Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Banka skiten ur Sverigedemokraterna så är alla problem lösta..eller..?

Jag har gjort mig lustig över centerpartiets egna Dragqueen Fredrik Federly otaliga gånger. Faktiskt varje gång jag har skrivit om honom. Vilket jag inte tänker göra idag, för även han har nu drabbats av det politiska våld som många med honom har drabbats av. Ska tillägga att det inte är 100% säkert att det är pga. hans politiska engagemang detta hände, men det kvittar. Han är en folkvald politiker.
 
Jag måste säga att jag var förvånad över hur lugn denna valrörelse verkade bli. Fast med facit i hand så inser jag att det bara var lugnet före stormen.
 
Valstugor blir vandaliserade av vänsterfacister och kapade av folk som vill sprida högerextrema åsikter åt ND (nationaldemokraterna). Detta kan jag leva med. Det är bara döda ting.
 
Björn Söder får ställa in sina torgmöten i Norrköping och Eskilstuna. Jimmie Åkesson likaså ibland annat min egen hemstad Karlstad. Afaiter och syndikalister och andra vänsterflummare tar sig rätten att bryta mot en väldigt viktig regel vi har i vårt land. Den som gör att vi kan kalla oss för en demokrati. Nämligen möteslagen. Att man bryter mot den kan jag inte acceptera. För det är ett hot mot demokratin.
 
David von Arnold blir återigen hotad till livet. Dessutom i sitt egna hem, borgen som vi alla har rätten till Borgen dit vi kan dra oss tillbaka för att samla nya krafter och känna oss trygga. Han fick även ett hakkors inristat i pannan. Detta kan jag inte acceptera. Detta är en människa. Kött och blod.
 
 

Fredrik Federley blir så illa misshandlad att han dagen efter fortfarande inte har fått lämna sjukhuset. Det kan vara som så att dessa fyra gärningsmän tycker att en centerpartist inte får göra sin röst hörd. Ett allvarligt brott mot demokratin i sådant fall. Det kan vara som så att dessa fyra personer anser att en homosexuell person inte ska få finnas. Då är det än värre. Då har man attackerat en människa. Kött och blod.

Oavsett vad orsakerna är, politiska eller personliga, så får detta aldrig ske.

Ingen ska vara rädd för att bli misshandlad i sitt hem eller ute på stan för att man vågar engagera sig och stå upp för vem man är som person.

Vart är vårt samhälle på väg egentligen?

Ta bara medias konstanta vinkling om Sverigedemokraterna. Man vägrar att acceptera den reform SD genomgått och genomgår. Man vidhåller envist som en åsna att det som var 1988 gäller även 2010.

När man gör detta så måste man också ta på sig en viss skuld när företrädare råkar illa ut. För man hjälper till att gro hatet hos speciellt ungdomar som inte orkar sätta sig in i saker djupare än vad polaren bredvid säger. Detta gäller så klart inte alla, men den klump som är ute efter bråk köper detta rakt av. Jag vill påstå att många medier och politiker ger dessa individer legitimitet.

Tänker ingen på att en effekt som kommer av detta är att hatet eskalerar och våldet kommer att triggas mellan grupperna?

När ska nog vara nog?

 

21 comments on “Banka skiten ur Sverigedemokraterna så är alla problem lösta..eller..?

  1. Ola
    16 september, 2010

    BRA SKRIVIT

  2. Mia
    16 september, 2010

    Fredrick Federley har väl kritiserat AFA en gång för mycket, och att han ses inte med blida ögon att han är ”sionist” enligt dom.

  3. Slasher
    16 september, 2010

    Väntar på att Fredik Reinfeldt ska säga att om man håller på så som han gjort så får man räkna med sånt där.

  4. Camilla
    16 september, 2010

    @ Ola: Tack så mycket 🙂

    @ Mia: Ja, risken finns ju att det är så. För nåde den som vågar sticka ut hakan & säga vad han tycker.

    @ Slasher: haha Ja, det lär ju aldrig hända för han är ju inte sverigedemokrat

  5. Marie
    16 september, 2010

    Bra sagt!

  6. Mike Nomad
    16 september, 2010

    Det är svårt begripa hur polisen tänker. 50 poliser måste rimligen kunna hantera en tio gånger större hop av aktivister, med den utrustning som krävs. Det är underligt, och ynkligt. Nåja SD får sina krigsrubriker. De får en del sympati men gemene man skräms också långsiktigt av detta.

    Igår fick iallafall SD min röst i riksdagsvalet, för tredje gången. Synd det inte finns folk att rösta på i Värmland.

  7. olle w
    16 september, 2010

    Ytrrande friheten och mötesfriheten bortde stärkas. Att aktivt störa ett möte skall inte vara tillåtet. En laglig motdemostation skall inte få hållas på samma ställe.

  8. Mikey
    16 september, 2010

    det är inte tillåtet att störa ut tillståndsgivna möten nej, det kan ge upp till 6 månaders fängelse. Pga politiska riktlinjer så upprätthåller inte polisen lagen när det gäller Sverigedemokraterna…. en jävla bananrepublik vi lever i visar det sig när nu ngt parti som inte håller med alla de befintliga i allt väsentligt är på väg att bryta etablissemangets maktmonopol.

    Demokrati är i mångt och mkt en illusion…

    • ulf blomberg
      16 september, 2010

      mikey,

      det är tyvärr inte bara inom detta område som svensk polis inte följer gällande lagar. ett exempel är narkotikalagstiftningen.

      det är förbjudet att använda narkotika. ändå så väljer polisen (av bekvämlighetsskäl) att inte arrestera de som är påtända när de går in i en lägenhet för att exempelvis leta efter en efterlyst, utan de går därifrån trots att de ser hur det är ställt i lägenheten. själv så arbetar jag med narkomaner och har så gjort i många år och kan peka ut en missbrukare på 100 meters avstånd, men tro inte att ordningmakten gör något. trots att det är deras jobb att förhindra att brott begås.

      • Mikey
        16 september, 2010

        -Ulf Blomberg
        Det är kanske sant.
        jag tkr iofs inte drogberoende och därmed utlevande av sin sjukdom ska vara en brottslig handling. Jag anser inte att en kriminalisering av drogbruk är det effektivaste sättet att bemöta drogernas skadeverkningar påindivid och samhälle, jag tror på en skadereducerande politik likt den de har i holland, vars missbrukare både är mkt färre och mår mkt bättre samt begår fruktansvärt mkt mindre brott då tex heroin inte tar hela dagen och massor med illegala handlingar för att få ihop till när de kan få det av en läkare för 10 kr dosen.
        Goda möjligheter att få vård om man önskar, men inga straff varken för langare eller brukare, det anser jag är det bästa. Att lämna enmarknad i händerna på kriminella gynnar ingen, liksom det var vansinnigt att förbjuda Alkohol i >chikago så är det vansinnigt att idag ha andra droger kriminaliserade.

        Drogberoende är ett samhällsgissel men det bästa sättet att bemöta det är inte med förbud och hårda straff. Polisen ska förstås göra sitt jobb men vissa lagar tex droglagarna borde ändras för att de inte hjälper mot det de är tänkte, utan tvärtom förvärrar bara problemen.

        ledsen för OT

      • Mikey
        16 september, 2010

        Om det nu är personer med jobb, hem mm du ser gå runt höga så är väl poliserna på gatan du sett blunda för det intelligenta nog att inse att det inte hjälper ngn, vare sig drogbrukaren/ev missbrukaren att slå sönder dennes liv genom att kasta den i fängelse. Utan med högsta sannolikhet bara skulle förstöra en persons liv i onödan. Visste du att hålland bara har 1/4 så många heroinister per capita som sverige?
        det är resultatet av en human drogpolitik

  9. Camilla
    16 september, 2010

    @ Marie: Tack!!

    @ Mike Nomad: Man tycker ju att de borde ha kunnat stävja det i sin linda. Men det är ju lätt för mig att sitta här & tycka en massa. Jag förutsätter att polisen gjorde en riskbedömning av läget och sen agerade utifrån den.

    Bra att du röstade SD på riks, Men nog finns det väl nån i Värmland att rösta på? Det jag däremot måste erkänna är att jag kommer att sympatirösat lokalt men jag är inte nöjd med politiken. Det kunde ha gjort bra mycket bättre tyvärr. Men, det är riksdagsvalet som är det viktigaste.

    @ Olle: Mm..det är ju så men märkligt att till och med vissa poliser tror att det är tvärsom. Måste hitta länken där jag läste det.

    @ Mikey: Det är skrämmande faktiskt att man inte lyckats bättre. För detta scenario har ju inte varit svårt att på förhand räkna ut. Men visst är dte lite bananas över mycket just nu..

  10. ulf blomberg
    16 september, 2010

    förresten!

    alla känner väl nu till att federley skyddas, och att säkerhetspolisen har tagit över ärendet från vanlig polis, och detta utan att veta om det är en politiskt riktad attack. undra hur säpo har agerat i fallet arnold i malmö? någon som vet?

  11. Stig
    16 september, 2010

    Konstigt att det inte fått någon uppmärksamhet i utländska medier. Årets valrörelse är den värsta och mest våldsamma i modern svensk historia och med en statsministers uttalande som inte kan tolkas som annat än fördömande av politiskt våld generellt sett men grönt ljus för extremvänsterns våld mot ett visst utomparlamentariskt parti. Och detta mot bakgrund av censur av en TV-kanal som i praktiken har monopol på åsiktsreklam och danska regeringspartiernas krav på valobsevatörer. Om liknande skett i ett större EU-land så hade det säkert blivit ganska stora rubriker internationellet. Men Sverige är en liten bananrepublik som inte märks ute i Europa förrän det sker en militär statskupp eller en blodig revolution eller annat extremt uppseendeväckande.
    Vi är ensamma här uppe i nord.

  12. ulf blomberg
    16 september, 2010

    mikey,

    tråkigt att höra att du är så oerhört dåligt insatt i narkotikapolitiken…

    ”men inga straff varken för langare eller brukare, det anser jag är det bästa”

    har ingen tid nu att bemöta ditt inlägg men återkommer var så säker…*s*

    ha en bra kväll!

  13. Camilla
    16 september, 2010

    @ Mikey

    Gör inget att du blir lite OT. Det är en intressant sak du tar upp och jag hamnar ofta i sådan disskutioner (ett ord jag aldrig lär mig att stava korrekt *suck*) ..Tror att det finns en till som gillar det och jag ser fram emot det 🙂 Tyvärr har jag inte tid just nu att ge min syn på det..men jag återkommer i morgon!

  14. ulf blomberg
    16 september, 2010

    mikey,

    skall man skratta eller gråta? menar du på fullt allvar med att narkotikalangare inte skall bestraffas? jag brukar gärna vilja lyssna på vad folk tycker och är väl medveten om att man ofta kan ha olika uppfattningar om saker och ting men denna extrem åsikt från din sida toppar det mesta jag hört på evigheter.

    vad menar du med bruk? människor som går omkring påtända som har jobb och lägenhet? så ser inte verkligheten ut min vän. det finns inom narkotikavården begrepp som missbruk och beroende, och jag räknade snabbt ut att du inte vet skillnaden. än mindre vet du något om vad bruk innebär. ibland är det bra om man inser sin begränsning inom olika områden mikey (och det säger jag inte för att trycka ned dig) det säger jag för att det blir underligt från min sida att debattera narkotika med någon som är på en helt annan nivå. jag vet inte vad du vet om sport men om jag spelar i premier league inom narkotikaområdet så spelar du i korpen.

    det är bara inom ultraliberala kretsar som man hör åsikten att en langare av narkotika inte skall lagföras. gällande narkotikasituationen i holland och sverige så är det att jämföra äpple med päron. vi i sverige har genom alla år fört en restriktiv narkotikapolitik som är, ja faktiskt, ett föredöme i världen. jag vill inte framhäva mig själv för mycket men kan nämna att jag på nära håll har upplevt all världens samlade expertis inom området. och alla är överens om att sverige är föregångslandet. world forum against drugs har hållits vid två tillfällen och båda gångerna är det sverige som varit den som anordnat tillställningen.

    holland som jag studerat en del har oerhört mycket mer och större problem med narkotika än sverige, det har till och med holländarna själva nu förstått. varför tror du att de stänger sina coffeeshops?

    vill du lära dig mer om ämnet så rekomenderar jag dig till CAN eller till RNS

    vänligen

    • Mikey
      17 september, 2010

      att hollands situation skulle vara värre än den svenska har du iallafall inget stöd för i våra respektive länders statistik.

      Som sagt, i Sverige har vi per capite 4 gånger så många tunga missbrukare, vems politik är då misslyckad.

      I sverige har en lika stor andel av befolkningen testat marijuana som i Holland, där det är lagligt, inte ens det visste du väl.
      Jävla ynklig debattstil att anklaga mig för att inte vara insatt bara för att jag inte håller med dig överhuvudtaget.

      I en stor del av europa är taktiken för att bemöte beroendeproblematik helt väsenskild från den svensk, I sverige där vi inte ens kan lyckas enas om att rena sprutor till missbrukare är bättre än att låta dom dö i hepatit och HIV. Sveriges utgångspunkt är tyvärr inte att hjälpa, eller skadereducera. Sveriges linje är att straffa, moralisera, och stigmatisera.
      Till ökat lidande för missbrukarna och till ökad vinst och samhällspåverkan av brottslingarna som lever på förbudet.

  15. ulf blomberg
    17 september, 2010

    mikey,

    ynklig debattstil? problemet för dig är att jag arbetat med dessa frågor i 25 år på nära håll. jag älskar att debattera men med någon som inte kan något så är det meningslöst. totalt meningslöst, då du har fel på punkt efter punkt. jag, och alla som kan något om narkotikafrågan, menar att du har extremåsikter i frågan. att bara kunna med att skriva att alla langare inte skall straffas är – extremt, inget annat! som sagt mikey, hör av dig till CAN eller RNS så får du FAKTA, något du är svältfödd på. ursäkta om jag är brutal mot dig nu men man måste se sin begränsning ibland.

    tala med extremister är inget för mig det kan andra göra…

  16. majlisaldjinn
    17 september, 2010

    Extremvänstern har en selektiv syn på vad demokrati är.

  17. e
    18 september, 2010

    Vilket PK-inlägg!

Kommentera

Information

This entry was posted on 16 september, 2010 by in Uncategorized.
