Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det är mer synd om malmöborna än SD:are just nu.

Vad är det för fel på vissa människor egentligen? Tänker då speciellt på sverigedemokrater i stor mån. Inte alla, men alldeles för många för att jag ska kunna ha överseende med det. Det går en galning lös, en ny “lasermannen“. Det borde inte finnas någon som inte tycker att detta är fasansfullt, ingen borde ens tänka tanken på att tycka synd om sig själv. Istället för att ge stöd åt invandrarna i Malmö som nu riskerar livet. För mig är detta en självklarhet. Tydligen delar inte alla min åsikt.

Alla som är aktiva på olika social medieplatser kan ju själva lätt kolla hur folk från olika grupper resonerar om olika saker.

I början när dessa skjutningar började länkades det hejvilt på t.ex. facebook, för man trodde ju så klart att det var invandrargäng som sköt. Nu visar det sig att mest troligtvis så är det en svensk (min gissning) som är ute efter att skrämma skiten ut malmöborna, och då speciellt invandrarna. Då länkas det nada. Helt tyst. Det enda man reagerar på är att media minsann skriver massor om allt det hemska som händer invandrarna, men inte när något hemskt händer en sverigedemokrat. Jag bara skakar på huvudet åt detta resonemang får jag lov att säga.

Visst, media låter gärna bli att nämna med en enda rad det politiska våld som har drabbat många inom partiet. Man har helt rätt i det. Fast, vad ska man vänta sig om man ska se nyktert på saken? Säger inte att det är okej eller rätt. Jag säger bara att det är väntat.

Det som sker nere i Malmö är ingen sketen struntsak, det är allvarliga saker. Långt mycket värre än det som drabbat alla sverigedemokrater sammanslaget om vi ska vara ärliga.

Varför är det så svårt för en SD:are att se nyktert på saker och ting? Varför är man så rädd för att ge stöd åt händelser som detta utan att själva sätta sig i fokus?

Läste en väldigt bra krönika idag skriven av Timbuktu. Han förvånade mig, jag hade faktiskt inte väntat mig att jag skulle hålla med honom i det han skrev. Men han var saklig, och han var inte ute och svävade i det blå. Ta och läs den..

Ska det verkligen vara så svårt att vara kritisk mot invandringen och hur politiken kring den sköts men samtidigt behålla sin humana sida och leva mitt i livet med nyktra ögon?

Eller måste man kanske välja?

 

18 comments on “Det är mer synd om malmöborna än SD:are just nu.

  1. z999
    23 oktober, 2010

    Först om Timbuktu. Han skriver att han fick broschyren ”ge oss sverige tillbaka” från sverigedemokraterna som han inte ens läste utan bara tittade på bilden och struntade i budskapet som istället fick ersättas med vad han tror om sverigedemokraterna. Han glömmer att många flyktingar som kommer till Sverige flyr till den idyllkänslan som bilden ger som han blev så upprörs över.

    Sen…
    Jämförelsen med lasermannen är helt fel. Lasermannen sköt visserligen runt tio personer, men bara en dog (10 tals personer fick sina liv förstörda). Om det är en person med liknande motiv i Malmö så är han faktiskt mycket värre. Så pass mycket värre att det är direkt missvisande att jämföra med lasermannen. Precisionen och förmågan/viljan att hålla sig undan polisen gör honom också flera ggr farligare än lasermannen som i sin psykopatiska värld inte var speciellt bekymrad över att åka fast.

    Det handlar om terror och terror har ofta (inte alltid) som syfte att skapa rädsla. Och medias spekulationer främjar naturligtvis det. Samtidigt så kan dom inte gärna undvika att rapportera om vad som händer.

    Jag vill tillägga att lasermannen inspirerades av VAM och inte av ny demokrati eller SD. I alla fall om man ska tro på vad han själv sagt.

  2. DDR2
    24 oktober, 2010

    Lasermannen (själv 2:a generationens invandrare) sköt invandrare för att själv kunna fortsätta råna banker medan polisen var upptagen med att söka efter ”Lasemrannen”. Sålunda en invandrare som sköt invandrare, i eget vinstintresse…

  3. LP
    24 oktober, 2010

    Man skulle kunna formulera sig så här:

    Det går en eller flera personer lösa i Malmö just nu, och skjuter svenskar.

    Jag är visserligen inte helt säker på att alla de som skottskadats på sista tiden är svenska medborgare, men jag är ganska säker på att de inte är turister och att svenska myndigheter godkänner deras vistelse här. Med en lika generös tolkning av gemenskapsbegreppet som sjuklövern, de politiskt korrekta, multikulturalisterna mfl förordar, är de alltså en slags ”svenskar” som ingår i vår gemenskap.

