Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Ska ett slavkontrakt vara rättsligt giltigt?

Jag skrev tidigare idag om ett vidrigt sexbrott mot en förståndshandikappad flicka. Ska försöka att skriva lite bättre om detta ämne än jag gjorde om det förra, för detta är inte lika upprörande, fast ändå så upprör det mig till viss del trots allt.

 

Idag föll domen mot den 32-åriga man som stod åtalad för grov misshandel på en då 16-årig flicka. Han var anmäld för att ha utsatt henne för sextortyr. De hade under en helg haft en BDSM-samvaro kan man kanske kalla det. Han friades helt eftersom man ansåg att flickan visste vad hon ville, och att detta skulle ha varit en helt frivillig handling.

Jag förstår rättens dom, oavsett vad för sorts kränkande handlingar mannen utsatte henne för så var det frivilligt från hennes sida. Hon hade även skrivit på ett så kallat slavkontrakt. Vilket innebär att man kommer överrens om vad som är okej och vad som inte är okej. Man sätter med andra ord sina gränser på pränt för att skydda den som utför tortyren.

Visst låter det märkligt? Men inte så ovanligt som man kan tro. Däremot är det första gången i alla fall jag hör talas om att man testat detta i rätten.

Det var både bra och dåligt.

Det som är bra är att man från tingsrättens håll nu har gett trygghet till dem som har den sexuella läggningen att man inte kommer att straffas oskyldigt för något som båda varit överrens om. För även om det låter sjukt att någon skulle vilja utsättas för sexuell tortyr frivilligt eller åt andra hållet, utsätta andra för olika graders förnedring och smärta så finns dessa människor. Och vi kan ju tycka vad vi vill om det, men rättsäkerheten ska ju gälla alla.

Men…

Frågan jag ställer mig är vad som sker efter en sådan här förstående dom om en tjej/kvinna väljer att anmäla sin partner trots att man varit överrens och har ett slavkontrakt. Men för henne (eller han, kan ju vara en kille också så klart) blev något galet. Det var inte så som hon trodde och hon känner sig kränkt och förnedrad, utsatt för ett sexualbrott. Kommer man att tro på henne? Eller ska man hänvisa till att hon faktiskt har skrivit ett kontrakt med en dominant partner och därmed gett sitt medgivande?

Detta är inte så enkelt som det kan tyckas i början, att alla är överrens så är allt bra. För ingen kan någonsin veta hur man kommer att reagera i en utsatt position. Det som har varit okej innan kan helt plötsligt bli en känslomässig katastrof. Är det en risk den undergivna få ta och sen inte kunna komma och gnälla eller hur ska man tolka det från fall till fall?

För det finns en risk till, att någon anmäler utövaren för sextortyr fastän man inte alls har lidit av det i en negativt bemärkelse utan man vill bara helt enkelt straffa personen av någon anledning. Då blir ju den dominanta helt plötsligt felaktigt dömd om man har dömt någon enligt det scenario jag nyss skrev om. Hur bevisar man vem som lidit “på riktigt” och inte? Är det kontraktet som avgör det eller?

Det jag personligen tycker är tragiskt med sådana här läggningar är att det finns väldigt många människor som hänger sig åt BDSM av helt fel skäl. Man är egentligen bara en skadad människa som på något sätt söker helt fel vägar för att få lindring eller för att straffa sig själv. Hur ser man egentligen skillnaden på de som är friska i skallen och faktiskt inte tar skada av BDSM och dem som borde ha psykiatrisk hjälp istället för att sitta uppfjättrade på en kall källarvägg och bli piskade?

Advertisements

35 comments on “Ska ett slavkontrakt vara rättsligt giltigt?

  1. Alex
    28 september, 2010

    Det var inte hon själv som anmälde ”misshandeln” utan en närstående Prussiluska som såg blåmärkena och gick till polisen. Det känns skönt att rätten dömde rätt. Hon sökte upp mannen, de skrev ett kontrakt och hade stoppord, och det är självklart att mannen ska frias.

    Bortsett från feminister (som alltid ser kvinnan som offer) och sexualmoralister (som tycker att det är hemskt att ens göra det med ljuset tänt) finns det ingen som på allvar kan tycka att det var rätt att åtala den här stackars mannen.

    • Camilla
      28 september, 2010

      @ Alex: Nä, jag vet att tjejen inte anmälde honom. Och som jag skrev så var inte hans frikännande förvånande. Det hade snarare förvånat mig mer om han dömts.

    • Kaibigan
      28 september, 2010

      Bra poäng.

    • Torunn
      29 september, 2010

      Var så snäll och sluta skriva vad ”feminister” tycker om olika saker, du vet uppenbarligen inte mycket om feminism och du har tydligen också missat att det finns olika feministiska teorier (som ingen av dem går ut på att kvinnor alltid är offer) och det finns också olika Människor som är femnister och som tycker olika saker.

      Jag tycker den springande punkten i den här rättegången borde vara När man är myndig att ingå ett sådant kontrakt. Man får ju inte ingå köpekontrakt när man är 16, hur kommer det sig då att man får ingå slavkontrakt? Nånstans kanske man ändå borde fundera på, när man är 32, om den där 16-åringen verkligen är så mogen som hon/han verkar? Det finns både killar och tjejer som utnyttjas sexuellt på olika sätt av både kvinnor och män. Det är knappast moralpanik att tycka att utnytjande alltid är fel och att man måste pröva och fundera över hur man ska avgöra det. Ett enkelt sätt vore ju att helt enkelt säga: 18 är gränsen för allt annat i vårt samhälle, det kan därför också vara gränsen för sexuell mognad. Är man över 18 kan man hitta någon som också är över 18 att leka med. Och med den man hittat över 18 får man göra vad man vill så länge det finns samtycke.

  2. Ture Björkman
    28 september, 2010

    ”slavkontrakt”, se där, ännu ett tema som inte togs upp av biologiläraren vid sexualkunskapen! Jo, ett underskrivet dylikt är väl kanske inte den bästa förutsättningen att gå till rättegång på… om nu den åtalade har ansetts följt det och inte överdrivit. Men det är förstås lättare för kidsen att komma i kontakt med i stort sett vad för folk som helst via internet idag mot vad det var för 20 år sen, och det kan nog bli en ganska stor skillnad mellan fantasi och verklighet för en 16-åring som stöter på en dubbelt så gammal man. Men byxmyndig är byxmyndig. Lärpengar.

    • Camilla
      28 september, 2010

      @ Ture.. Där ser du. Det lönar sig att läsa min blogg för IBLAND har jag något nytt att tillföra någon hehe. Håller med dig om att det är lite väl omdömeslöst av en 32-åring att ge sig hän med en 16-åring. För säga vad man vill, det skiljer sig mycket mellan en vuxens erfarenhet och en tonårings fantasier. Sen säger inte jag att en 16-åring inte vet vad den vill..men det är också stor skillnad på vanligt sex och BDSM..iaf i mina ögon.

  3. Henrik
    28 september, 2010

    Denna typen av kontrakt är ju inte giltiga i något avseende. De är inte ens värda pappret de är skrivna på. Eftersom de inte sällan undertecknas under hot kan man inte ens vara säker på att de visar på frivillighet från ”slavens” sida. DÄREMOT kan de vara en bra utgångspunkt för en diskussion, och säger ”slaven” att kontraktet undertecknades frivilligt kan de ju påvisas att han/hon just då var villig att utsättas för de sakerna som tagits upp i kontraktet. Sedan kan han/hon ju ändra sig precis närsomhelst. Den stora svårigheten blir ju att avgöra om den Dominanta parten utsatte ”slaven” för något efter att han/hon hade ångrat sig. I just det fallet har kontraktet inte den minsta betydelse. I just detta fallet fanns däremot ett kontrakt, som flickan inte ”sagt upp” med stoppord någon gång, och därmed blir ju frågan om samtycke ganska enkel.

    I övrigt vilar det ett stort ansvar på den Dominanta parten vid sådana här lekar. Man ska inte leka sådana här lekar med någon som gör det i fel syfte. Man ska ta sig tid i förväg att prata om vad båda parter vill uppleva och vid minsta tvekan ska man avbryta. Det är en svår konst, men inte omöjlig. Tyvärr finns det väldigt många psykiskt instabila som ägnar sig åt sådana här lekar, både som Dominanta och som undergivna och de är farliga både för sig själva och för andra.

    …..och till sist en fråga: -Ska någon förvägras att utöva sin sexualitet bara för att de har ett självskadebeteende? Den som måste kväva något så viktigt som sin sexualitet kommer ju garanterat inte att må bättre av det. (Jag har själv inget svar på den frågan)

    • Camilla
      28 september, 2010

      @ Henrik: Håller med dig i det du skriver..och som svar på din fråga måste jag säga som så här: Jag skulle aldrig fördöma någon för dess läggning, ej heller skulle jag vilja förvägra någon att få vara den den är..MEN ibland finns det saker som faktiskt är skadliga så till den gräns att det bara inte kan vara tillåtet. Man skulle kunna dra det lite längre..ska man accepetra att en person som bara kan känna tillfredsställelse när han våldtar någon eller till och med har ihjäl en annan människa få ha rätten att agera på ett sätt som ger han tillfredsställelse ??

    • Ssargon
      28 september, 2010

      Slavkontrakt underskrivs inte under hot…

      Det är enbart en krydda man har i sexlivet och inte något legalt kontrakt på något sätt. Det är dock, precis som du skrev, en fingervisning att både personerna var med på det hela.

      Ska man undanta psykiskt sjuka från att ha sex som kan vara skadligt för dom så finns ingen anledning till att inte ta bort andra friheter från dom heller.

  4. Kaibigan
    28 september, 2010

    Man ska alltid ta reda på fakta och inte anta saker. På radio sa domaren i fallet att ”kontraktet” hade man inte beaktat i domen.

  5. Kaibigan
    28 september, 2010

    ”Svaga”kan utnyttjas på många sätt, man kan kan sälja chips och tobaksprodukter. Staten tjänar pengar på att folk vill spela om pengar. Vad lever sminkindustrin på, jo mångas osäkerhet.
    Ska omyndiga få ägna sig åt boxning?

  6. Johan
    28 september, 2010

    Jag tycker att du tar i när du kallar henne ”förståndshandikappad”. Om man läser domen ser man att hon uppvisat ett självskadebeteende, men slutat med detta fyra år innan det akutella fallet. I övrigt har hon varit mer eller mindre som alla andra tonåringar.

    • Camilla
      28 september, 2010

      Jag skriver bara det som står i artikeln..där beskriver man henne som en 9-åring mentalt.

      • Mikael
        28 september, 2010

        Läs domen istället för skvallerpress Camilla:
        http://data.fuskbugg.se/skogsturken/B_326-10.pdf

      • Johan
        28 september, 2010

        Aha, sorry. Jag trodde att du menade att 16-åringen i våldsexfallet var förståndshandikappad. Nu fattar jag att ingressen handlar om ett annat fall.

  7. Eric
    28 september, 2010

    Förståndshandikappad ? Vad får du det ifrån ?

  8. Eric
    28 september, 2010

    OK, sry, Läste slarvigt: Trodde du menade detta fall.

  9. Liam
    28 september, 2010

    Dina frågor och kommentarer om BDSM-sex är egentligen lika relevanta för ”vanligt” sex – hur ska man göra om någon som haft frivillig sex i efterhand känner sig utnyttjad? Hur ska man göra om någon bestämmer sig för att våldtäktsanklaga en före-detta älskare för att hämnas? Hur ska man göra om någon faktiskt våldtagit en annan och sen påstår i efterhand att det var frivilligt? osv. I det avseendet finns egentligen ingen väsentlig skillnad mellan BDSM-sex och ”vanligt” sex – ord står mot ord och det är alltid svårt, om inte rent omöjligt, för en utomstående att kunna veta vad som egentligen hänt.

  10. Björn Hansson
    28 september, 2010

    Camilla har svårt med svenskan…
    ”överrens” ???? Rätta till ”överens”

  11. Fredrik
    29 september, 2010

    Björn Hansson har inget liv…
    Stavningspoliser? Rätta till ”kommentera med något intressant som rör inlägget”

  12. auuus
    29 september, 2010

    Alltså, det är inget juridiskt kontrakt vi talar om, utan det här handlar om ett sätt för de två deltagande att på ett plan formalisera sin överenskommelse. Huvudsyftet är att båda ska veta vad det är som gäller och vad den andre vill, för att undvika missförstånd eller att någon känner sig kränkt och/eller illa behandlad.

    Om den dominante däremot inte slutar då stoppord yttras, eller vad som nu används för att signalera att det hela gått över gränsen, då har man gått över gränsen till våldtäkt. Ett kontrakt gör det faktiskt lättare att bevisa att ett övertramp skett. Även om kontraktet inte har ett juridiskt värde så är det en skriftlig överenskommelse om vad som gäller. Ifall offrets sida då kan bevisa att det är annat som har skett, så kan man då lättare se att offret inte var med på det.

    Men, bra inlägg som visar på insyn i situationen, till skillnad från de flesta länkade man såg på svd:s sida.

  13. Camilla
    29 september, 2010

    @ Liam:

    Visst är det så, det kan lika gärna ske när det handlar om ”vanligt” sex också. Det finns alltid faror med gränsdragningar oavsett vilken läggning man har. Och det är ju allmänt känt att människan ofta skickar en signal men den andre uppfattar en annan. Och även om man tyckte det var ok i början så betyder det inte att man ville fullfölja det men det där ack så viktiga ”nej:et” nådde inte fram. Vips har vi ett offer och en förövare, utan att förövaren ens vet om det (alltså har uppfattat det) eller så har vi en person som nu känner sig kränkt och vet inte hur hon/han ska agera. Det är svårt.

    @ Björn Hansson: Men självfallet, eftersom jag av ngn aledning trampade på din ömma tå så ska jag ju absolut ändra det enda som var relevant i denna text nämligen en bokstav för mycket..Tur det finns personer som dig..

    @ Fredrik: hehe Ja det hade kanske varit mer intressant att läsa ngt sådant från herr Hansson 😉

    @Auuus: Att det inte är bindande på det sätt att man skulle kunna gå till domstolen och kräva att någon genomför det som står om motparten kanske ballar ur är ju logiskt (hoppas jag iaf) Men det jag menar på är faran med att använda detta som ett bevis på att vissa saker var man överrens om ifall det är så att den sk undergivna kanske inte fattade vad han/hon gav sig in på. För jag kan tänka mig att det finns många som tycker detta är lite spännande, lite förbjudet och därför extra upphetsande. Sen när det är ett faktum så var det inte alls lika spännande att bli utsatt för det man kommit överens om. Det kan faktiskt hända, och då blir ju ett sådant dokument kanske orsaken till att offret inte blir sedd som ett offer. Fast å andra sidan, kan man döma den andre för tex våldtäckt då han eller hon trodde man var på samma väglängd? Svårt..tur jag inte är domare iaf ..:)

    Ang. det sista du skriver så säger jag först tack, för jag försöker att aldrig skriva ngt som jag har fördomar mot eller inte vett ett skvatt om. Sen är det väl mitt intresse i psykologi som gör att jag vet en del om detta plus att det faktiskt idag inte är så värst ovanligt eller hemligt längre. kan iofs bero på att man får sjukt mycket vetskap på nätet, ibland vare sig man vill eller inte hehe

  14. auuus
    29 september, 2010

    Alltså, om någon ändrar sig under akten, säger stoppordet och personen inte slutar, så är det ju en våldtäkt. Om någon däremot skulle ändra sig under akten, och sedan inget säga och bara anmäla det sedan, då är personen inte ett offer. Så kontraktet fungerar egentligen, så länge man använder sig av stoppordet och så 🙂
    Men jo, det är ju fruktansvärt svårt för rätten att bedöma vad som sagts och inte sagts.

  15. John
    29 september, 2010

    ”Det jag personligen tycker är tragiskt med sådana här läggningar är att det finns väldigt många människor som hänger sig åt homosexualitet av helt fel skäl. Man är egentligen bara en skadad människa som på något sätt söker helt fel vägar för att få lindring eller för att straffa sig själv. Hur ser man egentligen skillnaden på de som är friska i skallen och faktiskt inte tar skada av homosexualitet och dem som borde ha psykiatrisk hjälp istället för att böja sig fram och ta den där bak?”

    Jag ser ingen större skillnad på vad du faktiskt skrev och min redigerade variant ovan. Jag tål inte hysteriska, illiberala moraltanter som vill ta sig rätten att bestämma över andras liv.

    • Camilla
      29 september, 2010

      Hmm..John, jag vet inte om du kanske missförstår mig..för jag fattade inte riktgit ditt svar. Jag är absolut ingen moralkärring, jag tycker däremot att man kan och bör se saker från olika håll för att kunna se ett större perspektiv.

  16. John
    29 september, 2010

    Så bra, då kanske de ser ett större perspektiv efter jag påpekat att det inte är någon större skillnad på hur du resonerar om masochister och hur man här i Sverige resonerade om homosexuella för några decennier sedan.

  17. Camilla
    29 september, 2010

    @ John.. Men vad var det du ville få sagt med den omskrivelsen?

    • John
      29 september, 2010

      Jag tycker det är rätt uppenbart. Om du tycker att det redigerade påståendet är felaktigt så borde du se över dina egna åsikter.

  18. Camilla
    29 september, 2010

    @ Jag har inte ens läst igenom det så värst noga eftersom du inte är så värst tydlig med vad du vill ha sagt med det du skriver. Så börja du med att svara på min fråga istället.

    • John
      29 september, 2010

      Jag menar helt enkelt att du uttrycker ovetenskapliga och illiberala fördomar om masochister och dessutom att du omyndigförklarar sexuellt myndiga människor med din inställning. Vem är du att bestämma vad som är ”rätt” anledning att ägna sig åt en viss sorts sex?

      Du är inte lika hysterisk och konservativ som många moraltanter som uttrycker sig om det här fallet, men jag ser samma förmynderitendens i det du skriver. Det är förstås möjligt att jag missuppfattat det du skriver, men jag ser klara paralleller till hur man såg på ungas rätt att ägna sig åt homosexuellt sex iför bara några decennier sedan här i Sverige.

  19. Camilla
    29 september, 2010

    @ John.. Okej, nu är jag med i hur du tänker.

    Jag vill nog påstå att din liknelse om hur homosexuella behandlades förr och faktiskt även idag även om det blivit bättre. Eller..nu blev ju homosexuella jagade fastän deras sexuella läggning faktiskt inte skadar någon på något sätt. Varken dåeller nu.

    BDSM däremot kan skada och skadar mer än vad någon som pysslar med det vill erkänna. För det första är de fysiska skaderiskerna stora och kan få konsekvenser som kräver mer vård än bara ett plåster och lite ömmande ord som tröst. Detta vill ingen inom den kulturen prata så ofta om. Man kan även ge skador psykist som kanske inte visar sig fören efter en relativt lång tid.

    Så att jämföra med vad homosexuella fick och får utstå för fördomar faller som argument tyvärr. Inte för att man inom HBT-världen inte fått utstå många fördomar, utan för att deras sexuella läggning inte kan skada någon mer än homofobernas matlust möjligtvis..

    Sen tycker jag ju att du läser min text lite som fan läser bibeln om du anser att jag omyndigförklarar folks sexvanor..

    • John
      30 september, 2010

      ”Så att jämföra med vad homosexuella fick och får utstå för fördomar faller som argument tyvärr. Inte för att man inom HBT-världen inte fått utstå många fördomar, utan för att deras sexuella läggning inte kan skada någon mer än homofobernas matlust möjligtvis..”

      Så homosexuellt sex kan inte skada människor? Alla former av sex kan skada. Könssjukdomar, sår, i heterosexuellt sex också oönskade graviditeter… en hel del saker som är värre än de blåmärken folk verkar vara tycka är hemska i det här fallet.

      • Camilla
        30 september, 2010

        John.. Det är ju ingen idé att fortsätta detta, för du lägger dig ju på en väldigt låg nivå..

  20. Pingback: Pisk i Tingsrätten » LarsIvarsson.se

  21. Kinky_swede
    21 oktober, 2010

    Alla former av sex och relationer kan skada.
    Oerhört många fall av misshandel sker i hemmet och majoriteten där är knappast BDSM-utövare.

    Sen kan aktiviteter gå fel, ju mer avancerade aktiviteter man ägnar sig åt desto större är risken men även riskmedvetenheten ökar och det innebär också att det hos rätt många finns en beredskap för att ta hand om t ex ”crash” dvs en krisreaktion enligt min definition (exakt definition varierar en del bland utövarna) .

    De fysiska riskerna är inte speciellt stora, om man inte pysslar med ”edgeplay” typ strypsex, ”knifeplay”, långtidsbindningar etc.
    Däremot är mer vanligt förekommande aktiviteter såsom piskning med flersvansade piskor, bindningar, klämmor, stearinlekar faktiskt relativt ofarliga om man vet vad man gör och det är sådan information som är viktig att sprida.

    /Kinky

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 28 september, 2010 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: