Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Åsiktsregistreras vi i vårt land?

Jag har inte bloggat på ett tag nu som en del har märkt. Det finns två anledningar till detta, den ena mer betydelsefull än den andra. Den som betyder något för mig är att jag har ägnat ett par månader åt att få göra något som har gett mig så otroligt mycket, tyvärr kan jag inte skriva mer än så om det eftersom jag har tystnadsplikt. Vilket är väldigt synd, för jag tror jag skulle kunna lära er både ett och annat. Krossa en fördom eller två till och med. Men det får jag göra vid ett annat tillfälle J
 

 

Den andra orsaken är att jag har varit väldigt kritisk mot vissa personer och vissa ageranden sista tiden inom Sverigedemokraterna. Och ni som känner mig vet ju att när jag väl tycker något så brukar jag vara fullständigt ärlig i vart jag står, oavsett om det gynnar mig eller någon annan eller till och med missgynnar. Ibland måste man hålla inne med saker man både vet och har åsikter om. Det är vad jag har gjort de sista veckorna. Hållit käft på ren svenska för att inte dra igång något jag inte riktigt själv kan se vidden av. Visst är jag klok mellan varven?

Upptäckte i dag att Alex Bengtsson från EXPO följer mig på Twitter.

Tyvärr blir han besviken eftersom jag aldrig twittrar. Det är liksom inte min grej helt enkelt. Fast, jag undrar varför någon från EXPO ens vet vem jag är? En betydelselös människa som inte är något och kommer aldrig heller att bli något. Inte iaf inom något område som skulle intressera EXPO.

Däremot började jag fundera lite omkring olika saker efter att jag såg att EXPO killen har någon form av intresse av simpla mig.

För det första funderar jag på att börja twittra enbart för att visa EXPO att det finns människor som inte är som han och hans vänner tror att alla som har eller ännu sympatiserar med SD:s politik är och tänker.

Men det jag funderar mest på är just detta “Varför”. Är det som så att man blir intressant bara för att man på ett eller annat sätt finns med i olika SD sammanhang och därmed förväntas vara rasist och dum i huvudet? Personligen har jag inga större agg mot EXPO som många andra har, jag hittar mycket användbart där mellan varven. Även om jag också, som många andra, blir förbannad över deras märkliga vinklingar i vissa fall. För mig är har EXPO samma existensrätt som jag har. Men frågan är, har jag samma existensrätt för EXPO som de anser sig själva ha?

Jag undrar också över om EXPO kommer att vara lika intresserade av mig och mina åsikter till våren när mitt medlemskap upphör i SD? För jag är tämligen säker på att “tomten” inte kommer att förnya det i år igen med sina egna pengar, eftersom min och ett 50-tal andras röst inte behövs vid nästa DÅ. Ja, för er som inte vet.. Det fanns en person som köpte sig makten för ca ett år sedan. Röstfusk kallas det inom andra partier vad jag vill minnas. Men inte här inte..

Hur som helst, kommer jag (om jag inte förnyar det) alltid att vara intressant för personer och organisationer som EXPO bara för att jag en gång varit medlem i SD? Jag tror faktiskt det. Jag tror det är så sjukt illa just nu i vårt land att man pysslar med indirekt åsiktsstämpling.

Tiden får väl visa om jag har rätt eller fel..

 

 

 

12 comments on “Åsiktsregistreras vi i vårt land?

  1. Rune
    23 november, 2010

    Som jag har förstått det så sysslar ju Expo med samma sak som IB på sin tid. Men Expo har beteckningen tidskrift som täckmantel medan IB verkade mer i det fördolda.
    Båda två har och hade åsiktsregistrering som huvuduppgift.

    IBs verksamhet slutade ju som IB-affären men någon Expo-affär har vi ännu inte sett och det får vi nog inte heller se.

  2. Robert Stenkvist
    24 november, 2010

    Det är en extrem lågoddsare att Expo följer dig för de vill och tror att du kommer med smaskiga detaljer och avslöjanden. De söker efter någon spricka inom SD, någon som kanske behandlats illa eller känt sig förfördelad.Flera medlemmar har fått direkta påstötningar från Expo, då av Daniel Phool.

  3. Camilla
    24 november, 2010

    Nog vet jag det.. Men det är egentligen ointressant. Bara det att expo följer mig som inte är någon av värde inom SD säger en hel del. Jag säger inget om en vanlig journalist skulle göra det samma, för jag kan faktiskt skriva ner en tanke eller två som är av allmänt intresse. Men EXPO är något helt annat.

    Fast.. Måste man ha bilvit illa behandlad eller ”känna” sig utstött/glömd för att ha kritik? Knappast.

  4. Robert Stenkvist
    25 november, 2010

    Nä kritik finns det ju alltid, vi sysslar med åsikter och ideologi. Titta på de övriga partierna, KD och socialdemokraterna, hur mycket kritik förekommer inom dessa partier just nu?

    Det som skiljer är att dessa journalister vill splittra (eller uppmärksamma sådana tendenser) av rent politiska orsaker. Grovt uttryckt, de gillar inte SD:s politik, eller politisk inkorrekthet, de gillar i stället det mångkulturella, massinvandring (så länge de inte själva drabbas, där på Söder) just därför vill de skada rörelsen, inte av några andra orsaker. När de behandlar kritik inom KD så finns ju inte denna agenda på samma sätt. Jag tycker inte att man skall göra det lättare för dessa journalister.

  5. Camilla
    25 november, 2010

    Man ska absolut inte gråta ut media när syftet enbart är att rentvå sig själv av någon anledning eller för att man är förbannad. Det gynnar inte någon. Lika lite som höga företrädare ska tala om offentligt för vanliga medlemmar att om de inte gillar deras beslut så bör de avsluta sitt medlemskap. Sånt ger också expo brasved.

    Däremot så tror jag att intresset finns att förstora komflikter inom just SD just för att man aldrig erkänner något utan det är taggarna ut direkt och man försvarar saker man inte borde försvara. Det är iaf den känslan jag har. Kanske man borde avdramatisera förföljelsetendensen lite och göra som andra partier? Då blir det mindre och mindre intressant att skriva om sk skandaler inom just SD, för att förenkla det hela lite.

  6. Robert Stenkvist
    25 november, 2010

    Jo, man borde nog inte försvara precis allt, och även erkänna lite fler misstag t.ex. det har du rätt i. Däremot är det just efter valrörelsen lite svårt att avdramatisera detta med förföljelsetendenser. Under valrörelsen så var medias agerande besinningslös, det tycker jag faktiskt. När minnet av valrörelsen tonar bort måste vi till slut inta en positivare hållning, absolut.

  7. Camilla
    25 november, 2010

    Jo, det var en mycket ful valrörelse, den som säger annat var nog inte riktigt vaken. Men nu är det andra förutsättningar och jag tror det är läge att släppa det som en gång var och börja på ny kula 🙂

  8. Mittenradikalen
    27 november, 2010

    Ang. de brottsdömda, Hedlund och Erixon, så har media tjatat om dem massor av gånger tidigare. Det ligger en bit tillbaka i tiden, liksom vad gäller Bylund. Det är ingalunda så att andra partier saknar personer i sina organisationer med liknande bagage, men dem talar media tystare om.

    Däremot tycker jag det låter rätt illa ang. Elias Eriksson. Det låter som allvarliga grejer och det är färskt i tiden. Där undrar jag hur man resonerat från partiets sida, och givetvis undrar jag mer om bakgrunden än enbart det media låtit oss veta.

  9. Robert Stenkvist
    28 november, 2010

    Partiet visste inte om dessa uppgifter, enligt vad jag läst mig till. Eriksson har ju inte ställt upp på något officiellt uppdrag så han har ju t.ex. aldrig skrivit någon vandelsförsäkran. Inte heller har han haft någon officiell anställning.

  10. Camilla
    29 november, 2010

    Nä, jag hakar inte upp mig alls på vad Louise är dömd för, inte heller vad Linus åkte dit för. Det är saker jag kan leva med. Lika så Hedlund och filper är utagerade saker eftersom de har bevisat att de gjort om och gjort rätt-

    Däremot finns det personer som är dömda för rätt rejäla saker enligt lagboken men får den ena tjänsten eller uppdraget efter det andra..medans personer med mycket miladre brister i sin vandel inte blir godkända. Och då pratar jag om människor som besitter intelligens, erfarenhet och andra superlativ som SD är i stort behov av, men dessa får kalla handen. Det är jäkligt märkligt.

  11. Joakim Larsson
    19 december, 2010

    Har du bestämt dig för om du ska lösa nytt medlemskap?

    • Camilla
      20 december, 2010

      Nej det har jag inte.. Eftersom jag räknar med att man just nu skyr mig som elden. Vi får ju se vad som sker framöver helt enkelt.

Kommentera

Information

This entry was posted on 22 november, 2010 by in Uncategorized.
