Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

De Odödliga.

 

De Odödliga. Låter fräckt eller hur? Sätt på dem kritvita masker och svarta kåpor så växer mystiken ännu mer. En mörk kväll, en trång gata och hundratals Odödliga som stilla och tysta vandrar under skenet från facklor. Få skulle kunna låta bli att stanna och undra vad detta är. Det finns de som skulle bli skrämda, medans andra skulle för en stund bli betagna av den visuella stämningen. Jag skulle tillhöra dem, helt klart. Jag är en visuell människa, mer än teoretisk. Och jag är inte ensam om det.

 

 

Första gången ,som jag minns, stötte på en aktion utförd av radikala nationalister var när SvP hade haft en live-demonstration (eller vad man ska kalla det) i Eskilstuna. Jag blev sjukt upprörd och hamnade i en Twitter-diskussion med den då för mig okände Dan Eriksson om detta. Jag tror att jag gjorde honom nöjd, trots att jag var så emot och upprörd. Syftet hade ju nått fram. Jag och alla andra som såg detta blev ju påverkade. Vi kunde inte blunda för det vi såg. Till skillnad från om vi fått ett flygblad i handen, det hade vi kastat i sopkorgen direkt.

Trots att jag inte delar synen på världen på samma sätt som dessa människor gör så har jag flera gånger kommit på mig att fascineras över deras uppfinningsrikedom när det kommer till live-aktioner. Speciellt bra är ungdomsförbundet Nordisk Ungdom.

Jag tror inte att jag är den enda människan i världen som är visuellt lagd. Vi tar lättare in det vi ser istället för att mala oss genom långrandiga informations texter. Vi ser, vi upplever och vi berörs. En del av oss kommer även att falla för budskapet och gå med i dessa rörelser.

De Odödliga berör.

 

 

 

Speciellt i tyskland kan jag tänka mig att effekten blir betydligt större än här i norden. För där är man som nationell och ns hårt ansatta då väldigt mycket är förbjudet. Vi har i Sverige än så länge en betydligt bredare demokratisk syn på åsiktsfrihet oavsett. Det ska vi vara rädda om. Det är när man förbjuder åsikter som de kan växa sig riktigt starka utan att man egentligen noterar det.

Jag hade ett samtal igår om varför man väljer att som jag uttryckte det “spöka ut sig och bara se patetiska ut” . Jag utgick då ifrån mina egna åsikter och mina erfarenheter av samhällets bemötande kontra dem. Jag tänkte aldrig på vad andra har för erfarenheter. Jag fick en liten tankeställare när jag blev påmind om att just åsiktsfrihet gäller inte för alla. Vi förbjuder gärna och förföljer gärna dem som valt att tycka saker som exkluderar andra. Vi anser gärna att vi som är för mångfald och utsuddandet av gränser äger den enda sanningen. Alla andra är extremister.

Det må vara så, men de äger vare sig vi vill det eller inte samma rättigheter som vi. En åsikt ska aldrig vara straffbar, det är endast handlingarna som ska vara brottsliga.

Jag kan inte återge på ett rättvist sätt hur en nationalist tänker och känner. Därför tycker jag att ni ska läsa Dan Erikssons krönika i ämnet. Tack till honom även för att ha bidragit med mer information och kunskap om detta med De Odödliga. Jag läste nämligen om det snabbt igår på Expo. Men nu fick jag en helt annan bild av det.

De Odödliga har kommit till Sverige.

Vad innebär det egentligen? Att man satsar stenhårt på att expandera, för att man känner att det är möjligt just nu. Oavsett vad vi läser om i tidningarna att vår tolerans ökat osv så finns det en grogrund för dessa rörelser. Och de verkar agera på det.

De Odödliga. Jag tror detta är ett smart drag, det kan funka.

Bli en av de odödliga om ni så önskar, men fall inte bara för det visuella som ger viss effekt. Läs på. Skaffa kunskap innan ni tar det valet. Man ska alltid läsa på båda sidorna av myntet.

7 comments on “De Odödliga.

  1. Torsten
    16 augusti, 2012

    Men herregud det är nazister! Det är nazister som demonstrerar! Det är en nazist som försvarar det hela som du tycker skriver bra om det. En människa som inte är särskilt förtjust i judar….

    • Camilla
      17 augusti, 2012

      Nej, jag skriver inte positivt om dem och deras ideologi. Jag skriver om vad de gör för att expandera. Det är STOR skillnad. Du bör läsa mer av vad jag skrivit tidigare för att förstå tror jag.

  2. A
    19 augusti, 2012

    Jag var med i Gamla Stan igår och jag är inte nazist, jag är en helt vanlig svensk!

  3. Camilla
    20 augusti, 2012

    @A Var det något där igår? Finns det omskrivet nånstans? Hittar inget på deras facebooksida iaf.

  4. A
    20 augusti, 2012

    Ja, i Gamla Stan i Lördags natt. Gick med banderoll och filmade och tog kort. Vet inte när de ansvariga planerar att lägga information om det och lägger ut filmerna/bilderna, men antar att de gör det inom en snar framtid.

  5. Camilla
    20 augusti, 2012

    Okej.. då ska jag hålla koll efter den uppdateringen,. Tack för att du berättade om det,

  6. Pingback: Gotiska Klubben intervjuar De Odödliga « Gotiska Klubben

Kommentera

Information

This entry was posted on 16 augusti, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 278 andra följare