    Trots detta väljer PK-media allt mer att att beteckna skjutningarna som något som riktas mot ”invandrare”. Plötsligt är det skillnad på folk och folk och invandraren är det oskyldiga offret, medan (underförstått) förövaren är en rasistisk svensk.
    Detta slags resonemang och denna vinkel på rapporteringen då det gäller rån, våldtäkter, misshandel och mord som begås av invandrare mot etniska svenskar, är däremot extremt sällsynt i PK-media.

    PK-media, proffstyckare, bloggare, debattörer, politiker mfl bör försöka bete sig mera hederligt och konsekvent då de förhåller sig till denna problematik. Antingen gör man skillnad eller så gör man det inte. Antingen identifierar man grupper eller så låter man bli. Man kan inte hävda invandrarstatus då det passar, men totalt förneka den då det inte gynnar ens intressen, om man vill bli tagen på allvar.

    Det som sker hos oss här i Malmö är ingen struntsak, och jag syftar då inte bara på den senaste tidens skjutningar utan all den brottslighet, allt det våld, alla de utbildningsproblem, alla de arbetsmarknadsproblem, alla de ekonomiska problem, all den trångboddhet, allt det islamska förtryck och våld, allt det politiska våld, ja allt det som är på väg att slå sönder min gamla stad.
    Skjutningarna må vara spektakulära, men de är i praktiken en bagatell såvida de inte utnyttjas för att hetsa invandrare till än mera hat och våld mot det svenska samhället.

  4. z999
    24 oktober, 2010

    En psykopat skjuter oskyldiga i Malmö och mycket talar för att det är personer med invandrarbakgrund som är måltavlan. Ilska är den givna känslan, men jag känner mig också tveksam inför vad det är vi ser? Är det en ny “laserman” som bestämt sig för att invandrare ska dödas eller vad händer. Är de nya dåden, skott genom fönster in i en lägenhet och i en affär inklusive misshandel, begångna av samma person trots att de avviker från mönstret?

    Överhuvudtaget är det allt för många i media som uttalar sig allt för självsäkert. Det dröjer nog ett tag till innan vi vet exakt vad som hänt.

  5. z999
    24 oktober, 2010

    Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det visar sig att personen som skjuter har haft kontakt med psykiatrin på ett eller annat sätt. Efterdiskussionen kan mycket väl komma att handla om väntetider i psykiatrin och varför han inte har tvingats att ta den medicin som ordinerats. Det är en påföljdsförändring som jag skulle vilja se. Den som kan klara sig bra i samhället så länge som medicinen tas ska kunna dömas att fortsätta medicineringen även efter avtjänat fängelsestraff eller utskrivning från rättspsykiatrin.

  6. B-O Gavne, Västerås
    24 oktober, 2010

    Glöm inte! Att en del malmöbor benämner kommunen för Malmö stad. Ni vet som vi svenska folk runt 1969 kom överens om, rent lagstadgade, att alla vår kommuner Sverige runt benämns just kommun; Kommunallagen 1:1. Inte minst i förhållandet att vi samtidigt tillordnade kommunerna att innefatta både tät-/stadsboende invånare och landsbygdsboende. Att vi vill häri ytterligare hävda demokratin, att alla svenska folk skall värderas lika. Å så ju att man inte kan benämna landsbygd för stad.
    Och visst finns också våra städer, med sina gator, hög hus och dålig luft, med att samhället av alla invånarna, i staden och på landsbygden, benämns kommun.
    .
    ..å va´fö´ vill då nåra malmöbor benämna kommunen stad? Naturligtvis för att dessa anser sig vara nått finare; än andra, landsbygdsboende, bön´erna. –Att man alltså i Malmö skiljer på oss svenska folk. Och jag påstår inte att däri ligger, nu, någon som rejält skiljer på folk, men helt säkert påverkar stads snackandet. Förövrigt är det rent kriminellt, av myndighetspersoner att benämna kommun för stad -Men jösses! vem vågar anmäla till åtal, när det också finns domare som snackar stad.

    -Å så!!! Hur journalisterna jobbar på att hindra mig att berätta om detta stads snackandet. Man aktar sig för att lägga till kommentar-funktion till nyhetsartiklarna, man tar rent bort inlägg som jag har lagt in. …och där står den trevliga och rappa TV-journalisten Belinda Olsson i Rutan och håller låda om Malmö, och håller rejält medvetet tyst om stads snackandet.

