Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När terrorn kom till byn..

   Om jag bodde i Göteborg och hade tänkt mig en shoppingtur på stan i morgon kan jag lova att jag skulle ställa in den direkt. För vem beger sig in i ett område som polisen bekräftar att det riktats ett bombhot emot?

Jag ställer mig ofta frågan om jag verkligen vill veta allt som sker i Sverige och i övriga världen. Erkänner gör jag utan omsvep att jag tycker det är rätt bekvämt att det finns organisationer som SÄPO och CIA som tar hand om sån skit, för det får effekten att jag slipper bli beroende av benzodiapziner.

Visst, jag vill så klart veta om det finns ett hot riktat mot en plats där jag eller någon jag känner kommer att befinna sig på. Jag är liksom väldigt lite dödssugen så att säga. Däremot så är det en trygghet i att inget veta, för 9 av 10 ggr så är alla sådana här larm falska. Jag ser på vänner som bor i delar av världen där man tycks leva för att skrämma upp sina medborgare. På både gott och ont. Frågan är om det är värt det?

Polisen säger nu att man har fått trovärdiga uppgifter att en bomb kommer att smälla av i Göteborgs innerstad i morgon. Man har valt att varna folket vilket är klokt, för tänk om det smäller? Fast i samma andetag som man går ut med denna varning som kommer att skrämma skiten ur ett par styckena så säger man att det inte finns någon anledning att vara orolig och att man visst kan befinna sig på platsen.

Hallå? Vart är logiken?

Fast, kanske knäppgökarna som ev. har tänkt smälla en bomb i morgon nu blir rädda och drar sig undan. Det är ju i sånt fall en positiv effekt av denna varning.

Jag kan däremot inte låta bli att tro att det ligger mycket mer att vara orolig för bakom denna varning, annars skulle man inte ha gått ut med informationen tror jag. Eller så är jag bara lite extra paranoid så här på slutet av en hård arbetsvecka.

Hur som helst. Hennes & Mauritz och Dressman är kvar på måndag också, så vänta till dess är ni goa.

 

4 comments on “När terrorn kom till byn..

  1. Lena Svensson
    29 oktober, 2010

    De vill påstå att det inte har med terror att göra, men de borde ju veta att en terrorist, Jihadist eller vad man vill kalla dem kan arbeta med en grupp eller helt ensam. det spelar ingen roll för dem, målet är att få en plats i Allahs himmel, det mest respekterade sättet att dö på inom Islam.

  2. z999
    31 oktober, 2010

    Tydligen var polisen tillräckligt effektiva för att avvärja hotet. Kanske…

  3. ulf blomberg
    1 november, 2010

    vad är oddsen att det handlar om personer födda utomlands som ligger bakom hotet?

  4. Camilla
    1 november, 2010

    Tycker det är lite märkligt att man på lördagen anhåller flera personer som misstänkta och vips dagen efter är de frisläppta..

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 oktober, 2010 by in Uncategorized.
