Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vägrar man använda ord som är nedsättande om invandrare har man då en valnötshjärna?

Igår fick jag höra att jag har en hjärna som inte är större än en valnöt, och båda halvorna slåss inbördes med varandra. Jag fick även veta att jag inte har alla hästar hemma samt fick kastat i ansiktet en jävligt dålig kommentar som lät ungefär så här “ ja, du har kanske invandrare redan hemma hos dig. Eller så kan de ju flytta hem till dig”. Jag hoppas innerligt att den som sa det sista inte representerar SD i KF.

Allt detta för att jag påpekade att man kanske inte ska använda ord som skäggelurkar och andra synonymer många inom SD använder när de pratar om ensamkommande barn. Plus att jag försökte få dessa personer att se lite bortom sin enfaldiga tro att en person som uppfyller den sk flyktingstatusens enligt FN aldrig kommer hit eftersom de aldrig skulle ha råd att pynta en människosmugglare. Man glömmer medvetet och lätt bort det faktum att många kommer hit efter att ha satt sitt eget eller sin familjs “liv” i pant hos dessa smugglare. Skit samma, vill folk inte ta bort sina skygglappar utan trivs med att sitta och vara bittra och hätska så är det deras ensak.

Jag tar att folk kanske retar upp sig på mina åsikter, det är helt okej. För jag retar också upp mig ibland på vad andra tycker. Men en sak vidhåller jag, både när det gäller mig själv och alla andra: Man får aldrig tappa respekten gentemot andra människor. Speciellt inte de som påstår sig företräda SD på ett eller annat sätt. Då får man bita ihop och hur arg man än är så måste man uppföra sig när man öppnar munnen.

SD:are har ett stort ansvar vare sig det är berättigat eller inte, och det är att aldrig vara orsaken till att fördomar eller hat sprider sig mellan olika grupper. För att kritisera den invandringspolitik som förs är svårt, man kommer alltid att göra andra människor upprörda. Därför är det extra viktigt att klart och tydligt visa att man gör skillnad.. Skillnad på person och politik. Det är svårt, men fixar man inte det utan hellre hemfaller åt att slänga ur sig nedsättande uttalande om invandrare så ska man heller inte dra in partiet i detta.

Är det verkligen för mycket begärt av folk att befinna sig på en nivå som är normal? Måste man hata så förbannat mycket bara för att man är med i SD?

Inte undra på att det skrivs den ena boken efter den andra, även om jag hittills inte känt igen mig i en enda tolkning av SD. Den senaste i raden är en manual för att tyda koderna som man använder inom SD. På sätt och vis kan jag förstå hur författarna resonerar, det finns ett visst uns av sanning i det. Det kan ingen bortförklara- och mycket beror på folks oförmåga att uppträda civiliserat.

Vi måste också tänka på att det gräsrötterna gör slår tillbaka på de som sitter i riksdagen. Lika väl som det de gör får effekt på hur gräsrötterna agerar.

Det tål att tänkas på.

15 comments on “Vägrar man använda ord som är nedsättande om invandrare har man då en valnötshjärna?

  1. riffi
    1 november, 2010

    Jag har heller aldrig känt igen mig i vad som skrivs om mig (sverigedemokrater). Inte heller tycker jag att det stämmer på de (få) sverigedemokrater jag känner. Det som skrivs av Hamrud och Qvarford är ju bara trams och ingenting annat än en rundgång av åsikter hos människor som inte vet vad dom talar om. Det förtjänas att påpeka att dom talar om ca en halv miljon svenskar (de som röstat SD + sådana som delar SD:s åsikter, men som röstat på andra partier).

    En rolig sak som jag har lagt märke till är att på ett SD-årsmöte, fyra SD-distriktsstyrelsemöten, tre SD-utbildningspass och några möten i samband med valet har ingen person någonsin sagt ordet invandrare. Det tycker inte jag tyder på något större invandrarhat. Kärnan för mig personligen är vad som tillspetsat visas i valfilmen: motsättningen mellan massinvandring och välfärd, eller kalla det att jag röstar för trygghet och tradition.