  7. Camilla
    24 oktober, 2010

    @Z999

    Det du skriver om broschyren och Timbuktu stämmer så klart. Men det var inte den biten jag tänkte på när jag skrev att jag faktiskt inte dissade hans text helt och hållet. För han har en poäng med det han beskriver.

    Blir glad av att du beskriver det som sker så mycket bättre än mig. För terror är det rätta ordet. Och det var slarvigt av mig, och av alla andra att jämföra detta med lasermannen. Men det är ju det enda vi kan likna det med. Sen får jag känslan av att det är fler än en som skjuter, eller så är det någon som är tränad för att kunna attackera människor utan att åka dit. För en psyksjuk galning skulle ha klantat sig tidigare. Tror jag iaf. Sen kan jag ha helt fel.

    Men jävligt otäckt är det. Läste om en man i morse som på dagen var med i en demonstration mot detta och på kvällen besköts han i sin lägenhet.

    @ DDR
    Stämmer ju, jag ska erkänna att jag glömt bort stora bitar ur den storyn. Man minns bara det otäcka, att han sköt folk.

    @ LP

    Du har helt rätt. Vilket du alltid har. Frågan är när ska man skriva svensk och när ska man skriva invandrare? För mig är det skillnad på att ha uppehållstillstånd och att vara svensk medborgare. Har man det sistnämda så är man svensk med invandrarbakgrund men det förstnämda är en invandrare för mig. När jag ska skriva om det alltså, sen kanske personerna är mer svenska än vad ens jag är. Det är en annan sak.

    Man blir förbannad när man läser om hur svenskar sitter fast i nån krigszon och UD måste rycka in. Fast egentligen är det personer med PUT som rest hem till det land de flytt från och nu hamnat i svåra situationer. Men så börjar en galning skjuta på människor med invandrarbakgrund, då är de som du skriver inte svenskar utan invandrare. Fast jag kan förstå att man benämner dem som just invandrare och inte svenskar just nu. Skulle vi skriva svenskar så går poängen bort. Vilken är att någon vill skda/skrämma/döda/terrorisera människor som inte är etniska svenskar.

  8. z999
    24 oktober, 2010

    @Camilla:
    ”Det du skriver om broschyren och Timbuktu stämmer så klart. Men det var inte den biten jag tänkte på när jag skrev att jag faktiskt inte dissade hans text helt och hållet. För han har en poäng med det han beskriver.”

    Jo, det kan jag hålla med om. Men det är synd att han missar sverigedemokraternas förnyelse och att SD inte är något hot mot honom på något sätt.

    ”Blir glad av att du beskriver det som sker så mycket bättre än mig. För terror är det rätta ordet. Och det var slarvigt av mig, och av alla andra att jämföra detta med lasermannen.”

    Att du jämför med lasermannen när du bara jämför själva handlingen är ok tycker jag, men när media jämför i en längre analys så blir det en annan sak. Media vill ju ha det till att SD har skapat en rasistisk stämning i landet och de som röstat på SD ska känna sig skyldiga. Men om det stämde så skulle Danmark ha massor med lasermän, med tanke på hur den offentliga debatten ser ut där.

    ”Men det är ju det enda vi kan likna det med.”

    Ja.

    ”Sen får jag känslan av att det är fler än en som skjuter, eller så är det någon som är tränad för att kunna attackera människor utan att åka dit. För en psyksjuk galning skulle ha klantat sig tidigare. Tror jag iaf. Sen kan jag ha helt fel.”

    Jag tycker också att det verkar vara någon som har en skicklighet som inte finns bland psykiskt sjuka. Men det finns psykopater som klarar sig länge på grund av deras totala känslokyla och förmåga att manipulera folk i sin omgivning.

    ”Men jävligt otäckt är det. Läste om en man i morse som på dagen var med i en demonstration mot detta och på kvällen besköts han i sin lägenhet.”

    Jag såg TV-intervjun med honom. Han var väldigt förlåtande i sin attityd och hoppades mest på att galningen skulle få adekvat vård. Jag hade inte haft den attityden. Men det är kanske tur att det finns såna där genomsnälla människor i världen också.

  9. z999
    25 oktober, 2010
  10. Camilla
    25 oktober, 2010

    Jo jag såg det i morse.. Skitbra av dem!! 🙂

  11. z999
    25 oktober, 2010

    Fast samtidigt är det vidrigt att se hur situationen utnyttjas. Antirasisterna vill skapa en verklighet där det hela beror på rasistiska stämningar som SD har skapat. Man kan ju undra varför det inte finns någon laserman i Danmark i så fall som har en mycket hårdare offentlig debatt om invandringen än i Sverige.

