Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SD:s valmanifest, 4 underkända av 99 ger väl godkänt.

Idag kom Sverigedemokraternas kontrakt till väljarna. Alltså valmanifestet i sin helhet. Nittionio punkter på saker man går till val på. Och jag tycker partiet visar på en genomtänkt politik.

Bortsett från tre saker, eller fyra om jag ska lägga till en sak som man inte berör alls.

1: En sänkning av straffmyndighetsålder till 12 år. Detta kan jag inte ställa mig bakom eftersom man måste ha i beaktande att barn är barn. Och säg den av oss som inte gjort ett riktigt rackartyg som små? I den åldern så handlar det om rackartyg i de flesta fallen. Även om samma “rackartyg” skulle klassas som ett brott om det utförts av en vuxen. Lägg där till det faktum att straff i form av ungdomsvårdsskola för en 12 åring inte är ett alternativ. Däremot hade jag kunnat ge medhåll om man ville att det skulle bli en kännbar konsekvens i form av en åldersanpassad insats från socialmyndigheter.

2: Ett införande av svenska som enda tillåtna samtalsspråk i skolan, med undantag språklektionerna. Jag kan ha missuppfattat den punkt eftersom den inte är så utförlig, men jag måste ju tolka den ordagrant. Hade det stått att under lektionstid så ska endast svenska vara samtalsspråket så hade jag absolut inte sagt emot. Men det är en omöjlig tanke att detta skulle gå att genomföra. Jag anser att man inte riktigt har tänkt igenom detta. För vad ska skolan göra om två somaliska fickor sitter och pratar hemlisar med varandra på rasten? Straffa dem? Jag förstår tanken, men inser ju med logiskt tänkande att det inte är genomförbart.

3: En avveckling av den militära insatsen i Afghanistan. Min åsikt är den att jag anser att vi har en skyldighet att skicka militära insatser om FN ber om det t.ex., för varför ska vi dra nytta av det bra andra länders militärer gör för att bevara säkerheten i världen men själva inte vara villiga att dra vårt strå till stacken? Däremot anser jag att det ska vara frivilligt, ingen ska bli tvingad att åka till krigszoner. Men behövs vår hjälp då ska vi också bistå med den. Det är för den demokratiska världens bästa.

4: Fri tandvård, precis som vi har fri sjukvård. Detta är punkten de glömde. Det fanns en tid då Sverige kunde stoltsera med att ha den bästa munhålan i världen, eller i alla fall så låg vi bland de bästa länderna. Idag är det inte alls lika bra. Att ha råd med tandvård i dagens Sverige har blivit en klassfråga. Och i takt med att allt fler långtidssjukskrivna blir utförsäkrade och hamnar på socialbidrag så ökar denna klyfta. Och varför ska inte munhälsan prioriteras lika väl som resten av kroppen? Det är bevisat att dålig munhälsa är en bidragande orsak till t.ex. hjärtinfarkter och blodförgiftning. Förvisso har vi i dag ett nytt system som gör tandvården lite billigare för dem som har väldiga problem med munhälsan. Men det är ändå alldeles för dyrt. Jag anser att det är skamligt av ett välfärdsland, som Sverige ska föreställa att vara, låter en sådan viktig sak som våra tänder bli en klassfråga.

Men för att vara en sverigedemokrat som inte tillhör den nationalistiska grenen så tycker jag att man får ge partiet 5 poäng av 5 möjliga eftersom jag bara kunde anmärka på 3 punkter. Sen att jag kanske får på skallen av någon för att jag anmärker på just dessa punkter är en annan sak.

 

Länkar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14

Länk: Prioritera munhälsa och håll dig friskare

Annonser

25 comments on “SD:s valmanifest, 4 underkända av 99 ger väl godkänt.

  1. anna
    2 september, 2010

    Politiker och andra försöker förbjuda SD
    Har vi inte fria demokratiska val??

  2. motvind
    2 september, 2010

    Jag skulle aldrig ge dig på skallen, men… 🙂

    Punkten om sänkt straffålder – man skall ha i beaktande att barn är barn, men även barn är individer bland vilka det kan finnas stora skillnader i personlighet och mognad. Det finns ”barn” som bär kniv, bränner skolor och rånar/misshandlar. Då är det inte rackartyg längre och påföljden bör bli märkbar.

    Något jag skulle vilja återinföra, något som få håller med om, är skamstraff såsom skampåle och stupstock i någon modernare tappning.

    Många som håller på att jävlas och förstöra gör det för att imponera och visa hur tuff man är, men hur kaxig skulle samma person bli om de fick sitta uppvisade på en skampåle på sergels torg, eller kanske sin egen skola så deras kamrater och släkt kan se dem?

    Kolla på följande film, hur tror du att deras föräldrar skulle reagera om de fick se detta. Att skämmas inför sina närmaste är för de flesta ett mer kännbart straff än att skickas iväg på ungdomsvård en månad.

    • Camilla
      2 september, 2010

      TACK för att jag slipper ont i skallen iaf 😉

      Jag säger inte emot dig, för det finns stora problem idag med att kriminalitet går allt längre ner i åldrarna. Men jag tror ändå inte på att kunna döma så unga individer enligt en straffskala. För hur tuffa de än må vara så är de inombords bara barn och då krävs det annat för att komma back on tracks. Att få skämmas är ett bra straff, funkar även på vuxna skulle jag tro.. Det är en bra bestraffning, även om stupstock inte är att rekomendera 😀

  3. motvind
    2 september, 2010

    Kommentar till tidigare inlägg är att de i filmen är inte ”barn”, men väl ungdomar som skulle passa bra på en skampåle.

  4. Stig
    2 september, 2010

    @ Anna
    Det var en kort och enkel fråga med två svar, ett kort och ett långt.

    Svar från den vanlige medborgaren: Ja!

    Svar från riksdagspolitiker + övriga elitpolitiker, Expo. AFA och andra självgoda ”antirasister”, flumhumanister och alla de som övat in mantrat* ”alla människor har ett lika värde”: Njaaaee, vi har ju fria val men i demokratins namn måste de som för fram idéer och tankar som kolliderar med våra vackra tankar och hotar vår maktposition och monopol på ordet ”demokrati” idiotförklaras, islamofobiförklaras och rasistförklaras för den oförstående befolkningens bästa. Den intelligensbefriade ”mannen på gatan” vet sällan sitt eget bästa.

    * Annars ska ju ett mantra bestå av ett enda ord för att funka 100%-igt och bl.a därför fungerar inte detta långa mantra på alla, t.ex. SD-sympatisörer och systemkritker ö.h.t.

    • Camilla
      2 september, 2010

      Det är skönt att slippa svara själv.. jag är så tacksam för att ni finns 🙂 Om inte för annat så lär jag mig själv nya saker 🙂

  5. Bjarne
    2 september, 2010

    Detta med Afghanistan och SD är svårsmält. Antiislamism här hemma men SD vågar inte ta ställning mot talibaner och al Qaida i Afghanistan. Förklaringen är att Sverigedemokraterna inte törs utmana de välkända antiamerikanska och antijudiska elementen inom SD och för all del inom den allmänna opinionen. Valtaktiskt helt riktigt, moraliskt fel.

    • z999
      2 september, 2010

      Bjarne, skriv att du blandade ihop SD med svenskarnas parti så slipper du framstå som en idiot.

      • Camilla
        2 september, 2010

        z999 i högform 😉

      • Bjarne
        3 september, 2010

        Nej, det gör jag inte.

  6. z999
    2 september, 2010

    Angående Afghanistan så anser jag att alla krigsinsatser som Sverige gör ska ha noga definierade mål. Det dör människor i krig, det är den främsta orsaken att undvika krig. Och långt utdragna stridsinsatser som inte syftar till att vinna förutbestämda mål är väldigt plågsamt för civilbefolkningen. Stridsinsatsen måste vara realistiskt grundad, så är den inte i Afghanistan. Man kör på ungefär som om afghanerna var svenskar som bara råkar ha haft lite otur att vara födda på fel ställe. Det går inte att jämföra med dagen D då de allierade stormade ett Europa som hade demokratiska visioner. I afghanistan förstår inte majoriteten poängen med demokratiska visioner.

  7. z999
    2 september, 2010

    Bjarne, har du några belägg för det här eller om du kan motivera det på något sätt-

    ”välkända antiamerikanska och antijudiska elementen inom SD och för all del inom den allmänna opinionen.”

    Elementen du pratar om är nämligen helt okända för mig. Det finns fler kända antiamerikanska och antijudiska element inom de andra partierna och dom råkar vara mest fientligt inställda till SD också.

    Angående afghanistan-bloggen, att det finns starka grupper inom islam som anser att hela världen bara måste islamiseras känner jag till. Men dom är inte begränsade till Afghanistan.

    • Bjarne
      3 september, 2010

      Vad gäller Afghanistan har jag akademisk expertis i frågan.
      Du vill inte höra mina belägg vad gäller SD. Jag kan försäkra dig om att jag har överraskande god insyn angående denna fråga. Även om jag skulle utveckla saken, skulle du snart utnämna mig till Expoaktivist.

