Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

En annan sida av Levi Klausen

Jag har aldrig tyckt om mobbing i någon form. Inte sagt att inte jag har varit elak, ironisk eller hånat någon. Skulle jag påstå det så skulle jag definitivt kasta sten i glashus rejält. Men däremot försöker jag så ofta jag kan att ta parti för folk som blir utsatta för sånt här, speciellt när det går över styr. 

Just nu är det en youtube film som skenar i väg över var och varannan blogg. Någon som redan nu känner att man vet vilken jag pratar om? 

Precis, klippet med Levi Klausen, SD:s toppnamn i Filipstad. Jag känner att jag på något sätt vill ta killen i försvar. Okej, hans insats i den interjuven är tyvärr inte den bästa. Jag kan faktiskt förstå varför den manar till skratt och att många kliar sig i skallen. Men alla är vi barn i början. Och precis som jag skrev om Britt Engqvist, som även hon är Runar Filpers toppnamn fast i karlstad och landstingsfullmäktige, så är det ju ärligheten som sipprar fram. Och hallå, hur många av er tror att det är så enkelt att stå där framför en kamera och känna hur allt bara svartnar? Jag har än inte sett någon som gör ett suveränt TV-framträdande utan mycket övning. Kanske därför man inte alltid bör tack Ja till sånt alla gånger i och för sig. 

Hur som helst, Levi Klausen är en mycket trevlig kille. Och jag tycker jakten på honom börjar gå över styr. Det man ska göra istället för att håna Levi är att tänk på att han faktiskt har blivit satt som frontfigur för SD av den som är ansvarig för allt detta. Nämligen Runar Filper. Och är det så att man har funderingar över hur han har tänkt när han fyller listorna så vänder er till honom. Håna inte representanterna, de är bara en spegelbild av de krav Filper har på representanterna. Nu är inte detta någon kritik, eftersom jag har största förtroende för ordförande i Värmlands omdöme. Utan mer en uppmaning till er som gör narr av dem som ställer upp, tänk på att de gör sitt bästa. Och ifrågasätt rätt person istället. 

Men nu ser ni, så hittade jag något väldigt gulligt. Kanske kan denna youtube-film visa er en annan sida av vår rikskändis Levi Klausen J 

Säga vad man vill, men killen har iaf ett hjärta av guld! 

33 comments on “En annan sida av Levi Klausen

  1. Bjarne
    4 september, 2010

    Hört något om ev kommunpolitiska krav som SD (Klausen) ställer i Filipstad? Rent partistrategiskt skulle en sådan grej ngt kunna tona ner idiotstämpeln som TV-klippet gett SD i Värmland, åtminstone i Filipstad… Tx distriktsordf Runar Filpers paradförslat att satsa på dialektundervisning eller folkdans i skolan:
    http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/partiet/2008/10/27/detta_hande_pa_kommunkonferensen

    Eller kräv (som Runar Filper gjorde 2008 på NWT Debatt att Degerfors och Karlskoga införlivas i Värmlands län ”En sådan gränsdragning vore min högsta önskan”.
    http://www.nwt.se/asikter/debatt/article57303.ece

    Det vore tunga fräscha förslag som kan ta Filipstadsmedborgarna med storm.

  2. Camilla
    4 september, 2010

    @ Nja, jag kan väl inte påstå att jag har en susning om vilka frågor man tänker driva i Filipstad. Jag vet inte ens vilka frågor som kommer att vara viktigast i min egen så..

    Men grejen är ju den att killen gör bort sig på TV..över 100.000 st har sett den redan, och nån sa att den visats på Youtube 8000 ggr sen igår kväll. Så visst fasiken är detta en het potatis, men kanske Filper inte tycker detta är någon stor sak, vad vet väl jag?

    Jag tycker mest synd om Levi som får all denna negativa uppmärksamhet. Men å andra sidan så slår ju detta tillbaka mot hela distriktet tyvärr. Jag vet inte hur många mail jag fått med denna länk skickat till mig.

    Egentligen ska man skratta åt allt, men saken är den att folk reagerar på inledningen i filmen. Vilket även jag gör. Men , Filper är ju anställd som valorganisatör och vet ju bättre än mig vilka som är representativa för partiet. Sen är det kanske ok med en fd nazist för honom..

  3. riffi
    4 september, 2010

    Vad kan man som ny svara på vilka frågor man skall driva ?

    Man kan som Obama svara CHANGE, men att svara förändring låter kanske (kanske inte)lite löjligt när det gäller kommunal- och landstingspolitik.

    Man kan svara att jag är ny och måste sätta mig in i frågan.

    Man kan svara med just den fråga man brinner för.

    Man kan svara med valda delar av partiprogrammet.

    Jag vet inte vad , men ett vet jag, att oavsett vad man svarar kommer man som sverigedemokrat att bli förlöjligad för vad man än svarar i vissa tidningar och på vissa internetsidor.

    Beundra och högakta honom. Etablissemanget och särskilt vänster(gangstrarna) är rädda för och kritiserar SD:s ideér, men framförallt är de som alla flockdjur, rädda för starka personer som avviker och står för sina åsikter, därför att det är sådana som hotar och kommer att förändra deras värld.

  4. riffi
    4 september, 2010

    Usch, jag blev alldeles för högtravande. Vad jag menade var: vad är en nyckelskramlare mot Levi Klausen.

  5. Göran
    4 september, 2010

    Tyvärr händer detta gång på gång när distriktsledningen inte tycks fatta att man måste stödja och utbilda alla nya kandidater. Har hört från flera att Levi bett gång på gång om material och råd men eftersom flippern tycks sitta fast med näsan i valfoldrarna så negligeras alla böner om hjälp.
    Så det borde vara flippern som skulle hängas ut och inte Levi. Synd om killen men det är säkert inte sista gången vi för se eller läsa om liknande fall hos flipperns kandidater.

  6. z999
    4 september, 2010

    Jag håller med Göran här.

  7. Anonym
    5 september, 2010

    Grabben är inte den enda XX Ni har i värmland!!

    http://nwt.se/asikter/debatt/article665860.ece

    //Jag håller med Riffi i det han skriver så jag censurerar ditt inlägg till viss del. Jag skriver väldigt tydligt under fliken ”Om mig” hur jag vill att man ska bete sig på min blogg. Jag censurerar ingen i princip, men välj era ord noga. //Camilla

    • riffi
      5 september, 2010

      Jag måste kolla om det inte är åtalbart att påstå att någon är nazist. Det borde vara förtal att kalla en människa som avser att bli politiker för nazist.

  8. riffi
    5 september, 2010

    Läser man anonyms artikelhänvisning nämns naturligtvis inte nazism där heller.

    Jag tycker att det är bra att anonym kan stava, det är duktigt, men viktiga pusselbitar saknas fortfarande.

  9. Camilla
    5 september, 2010

    @ Riffi

    Jag håller med dig att man ska passa sig för att kalla någon nazist. Det är ett ord jag skyr som pesten. Så jag modererade @anonyms kommentar lite.

    Sen kan jag väl säga som så om länken att vad jag vet så ska denna person inte vara kvar längre, eftersom det sista jag hörde så togs anklagelserna mot personen på stort allvar av riks. Så för mig är det ju gammal skåpmat.

    Ps! Riffi, du var inte alls högtravande i din tidihare kommenatar. Tycker du formulerar dig bra 🙂

    • Göran
      5 september, 2010

      Hej Camilla
      Enligt det jag hört så sitter denne ”cheifen i Karlstad” i den nya kommunföreningen och han står för lokalen. Så nån rensning har knappast gjorts i K-D.

      När det gäller att kleta på någon en epitet så gör media detta med syfte att skada SD men om någon bevisligen uttalat sig eller varit medlem av en nazistisk rörelse så är det troligtvis inte olagligt att omtala denne som nazist. Detta vet media mycket väl.
      När det gäller Levi är jag säker på att han har blivit offer för en hatkampanj men som jag påpekat tidigare det är ledningen i distriktet som brustit grovt och är indirekt ansvarig för det drev som pågår emot Levi.

      • Camilla
        5 september, 2010

        Jasså? Ja, det är mer än vad jag vet. Märkligt låter det iaf i mina öron med tanke på vad jag vet om hitorien. Men, då måste det ju ha uppkommit nya saker som vägt över så att han kan fortsätta.

        När det gäller att kalla Levi för fd nazist så är det ju sant tyvärr, men att anv den benämning på personen länken till artikel i Nwt här ovan är väl magstarkt.

        Jag håller med dig om att man från ledande håll borde ha på något sätt visat att man inte accepterar den jakt som pågår mot Levi. För hans vandel har ju gått igenom 2 ggr och då får man ju också ta hans parti.

  10. z999
    5 september, 2010

    Anders Klarström, SD’s första partiledare, var före myndighetsålder medlem (i alla fall registrerad) i NRP. SD hade inga möjligheter på den tiden att kolla upp folk så som görs nu. När det avslöjades tog han avstånd från nazismen (OBS! Han gjorde alltså det under SD’s så kallade mörka historia). Numera är han socialdemokrat.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Klarstr%C3%B6m

  11. Camilla
    5 september, 2010

    @ Z999

    För mig är så att om man tar avstånd för idiotiska saker man deltagit i och verkligen visar att man menar det så ska man inte bli straffad för det längre fram. För livet är inte så jäkla svart-vitt att man alltid gör så igenomtänkta saker, specielllt inte som ung. För när man är ung är det olika saker som gäller från en dag till en annan.

  12. z999
    5 september, 2010

    Han borde klarat den infantila frågan om vad som är svensk kultur bättre. Kultur är helt enkelt vad människor sysslar med utöver vad som kan kallas livsuppehållande sysslor (äta, sova och sånt). Svensk kultur är alltså vad svenskar sysslar och anser vara acceptabelt att syssla med, oavsett varifrån ursprunget kommer. Svårare behöver det inte vara och dessutom mer objektivt än att räkna upp saker som vi i Sverige för tillfället anser vara acceptabla. Om man överhuvudtaget ställer frågan vad som är svensk kultur för att man på riktigt inte kan se kulturella skillnader så är mitt tips att man höjer nästippen över den svenska gränsen och antingen bokar en utlandsresa eller slår på TV’n.

  13. Camilla
    5 september, 2010

    @ Z999

    Jaaaa,, jag har aldrig påstått att hans förmåga att ge ett svar som ens är i närheten av dugligt finns med på den filmen. Den är katastrof. Jag väljer ändå att ta Levi i försvar eftersom nån har ansett att han är duglig. Varför får han då stå ensamen och ta all skit? Hade inte sagt något om det var en helt ny medlem, men han satt i KF redan 2006.

  14. z999
    5 september, 2010

    Saken är den att han har en typ av karisma som gör att han ger ett pålitligt och stabilt intryck oavsett vad han säger. Det kanske påverkar hur folk bedömer honom.

  15. riffi
    5 september, 2010

    Jaa vad skall man säga. Vare sig Du tycker om det eller inte Camilla tycker jag att Du är SD:s motsvarighet till S:s Lotta Gröning :-).

    Jag såg Borgs film ovan. Någon större skillnad mellan Borgs framträdande då och Levi Klausens i intervjufilmen kan inte jag se när det gäller framträdandet. Till skillnad från Borgs fanns det emellertid ärlighet.

    Att svara på vad svenskhet är är svårt och många gångar har jag tyckt att svaret är att: vet Du inte vad svenskhet är skall du rösta på något annat parti; hej då.

    Att svara på vad svenskhet är är detsamma som att svara på vad manlighet är, vad kvinnlighet är, vad ungdom är, vad ärlighet är, vad rättvisa är. Det är en orimlig fråga att besvara utan att få mothugg. Z999 svar är inte ett svar som plattar till en reporter även om det intellektuellt är OK.

    Ingen garvad politiker i dagens mediavärld svarar på en motståndares eller reporters frågor om de är obehagliga utan de drar sin egen vals.

    För det fordras uppbackning och självförtroende.

  16. Camilla
    5 september, 2010

    @ Riffi

    Haha Det där tar jag som en komplimang!! 🙂 För Lotta var min favorit redan när hon jobbade på NSD och jag bodde i Boden. Så jag bockar och tackar för den liknelsen

    Vet du vad? Jag vet inte heller vad jag skulle svara på den frågan, den är alldelese för komplex. Som en granntant på 100 år sa idag när vi pratade om just detta: Det är att göra som vi tråkiga och introverta svenskar.. inte ha större familj än 1½ person, inte gilla färgsprakande kläder, inte låta ungarna gapa o skrika i lekparken efter kl 19 och inte vara ”för mycket”. Det var hennes version av svenskhet om man bortser från Midsommarafton och smörgåsbordet 🙂

  17. riffi
    5 september, 2010

    Jag har fö beslutat att starta en fond för sådana som inte fick vara med på förra årets julsammankomst för SD Värmland. Jag kommer att lägga 500 kronor i ett kuvert i sverigedemokraternas lokal för att de som inte fick sin jultallrik förra året skall kunna få sin julfest nu. Jag hoppas att flera skall bidra. Om den inte utnyttjas så skall pengarna fördelas till behövande fd och nuvarande sågverksägare i Värmland.

  18. Camilla
    5 september, 2010

    @ Riffi

    Nu skrattar jag så jag viker mig.. hoppas det var syftet 😀

  19. z999
    5 september, 2010

    @Riffi:
    ”Att svara på vad svenskhet är är detsamma som att svara på vad manlighet är, vad kvinnlighet är, vad ungdom är, vad ärlighet är, vad rättvisa är. Det är en orimlig fråga att besvara utan att få mothugg. Z999 svar är inte ett svar som plattar till en reporter även om det intellektuellt är OK.”

    Jag brukar ha en del tillägg om det är ett svar till en reporter. Men kultur betyder synsätt och traditionerna är bara ett uttryck för synsättet. Men kultur betyder inte bara traditioner utan också hur vi ser på rätt och fel och en massa andra saker.
    Undrar om iranska Sakineh anser att det är skillnad på svensk och iransk kultur?
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/sakineh-domd-till-99-piskrapp-1.1165014
    Om en reporter fick byta plats med henne så kanske han inte skulle ställa en massa korkade frågor.

  20. z999
    5 september, 2010

    På frågan om invandringen hotar svensk kultur. Det självklara svaret är JA eftersom det är majoriteten som bestämmer synsättet och normerna i ett land (=kulturen). Många antirasister uppfattar svensk kultur som ett överlägset och självklart fenomen som aldrig kan ändras till det sämre. Sanningen är att mycket av det som vi idag tar som självklart (även om vi är på väg tillbaka till medeltiden med stormsteg) har krävt stora offer.

  21. J
    20 september, 2010

    Där ser man vad lite inavel kan ställa till med. Men hur kan de låta en förståndshandikappad jobba för kommunen. Finns det inga skyddade boenden i F-stad?

  22. AC
    21 september, 2010

    Ja, att ni tar denne Levi i försvar övergår mitt förstånd. Att säga att någon har ansett honom duglig är bara ett annat sätt att säga att det finns ingen annan att tillgå. Med sådana Sverigedemokrater behöver vi inte vara så oroliga för att SD kommer att få något direkt inflytande. Skullle vilja se Levi Klasuen snickra ihop ett förslag till kommunbudget eller ett förslag till handlingsprogram för ett mer ”aktraktivt” näringslivsklimat.

    Tror inte att detta inlägg kommer att publiceras, men det är värt ett försök!

  23. Camilla
    21 september, 2010

    @ AC

    Klart att det kommer att publiceras, varför skulle jag censurera dig? Det gör jag aldrig oavsett vad man skriver, så länge man inte bryter mot någon lag vill säga.

    Jag tar inte Levi Klausen i försvar som represetant för SD. Jag tar honom i försvar som privatperson.

    Jag har en del åsikter om val av kandidaters lämplighet, tro mig. Men det är tyvärr inte upp till mig, och sen att andra har sämre omdöme än man kan önska är beklagligt.

  24. Pingback: KLAUSTROFOBISKT. Möt den nya kulturdynastin | BLÅBRUN | Det är nya tider nu

  25. ulf blomberg
    24 september, 2010

    visst är killen inte direkt jätteövertygande i denna intervju men att betrakta den unge mannen som fullständig idiot är att överdriva saken. skulle man, om nu någon skulle vilja, leta efter dumma uttalanden från representanter från andra partier så är det med all säkerhet inte svårt att hitta.

    vill man inte samla filmklipp så går det ju utmärkt med tidningsklipp.

    för egen del så ser jag det som sorgligt att killen faktiskt av någon annan bedömts vara lämplig att vara en toppkandidat…

  26. ulf blomberg
    24 september, 2010

    tänkvärt eller?

    ”Vi svenskar menar, att en person har tappat ansiktet och förlorat diskussionen, om
    denne blir arg och hotfull.

    I den muslimska världen är det omvänt. Om man inte reagerar våldsamt när man känner sig trampad på uppfattas man i muslimska kretsar som svag och utan ära.

    Av samma anledning uppfattas svensk polis och rättsväsende som svagt och utan auktoritet för att de inte slår till hårt direkt och visar sin makt och beslutsamhet”.

    läste detta någonstans och ersatte ”danskar” med ”svenskar”.

    vad säger ni?

  27. Björn
    25 september, 2010

    Vilken paradox: en person som är medlem i SD tar värnar om en någon som blir utsatt för drev…!…

    Passande citat:
    ”Sparka uppåt är komedi, sparka nedåt är tragedi”.

    Levi sitter avlönad att bestämma kommunpolitiska frågor, dvs har makt över invånare i sin kommun. Levi har frivilligt medverkat i TV-intervju med SVT. Intervjun sprids först i SVT sedan i övriga internetforum. Detta är vad folkvalda beslutsfattare får genomlida varje dag i en demokrati, inget undantag för Levi.

    Partiet han representerar skriver i sina kommunpolitiska riktlinjer bl.a. att invandrare skall ”återvandra”, se
    http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/riktlinjer-for-en-sverigedemokratisk-kommunpolitik/

    I detta fall ”sparkas” det således uppåt.

    Hälsa gärna Levi nästa gång du träffar honom att fördelen med internetförföljelse är att den är olaglig när den når en viss allvarlighetsgrad. Den förföljelse SD:s närvaro i Sveriges samtliga politiska nivåer utgör för Sveriges invandrare är betydligt svårare för den utsatte att få upprättelse för.

  28. Camilla
    26 september, 2010

    @ Björn:

    Det är resonemang som ditt som gör att det finns invandrare som är rädda idag. De som sitter och tror att just de ska bli utkastade. Är det svårt att förstå att SD inte är farlig för någon? Förutom för dem som inte har rent mjöl i påsen kanske..

  29. Göran
    27 oktober, 2010

    Riffi – det är åtalbart att kalla någon nazist. Det går under ärekränkningsbrotten.

  30. susanna vehola
    27 februari, 2015

    camilla jag bra sagt visste du om att levi är min bror.jag är stolt över honom för den han är.

Kommentera

Information

This entry was posted on 4 september, 2010 by in Uncategorized.