    De som minns lasermannen på tidigt 90-tal (som jag) kanske minns polispådraget, det största sedan mordet på Palme. Detta trots att det ”bara” handlade om ett mord och tio skadskjutna (och ett enormt lidande för något tiotal till). Dom som blivit skjutna nu ses väldigt mycket som statistik bara, en siffra och inte så många ord om att det är människor bakom. Utan att skylla på någon så anser jag att offren avpersonifieras på ett mycket obehagligt sätt.

  12. Camilla
    25 oktober, 2010

    Självfallet ser alla till att samla pluspoäng på vidriga situationer om de kan. Så har det alltid varit. Men gör man det genom att skänka pengar till den som kan få stopp på skiten så tycker jag det är bra. Sen kan man ju fortsätta att fundera på varför så många tycker det är mer viktigt att lägga fram den ena teorin efter den andra att detta inte ska vara ett sk rasistdåd.

    Jag skiter faktiskt i vad syftet till denna galnings (galningars?) terror. Det handlar om att människor lever i skräck, en skräck som vi som är etniska svenskar och bor i en annan del av landet aldrig kommer att fatta. Vad vi gör istället har jag märkt är endera att vi har en massa åsikter som är totalt orelevanta eller så börjar vi skämta om detta på ett mycket bedrövligt sätt.

    Det som jag tycker är ”jobbigt” är att när jag läser om alla fall så är det precis som du skriver.. man läser inte om människorna det drabbar utan om händelsen i sig.

    Läste att fd kriminella nu ska gå samman och leta rätt på denna person och ”ta hand” om honom. Det är väl det sista vi vill se i ett redan härjat Malmö? Folk som går samman och gud bevare mig om man tar fel på person.. Detta kan i värsta fall trappa upp våldet om oliktänkande grupper drabbar samman. Vilket inte alls är otänkbart i en krissiuation som detta faktiskt är.

    • Nilsson
      25 oktober, 2010

      Tror vad jag vill om att det är en laserman som härjar runt i Malmö.
      Vidare är tjejen som sköts ihjäl svensk.
      Det hela luktar medianka lång väg.

  13. Camilla
    25 oktober, 2010

    Ingen kan veta något fören han eller hon åkt dit. Men som jag skrev, det är totalt oviktigt egentligen. Det enda viktiga är att få fast gärningsmannen eller kvinnan

  14. riffi
    26 oktober, 2010

    Jag tror att det är fel att tala om en galning. Talar man i samma andetag om oron i Malmö och en galning är man ute på fel spår.

    Det skjuts eller bränns eller kravallas varje dag i Malmö. (en av de många bloggar jag tittar på heter Malmö, Sverige & Världen. Där skildras också ”vardagsbrott” såsom bilbränder, daghemsutrymningar och andra småsaker.

  15. Stig
    27 oktober, 2010

    Det enda polisen tror sig veta om ”Den nya lasermannen” är att han är 20 – 40 år (m.a.o. varken en tonårstjej eller äldre herre eller dam med rullator) men han kan vara 18 eller 45 år dvs c:a de 20-40 år polien gissar. Dessutom hittar han bra i området, kanske i hela Malmö liksom et par hundra tusen andra Malmöbor.
    Varför kallas han ”Den nya lasermannen” när man inte vet mer än så om honom? Om han inte har bössa med lasersikte så stämmer benämningen ännu sämre, ”lasermannen med förlorat lasersikte” eller vad då?
    Skall vi börja kalla alla bankrånare för ”Den nya Clark Olofsson” och alla kommande seriemördare för ”den nya Thomas Quick” och alla kommande pedofiler för ”Den nya Anders Eklund” bara för att polisen antar att skurken ifråga är 20-40 år gammal och hittar bara i området han opererar i…?

  16. Camilla
    27 oktober, 2010

    Håller med dig Stig. Men det var väl för svårt att komma på ett eget namn åt denna terrorist.

    Läste på fb att någon hade läst nånstans idag att polisen påstår i sin subpertunna profil av gärningsmannen att han är utom-europeisk?.. Nån som sett vart det har stått?

    • Stig
      27 oktober, 2010

      Där i ligger felet, mannen (kvinnan?) måste döpas innan man ens vet om dopnamnet är relevant i sammanhanget.

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 oktober, 2010 by in Uncategorized.
