Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Rätt att hänga ut killar vi inte gillar..?

Först såg jag artikeln om Germaine Greer ,som handlade om att man ska offentligöra väldtäktsmän, vilket jag tycker är helt rätt. Sen såg jag en krönika skriven av Daniel Pernikliski som rörde just denna artikel, och eftersom jag antog omedelbart att han var en mansgris tillika rikspucko (baserat på att han kallar krönikan för: Det dummaste förslag jag någonsin hört”. För trots att jag inte hade läst artikeln om Germaines förslag så tog jag helt sonika för givet att det måste ha varit ett bra förslag, enbart för att hon är kvinna och han var dum I skallen som kritiserade det.
 
Fel jag hade alltså.
Jag hann reta upp mig rejält på krönikan killen skrev, men den läste jag med utgångspunkten att kvinnan hade kommit med ett förslag som var genomtänkt och rättssäkert. Annars pratar man inte om uthängning av människor anser jag.

Nu visade det sig att hon tycks vara en militant feminist som jag kallar denna typ. De som tycks hata alla som inte är födda med östrogen I kroppen.

Enligt damen Greer så ska man upprätta ett register online där man kan skriva in vad man vill egentligen om killar som på ett eller annat sätt betett sig dåligt mot en tjej. För hon anser att rätten inte kan skydda kvinnor mot sviniga män, så då ska man kunna ta lagen i egna händer. Alltså så ska vi kvinnor ha rätten att döma er killar till ett liv i skam om vi tycker ni förtjänar det. Helt sanslöst korkat förslag!

Jag kan förstå hur hon har tänkt. Men det går aldrig att genomföra. För vad händer om jag dejtar en kille som kanske är mer “på” än vad jag önskar, men ändå inte gör något annat fel än stör min personliga gräns. Ska jag då kunna hänga ut en varning på honom till andra tjejer att han är en potentiell våldtäktsman?

Vad är det som säger att inte många killar skulle bli uthängda på en sådan sajt av kanske psykist störda kvinnor, hämndlystna ex osv?

Jag anser att om man är dömd för våldtäkt och/eller pedofili så ska man banne mig kunna räkna med att detta blir allmänt känt. Hårt, ja det är det. Men jag offrar faktiskt deras personliga integritet för att skydda mig själv, mina barn och andras.

Däremot tycker jag att det system man har I USA är för hårt. Då måste den dömda gå runt bland sina grannar och berätta att hon/han är en dömd sexualförbrytare. Det är då mer rimligt att det ska finnas en databas som är aktiv ett antal år efter avverkat straff dit man kan vända sig för att kolla upp om en person man känner farhågor inför finns med.

För är det som så att man anser sig ha rätten att kränka en människor på det grymma sätt en våldtäkt är så får man ta att detta inte är något man inte ska få lida för ett tag själv också.

Som avslutning får ni stå ut med mina ev stavfel I mängder eftersom jag har den där korkade datorn just nu..den som bara pratar engelska med mig 😉

 

12 comments on “Rätt att hänga ut killar vi inte gillar..?

  1. MartinA
    11 oktober, 2010

    Det är något särskilt vackert med ärlighet tycker jag 🙂

  2. Ssargon
    11 oktober, 2010

    Det är alltid bra att ha fel ibland för det är då man har chansen att lära sig något. Tokiga förslag kommer från så väl kvinnor som män och det är inte alltid fel att kalla förslag för genomkorkade. Vissa människor har helt enkelt en väldigt skev verklighetsuppfattning och det är tråkigt att dom får så stort utrymme i vårt lilla land….

  3. Jordan
    11 oktober, 2010

    tycker det är rätt att hänga ut återfallsförbrytare. lagen är så mesig så dom släpper ut idioterna. sverige är rena paradiset för kriminella kräk. hotell i fängelse, tvspel, tv, annat skoj. bröd & vatten ska det vara och hårt jobb! så ingen ser framemot att få sitta i fängelse. 😉

  4. z999
    11 oktober, 2010

    Min åsikt om våldsbrott i allmänhet är att jag inte vill ha längre straff, däremot att strafftiden ska ska räknas från att offret är helt 100% återställt. Dessutom ska läkarbesök betalas av gärningsmannen fullt ut vad det kostar. Våldsbrott idag är en verksamhet som skattesubventioneras av staten på samma sätt som hushållsnära tjänster. Strafflindring ska enbart vara baserat på gärningsmannens aktiva vilja att kompensera offret, eventuell skötsamhet under strafftiden ska bara tas för given.

  5. JD
    11 oktober, 2010

    Då ca 10% av alla anmälningar är falska/felaktiga redan idag enligt forskning vilket gör att vem som helst kan få sitt liv förstört genom en att bli oskyldigt dömd så ska ingen hängas ut.

    Men om det vore så att människor utan att lagen lägger sig i ska kunna hängas ut för detta brott utan rättegång eller då brottet är avtjänat så måste också den som är oskyldigt utpekad få återgälda det falska utpekandet utan att lagen lägger sig i. T.ex genom att hyra en ryss.
    Varför inte dela ut vapen till hela Sveriges befolkning så att alla… som inte ens kan stava till ordet våldtäkt kan sköta lag, rättegång och utdöma straffen själva?

  6. z999
    12 oktober, 2010

    Germaine Greer är en sån där människa som är så vidrig att hon blir en parodi på sig själv. Imponerande att hon kunnat bli professor utan att bidra med någon kunskap om nånting.

  7. z999
    12 oktober, 2010

    @JD:
    ”Varför inte dela ut vapen till hela Sveriges befolkning så att alla… som inte ens kan stava till ordet våldtäkt kan sköta lag, rättegång och utdöma straffen själva?”

    Du syftar på KD’s lagförslag om krav på civilkurage? 🙂

  8. z999
    12 oktober, 2010

    Off Topic:
    Folk som tycker att rasism är kul kan besöka etnografiska museet i Stockholm. Just nu har dom en utställning med lite material från den tid då Sverige tillämpade skallmätning för att avgöra en persons karaktärsdrag och tvångssterilisering av personer som man inte ville skulle få någon avkomma.

    Antirasister försöker ju alltid relativisera och försök till relativiseringar görs även i den här utställningen. Man jämför till exempel rituella tatueringar hos infödingar i Sydostasien med helkroppstatueringar hos en västerländsk subkulturell kvinna. En väldigt rasistisk jämförelse och en fruktansvärd nedvärdering av traditioner i Sydostasien. Fast i museets ögon är det en uppgradering av asiater till den överlägsna vita kulturen. Jag kan även utlova andra stolligheter. För den som är seriöst intresserad så rekommenderas inte utställningen.

  9. michaeleriksson
    12 oktober, 2010

    Än relaterad fråga är vilka brott som (eventuellt) skulle var ”uthängningsvärdiga”. Ett problem med feminister som tex Greer är att de ser brott riktade mot kvinnor som värre än andra brott mer eller mindre per definition, vilket ytterligare snedvrider debatten. Uthängningsvärdigheten bör bedömmas på ett betydligt allmännare och objektivare sätt. (Och även bedömma enskilda fall på en individuell basis, tex för att ta hänsyn till återfallsrisken, vilken karaktär brottet hade, och hur säker bevisningen var: En amerikansk ”sexualförbrytare” är kanske registrerad för att han som 18-åring hade sex med sin 16-åriga flickvän—som nu själv är 18.)

  10. ulf blomberg
    15 oktober, 2010

    personligen så anser jag inte att man skall hänga ut någon som begått brott. visst kan man lockas att tycka det men…det är en bättre ide att se till att de som ständigt upprepar sitt ej önskade beteende får ta de fulla konsekvenserna för sitt handlande.

    det finns redan idag möjlighet att fullt ut tilllämpa de straffskalor som existerar. för olika brottskategorier så varierar de från exempelvis 1-4 års fängelse i skalan, i sverige så har man tendensen att ofta ge straff som ligger på den nedre delen av skalan. ändra denna praxis för återfallsförbrytare. och inför dessutom extra hårda straff för de som säger sig stå utanför lagen. döm dem efter en annan lagbok. (jag syftar på de gossar som tillhör 1% klubbarna exempelvis)

    gör som i centralamerika, gör det till ett brott att vara gängmedlem.

  11. deleines
    24 oktober, 2010

    Oj vilken tung fråga, ska man hänga ut brottslingar eller män… Jag tror tanken bakom att hänga ut även de som inte är dömda är god men fungerar absolut inte i praktiken. 14-åriga N.N blir dumpad för en annan tjej och blir super fjortis arg (ursäkta uttrycken) och slänger in hans namn… Nä det skulle inte fungera!! Men jag kan ändå se tanken som fin!

    Jag tror man kanske skulle öka kommunikationen med unga i största allmänhet, kanske den som drabbas vågar anmäla och sedan får de båda det stöd och den hjälp de behöver!!

    • michaeleriksson
      25 oktober, 2010

      Även utanför 14-åringar fungerar det inte: Principen att man behandlas som oskyldig tills man är dömd är nödvändig för ett rättssamhälle—och det finns många fall där en felaktig anklagelse görs i god tro (tex för att ett brott har begåtts men fel person står anklagad).

Kommentera

Information

This entry was posted on 11 oktober, 2010 by in Uncategorized.
