Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Ens död är en annans levebröd

Jag hoppas att ni som brukar följa min blogg något sånär regelbundet har fått den uppfattningen om mig att jag värnar mycket om respekt mot människor, att jag har anser att alla har rätt till rättssäkerhet och få ha sin personliga integritet skyddad. För mig är det A och O att man respekterar alla människor, och att våld aldrig får vara lösningen på något. 

I förrgår ringde man från Tv4 Kvällsöppet apropå det blogginlägg jag skrev om att Facebook gruppen Sverigedemokraterna ut ur riksdagen -Ja Tack uppmanar till våld mot Sverigedemokrater. Jag fick frågan om jag ville ställa upp i kvällens program som skulle handla om hur man blir bemött som SD:are. Jag sa nej eftersom jag inte har någon erfarenhet från t.ex. stigmatisering pga. av politiskt val, jag är mer intresserad av att diskutera vad som är anledningen till att det förkommer våldhandlingar med politisk koppling, och vad man ska göra åt det. Och vilka som bär ansvaret för att det ens finns. 

Detta är oerhört viktigt för mig, kanske är det därför jag blir väldigt upprörd när jag får läsa i dagens VF att SD Värmlands ordförande Runar Filper skyller sitt misslyckande på just sådana händelser. Jag tänker inte gå in detaljer, den som är intresserad av mer kan läsa vidare på följande blogg. (Länk) 

Det var ett exempel på hur man försöker att vinna på andras olycka, i detta fall handlar det om makt. 

Ett annat exempel är hur man nu på bland annat Facebook kablar ut bild, namn och adressuppgifter på den killen som är anhållen för mordet på den unga tjejen på Hisingen. 

Jag ifrågasatte om det verkligen var rätt att göra detta, för det finns inget som säger att han är skyldig trots att han är anhållen och finns med på en kamera strax innan mordet. Hur många gånger har vi inte sett polisen anhålla personer som senare släppts för att de helt enkelt var oskyldiga? Jag kan tycka att det är helt i sin ordning när man har dömds för ett brott. Men aldrig innan. Jag fick då höra att jag var präktig och det var ju fel att vara. 

Satt och funderade lite på detta samtidigt som CSI Miami drog igång. Det första manick se var hur en fd kriminaltekniker i direktsändning får fram en bild på en kille som hade överfallit en tjej. En timme senare hittas han mördad. 

Där fick jag min poäng. Vissa bär på sådan okontrollerad ilska och hat att man utser sig själva till både domare, jury men förhoppningsvis inte bödel. Fast den rollen kan tyvärr någon annan ta på sig. 

För om media kan hetsa vänstervridna till att skada sverigedemokrater så kan ju andra hetsa personer att skada en person som just nu sitter anhållen men ingen vet om han är skyldig eller inte. Kanske polisen släpper honom i morgon, och en timme senare har en upprörd människa bankat skiten ur honom. 

Detta var ett annat exempel på hur man använder sig av det politiska våldet som sker som alibi för handlingar som faktiskt inte är okej. Men kan de utsätta oss för fara så har vi samma rätt resonerar man. 

Har vi verkligen gått så långt att hatet tagit över förståndet och förmågan att kämpa för det vi tror på men utan våld? Har det gått så långt att en del är alldeles skrupelfria och kan utan att blinka sko sig på andras olycka? 

Jimmie Åkesson hade inte så fel i det han sa på valnatten: Vi har ett ansvar som vi är beredda att ta. 

Jag säger det samma, och jag hoppas fler följer efter. Vi kan inte stoppa våld och hot med våld och hot. 

 

9 comments on “Ens död är en annans levebröd

  1. Majorna De Luxe
    29 september, 2010

    Jaha, nu har ännu ett mord/våldtäkt/misshandel/rån på en oskyldig människa inträffat. Fram med statistiken på vilka som begår dessa fruktansvärda handlingar för en gång skull. Hur många liv ska behöva gå till spillo innan svenska folket fattar? Detta är vad som händer när man släpper in vilka som helst innanför gränserna och buntar ihop allihop i förorterna utan uppföljning. Vi borde tänka mer på oss själva och mindre på andra. Vi börjar likna ett världssamvete. Nästa gång kanske det är din flickvän, mamma eller syster de hittar.
    Vila i frid Elin.

  2. Nationell
    29 september, 2010

    Ingen har kunnat undvika det hemska mordet på 22-åriga Elin Krantz. Bland annat spelades hennes skrik in på en kompis mobilsvar. Nu har en person gripits för det omänskligt bestialiska mordet, och den misstänkte är som alla trodde en invandrare.

    På den här bloggen hängs han ut:

    http://frimodighet.blogg.se/

    Fler bilder:

    http://mafialady.blogg.se/2010/september/den-anhallna-for-mordet-pa-elin-krantz-ephr.html

    Läs även:

    http://politisktinkorrekt.info/2010/09/28/mordet-pa-elin-krantz-i-goteborg/

  3. Camilla
    30 september, 2010

    @ Har jag sagt att mordet inte är fruktansvärt? Det jag vill ha sagt är att man ínte ska döma någon innan man är dömd i rätten. För tänk om.. Tänk OM det inte är denna utländska kille utan DIN bror eller pappa som gjort det? Tänk om..

  4. riffi
    30 september, 2010

    Elin skulle ha levat idag om hon inte mördats. Skäligen misstänkt för mordet på Elin är en invandrare.

    Om han, eller någon annan (eller flera) invandrare fälls för mordet kan man konstatera att Elin kanske skulle ha levat idag ifall Sverige fört en mera restriktiv invandringspolitik.

  5. JohannaV
    30 september, 2010

    Jag hoppas verkligen inte att det är sverigedemokrater som hänger ut misstänkta brottslingar. Som Jimmie sa: Vi ska ta ansvar. (Om så inga andra gör det.)

    Bara för att folk använder våld mot oss får vi inte sänka oss till deras nivå. Och vad gäller misstänkta brottslingar: Ingen är skyldig till dess man är dömd. Och det är staten och ingen annan instans som ska stå för våldet i en rättsstat.

  6. Camilla
    30 september, 2010

    TACK Johanna.. Äntligen en som förstår vad jag menar.. För mig är det oerhört viktigt att folk som respresenterar SD både som folkvalda och som vanliga sympatisörer tänker sig för.

  7. riffi
    30 september, 2010

    Med Sverige menade jag egentligen socialdemokratin som är ansvarig för huvuddelen av den invandringspolitik som eventuellt kan ha lett till mordet på Elin Krantz.

  8. riffi
    30 september, 2010

    Till Johanna

    Svenskars rätt till skydd är inskränkt till ett sjutillhållarlås ?

  9. z999
    30 september, 2010

    Ett skäl som jag anser att förbises när det gäller politiskt våld är att den goda sidan anser omedvetet eller medvetet att de har rätt att bruka våld och utnyttja maktpositioner på ett mycket odemokratiskt sätt. Det handlar alltså om en stor portion självgodhet från den sidan. Jag läste nyligen om kristallnatten och om orsakerna bakom och det är samma sak där, massor emd tyska medborgare som ansåg att de företrädde något gott och judarna var ondskan personifierad.

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 september, 2010 by in Uncategorized.
