Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Greven & Åkesson, i maktens korridorer.

Det var inte utan att jag log när jag läste artikeln igår om Ian Wachtmeisters råd till Jimmie Åkesson, han säger till Jimmie att det bästa han kan göra är att lyssna noga och ofta på den gamle greven. Vilket är ett klokt råd Jimmie Åkesson bör ta fasta på, till viss del.

Nu är dessa båda herrar precis där de vill. I riksdagens korridorer. Jag kan riktigt höra Grevens starka och mullrande röst när han berättar för Åkesson om vad som kommer att vänta dem. Till skillnad för från Bert Karlsson som satt i Tv-rutan på valvaken och ljög om hur bra allt hade funkat så är Ian ärlig. Det var lite småroligt när Westerberg tittade konstigt på Bert och sa att de inte verkade ha samma uppfattning.

Det jag minns av Ian så är det just hans förmåga att få människor att lyssna på vad han har att säga. Han har auktoritet och karisma utöver det vanliga. Han sticker ut men han är ingen dumskalle, så Jimmie gör rätt i att lyssna på honom. Önskar att jag hade varit lite smartare och gjort det samma. Jag minns hur många det var som verkligen avgudade Ians ord, nästan så att det blev pinsamt. Fast å andra sidan, mannen är något utöver det valiga helt klart.

Det som slår mig mest med detta inte oväntade samarbete, för jag räknade med detta redan första gången Ian W uttalade sig stödjande gentemot SD. Eller rättare sagt, reagerade mot den behandling som partiet möttes av.

1998 var det också ett valår. Ian W försökte återigen nå maktens salar efter att Ny Demokrati hade splittrats (vilket var väntat) man fock då frågan från Sverigedemokraterna om man ville samarbeta under valrörelsen. Det var aldrig ens en tanke att diskutera så som jag minns det, för den tidens SD var inget man ville befatta sig med riktigt.

Däremot så bevisar faktisk Ian Wachtmeister det jag har tjatat mig blå om hela tiden. Att det SD som finns idag startade 2005. Jimmie Åkessons hårda reformering gör att personer som Ian kan tänka sig att ställa sig bredvid dess företrädare utan att känna att man stödjer ett parti med ett dunkelt förflutet. Jag tror att han precis som många andra anser att det som var inte är relevant i dag. För det är ju inte som så att en ny partiledning per automatik ärver en organisations förflutna utan man sätter faktiskt sitt egna signum och budskap på det om man har den önskan att bryta gamla fotspår. Eller jo, syndernas förlåtelse eller förmågan att se nutid finns så klart inte om man endast har en önskan och den är att leka struts med skygglapparna på.

Hur som helst, om Jimmie är smart så lyssnar han på goda råd, men han får se till att behålla sitt egna goda omdöme. För det lär inte dröja tror jag innan man faktiskt kommer att ha mer inflytande än man tror idag. Se bara på Norge, Danmark och Holland. I det sistnämda landet så visar den Holländska regeringen att Geert Wilders politik faktiskt har betydelse och tar stöd från hans PVV.

 

10 comments on “Greven & Åkesson, i maktens korridorer.

  1. riffi
    1 oktober, 2010

    Jag har ofta undrat vem som har sagt nej till ett djupare samarbete. Är det SD eller Ian?

    SD:s brist är ju att de inte har någon duktig ”talare” och Ians är ju att han inte har något parti så de borde ju komplettera varandra. Men båda kanske anser att den andra parten är komprometterande?

  2. z999
    1 oktober, 2010

    ”Det var aldrig ens en tanke att diskutera så som jag minns det, för den tidens SD var inget man ville befatta sig med riktigt.”

    Man kan väl likna det vid en drunknande på den tiden som famlade efter olika väljargrupper. En viktig milstolpe var när man lyckades formulera den kulturellt baserade nationalismen som gör det möjligt för människor att anpassa sig till den svenska/västerländska kulturen för den som vill och kan.

    ”Däremot så bevisar faktisk Ian Wachtmeister det jag har tjatat mig blå om hela tiden. Att det SD som finns idag startade 2005. Jimmie Åkessons hårda reformering gör att personer som Ian kan tänka sig att ställa sig bredvid dess företrädare utan att känna att man stödjer ett parti med ett dunkelt förflutet. ”

    Men det fanns folk tidigare i partiet som ville ha det som det är idag.

  3. z999
    1 oktober, 2010

    Wachtmeister och Wachtmeister, vore det inte roligare om han hette greve Dracula?

  4. z999
    1 oktober, 2010

    Slog inte afa bokstavligt sönder Ian’s försök till nytt parti 1998?

  5. Camilla
    1 oktober, 2010

    @ Riffi

    I dagsläget så tror jag nog inte nån säger nej om det skulle finnas ett intresse av samarbete fråm båda håll. Vilket jag inte tror faktisklskt, inte rent sakpolitiskt åtminstone. Fast, man ska aldrig säga aldrig.

    @Z999

    Jo jag vet att viljan har funnits hos många och att Mikael Jansson långt innan påbörjade det hela. Men jag måste ju förkorta det lite..ja du vet..

    Han är lite som Greve Dracula faktiskt..haha..fast på ett oblodogt sätt, mer lite vägkroksmannamässigt sätt..Nu är de bara jag som förstår det roliga, hoppas ni har överseende för att jag fick en minnesflash tack vare det du skrec Z999 🙂

    Vet väl inte om det var AFA som var det största problemet, även om de på många ställen förstörde enormt mycket. Jag trodde ju inte mina ögon när jag stötte på dem första gången i Umeå och sen kom samma grupp vart vi än var i Norrland. Däremot så var det ju media som var största fienden. Det var bara de lokala småtidningarna i princip som skrev något. Sen fick jag väl en egen helsida i Aftonblaskan och jag fick även göra bort mig på BBC..jisses.. ja det var tider det. Tur man förändras..haha,,Men som sagt, noll uppmärksamhet i princip för jag tror att man inte vill riskera ett nytt Ny Demokrati helt enkelt

  6. z999
    1 oktober, 2010

    BBC!? Om jag fick den chansen hade jag omedelbart gjort en mooning.
    SD’s reklamfilm var förresten inte hets mot folkgrupp-
    http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sd-film-inte-hets-mot-folkgrupp-1.1181330

    …var det bara jag som visste innan att den inte var hets mot folkgrupp? Visserligen är hets mot folkgrupp en av de största gummiparagraferna vi har men det finns ändå en stadga mitt i det böjliga.

  7. Camilla
    1 oktober, 2010

    Hmm..heter kanske inte BBC..nån utländsk radiokanal i vart fall med de bokstäverna, för mig vetligt kan man inte moona i radio 😉

    När något känns väldigt obehagligt så är just den lagen rätt bra att ta till som skydd för en själv tror jag..men som sagt..vad skulle den hetsa emot? Men..jag avskyr den än idag

  8. z999
    1 oktober, 2010

    @Camilla:
    ”Jo jag vet att viljan har funnits hos många och att Mikael Jansson långt innan påbörjade det hela. Men jag måste ju förkorta det lite..ja du vet..”

    Jo, jag vet. Mikael Jansson hade väl däremot inte kapacitet att ta tag i problemet med den kraft som Jimmie Åkesson gjort, även om det inte bara är Jimmie själv som skapat det SD vi ser idag.

  9. z999
    1 oktober, 2010

    @Camilla:
    ”Hmm..heter kanske inte BBC..nån utländsk radiokanal i vart fall med de bokstäverna, för mig vetligt kan man inte moona i radio ”

    NBC? Dom är amerikanska. Fast jag tror på BBC. Det var väl inte BSS närradiosändningar (dom sände tillsammans med öppet forum på 80-talet)? 🙂
    Dom lyckades arrangera en radiodebatt mellan två kommunister och två nazister, den absoooolut mest meningsfulla debatt jag hört någonsin.
    Nää, moona i radio är väl kanske ingen idé. Ungefär som en terroristattack mot world trade center med segelflygplan.

    • Camilla
      1 oktober, 2010

      hahaha Du är så härlig Z-mannen :D..

      Nä, på 80-talet var jag inte så värst politiskt intresserad så jag kör på BBC för den bokstavskombinationen känns bättre i minnet än NBC

Kommentera

Information

This entry was posted on 1 oktober, 2010 by in Uncategorized.