  8. z999
    2 september, 2010

    En kul intervju med statsministern,
    http://www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-pensionarer-far-fortsatt-hogre-skatt-1.1163913

    Det bästa:
    ”När det gällde Sverigedemokraterna ville Fredrik Reinfeldt inte svara ja eller nej på frågan om han kunde tänka sig att regera med SD. Men hans svar var ändå tydligt.
    Annons:

    – Det av de två blocken som är störst ska regera Sverige. Jag vet hur de populistiska partierna fungerar, de tar inte ansvar. De lånar sig till allt som är medialt intressant. Svenska folket kan fortfarande se till så att SD inte kommer in i riksdagen.”

    Och sedan:
    ”En grupp som sedan länge har haft svårt att få arbete är Sveriges en miljon funktionshindrade. Inte minst de med psykiska funktionshinder, påpekade utfrågarna. Men här hade statsministern och moderatledaren ingen lösning utan hänvisade till arbetsgivarnas goda vilja:

    – Hur väl har någon regeringen, någonstans, lyckats få människor med psykiska problem att få arbete. Då måste man möta en arbetsgivare med en social idé. De kan ge jobb. Det är inte enkelt.”

    Nä, det är nog inte enkelt…men det är nog enkelt att tvinga någon att må ännu sämre när den inte kan tala för sig.
    Undrar om han var berusad under intervjun?

    • Camilla
      3 september, 2010

      Jag ögnade bara snabbt igenom artikeln nu, ska läsa den mer ingående sen. Men jag hann bli förbannad på flera punkter. Dels den som rör de utförsäkrade. För visst låter det bra med minskat antal sjukskrivna o förtidspensionärer..men hallå! De är lik fan sjuka och kommer att få ännu sämre liv rent ekonomiskt!

      Sen det sista stycket du citerar är också upprörande. Karln borde inte få vinna för han saknar ju det mest väsentliga!

      Nä..morgonkaffe och sen analysera om Reinfeldt kanske har drabbats av något virus man kansammankoppla med Ginger ale.

  9. Camilla
    4 september, 2010

    @ Bjarne:

    ””Vad gäller Afghanistan har jag akademisk expertis i frågan.
    Du vill inte höra mina belägg vad gäller SD. Jag kan försäkra dig om att jag har överraskande god insyn angående denna fråga. Även om jag skulle utveckla saken, skulle du snart utnämna mig till Expoaktivist.””

    Du får jättegärna utvecla detta om du känner för det.

  10. MartinA
    4 september, 2010

    Jättebra invändningar, särskilt den om samtalsspråk. Jag ogillar orealistiska förslag som bara är ideologiska.

    Jag tror att straffmyndighetsåldern är ett nödvändigt ont nu när vi har importerat en helt ny sorts 12-åringar. Det är bittert för polisen att efter stora ansträngningar arrestera grova brottslingar men inte kunna få någon påföljd alls för att de är för unga och de vanliga svenska beivringsmetoderna inte biter alls på grund av kulturella själ.

    Afghanistan ja, i princip tror jag du har rätt men kan tänka mig att det är litet valstrategi och populism och imageskapare denna fråga. Det är viktigt för SD att inte framstå som ett ansvarslöst macho-parti och deras afghanposition är bra för det. Vidare är en av dragningskrafterna med SD att de tillfredsställer den gamla nej-vänstern på många punkter. Vidare är det opportunt att lägga sig på vänsterns punkter på så många områden som möjligt för att kunna idka utpressning mot borgarna om de skulle få vågmästarroll.

    Av någon anledning undviker alla att prata om helt fri tandvård. Troligtvis är förslaget för dyrt för att någon skall våga andas om det.

  11. MartinA
    4 september, 2010

    Tandvård är också en rättvisefråga, den som lagat sina pengar för dyra pengar för 2 år sedan blir plötsligt bestraffad och den som struntade i det blir belönad.

  12. Camilla
    4 september, 2010

    @ MartinA

    Jag tror att majoriteten av SD:s väljare faktiskt inte tillhör kategorin ”nationalister” i dess rätt bemärkelse. Och för oss som inte är det så blir just sådan ideologiska önskningar lite ointressanta. Tycker förvisso att man ska ha dem med, eftersom många väljer SD efter den nationella ideologin men att man även tänker lite längre. Att man breddar sig helt enkelt.

    Att tandvården ska vara så känslig är för mig obegripligt. För vi kan tillåta ingrepp som omskärelse av religiösas skäl inom vissa landsting men inte se till att alla i landet har friska tänder? Nu är förvisso tandvård dyrt, men frågan är om den är så mycket dyrare än vanlig medicinsk vård är? Och om den vore gratis så skulle man kunna arbeta förebyggande och på så sätt dra ner kostnaderna rejält tror jag.

  13. Skeåning
    4 september, 2010

    1) Jag tycker det är bra att man blir straffmyndig vid 12 års ålder, så att polisen tidigt är skyldiga att utreda dessa brott för en bra helhetsbild, vilket idag ju inte förekommer alls. Sedan bör man ju inte ha samma typer av straff. Man har ju diskuterat speciella domstolar för de under 15. Jag ska erkänna att jag inte är insatt i hur man har tänkt mer detaljrikt. Men jag har svårt att tro att de menar att man ska slänga en 12-åring i fängelse.

    2) Från en bra artikel av Ulf Nilson, citat:

    “Jag åkte till Husby. Där avslöjade rektorn för grundskolan vad hon ansåg som sitt största problem.
    – Vi måste försöka bevara svenska som rastspråk, sa hon.

    Rastspråk, lika med ett gemensamt språk, som skulle medge kommunikation – och därmed kanske så småningom förståelse, gemenskap, vänskap – mellan ex-juggar, kurder, en eller annan somalier och en och annan pursvensk.

    Jag minns inte om ordet pursvensk kom med i artikeln. Var det på något sätt rasistiskt? Vi var inte så vana vid frågeställningen då som nu, men jag minns att vi vred och vände på formuleringarna. Hm. Det var hur som helst en småsak.”

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/expressenslegend-aftonbladets-jan-helin-gor-vart-land-en-tjanst

    Jag tycker det är bra att eftersträva ett gemensamt språk, för att motverkar grupperingar etniska grupper emellan. Det kan naturligtvis inte straffas, men en klar uppmaning i värdet av att bevara svenska som rastspråk är eftersträvansvärt.

    Ska kommentera resten senare… =)

  14. Camilla
    4 september, 2010

    @ Skeåning

    Som svar på det första: Jag har funderat mycket på den frågan, och det finns både för och nackdelar så klart. Jag är inte dummare än att jag förstår hur man har tänkt. Jag tror det borde finnas en bättre lösning bara. Återkommer om en stund med en längre utläggning i bloggen. 🙂

    Svenska språket i skolan.. Ja, jag säger inte emot dig alls i det du skriver. För visst så är det som så att ett gemensamt språk faktiskt binder oss samman. Det är ju hela grejen egentligen, att man anammar sitt nya lands seder och bruk, OCH språket i första hand. Men det jag undrar över är hur pass möjligt det är att ha det som ett krav? Och vad skulle ske om man inte följer det?

    Jag har nämligen en irriterande egenskap, har alltid haft den och blir nog gift med den livet ut, det är att jag alltid tänker flera steg längre.. Jag kan tycka att en idé är bra, men så plockar jag ner den i bitar. Sen är det intressant att kritisera, för då får man ta del av nya infallsvinklar från människor som inte tycker som jag gör ..så jag ser fram emot nästa besök ang resten 🙂

  15. MartinA
    4 september, 2010

    @camilla

    Vet inte riktigt vad du fick nationalist ifrån mitt inlägge?

    Nu är jag förvisso nationalist även om jag hittills aldrig låtit det påverka hur jag röstar. Det är först under den här mandatperioden jag förstått hur vettlösa våra politiker är och inte tänker rösta efter min ideologiska övertygelse, jag tror faktiskt aldrig jag kommer göra det igen. Sveket och lögnerna har helt enkelt varit för stora.

    Apropå nationalism. När jag var 17 år fick jag ett brev från staten. Staten sa att jag skulle inställa mig hos staten för att lära mig döda människor åt staten för den blygsamma dagsersättningen 30 kronor. Och om det ville sig illa skulle jag även vara tvungen att göra det, med risk för eget liv dessutom. Jag sa ok, kör för det. Staten inte bara räknade med att jag var nationalist, staten KRÄVDE det.

  16. Camilla
    4 september, 2010

    @ Martin

    Jag menade inte att du var det, även om du är det 🙂 Jag menade rent allmänt

  17. Skeåning
    6 september, 2010

    Jag tycker skolorna bör ha som praxis att på pedagogiskt sätt hela tiden framhäva värdet i att prata svenska i så stor utsträckning som möjligt, på rasterna, i matsalen m.m. Jag tror det är mer effektivt än att ha det som regel, iaf i första hand, sen får man väl se hur det fungerar. I klassrummet tycker jag dock absolut att man ska ha som bestämd regel att prata svenska.

    Det bästa med att sänka straffåldern till 12 är att polisen får och är skyldiga att utreda brotten så att man får en bättre helhetsbild än idag, t ex om 12-14 åringarna är kopplade till kriminella gäng eller liknande kan ju detta vara utmärkt, men jag vet fortfarande inte detaljerat hur man har tänkt runt straffen? Jag anser ju att föräldrarna i första hand bör ställas till svars.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 2 september, 2010 by in Uncategorized.
%d bloggare gillar detta: