Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vad är fel när polisen inte kan skydda våra politiker?

Idag hade jag planerat att åka till Karlstad för att lyssna på Jimmie Åkesson. Eftersom jag missade Björn Söders besök så kände ´jag verkligen ett sug att få lite extra pepp inför sluttampen på detta val. Men något sa mig att det skulle vara 20 mils onödig resa, så jag valde att bespara mig 4 timmars bussresa. Vilket var ett bra beslut.
 
uppdaterad: Jag har lagt in två filmklipp som visar på vilken stämmning det var. Jag kan efter att ha sett detta förstå polisens agerande. Jag länkar även till Isabellas blogg som skriver om det mycket bättre än jag då hon var på plats. Filmerna är längst ner.
  
För återigen så fick man ställa in ett valmöte pga. att polisen inte kunde säkerställa Jimmie Åkessons trygghet under mötet. Läser man i VF så säger polisen så här:

  Polisen har inga möjligheter att avbryta ett sådant möte, det har det alldeles för starkt grundlagsskydd för, säger polisens informatör Tommy Lindh, som själv var på plats. 

Detta sa man efter att Jimmie Åkesson enligt VF skulle ha sagt att det var polisens beslut att mötet skulle ställas in. Vilket polisen uppenbarligen nekar till. De har rätt i sak är jag övertygad om, men då kommer frågan jag ställer mig: Varför såg polisen då inte till att skydda SD:s lagliga rätt att hålla sitt möte genom att stävja de som var aggressiva genom att ingripa mot mötesstörarna? För uppenbarligen fanns det sådana på plats.
 

  – Han grundade det dels på folkmassans storlek, dels på den aggressivitet som visades. Redan i början kastade någon ägg på bilen. När det var sådan aggressivitet från folkmassan gjordes bedömningen att vi inte kunde garantera säkerheten, säger Tommy Lindh. 

Mycket märklig agerande. Därför blev jag inte förvånad när jag läste pressmeddelandet Sverigedemokraternas presskontakt Mattias Karlsson gick ut med följande pressmeddelande:
 
 Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson kommenterar: – Det är ytterst anmärkningsvärt att vänsterextremister gång på gång under valrörelsen tillåtits hindra oss från att föra ut vårt budskap. Händelserna i Karlstad är tyvärr ytterligare ett i raden av bevis för att vänsterextremisterna och deras våldsmetoder vunnit över polisen och att man inte längre förmår upprätthålla ordningen i landet. 

Sverigedemokraterna kommer att anmäla polisen i Karlstad till JO (justitieombudsmannen). 

Likadant blev det för Björn Söder idag när han besökte Norrköping och Eskilstuna. På Facebook skriver Björn så här:
 
 Mötet i Eskilstuna urartade. Invandrarungdomar tillsammans med Ung Vänster och Vänsterpartiet störde oss till den grad att det inte gick att få ut budskapet. Vi fick packa ihop och lämna platsen med poliseskort. Gängen attackerade då vårt fordon genom att sparka och slå på bussen. Fint land vi lever i! 
 

Är det verkligen så här vi ska ha det?
 
Varför ska inte Sverigedemokraterna respekteras enligt samma demokratiska regler som alla andra partier kräver ska följas när dessa har möten?

  Nu vet jag att det finns regler som förhindrar polisen att agera så som jag kanske önskar. Genom att mota bort dem som på något sätt stör ett möte, vare sig det är genom att vara högljudda så att ingen kan höra vad talaren säger eller när det blir fysiska tillgrepp. Sådana här massor ska motas bort utan tvekan, för vad de gör är faktiskt att genomföra en egen otillåten demonstration. Vilket krävs tillstånd för. 

Men med tanke på att SD idag fick 7,5% så väcker inte deras tilltag så värst mycket stöd för deras sak, snarare tvärsom. SD vinner på det. 
 

 
 
Länk till Isabellas blogg.

  

9 comments on “Vad är fel när polisen inte kan skydda våra politiker?

  1. ulf blomberg
    15 september, 2010

    bra att polisens icke-agerande leder till en JO-anmälan (inte för att jag tror att JO kommer att presentera någon skarp kritik mot ordningsmakten)

    tänk att inte dessa tilltag leder till ramaskri bland ”de demokratiska” partierna…yttrandefriheten är begränsad idag när inte polisen, som åkesson mycket riktigt nämner, tar sitt ansvar. men jag är inte förvånad, jag har de sista dryga 20 åren haft med dem att göra i olika sammanhang (professionella kanske bäst att tillägga) och de gömmer sig mer och mer. tyvärr. så såg det inte ut förr…polisens förtroende hos allmänheten går ju ned år för år.

  2. ulf blomberg
    15 september, 2010

    måste bara skriva av mig…

    är det inte beklämmande att ett 50-tal svenska poliser inte klarar av att hålla ordning på en folkmassa bestående av i runda tal cirka 300? de har ju för tusan vapen i form av batonger, hundar och skjutvapen att tillgå. de tillhör ju en av få yrkesgrupper som har rätt att använda vapen! vid våldsamt upplopp, om det nu skulle bli det, så kan de agera och agera hårt och bestämt, men nu pratar vi ju om svensk polis…man kan i dagsläget inte räkna med mer än att de viker ned sig. och detta i ett land som styrs av moderaterna…

  3. Camilla
    15 september, 2010

    Du får så gärna skriva av dig .. dessto mer intressant för oss andra att läsa.

    Jag håller med, det är ytterst märkligt att man bara står och avvaktar. Beror det på ren flathet eller är de förhindrade av någon lag? Jag är så dåligt insatt i det.

    Men jag skulle vilja se samma beteende om det hade gällt ett av riksdagspartierna. Då hade man agerat redan innan partiledaren kommit till platsen.

  4. PO
    16 september, 2010

    Jag var i Karlstad och såg eländet, det var AFA och dom unga vänster kommunisterna
    som tillsammans med dom ensamkomna flyktingbarnen, visade sin tacksamhet för att de får leva och bo i ett demokratiskt land. Vart är vi på väg? Polisen gjorde nog så gott dom kunde men situationen var inte trevlig vågar jag påstå.

  5. Camilla
    16 september, 2010

    @ PO

    Tack för den upplysningen. För det är svårt för mig att ha en bild av situationen när an bara har medias bild av det. Jag lägger upp ett filmklipp från mötet där man kan se hur det gick till som bloggen Isabellas sockerbitar lagt upp, och länk till hennes blogg för hon skrev väldigt bra om detta.

  6. Kjell Thalin
    16 september, 2010

    Här borde polisen ingripit hårdare, men jag förstår dom för det är inte alltid så lätt när AFA och ung vänster demonstrerar Det kan snabbt bli upplopp och dom är oftast beväpnade. Men det är bara bra för SD att våldsvänstern återigen visat upp sitt rätta ansikte. Jag har tippat 6-8% av rösterna till SD nu blir det 10%
    Andra kapitlet i regeringsformen 1§ säger att varje medborgare är tillförsäkrad rätten till yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet och föreningsfrihet.
    I brottsbalken fjärde kapitlet 5och7§ samt 16 kapitlet 1-5§ för störande av möte stadgas fängelsestraff.

  7. Camilla
    16 september, 2010

    @ Kjell

    Det är bedrövligt. Jag hade nån idiotisk bild av att man i Värmland stod över sånt här. Men ack så fel jag hade.

    Något som jag reagerade på när jag läste an artikel om nåt av Jimmies möten var när polisen påstod att även motdemostranterna har laglig rätt att få säga vad de vill. Det kan väl ändå inte stämma. För man måste väl ha tillstånd för möten & därmed vara garanterad att ingen kan störa det.

    • Kjell Thalin
      16 september, 2010

      Camilla
      Ja man måste ha tillstånd så detta är helt klart störande av möte.

  8. ulf blomberg
    16 september, 2010

    helt sjukt uttalande från sthlm polisens talesman kjell lindgren efter åkessons anförande:

    TT: Men det gick ju inte att höra vad Jimmie Åkesson sade?

    – Det är såvitt jag förstår inte det som lagstiftaren har begränsat, utan om man kan genomföra ett möte eller inte.
    – Han fick framföra sitt budskap och det fanns motdemonstranter, men inte på ett sådant sätt att torgmötet inte kunde hållas.

    TT: Lagens syfte är väl att budskapet ska höras också?

    – Man ska få framföra det. Det är möjligt att en del inte uppfattade allt som sades, men vår uppfattning är att mötet kunde genomföras och det var för oss det viktigaste.

    jaha, nu är inte störning av möten längre något brott…trots att det är reglerat i svensk lagstiftning.

Kommentera

Information

This entry was posted on 15 september, 2010 by in Uncategorized.