  2. z999
    1 november, 2010

    Kodord? Moderaterna och vänstern använder inte heller samma ord. Det är ju klart att partier som försvarar nuvarande invandringspolitik inte kan använda ord som massinvandring. Det är ju rätt mycket kodord från ”andra” sidan också, ett av de grövsta är att kalla illegala invandrare för papperslösa. Som dessutom är ganska nedsättande gentemot flyktingar som har tveklösa skäl att söka asyl.

    Författarna anser att kulturnationalism (ej uppfunnet av sverigedemokraterna) är samma som rasism. De påstår vidare, utan omsvep, att kultur inte är något som människan kan välja, vilket är deras ursäkt att kalla kulturnationalism för rasistiskt. Sverigedemokraterna påstår att det skapar mer brott baserat på bristande respekt mellan människor i ett mångkulturellt samhälle, men sverigedemokraterna påstår också att människor själva har kontroll över sin kultur. Sverigedemokraternas påstående har faktiskt stöd i modern psykologi (vi bestämmer inte helt över våra tankar, men handlingarna som följer bestämmer vi själva).

  3. z999
    1 november, 2010

    Jag skulle önska att alla nationellt sinnade la mer fokus på de som bestämmer vilken invandringspolitik vi har och mindre på invandrarna. Att hacka ner på invandrarna är en önskediskussion från motståndarna som då kan gömma sig bakom de som flyttar till Sverige och tala om integrationsproblem och förklara sina misslykanden med att det beror på invandrare som inte integrerar sig. Typ, man spär på en stor invandring av människor med obefintlig studievana och som i många fall kan vara analfabeter och ondgör sig sedan över att de inte lägger ner mer energi på att lära sig språket. Att det är omöjligt för dom att ta till sig utbildningen struntar man i att ens diskutera.

  4. MartinA
    2 november, 2010

    Invandrare är bara folk som velat söka sig en bättre framtid för sig och sina barn. Tyvärr orsakar invandringen mycket stora problem och har gjort åtminstone mitt liv sämre. Men äras de som äras bör, det vill säga politikerna i sjuklövern och dom ****** ”journalisterna”.

  5. Camilla
    2 november, 2010

    @ Riffi: Håller i princip med dig, för det sista man faktiskt pratar om i det stora hela är invandrare. Möjligtvis att man pratar om politiska frågor som rör invandringen, men det ´är en helt annan sak. Sen att det finns en handfull personer även i Värmland som tyvärr inte är rumsrena i munnen är sorgligt. Men tack och lov har dessa vettet att hålla det för sig själva eller i privata sammanhang. Än så länge iaf.

    Men tyvärr finns det allt för många som åtminstone på nätet påstår sig representera partiet, och det som kommer ur deras ”munnar” är allt annat än okej. Såg däremot i går att en person med anknytning till toppen faktiskt bad en sådan här person att tagga ner och tänka på vad personen faktiskt sa och hur det slår tillbaka på alla andra. Jag blev kallad nöthjärna när jag gjorde det, men det bet bättre med denna persons pondus som tur var 🙂 Skillnad på folk och folk… hehe *skojar bara*

    @ Martin: Visst är det så, säg den invandraren som kommit hit med tanken att förstöra för sig själv? Och väldigt få har ens tänkt tanken att de ska gynna sig själva men förstöra för svensken. Om ens en enda har haft det syftet. Däremot har de mötts av ett politiskt system som i längden förstört mer än det har gynnat för väldigt många. Och där tackar du helt rätt personer.

    @ Z999: Att kalla omskrivningarna för kodord tyckte jag var lite småroligt. Fast, tyvärr är det nog många som inte begriper bättre än tar det på största allvar och nu tror att SD försöker manipulera folket med hemliga koder 😀

    Men visst stämmer deras omskrivningar, men det är ju inget hemligt med det- varje människa som är kapabel att ta in information och tolka den på loppet av en tiondels sekund fattar ju vad man säger, om än på ett annat sätt. Inget märkligt alls egentligen.

    Du tar upp en väldigt bra sak: ”, man spär på en stor invandring av människor med obefintlig studievana och som i många fall kan vara analfabeter och ondgör sig sedan över att de inte lägger ner mer energi på att lära sig språket. Att det är omöjligt för dom att ta till sig utbildningen struntar man i att ens diskutera.”

    För det första är det inte lätt att lära sig ett nytt och totalt främmande språk, i både skrift och tal. Lägg sen till att man kanske aldrig suttit i en skolbänk i hela sitt liv. Då blir det jäkla tufft att lära sig. MEN majoriteten försöker så att svetten sprutar. De vill verkligen lära sig, de är hungriga på dels kunskap men också att kunna få de grundläggande kunsakperna i det svenska språket för att kunna bli en del av vårt samhälle.

    Sen att kanske SFI-systemet bör ses över och göras på ett annorlunda sätt i vissa kommuner är ju det som ska debatteras. Inte att invandraren är lat och vägrar ta till sig kunskapen som erbjuds.

    För som jag brukar säga: Rätt ska vara rätt, och ska man kritisera så ska rätt sak kritiseras annars blir allt bara fel och fördomar föds och sprids som en pestepedemi.

  6. Info
    2 november, 2010

    HAMRUDS OCH QVARFORDS BOK

    om Sverigedemokraterna är den åttonde hatboken, riktad mot partiet, som utkommit under det senaste året. Hamruds rent fysiska motvilja mot 240.000 svenskar har hon bl.a. uttryckt så här i Svenska Dagbladet 27/10:

    ”Annika Hamrud säger att hon inte orkar möta ännu en sverigedemokrat just nu.

    –Jag är jättetrött på att säga ”vad intressant” istället för ”dra åt helvete”, att höra så mycket rasism utan att säga emot. Det var därför vi gjorde en inledning och epilog i boken där jag vräker ur mig ilskan.

    Ändå hävdar hon att reportagen i boken är sakliga – – -.”

    För att förstå de båda författarinnorna bättre bör man hålla i minnet, att de är ”gifta” med varandra och delar säng med varandra. De har på något sätt uppfattat, att sverigedemokrater i allmänhet, i motsats till hela Sjupartialliansen, i många frågor har ett BIOLOGISKT – inte ”biologistiskt” – sätt att se på saker och ting därför inte hyllar enkönade äktenskap med full adoptionsrätt osv. som något särskilt fint eller ens naturligt.

    Annika Hamrud har därmed också uppfattat, att Sverigedemokraterna ställer sig något avvaktande inför hennes egen succébok ”Queerkids”, vilken handlar om det förmånliga i att barn får växa upp tillsammans med homosexuella föräldrar. Den presenteras av förlaget (Normal förlag) bl.a. så här:

    ”- – – är fortfarande den bästa boken om icke-heteronormativt föräldraskap som finns på marknaden. I Queerkids var DN-journalisten Annika Hamrud först med att peka på hur biologismen styr svensk familjepolitik.”

    http://www.malmgrenpaintings.se/1984_delsida.htm

  7. riffi
    2 november, 2010

    Jag läste mopsens alla bloggsidor i förrgår. Han nämnde i något inlägg Sun Tzus 100-tals år gamla bok om (militär) taktik och strategi.

    När man har motståndare är det viktigaste som finns, förutom att verkligen känna sig själv, att känna sina motståndare. Den som brister i något av detta kommer att bli förlorare. Det är därför roligt att läsa alla böcker om sverigedemokrater som fullständigt skjuter över och vid sidan av målet. Om alla våra motståndare vore som Hamrud och Qvarford vore framgången given.

  8. Anders
    2 november, 2010

    Här har ni en källa till varifrån ordet ”kulturberikare” kommer ifrån, som bland annat används av vissa i SD:s ledning. Bland annat har Kent Ekeroth, partiets internationelle sekreterare tydligen använt det på sin blogg…

    Camilla, jag förstår inte varför du och andra någorlunda vettiga SD:sympatisörer beblandar er med SD? SD kommer inte på mycket, mycket länga bli kvitt sina svarta och bruna rötter. Tyvärr.

    Ord som ”Gammelmedia”, ”PK”, ”kulturberikare” och andra nyord (se boken ”1984”) som används bland sympatisörerna stärker inte direkt rumsrenheten på partiet.
    Vilket du ju tydligen har råkat ut för.

    Ja, här är länken.
    http://ligator.wordpress.com/2010/08/07/sverigedemokraternas-begrepp-kulturberikare-anvandes-av-nazisterna/

  9. Anders
    2 november, 2010

    Info, att misstänkliggöra någon på grund av deras sexuella läggning stärker inte dina argument. Möjligtvis bland dina lika inom SD. Det försvagar bara dina argument…

  10. riffi
    3 november, 2010

    Kulturberikare används för att driva med folk som hävdar att massinvandringen enbart leder till positiva saker. Jag tror många fattar vinken.

    Lågt räknat 100 miljarder per år i nettokostnader för en invandring som utan parlamentariska beslut smygvägen har genomförts är ett av många bra skäl för människor att rösta på SD.

  11. Camilla
    3 november, 2010

    @ Riffi

    Mopsen skriver mycket som är oerhört bra. Det är en av de klokaste gubbarna SD har just för tillfället. Och det han skriver om taktik vid krigsföring är sant och passar i väldigt många sammanhang.

    @ Anders: Jag tror inte att det är så att vi beblandar oss. Vi har väl inget annat parti att vända oss till tror jag. För alla har på ett eller annat sätt visat att den lilla människan inte räknas och man har tappat förtroende för länge sedan för våra sk folkvalda. Det är ju nu upp till den lilla klicka som SD består av (om vi ska vara ärliga) att bevisa att man har något att komma med. Något som håller, och framför allt..visa att ingen av dem själva är lika falskspelande som man själv kritiserar de etablerade partierna för att vara.. vi får väl se.. Jag tror att det kommer att komma en hel del spännande tillfällen med SD i spetsen vad det lider.

  12. riffi
    3 november, 2010

    Helt lysande insats av Jimmie Åkesson idag i partiledardebatten !

  13. Pinglan
    3 november, 2010

    Lysande blogginlägg!

    Jag håller helt med om att man inte kan dra alla invandrare över en kam, det finns bra och dåliga människor bland dem liksom bland s.k. svenskar. Men även jag är kritisk mot invandrarpolitiken, den förstör många gånger för den stora majoritet invandrare som arbetar hårt och sköter sig.

  14. riffi
    4 november, 2010

    Idag fick SD sitt andra genombrott i riksdagen!!!!!!!!!!

    Petzäll, Ekeroth och Jomshof dominerade eftermiddagen och var precis så tuffa som man kunde hoppas. Jag såg hela eftermiddagssändningen och tycker synd om Er som missade sändningen. Hoppas Ni kan se en repris på något sätt.

    För första gången blev flosklerna och tramset bemötta. Sverigedemokraterna framförde sina åsikter utan att backa.

  15. Camilla
    4 november, 2010

    Jag missade tyvärr detta. Men jag är ju förtjust i Jomshofs sätt att uttrycka sig, och Petzäll är väldigt skicklig han med på att förmedla det han vill ha sagt. Ekeroth gillar jag faktiskt bäst i text, varför vet jag inte för han fick också talets gåva när han föddes 🙂 Kul att det gick bra för dem!

Kommentera

Information

This entry was posted on 1 november, 2010 by in Uncategorized.
