Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Varför vacklar Åkesson?

Jag gillar sociala medier , som t.ex. facebook och twitter, väldigt mycket, för man får snabbt en översikt om vad som sker och hur folk tycker. Idag är det Åkessons kovändning i Afghanistan frågan som tycks vara på tapeten. Hittills tror jag att jag är den enda i min vänskara som faktiskt tycker han gör helt rätt som avvaktar lite grann.

Vi svenskar är förskonade från dödsfall bland våra militärer. Självfallet beror det på att vi inte har deltagit i krig och med tanke på det låga antal personer som befinner sig på olika uppdrag ute i världen så ska det heller inte bli många dödsfall.

Det som skedde igår är tragiskt, en ung kille mitt i livet blev dödad av en bomb. Helt plötsligt blev nog väldigt många medvetna om att det krig som pågår i Afghanistan faktiskt även påverkar oss i Sverige. Kenneth Wallin dog i sin kamp för fred. Det är så man måste se på det. Hans död är inte bortkastad, för han gjorde vad han kunde för att skydda andra människor och vara en viktig del i det arbete som pågår för att skapa ett Afghanistan som inte ska styras av talibaner.

Jag anser ju att Sverige inte alls ska dra tillbaka sina militära styrkor från landet. Jag anser att det är vår skyldighet att hjälpa till. Det är inte okej att sitta här och tycka att det är resten av världens skyldighet att skapa fred men själva vill vi inte delta, bara njuta av skörden så att säga.

SD gick till val med löftet om att trupperna skulle dras tillbaka. Så jag kan förstå att många blir förbannad när man vacklar lite vagt i hur man tänker ställa sig i frågan. Att skylla på bomdådet som dödade Kenneth Wallin tycker jag inte är en tillräckligt bra ursäkt faktiskt. För vi vet alla att detta är risker man tar när man beger sig till länder där krig pågår.

Så vad är den egentliga anledningen till att Jimmie Åkesson har börjat luta sig än mer mot Reinfeldt?

10 comments on “Varför vacklar Åkesson?

  1. gotiskaklubben
    18 oktober, 2010
  2. robban
    18 oktober, 2010

    han vacklar inte, stellan kom ju in och han vill ha kvar trupp där tex. problemet med afganistan är att sidorna inte strider på samma vilkor, dvs svenskarna är bakbundna med sina direktiv att undvika konflikt. dialogpoliser brukar inte vara långvariga i en krigssituation.

  3. Camilla
    18 oktober, 2010

    @ robban: Så du menar att det är Stellan som nu fått sin vilja igenom? Så Åkesson gick till val med löftet om att man skulle dra tillbaka de svenska trupperna fast så fort valet var över så fick Stellan som han ville trots att majoriteten inte vill det?

    • robban
      18 oktober, 2010

      har inte kollat så noga men hade för mig att SD inte hade en enad partilinje i frågan utan det var lite upp till var och en av de i riksdan. tror stellan är tillräckligt kompetent i sakfrågan för att kunna argumetera sakens vara eller inte vara inom partiet

  4. Camilla
    18 oktober, 2010

    @ Gotiska: Nej, en tvär kovändning är det inte iofs..helt korrekt. Men det är ändå ett helt annat budskap än det man gick till val på. Det är det relevanta egentligen. Fast..jag klagar inte..för jag vill ha dem kvar

  5. Ture Björkman
    18 oktober, 2010

    Hur SD har kunnat tänka sig fram till en antiislamistisk politik på hemmaplan, och samtidigt inte vill delta i det nödvändiga utrotandet av dårskäggen i Afghanistan/Pakistan, övergår mitt förstånd. Förutom att det är naivt är det visad ren okunnighet om hur världen är beskaffad 2010. Oroväckande.

    • Stig
      20 oktober, 2010

      SD kanske inte tror på möjligheten att förändra hela världen utan tycker i nationalistisk anda att varje land måste genomgå sin egen historiska och politiska process utan andra länders och Natos intrång i deras inre angelägenheter.
      I konsekvensens namn måste de efter Afghanistankriget gå in i Saudiarabien, Iran, Libien, Somalia och Sudan för att få bort deras dårskägg och dessutom Yemen som efter den misslyckade terrorattacken mot ett flygplan i Detroit 2009 pekades ut av USA och Storbritannien som en ny bas för grupper tillhörande terrornätverket Al-Qaida.
      Eftersom kommuniststater som Kina och Nordkorea inte är så mycket bättre är det sedan dags att ge sig på dem med.
      Afghanistan är i första hand USA:s krig och vedergällning för 11 septemberattackerna i N.Y. Sverige borde aldrig gått med men nu är vi med och då måste vi avsluta jobbet.

  6. Camilla
    18 oktober, 2010

    Ett resonemang jag läste var att det är idiotiskt av Sverige att reta upp islamisterna, för då kommer de bara hit och spränger hos oss också. Plus att man anser att krig mot islamister i deras egna domäner eftersom det endast blir som Vietnamnkriget.

    Jag håller inte med, eftersom jag inte tror på att vi kan sitta här och häcka och sen tro att vi förblir skonade. Men än mer så tror jag att det är av allas största intresse att man lierar sig i kampen mot terrorismen och gör vad man kan för att hjälpa majoriteten av människor som bor i dessa länder som lever i skräck på hemmaplan. Det är banne mig vår skyldighet anser jag.

    Sen @robban så låter det ytterst märkligt i mina öron om Stellan skulle ha sådan makt att han kan sitta och bestämma vilken politik partiet ska föra. Speciellt i en fråga där man tydligt ur munnen låtit väljarna förstå att man vill se ett snabbt tillbakadragande av trupperna. Sen att Stellan har en otrolig kompetens i frågan och har helt rätt är en annan sak.

  7. erik
    18 oktober, 2010

    ”Vi skall ha kvar våra soldater tills konflikten är löst.”!!??
    Dvs till The end of days.

    • Joakim Larsson
      19 december, 2010

      Du har väl sett att det slutade med att vi krävde ett uttåg senast 2013? Det var bara vi och vänsterpartiet som krävde det och gick mot regeringen.

Kommentera

Information

This entry was posted on 18 oktober, 2010 by in Uncategorized.
