Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Sverigedemokraterna ur Riksdagen-Ja Tack uppmanar till politiskt våld

Är det någon mer än jag som minns kedjebreven som kom i postlådan innan vi fick internet? Nu kommer dessa i vår inbox istället, fast förr var det lite charmigare. Dagens största spridare av dåtidens kedjebrev måste ju i särklass vara Facebook. Jag skrev igår en statusuppdatering som jag såg spreds sig, och jag hoppas innerligt att den kommer att spridas ännu mer. Inte av egotrippen det ger varje gång någon tycker att man har kommit på något bra utan för att budskapet är så viktigt.
Jag borde ha skrivit om detta igår, men jag var faktiskt för arg för att kunna formulera någonting väsentligt. Kanske är jag alldeles för arg ännu, vi får väl se.

Många gånger har jag tänkt att jag ska lämna SD, inte pga. politiken utan mest för att jag inser att jag kommer att förlora saker på mitt medlemskap och när jag ändå inte är aktiv så kvittar det ju om jag har ett medlemskort eller inte. Håller ni med? Jag röstar ju och tycker ju som jag gör vare sig. Men.. Men.. Varje gång jag tänker så då sker det något som gör att jag stannar. För SD för mig betyder inte så mycket att sprida ett politiskt budskap , för handlar mer om en kamp för rätten till yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Lika väl som det handlar om att bekämpa ignorans och blindhet.

På Facebook finns det miljontals med olika grupper. En rätt ny heter “Sverigedemokraterna ut ur riksdagen- Ja Tack!”

Jag har vänner som gillar den gruppen & det är inget jag hänger läpp för eftersom jag anser att alla måste få tycka olika. Jag tror banne mig jag ska gå med i Jan Helins upprop: Vi gillar olika, för det gör vi väl alla? Fast å andra sidan så blev inte hans upprop någon större succé eftersom ynka 400.000 skrivit på, och det fanns ändå över 7 miljoner röstberättigade. Det där var ett sidospår, tillbaka till det jag ville få sagt.

Jag tog mig en titt på denna grupp igår (bilden nedan är tagen från den gruppen) och jag blev illamående när jag upptäckte att man använder gruppen för att uppmana till våld mot Sverigedemokrater. Det var då jag skrev denna uppmaning till alla mina vänner:

 

Ni som är med i gruppen Sverigedemokraterna ur riksdagen-Ja Tack..ta en titt på bilden och är det så att ni anser att detta representerar era åsikter så var gulliga att ta bort mig som vän. För vänner som stödjer politiskt våld är inga vänner till mig

Vi blev alla varse om allvaret i dessa uppmaningar igår när vi kunde läsa Issa Issas ord från sjuksängen efter det brutala överfallet som kunde ha slutat som mord. En ung och duktig kille från mellanöstern som engagerar sig politiskt i SD höll på att få sona detta med sitt liv.

Varför?

Ingen kan just nu veta exakt vad som fick detta stora gäng att lura ut Issa från sitt hem för att sedan överfalla honom med slag och knivhugg. Men jag vet att många mycket felaktigt köpt medias stora Rasist-kampanj mot partiet. Nu ska vi inte bara skylla på media utan alla våra folkvalda politiker är lika skyldiga till detta. Det är därför mitt blogginlägg från igår är så viktigt att tänka på.

Varför får jag känslan av att Sverige är en demokrati så länge man inte sticker ut hakan och provocerar lite?

Sverigedemokraterna gör det, och det resulterar i mordförsök.

Jag förstår inte vad som händer med människor idag. Varför är det alla s.k. anti-rasister som tar till våld ,uppmanar till våld eller ställer sig bakom upprop/grupper som i sin tur sprider ett budskap som uppmanar till fysiskt motstånd mot SD? Än har jag inte hittat ett samband mellan Sverigedemokraterna och mordförsök på vare sig AFA:iter eller invandrare. Har ni?

Märker folk inte själva vad som pågår?

Eller är man så förblindad av att tvätta sig själv ren från sin garanterat befintliga vardagsrasism så man inte bryr sig?

Hur liten är chansen tror ni att det är att inte någon av de 400.000 personer som röstade på SD finns i er bekantskapskrets eller familj?

Ni vet bara inte om det än.

Tänk på det, för nästa gång någon blir brutalt överfallen så kan det vara någon ni känner. Hoppas att ni även då klappar er på axeln och tycker att ni gjort något bra. För det går inte att komma då och bli förfärad, för ni har alla varit delaktiga om än i den yttersta periferin.

Ta debatten istället.

Men det verkar få våga, hets är bättre och vad gör det om en person som Issa Issa skulle dö?

Detta handlar allt mer om en kamp för demokratin och yttrandefriheten och åsiktsfrihet än politik. Och detta sker i underbara snuttegulliga Sverige.

Jag hatar ingen, jag ser inte ner på någon, men NI ser ner på mig, NI önskar livet ur mig. Så lågt kommer jag aldrig att sjunka.

 

Annonser

27 comments on “Sverigedemokraterna ur Riksdagen-Ja Tack uppmanar till politiskt våld

  1. Robban
    26 september, 2010

    SD kommer inte ur Riksdagen, de har kommit in för att stanna och efter 4 år få ytterligare mandater tills SD får egen majoritet och börjar aktivt rädda det som räddas kan!

  2. Antero
    26 september, 2010

    Sverige kritiserar gärna andra länder på deras bristande demokrati. Ändå har Sverige en odemokratisk parlamentarisk system. Åsiktsfriheten i Sverige kan också ifrågasättas, den stora delen av media är odemokratisk. Både pressen och TV matar folk med hotbilder om SD.

    Dessa två grundläggande fakta gör Sverige till en av de mest odemokratiska länder i den civilicerande världen. Att Sverige bryter mot sina egna grundlagar är ett skam.

  3. Staffan
    26 september, 2010

    Efter 50 år med socialistiskt styre, är det någon som är förvånad över bristande tolerans för andras sikter? Svensk demokrati… vad är det?

    • Stig
      27 september, 2010

      Reinfeldt är väl inte socialist??
      På de senaste åren har det varit tre borgerliga regeringar, Fälldin-regeringen, Bildt-regeringen – med multikultiälskaren nr 1 Bengt Wästerberg – och nu Reinfeldt-regeringen som har importerat fler utlänningar än någon annan regering. Svenskt Näringsliv jublar över denna taktiska lönedumpning pga
      ännu fler arbetslösa invandrarungdomar.

      • Stig
        27 september, 2010

        ”På de senaste 30 åren har det varit tre borgerliga regeringar” skulle det vara.

  4. Pappan
    26 september, 2010

    Tack för dina reflektioner. Som vanligt är de fulla av själ och hjärta. det uppskattar jag. Dessvärre kan jag inte ställa mig bakom ditt fb-upprop, eftersom jag inte vill att någon deletar någon på grund av politiska åsikter.

    respekt,
    Pappan

  5. Camilla
    26 september, 2010

    @ Pappan:

    Jag förstår exakt vad du menar.. Och jag själv skulle aldrig någonsin deleta en vän för deras politiska åsikter. Skillnaden nu är att man stödjer en grupp som uppmanar till våldsaktioner mot SD. Hade kvittat om det var emot vilket parti som helst, jag hade reagerat på samma sätt. Men mest är det en indirekt uppmaning till folk att kontrollera vad de egentligen stödjer med sina ”gillar-klick”. Många av mina vänner hade inte ens sett detta och gick ur gruppen..och viär lika mycket vänner som innan 🙂

  6. Mia
    26 september, 2010

    Bra skrivet!!

  7. Camilla
    26 september, 2010

    Tack Mia 🙂

  8. z999
    26 september, 2010

    Devisen ”Jag håller inte med om dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dom” är för de med ett demokratiskt sinnelag och inte för antirasister. Det är helt otroligt att SD nådde riksdagen trots det våldsamma motståndet.
    Följande är en rätt normal artikel från valrörelsen som kommer att falla i glömska-
    http://www.gp.se/nyheter/valet2010/1.449156-ungdomar-trangde-sig-in-i-rostbas
    Den visar tydligt antirasisternas sätt att tänka. Ungdomar har förr i tiden stått för nytänkande och revolt mot förstelnade tankesätt hos äldre. Idag så är ungdomar mycket mer auktoritetsberoende och all form av nytänkande ses som ett hot av dom och behandlas följdaktligen som ett hot.

    Att ha makt idag ses som en självklar rätt att missbruka den. Som när TV4 censurerade SD’s reklamfilm så försvarades det av antiraisterna med ”dom är ett privat företag som får sända vad dom vill”. Det är ungefär samma mentalitet som hos en del män som anser att de har rätt att avsluta diskussioner med sin fru med knytnäven eftersom de råkar vara starkare fysiskt.

    Enligt antirasisterna så är demokrati lika med majoritetens rätt att klubba ner minoriteten. Efter valet så demonstrerade antidemokrater mot att SD’s 5,8% gav en riksdagsplats. Naturligtvis drog demonstrationen mycket mer folk än vad SD skulle kunna få fram, dom är ju en minoritet (än så länge).

    Jag läste idag (i DN) om att David Lång (SD) för några år sedan förlorade jobbet på grund av sitt medlemskap i SD. Det har tydligen stått i media tidigare men yrkesförbud är inget konstigt längre, noll uppmärksamhet från antirasisterna.

  9. Stig
    27 september, 2010

    Det patetiska och barnsliga med AB:s kampan ”vi gillar olika” syftar de enbart på olika hudfärger och exotiska maträtter och på så vis avslöjas deras banala rasism. En asiat är väl så mycket mer än bara gulhyad person och bra på att fixa thai – och kinakäk och en somalier är väl mer än svart hud och dansanta rytmer. De är ofta också import av analfabetism, hederskultur, sharialagar, intolerans mot kvinnor, bögar, judar, kristna, aborter, frihet mm. De kan också vara trevliga, intelligenta, arbets- och företagsamma eller de fina iranskor som tog hand om min mor i livets slutskede på äldreboendet och som säkert finns på andra äldreboenden, sjukhus, vårdcentraler etc.
    Jag gillar olika men inte gränslöst eller till vilket pris som helst. Jag gillar också lika!
    Skitblaskor som Aftonbladet och Expressen banaliserar hela frågan och därmed allla läsarna och hela folket, såväl svensk som nyanländ utlänning.

  10. Stig
    27 september, 2010

    Kolla in den här roliga parodin på Mona Muslim av en svensk väljare visad i dansk TV inkl. hjärtliga danskpolitikers skratt! Har sett den 4-5 ggr och den blir bara roligare för varje gång.
    http://politisktinkorrekt.info/2010/09/26/dansk-tv-svensk-valjare-parodierar-mona-sahlin/#disqus_thread

  11. söder
    27 september, 2010

    Mycket bra formulerat.

  12. Pingback: det är många som tycker att vi alla ska få säga vad vi tycker « Like a bird

  13. michaeleriksson
    27 september, 2010

    Jo, det extrema hycklandet (eller blindhet) i den svenska politiken är oerhörd:

    PK verkar betyda att predika

    o tolerans, men själv vara intolerant.

    o allas lika värde, men själv se ned på andra

    o hylla demokratin, men själv bryta mot vedertagna demokratiska principer

    (osv.)

    Dessutom saknas insikten att en kur i slutändan kan vara värre än sjukdomen: Även om SD vore tex främlingsfientligt, så vore det bättre att ha dem i riksdagen än att ha ett samhälle där oliktänkande blir hotade och förpryglade. Åsikter måste man få ha utan inskränkningar—handlingar är det som kan och (om onda) bör inskränkas.

  14. Camilla
    27 september, 2010

    @ Z999

    Jag läste idag (i DN) om att David Lång (SD) för några år sedan förlorade jobbet på grund av sitt medlemskap i SD. Det har tydligen stått i media tidigare men yrkesförbud är inget konstigt längre, noll uppmärksamhet från antirasisterna.

    Ev kommer Kvällsöppet ta upp just denna fråga på Onsdag. Personligen anser jag att det vore viktigare att ta upp frågan om medias roll i våldet som sker mot sverigedemokrater och att folk blir ilurade att SD är nazister osv.

  15. Camilla
    27 september, 2010

    @ Stig skriver:

    ””Jag gillar olika men inte gränslöst eller till vilket pris som helst. Jag gillar också lika!
    Skitblaskor som Aftonbladet och Expressen banaliserar hela frågan och därmed allla läsarna och hela folket, såväl svensk som nyanländ utlänning.””

    Håller med dig. Jag gillar olika, i allra högsta grad. Men jag gillar lika när det gäller moral, lagar. straff, frihet, rättigheter osv. Ska jag kanske gå med i båda grupperna? 🙂

    @ Söder: Tack så mycket.. alltid roligt att höra.

    @ Michael Eriksson: Ja, jag håller med dig i princip

  16. Anders
    27 september, 2010

    Camilla. Självklart är det bortom all demokratisk värdering att anfalla en politisk motståndare på ett sådant sättet, oavsett orsak. Nu vet vi väl inte varför han blev anfallen än, men om det är politiskt, så är det åt helvete.

    Men att SD kommit in i riksdagen har fått några av mina vänner att säga att de skall tona ned sin religion och vara mycket mer diskreta, för att inte reta upp svenskar.
    De är invandrare som har bott i sverige i 20 år och jobbat och betalat skatt, och de är även rädda…

    z999: En av sakerna jag inte gillar hos SD är deras självpåtagna offerroll, och som de vrider och vänder fakta för att kunna utmåla sig som offer. Vilket gör att andra inte reagerar när SD:medlemmar verkligen blir utsatta för politisk våld och olaglig påtryckning.

    Jag säger inte att Issa gör det, men det har tom tidigare hänt att SD:are isensatt överfall på för att visa hur efterföljda SD är.

    Att press gör som de vill med reklam, är för att det är just fri press. Men att SD-kuriren censurerar på samma sätt är ju enligt SD:sympatisörer något helt annat. I TV4 fall gjorde de, enligt mig, en korrekt bedömning att de kunde bli fällda för reklamen. Det är TV4 som riskerar att bli fälda om det sänt reklamen som den var, inte SD. Så det är lätt att kritisera dem då. Det är bara synd att SD gör en sak av det som det inte är.

    Att det är en koncentration av mediaägande i sverige är även det ett problem, men det är ju inte det som SD kritiserat, eller råkat ut för.

    Slutligen z999, jag har störst problem med att SD:ledningen har så svårt att hålla sig till fakta, utan fabulerar och förvanskar så att ”fakta” skall stämma för deras sak. Det är ju så uppenbart om man bara bemödar sig att granska underlagen.

  17. Robert Stenkvist
    27 september, 2010

    Bra artikel Camilla 😉

  18. Camilla
    27 september, 2010

    @ Anders: ””Men att SD kommit in i riksdagen har fått några av mina vänner att säga att de skall tona ned sin religion och vara mycket mer diskreta, för att inte reta upp svenskar.
    De är invandrare som har bott i sverige i 20 år och jobbat och betalat skatt, och de är även rädda””

    Vad är det rädda för?

    Detta är faktiskt första gången jag blir lite irriterad på att även du hänger dig åt att bygga upp falsk anledning till rädsla.

    Tror du att SD skulle tillsätta nån form av hemlig polis som har rätten att gå rakt genom dörren hos alla manmisstänker vara muslimer? För att sedan skicka de till Åmsele för avprogrammering?

    Skärp dig..det är sån skit som skapar rädsla och än mer oroligheter.

    @ Stenqvist : Tack.. blir glad när du säger så 😉

  19. z999
    27 september, 2010

    @Anders:
    ”Men att SD kommit in i riksdagen har fått några av mina vänner att säga att de skall tona ned sin religion och vara mycket mer diskreta, för att inte reta upp svenskar.
    De är invandrare som har bott i sverige i 20 år och jobbat och betalat skatt, och de är även rädda…”

    Det hjälper tyvärr inte att dom skulle tona ner sin religion eftersom antirasister kommer med en massa förslag som upplevs som provocerande av icke-muslimer (alltså inte bara kristna). Som när SAS ska införa halalslaktat rakt igenom.
    http://www.gp.se/resor/1.446226-halal-pa-sas-flyg-

    Annars så tycker jag att religionsfriheten ska avskaffas, det räcker med åsiktsfriheten. Vuxna människor får ta eget ansvar för sin religion. Jag är själv religiös men anser ändå att utgångspunkten måste vara ett sekulariserat samhälle. Islam har ju inneburit att religionsfriheten har tolkats om som den religiöses rätt att få vara en pine in the ass på ateister som ska tvingas att visa respekt och hänsyn.

    ”z999: En av sakerna jag inte gillar hos SD är deras självpåtagna offerroll, och som de vrider och vänder fakta för att kunna utmåla sig som offer. Vilket gör att andra inte reagerar när SD:medlemmar verkligen blir utsatta för politisk våld och olaglig påtryckning.”

    Hur menar du då? Jag har aldrig sett några reaktioner på det politiska våldet mot SD mer än från SÄPO. Och det är inte SD som rapporterar om politiskt våld mot SD, det är den regimtrogna median som gör det. Du tror väl inte att sdkuriren har samma genomslagskraft som dagens nyheter? Statsministern själv har sagt att man får räkna med att bli utsatt för våldsamheter om man kritiserar invandringspolitiken på det sätt som SD gör.

    ”Jag säger inte att Issa gör det, men det har tom tidigare hänt att SD:are isensatt överfall på för att visa hur efterföljda SD är.”

    OK. Vilket fall tänker du på då? Det enda jag känner till är han som är misstänkt just nu för att ha ristat in ett hakkors i pannan på sig själv, men det fallet är inte utrett ännu.

    ”Att press gör som de vill med reklam, är för att det är just fri press. Men att SD-kuriren censurerar på samma sätt är ju enligt SD:sympatisörer något helt annat.”

    Ja, det är verkligen något helt annat. TV4 med flera missbrukar sin maktposition, SD-kuriren har ingen maktposition att missbruka. Om fri press ska fungera så krävs det att de med stor kapitalstark makt visar ett visst ansvar och inte utnyttjar sin position. Vissa tidningar tar delvis detta ansvar, annars så skulle du kanske inte ens veta att SD sitter i riksdagen nu.

    ”I TV4 fall gjorde de, enligt mig, en korrekt bedömning att de kunde bli fällda för reklamen. Det är TV4 som riskerar att bli fälda om det sänt reklamen som den var, inte SD. Så det är lätt att kritisera dem då. Det är bara synd att SD gör en sak av det som det inte är.”

    TV4 hade inte blivit fällda och det visste dom. Filmen har visats på andra platser offentligt utan att fällas (anmälan har testats). SD kollade av med jurister om den var ok innan. Reklamföretaget som gjorde filmen hade aldrig gjort en olaglig film.

    ”Att det är en koncentration av mediaägande i sverige är även det ett problem,”

    Där tycker vi lika. Men sen tycker jag att den koncentrationen kunde vara mer acceptabel om den tog hänsyn till att en stor opinion inte har deras åsikter när det gäller invandringen.

    ”…men det är ju inte det som SD kritiserat, eller råkat ut för.”

    Jo, egentligen har dom råkat ut för det, men du har rätt i att dom inte kritiserat maktkoncentrationen.

    ”Slutligen z999, jag har störst problem med att SD:ledningen har så svårt att hålla sig till fakta, utan fabulerar och förvanskar så att ”fakta” skall stämma för deras sak. Det är ju så uppenbart om man bara bemödar sig att granska underlagen.”

    Vadå? Politiker ska ju vara så. 🙂

  20. z999
    28 september, 2010

    Tack för tipsen Stig. Ska se om jag kan göra något extra av det.

  21. z999
    28 september, 2010

    ”Vet du om det finns något släktband mellan denne nazist-Leissner och Maria Leissner.”

    Ja, dom är släkt.

  22. Camilla
    29 september, 2010

    Hej Stig.. Får jag också läsa dina suveräna länksamling? 😉

  23. Mats
    14 januari, 2011

    Det pågår en insamling till Issa Issa. Enligt bifogat inlägg från min inkorg för den som vill stödja honom och hans familj.

    Jag ber er hjälpa till med detta utskick till förmån för Issa och hans familj. Kan Du se till att det kommer ut till relevanta epostadresser så att det sprids till så många som möjligt ? Om det kan läggas ut på bloggar och hemsidor är det förstås också bra.

    Insamling till Issa Issa

    Få har offrat så mycket för det Sverigedemokratiska partiet som Issa Issa som knivhöggs fyra dagar efter valet och var nära döden. Issa har rekryterat flera nya medlemmar, ställt upp vid utdelningar samt var uppsatt på partiets lista vid kommunvalet i Göteborg. Han säger bestämt att han inte avser att lämna partiet trots påståenden om motsatsen i media.

    Issa och hans familj har haft och har fortfarande stora extra kostnader eftersom de måste flytta från Hjällbo och gömmas på annan ort. För att de skall hålls skadeslösa har vi ordnat en insamling. Det akuta problemet är räkningar på 25 000:- som förfaller vid årsskiftet. 2010.

    Sverigedemokraterna Göteborgs pluskonto är 38 05 85-0. OBS: Skriv tydligt ISSA på talongen.

    Låt oss visa att vi håller ihop och är solidariska med Issa och hans familj.

    Sverigedemokraterna i Göteborg

    — – – – – – –
    genom
    Axel W Karlsson (Präst och aktiv Sverigedemokrat: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174153)

    Kontaktperson för Issa inom SD
    axelwkarlsson@gmail.com
    Ni kan även kontakta Patrik Ehn (vice ordförande SD Göteborg) för att få detta verifierat.
    Det är bekräftat vid telefonsamtal av mig med Patrik att kontot går till Sverigedemokraterna. Det står Sverigedemokraterna då ni betalar in till kontot via er internetbank och längst ner på SD Göteborgs hemsida ser ni att 38 05 85-0 är SD Göteborgs kontonummer.

    Patrik Ehn goteborg@sverigedemokraterna.se

    Read more: http://galaxybloggen.blogspot.com/#ixzz1B0q6Ib2e

  24. Jenny
    14 september, 2014

    Komiskt ändå, den där tecknade bilden föreställer ju de där högt uppsatta medlemmarna i SD ju.. Men de hade ju järnrör dem. Kul att du är emot politiskt våld och sånt och ändå håller ett parti som SD bakom ryggen. SD som både psykiskt och physikt pysslar med sånt. I bet you happy today, när dina riddare som slåss för ett ”svenskt Sverige” fick så mycket röster och så.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 26 september, 2010 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: