Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SD Gnosjö klarar sig inte utan invandrarna

Idag läser jag två saker om Sverigedemokraterna som gör mig glad. Faktiskt riktigt glad. Kanske beror min glädje på att båda sakerna betyder mycket för mig personligen.

På Svd har man en artikel som heter “SD:s väg till riksdagen”. Innan jag klickade på länken för att läsa den så var jag övertygad om att jag skulle mötas av bilder på uniformsklädda fånar från 80-talet. Ni vet, den där bilden av partiet som media och folk i allmänhet vägrar att släppa. Att partiet är en drös av maskerade nationalsocialister som varje söndag låser upp sitt hemliga underjordiska rum och träder in där för att för en stund bli ett med nazismens ideologi.

Jag har ju i flera bloggposter envisats med att påstå att det SD som finns idag tog sin början 2005. När Jimmie Åkesson blev vald till partiordförande efter en annan mycket duktig ledare, Mikael Jansson. För innan valet 2006 så var SD ett parti jag aldrig skulle stödja.

Tror ni jag blev förvånad när Svd:s story om vägen till riksdagen inte alls började 1988 utan på landsdagarna som vi var på för snart ett år sedan?

Det enda jag hittade som faktiskt var felaktigt var när man skrev om Jimmies debattartikel som var startskottet på succévalet i Söndags. Man “missade” att det faktiskt inte var Jimmie som satta rubriken “Muslimerna är vårt största utländska hot” för som alla vet var det islam han skrev om. Men men.. Man kan inte få allt eller hur? J

Kanske, kanske finns det hopp om att man inser det negativa som följer en hätsk mediajakt på partiet. För ingen vinner på att ställa grupper emot varandra, det är lite som om man skulle börja jaga efter Lars Ohly och hans partikamrater för att man anser att de är hemliga Stalinister.

Sen har vi Gnosjö!

Det var det bästa jag läst på länge, och det passade in väldigt bra i mitt egna privatliv idag faktiskt.

I Gnosjö är Sverigedemokraterna väldigt stora. 8, 3 % fick man i kommunalvalet i år, vilket innebar 3 mandat. Vad är det då som är så unikt med Gnosjö? Jo, man hävdar bestämt att man inte har det minsta emot invandrare och utan dem skulle kommunen vara en död kommun. DET gör mig verkligen glad att höra. För det är sån anda jag som sverigedemokrat vill förmedla. Visa på att alla som befinner sig här i landet är lika viktiga och tillför lika mycket. För alla är en del av kugghjulet som får vårt land att rulla.

Peter Lundgren som är SD:s namn i Gnosjö blir lite rädd att Jimmie Åkesson kommer att bli arg när han hör honom säga såna saker. Men det har jag svårt att se, för varför skulle han bli det?

Man säger t.ex. nej till fem ensamkommande barn, med hänvisningen att kommunen faktiskt inte har råd. Och vad är fel med det? Inget faktiskt. Man kan aldrig kräva att en kommun som lider av ekonomiska svårigheter ska tynga den än mer. Då får andra kommuner ställa upp. Och skulle nu alla kommuner säga nej, ja då ligger ansvaret på staten att lösa problemet.

För mig är det enkelt att vara Sverigedemokrat, eftersom jag använder logiken när jag ser på saker och ting. Fast om det sen är så uppskattat alltid vette sjutton. Men det får stå för andra i sånt fall. Jag har en annan syn än många andra inom partiet när det gäller kommunpolitiken.

Jag anser att frågan om antalet flyktingar ska avgöra på regeringsnivå, inte kommunalnivå. Så länge som vi har en regering som vill ta emot tiotusentals invandrare varje år så måste vi ta ansvar för dessa människor. Det gör vi inte genom att skjuta bort problemen till en annan kommun genom att neka att ta emot både vuxna och barn. Däremot ska det aldrig på något sätt belasta en kommuns ekonomi. Det är statens ansvar att täcka alla kostnader dessa personer medför.

Istället ska man på kommunnivå jobba för att se till att segregering inte förekommer. Man måste jobba hårt för att se till att alla invandrar som bor i kommunen lär sig svenska och snabbt kommer ut i samhället och får lära sig hur man lever i Sverige. Vilka normer och regler som gäller i vårt land. Den formen av politik lönar sig mer än att säga nej till ensamkommande barn. För grejen är den, vi vet alla hur mycket fusk det finns när det gäller dessa s.k. barn. Däremot så löser vi inga problem genom att alltid bara säga Nej. Vi måste hitta en lösning på det vi ser som problem. Sen är det upp till de 20 personer som nu sitter i Riksdagen för partiets räkning att få till en begränsning av invandringen. För innan det sker kan vi inte sopa människorna under mattan, de finns här för att de har blivit tilldelade PUT eller väntar på besked.

Det lönar sig att effektivt jobba för att få dessa människor ut i samhället istället för att bara säga Nej till flyktingmottagande och ensamkommande barn. För alla begriper väl att så länge regeringen vill ha öppna gränser så kommer det att komma fler människor. Och någonstans måste de bo, eller hur? Så börja arbeta seriöst och långsiktigt kära vänner, det är mitt tips.

 

Annonser

22 comments on “SD Gnosjö klarar sig inte utan invandrarna

  1. z999
    22 september, 2010

    Om man priotiterade just flyktingar så skulle det fungera aningen bättre kanske och att övriga invandrare fick stå åt sidan? Men stå var? Och med vilken standard?
    Fast Gnosjö vill ju ha delar ur gruppen ”övriga” invandrare och ingen från gruppen ”ensamkommande barn”. Med en sån sållning så blir ju förståss invandring attraktivt från kommunens synvinkel. Man behöver ju inte heller utvisa någon, det är bara att lämpa över problemet på en annan kommun. Vad jag har emot Gnosjös invandringspolitik är att man måste se till hela landets bästa och inte bara den egna kommunen.

  2. R
    22 september, 2010

    Väldigt bra skriver, Camilla!

    Om jag ska vara ärlig, så tyckte jag inte alls om SD förut,
    precis som alla andra tyckte jag att de var rasistiska och annat bull.
    Men man kanske kan säga att jag har ”fått upp ögonen” och
    sett VAD ni står för.
    Fast som också med alla andra partier, så håller jag inte med SD fullt ut.
    Men jag ser er inte på samma sätt.
    Du var en del som gjorde så att jag fick upp ögonen.

  3. Camilla
    22 september, 2010

    @ R

    Tack så mycket..jag blir alltid lika glad att få höra att man har kunnat påverka lite iaf.

    Jag har själv varit en stark motståndare till SD, det var först efter valet 2006 som jag började fundera mer seriöst över vad partiet stod för- Eftersom de då fick runt 3% så måste det ju ha skett en förändring. Sen ju längre tid det gick, dessto mer märkte jag att det förändardes till allt mer positivt. Visst, det finns saker jag inte håller med om men i det stora hela gör jag det. Plus att det är för mig oerhört viktigt att kämpa för rätten till yttrandefrihet och riktigt demokrati, och vilket parti är då inte mest passande än just SD? 🙂

    @Z999:

    Det var det jag ville få fram, det du skriver om att man måste se till hela landet och inte bara sin egen kommun. Därav mitt förslag att staten ska stå för alla kostnader, ingen kommun ska bli belastad och behöva ta resurser från andra viktiga bitar av sin verksamhet.

    Och visst är det så att Gnosjö kanske inte är ett praktexemplar, men jag tyckte det passade bra att anv mig av just den artikel som bas för vad jag tycker.

  4. z999
    22 september, 2010

    Vad jag tycker känns negativt med artikeln om SD i Gnosjö är att de kommunala partierna tycker att de är duktiga på något sätt när de tar emot invandrare som är handplockade. På något sätt ger det en känsla av slavhandel.

    Det är ju annars lätt att vara positiv till invandring när dom bara tar emot en mängd som är anpassad till kommunen. Vilket ju är en politik som SD förespråkar, fast inte bara för en enda kommun utan för hela landet.

  5. sverigeidag
    22 september, 2010
  6. Camilla
    22 september, 2010

    @ Z999

    Visst är det så att man inom alla sektorer vill ha en klapp på axeln varje gång man gör något som innefattar invandrare. Det är ju en bekräftelse på att man inte är rasist. Men att kalla det slaveri är väl att gå lite långt va? Det handlar ju om mer än att de kommer och jobbar i kommunen..Man befolkar kommune snarare vill jag påstå.

    @ Sverigeidag

    Jag läste din blogg tills jag kom till det inlägget du skrev om Sällström, där slutade jag att läsa..Tycker han är strong som vågar stå upp för det han tror på även om det går emot partiets åsikt

    • sverigeidag
      22 september, 2010

      Det är en sak av sidan, men det är rätt många som inte vill se att han går emot partilinjen, särskilt inte i en sådan fråga. Jag är övertygad om att minst 90 % av sverigedemokraterna inte delar Sällströms åsikt i den frågan.

  7. z999
    22 september, 2010

    @Camilla:
    ”Det är ju en bekräftelse på att man inte är rasist. Men att kalla det slaveri är väl att gå lite långt va? ”

    Skulle ha utvecklat det. Jag syftade på när man i södra USA synade de nyanlända slavarna och sållade ut de som verkade bäst på att arbeta. Fattigare slavägare fick ta de som verkade sämst. Jag jämförde med när man i Gnosjö tar emot invandrare i arbetsför ålder och som kan tänkas passa in medans resten överlåts till kommuner som inte tar samma ansvar. Barn vill man tydligen inte ta emot eftersom SFI redan var fullbelastat. Har man en flyktingmottagning så kan man inte (jo, visst kan man iofs…) bara ta emot de som snabbt kan tänkas anpassa sig.

  8. Camilla
    23 september, 2010

    @Z99

    Ja, NU är jag med dig. Jag var kanske lite slarvig som anv mig av Gnosjö-artikeln som exempel, men det jag ville få fram var ju att så länge som vi har den invandringspolitik som vi har så måst vi också ta vårt ansvar för alla. Vilket jag tror många på kommunalnivå inte tänker på, utan man är mer för att säga Nej konstant. Det ska man göra, fast på ett annat sätt.

    @ Sverigeidag

    Nä, att det inte är populärt inser jag också. Och självfallet är du i din fulla rätt att påpeka det och tycka som du vill. Personligen är jag av den åsikten att bara för att han anser att samkönade ska få adoptera så har han ändå mycket att tillföra partiet och hans medlemskap ska inte ifrågasättas. Jag tycker det är tufft av honom att våga stå för sina åsikter trots att han vet att det retar en del. Det tyder på att han är en man med moral och integritet. Exakt så som jag har uppfattat Sällström.

  9. z999
    23 september, 2010

    @Camilla:
    ”men det jag ville få fram var ju att så länge som vi har den invandringspolitik som vi har så måst vi också ta vårt ansvar för alla.”

    Ja. Fast med ett mindre hanterbart antal så tror jag inte att problemet skulle finnas alls.

  10. Camilla
    23 september, 2010

    @ Z999

    Nops, där håller jag med. Men nu skrev jag ju så klart texten utifrån rådande politiska förutsättningar. Jag har nämligen en tendens att leva här och nu. Och planera utifrån det, samtidigt som man arbetar för att förändra 🙂

  11. z999
    23 september, 2010

    @Camilla:
    ”Men nu skrev jag ju så klart texten utifrån rådande politiska förutsättningar. Jag har nämligen en tendens att leva här och nu. Och planera utifrån det, samtidigt som man arbetar för att förändra”

    Jag förstår det och det är så man måste resonera egentligen. Så länge man inte själv sitter som en diktator.

  12. sverigeidag
    23 september, 2010

    Problemet är inte att ”det är tufft av honom att står fina åsikter”, problemet är att om de skulle vinna genomslag innebär det att ALLA samkönade par har rätt att adoptera. Det skulle i praktiken innebära en massiv ökning av antalet adoptioner (barn som rycks från sina rötter) och en massiv ökning av barn som växer upp med två pappor eller två mammor. Sällströms åsikter i den här frågan är helt vettlösa.

  13. Camilla
    23 september, 2010

    @ Z999

    Vet du vad jag tror? Jag tror banne mig ibland att du försöker ställa på mig för att se vad jag svarar 😀 Eller så är det jag som gravt missuppfattar dig

    @sverigeidag

    Nja, tror du verkligen att det skulle ske? För idag är det lagligt för alla samkönade par att adoptera. Så vad Sällström tycker påverkar inte lagen det minsta. Så nån massiv ökning skulle vi inte få se.

  14. z999
    23 september, 2010

    @Camilla:
    ”Vet du vad jag tror? Jag tror banne mig ibland att du försöker ställa på mig för att se vad jag svarar 😀 Eller så är det jag som gravt missuppfattar dig ”

    Va? Nä, jag bara svarar på det du skriver och argumenterar du bra för det (som du gör) så kan jag inte såga det om det var så du tänkte. Du har ofta flera olika infallsvinklar i allt du skriver och det är väldigt orginellt när du skriver. En del uppfattar det som att du skulle vara motsägande, jag uppfattar det som att du tänker igenom vad som skulle kunna vara motargument samtidigt som du skriver.

  15. Camilla
    23 september, 2010

    @Z999

    Hoppas inte du tog det jag skrev som kriktik, utan det var snarare så att jag alltid får tänka i nya banor när du skriver nåt. Fast, kanske det helt enkelt beror på det du skrev, att jag har flera argument på gång samtidigt. Jag gör faktiskt alltid så när jag tänker, att jag försöker förutspå vad andra kan komma att säga. Kanske blir det ibland motsägelsefullt, men ärligt..vilken människa som faktiskt tänker lite längre än näsan stöter inte på saker där man i vissa bitar faktiskt går emot sig själv?

    Eller så är det bara jag som har en märklig tankegång 🙂

  16. ulf blomberg
    24 september, 2010

    camilla,

    ”Visa på att alla som befinner sig här i landet är lika viktiga och tillför lika mycket. För alla är en del av kugghjulet som får vårt land att rulla”.

    nej, jag håller inte med att alla tillför lika mycket. definitivt inte. när man år efter år tar emot bidrag i alla dess former. att alla människor har lika värde är för mig en självklarhet men den förda invandringspolitiken gör det inte möjligt för alla som kommit till vårt land att utveckla sverige alls.

    när skall de hundratusentals som är utanför det svenska samhället och bor i förorterna kunna börja att dra sitt strå till stacken? vem kommer att ge dem den möjligheten?

  17. Camilla
    24 september, 2010

    Nej, du har i sak rätt Ulf. Däremot så utgick mitt resonemang från att alla SKA bli en del av samhället och är då en viktig kugge.

  18. z999
    24 september, 2010

    @Camilla:
    ”Hoppas inte du tog det jag skrev som kriktik, utan det var snarare så att jag alltid får tänka i nya banor när du skriver nåt.”

    Nej, jag tog det inte som kritik.

    ”Fast, kanske det helt enkelt beror på det du skrev, att jag har flera argument på gång samtidigt. Jag gör faktiskt alltid så när jag tänker, att jag försöker förutspå vad andra kan komma att säga. Kanske blir det ibland motsägelsefullt, men ärligt..vilken människa som faktiskt tänker lite längre än näsan stöter inte på saker där man i vissa bitar faktiskt går emot sig själv?”

    I vilket fall. Jag tycker att du har ett kreativt och unikt sätt att uttrycka dig på som gör att debatten känns öppen. Jag tror att det är en av orsakerna till att det skiljer sig väldigt mycket mellan åsikterna bland folk som skriver här. Som SD-kritikern med signaturen Anders. Om huvudinlägget (som skrivs av dig) visar en anda av öppenhet så kanske meningsmotståndarna känner att de kan skriva motinlägg utan att bemötas av ren pajkastning och bli sågade jäms med fotknölarna.

  19. Camilla
    25 september, 2010

    ” Om huvudinlägget (som skrivs av dig) visar en anda av öppenhet så kanske meningsmotståndarna känner att de kan skriva motinlägg utan att bemötas av ren pajkastning och bli sågade jäms med fotknölarna.”

    Skönt att höra att det är så det uppfattas, för jag vill inte begränsa mig själv genom att vara enkelriktad och tro att enbart min uppfattning är den rätta. Jag är väl såld på de demokratiska rättigheterna att alla har rätt att tycka vad man vill. Så länge man inte blir otrevlig mot någon. Att man kan svara spydigt eller ironiskt är helt okej, men aldrig otrevlig och elak. Det är stor skillnad tycker jag.

  20. Göran
    27 oktober, 2010

    Hej. Du verkar vara en mycket klok människa med en människosyn som starkt påminner om min egen. Gillar din blogg.

  21. Camilla
    27 oktober, 2010

    Tack Göran.. Roligt att höra 🙂 Kikade på din blogg också och jag ger dig tummen upp för dina fina bilder bland annat,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 22 september, 2010 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: