sig snabbinterjuvas av Expressens (ö)kände journalist Baas.

För er som inte vet vem William Petzäll är så är det den lilla killen som är grym i talarstolen och som på valnatten skrek rakt ut i Tv-kamerorna att nu får han en lön på 60.000 spänn i månaden på skattebetalarnas bekostnad. Inte så smart sagt för att komma från någon som är berikad med talets gåva. Lika illa var det han sa idag till Expressen när det gäller Göteborgs Patrik Ehn.

Men den högsta partiledningen fortsätter att vägra kommentera Expressens avslöjande om Ehns högerextrema kontakter. – Det är helt oacceptabelt. Jag kan inte se att vi kan ha såna i partiet, säger SD-ledamoten William Petzäll om Ehn

Patrik Ehns förflutna var uppe på tapeten redan vid kyrkovalet, så hans tidigare tyckande är inte okänt. Och visst, det kan se illa ut om man vill ha det så när det visar sig att han har haft kontakt med en känd nynazist genom åren. Men saken är den att alla som känner Patrik Ehn intygar att han aldrig någonsin visat på att han hyser högerextrema åsikter. Det räcker för mig. Alla kan vi förändras.

Det jag reagerar på är om ledningen i partiet står bakom William Petzälls uttalande? Vare sig de gör det eller inte så drar denna fadäs upp två frågor hos mig.

Den första är: Varför låter man från ledningen varje liten ungtupp som knappt är torr bakom öronen få alla positioner som många av dem inte klarar av att hantera? Varför utser man inte en enda talesperson för partiet, någon som kan hantera media och är kall när det blåser lite? Man gör ju bara bort sig. Likadant med Åkessons sekreterare. Inser inte han och hans rådgivande vänner att han blir förlöjligad av hennes kombinerade riksdagsblogg och party-glamour-bloggande? Ibland är det inte bara kompetens på pappret och vänskapsband som är det bästa att utgå ifrån. Men men..

Den andra fråga jag får är: Varför är man så snabb på att halshugga Patrik Ehn? Jag vet personligen om minst en person i partiet som helt klart har antisemitiska åsikter och skulle bli utesluten pga. av detta men så helt plötsligt dyker mannen upp på olika förtroendeplatser istället? Vad är det för något? Varför gör man sig inte av med personer som till och med ordförande i gällande distrikt anser ha fel åsikter? Mycket, mycket märkligt.

Det stormar inom SD som jag sa inledningsvis. Och jag tror att om ledningen inte ger Petzäll en offentlig smäll på fingrarna och Patrik Ehn tillbaka möjligheten att bygga upp förtroende gentemot honom igen så kommer brasan som nu pyr att ta fart och börja brinna. För det pratas mycket om misstroende gentemot ledningen redan, och jag tror inte man kan kosta på sig att fortsätta som man gör just nu. Detta handlar om 340.000 st människor, inte en handfull i toppen. Det bör man börjar komma ihåg tror jag.

 

14 comments on “Det stormar i SD.

  1. Ture Björkman
    8 december, 2010

    ”skrek rakt ut i Tv-kamerorna att nu får han en lön på 60.000 spänn”

    Verkligen, sa han så? Roligt man aningen opassande som du säger… Har jag helt missat. Petzäll är invandringspolitisk talesman så uppenbarligen har Skåne bestämt sig att han är en tillgäng. Ehn har visat sig ha åtskilligt att svara för dock. Men det har så många i partiet så även detta kommer väl att flyta förbi utan större problem för Ehn.

  2. Camilla
    8 december, 2010

    Jag missade det själv, men jag blev uppmärksam på det i något reportage om SD ganska nyligt, där man påtalade hans lycka över att bli avlönad av skattebetalarna mer än att SD tog sig in i riksdagen. Tror det var i den senaste dokumentären om jag inte missminner mig helt.

    Jag tycker som så här: Endera gör man en gång för alla rent hus och då menar jag rent hus, eller så ställer man sig bakom sina företrädare rakt över. För det ska inte bero på om expressen ids skriva om en person men missar en annan, vet man om dålig fallfrukt så ska alla bort direkt.

  3. mopsen
    8 december, 2010

    Jag har kommit över en skrivelse där Patrik Ehn redogör för sina tidigare kontakter i Tyskland. Denna redogörelse bär trovärdighetens prägel och är helt vardaglig. Jag upplever inte att det ”stormar” om Patrik Ehn, närmast hör jag en gäspning. Felet är blott att vi låter mediahysterin sätta agenda för vårt tänkande och handlande.

    Jag är centralt placerad inom SD och f n riksdagsledamot. Det torde vara väl känt att jag under många år umgicks privat med författaren Kjell-Olof Bornemark, som inte var vänsterpartist utan som stalinist rankades tvåa i världen närmast efter Fidel Castro. Inte nog med det – jag bevistade hans begravning! Bör jag avgå av detta skäl?

    Vill man ena ett folk båtar det föga att spörja i vilket led någon fordom stod, utan blott om denne mot framtiden kamratligen och lojalt vill bära sin del av den gemensamma bördan.

    Häxjakten på obefintliga nazister i Sverige har drag av trosnitisk exorcism. Det svenska folket har alltid varit resistent mot extremåsikter utöver den procent dårar som enligt Gauss´normalfördelningslära alltid finnes i en population.

    Stellan Bojerud

    • Ture Björkman
      8 december, 2010

      Om uppgiften är korrekt har Ehn varit aktiv inom NRP i Sverige på 80-talet. Det bör förlåtas av ren förfluten tidsrymd om äkta ideologisk förändring skett hos Ehn. Troligen känns dagens uppgifter därför inte helt bekväma för Ehn.

      Idag ser alltså varje normalt funtad svensk en ideologisk KONTINUITET hos Ehn. Uppenbart är det något som inte stämmer med Ehn. Det har förekommit andra problematiska uppgifter under förra året. Jag har inga kontakter med tyska halvnazister fast jag är mycket politiskt och socialt intresserad, men det har Ehn. Han hänvisar till ”allmänt intresse”. Ursäkta Stellan, men du ägnar dig åt ett överslätande som ser rätt och slätt idiotiskt ut. Sluta upp med denna befängda bunkerreflex att försvara varje partikamrat. Det är inte ett normalt beteende i Sverige. Gå före med gott exempel i ditt parti.

    • Joakim Larsson
      19 december, 2010

      Jag håller med Stellan jag. Det tråkiga med hela den där historien är ju att Ehn sannolikt hade stått på riksdagslistan om det inte vore för sin ungdoms dårskap. Det vågar jag nog gissa, ty så begåvad är han. Han har med andra ord redan fått betala ett pris.

  4. Camilla
    8 december, 2010

    Helt rätt Stellan, det stormar inte runt patrik. Men det stormar inom partiet, och gör man inget åt det snart så kommer det att bli en intressant höst.

  5. mopsen
    8 december, 2010

    Tänk! Låt alla rasistfånar avslöja sig och agera på sitt sätt. Det är inget hot mot vårt land. Vårt bekymmer är att de som kommer hit (bekvämlighetsinvandrare är alltid ”flyktingar”) tar inga jobb från svenskar. De saknar nämligen de mest elementära grunderna för att arbeta i Sverige (varför thailändare arbetskraftsinvandrare rekryteras som bärplockare).

    Somalierna sitter i Rinkeby och klagar över låga bidrag och ineffektiv snöröjning. Det är emellertid känt att somalier inte vill eller kan skotta snö eller plocka bär. Blott uppbära bidrag (som du betalar).

    Därför skall du skotta snö framför deras portar och bekosta deras oxfilé, för de äter ju inte fläskkött. Du fick tidigare äta bruna bönor med fläsk, men det är idag förbjudet. Det är så illa att det inte går att säga ”bruna bönor” (det läser man som svarta kvinnor och förfasar sig).

    Jag har bara en tröst. Jag hinner dö innan Sverige ger upp och blir ett muslimst lydrike, men mina barn och barnbarn?

    Er vän
    Stellan

  6. Lasse
    10 december, 2010

    Är inte Åkessons sekreterare Petzälls flickvän?

  7. Camilla
    10 december, 2010

    Ingen aning Lasse..jag tror det är någon annan från SDU som är det. Men det är väldigt mycket släkt och vänskapsband i riksdagen inom SD 😉

  8. MartinA
    11 december, 2010

    Tack för att du finns Camilla!
    Sen är det svårt för mig att bedöma vad som händer. En partiledning måste aggregera och hålla en bild utåt, då blir folk trampade på tårna. Det är alltid så, i alla organisationer. Eller om Camilla har helt rätt i det hon säger. Jag fortsätter lyssna.

  9. Robert Stenkvist
    11 december, 2010

    ”Det torde vara väl känt att jag under många år umgicks privat med författaren Kjell-Olof Bornemark, som inte var vänsterpartist utan som stalinist rankades tvåa i världen närmast efter Fidel Castro. Inte nog med det – jag bevistade hans begravning! Bör jag avgå av detta skäl?”

    Ha, ha, det kanske finns folk i partiet som tycker det 😉 Själv tillhör jag en av de ytterst få i detta land som läst ”Das Kapital” alla tre banden från pärm till pärm, Jag borde kanske också avgå 😉

  10. Victor
    12 december, 2010

    Jag tycker inte det är bra att Camilla länkar till Expressen, detta är en hat & hetssajt mot SD. Tidningen bedrev lögnkampanj när Martin Kinnunens flickvän blev överfallen i sitt eget hem sommaren 2008. Alla andra tidningar, t o m Aftonbladet, behandlade Martin seriöst.
    Lönen i riksdagen är 56.000 kr/ mån. Vilket ger 33.000 kr efter skatt (30 % kommunskatt) = 394.000 kr/ år = 1,6 miljoner under 4 år.

    Stellan Bojerud:
    ”Felet är blott att vi låter mediahysterin sätta agenda för vårt tänkande och handlande.”

    I viss mån kanske men när jag tittar tillbaka och ser vilka galningar, antisemiter, rasister osv som befolkade detta parti kan jag verkligen förstå de negativa skriverierna man hade mot SD.

    Stellan Bojerud:
    ”Det torde vara väl känt att jag under många år umgicks privat med författaren Kjell-Olof Bornemark, som inte var vänsterpartist utan som stalinist rankades tvåa i världen närmast efter Fidel Castro. Inte nog med det – jag bevistade hans begravning! Bör jag avgå av detta skäl?”

    Nej, men om han varit nazist hade det varit tveksamt. Som politisk företrädare måste man välja sina vänner. Riksdagspartierna betraktas inte som rasistiska. Det är därför – utåt sett – inga problem att umgås med kommunister och moderater. Nazionaldemokrater och nazister ger oss däremot huvudvärk, minst sagt.

  11. Camilla
    13 december, 2010

    @ Viktor: Vet du vad? Jag länkar precis vart jag vill.. och skriver expressen något som har med det jag skriver om så lovar jag att deras länk hamnar här 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 8 december, 2010 by in Uncategorized.
